Elektronisk motorstyrning är här för att stanna i och med det så ingår viss TC. Jag skulle kanske må bättre av att det inte fanns, men för att övertyga mig om det så måste all elektronik bort vilket inte passar på en modern hoj (läs Axxexs utmärkta inlägg om årets AMA).
Det finns andra tävlingar där man tävlar på äldre material, men jag tror inte dessa lockar de bästa av de nya förmågorna. Likaså hade säkert fabrikanternas intresse svalnat om utvecklingen hämmas för starkt. Även Honda, Ducati, Yamaha & Co är i MotoGP för att visa vad de kan. Detta sammantaget gör att jag tror att MotoGP fortfarande kommer att vara min favoritserie.
Jag har läst uttalandena ifrån Corser och Rossi men jag är inte riktigt övertygad i och med att Rossi och Corser ändå är väldigt konkurrenskraftiga och de som -06 fightades med dem skulle säkert, om de nu hade varit äldre och behövt det, kunnat lära sig att köra de gamla "bestarna". Det är fortfarande hård konkurrens på toppen. Alla förare i MotoGP har inte valts ut p.g.a. sitt utseende och sina privata sponsorer precis. Jag skulle gärna se att Valentino och Troy namngav de som de anser inte kan köra hoj själva. Jag tror inte det finns några sådana i toppen.
Så istället för att vara bitter och drömma om svunna tider så väljer jag att se det som att utvecklingen delvis avspeglar det moderna sammhället i stort. Ju högre nivå, desto mer specialiserade i sina talanger. "Throttle-control" ut från apex är alltså inte längre en riktigt utslagsgivande "skill" i toppklassen - desto bättre behöver man vara på de återstående "skills:en" som krävs för att vinna.
Doohan var så klart en gigant på sin tid, men jag tycker inte det är i en den typen av materialsport som MotoGP är relevant att jämföra gamla mästare med nya.
OM racingen i MotoGP blir tråkig, sakna omkörningar och Ellison kommer på pallen då ska jag omvärdera min inställning till TC.
[offtopic mode on] På tal om throttle-control så är Mark Donohue min hjälte, även om han körde fyrhjuling. Att -72 tygla en 1500-hästars elektronikbefriad CanAm Porsche och sätta ett medelhastighetsrekord som stod sig i nära 25 år är respekt men så som så många andra av den tidens hjältar så körde han i hjäl sig. Precis som vår svenske hjälte, Super Swede, som också hade en fantastisk känsla i högerfoten [offtopic mode off]