Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Antal röstningar
    0
kraschandburn skrev:
2683786 Det första man gör när man hoppar in i bilen är det ju att koppla ur det där jävla antispinn/sladd! Det säger ju en del.
Vad har det med Motogp att göra?

Axxexs skrev:
2683787 Gör inte förare det redan i 250SP, 125R osv? Tror inte att du hade kört 1.04:8 på Knutstorp med en SP250 bara för att den inte spinner vid fullt gaspådrag i kurvorna.

Visst gör hojar som inte spinner och TC det lättare att komma till till andra gränser för vad hojen klarar av. Men dom gränserna ska man också lära sig att klara av. Är så mycket mer än att bara bakhjulet inte kan spinna.

Det är ju rätt mycket mer än det, men om du vet i bakhuvudet att du har "svårt" att highsida, så är det väldigt mycket enklare att stå på ut ur böjen.
Jag tror även medelsnabba på nationell nivå skulle vinna rätt mycket på TC, särskilt de som bara ligger en aning bakom Jimmy, som inte har samma sladdkontroll som han har..

Triggerhappy skrev:
2683384 App,app...om man får sladd med en guldvinge så absolut...ge dem TC.

MEN varför ge dem TC i MotoGP?? det är ju rejs för fasen...skall man inte köra så fort det bara går då inom regelverket?
Skippa alla begränsningar...även de som gör hojarna till kastrerade grisar.
NÄE, låta GP ha kulorna kvar...ge förarna massor av kontrollerbar effekt men ge f-n i sensoriken...den mänskliga känslan skall f-n vara den största avgörande faktorn. Konkurransen skall var både matriell och mänsklig.

Jag ser f-n hellre 15 vrålsladdande McCoy varav 2 konstant går på kryckor än 20 Pedrosa med slips och Laptop i depån !!

My 2 cent

Du vet att jag håller med dig...
Men jag är kluven.
Att som du uttrycker saken "om man är klumpig, och highsidar, så ska det göra ont" tycker jag låter lite som "skador är ok, och närmast rätt åt dem som råkar ut för det" Lite tillspetsat.
samtidigt som inte jag heller vill att förarna blir "operatörer" av kastrerade grisar...
Men jag tror inte att de blir det.
En dålig förare blir inte SÅ mycket hjälpt av TC som en bra. För TC hjälper ju äVEN den som lärt sig "din hårda väg, att ligga på gränsen"
En dålig förare kan däremot räddas från en olycka pga TC.

Ja...för eller emot... det är en knepig fråga, och ffa handlar det väl om hur MYCKET som tekniken får tillåtas gå in och korrigera för galenheter.
Man vill ju inte se förare som håller stumt hela varvet, och tekniken sedan doserar ut "lagom" med kraft för varje enskilt ögonblick.
Vad är nästa steg?
Förarlösa hojar?

Kanske MotoGP till slut avgörs på en bromsbänk?
Eller redan i datorn? Som modern krigföring...

Bervare oss väl.

Men ändå... utvecklingen går framåt. Vi måste bara begränsa dess påverkan till en lagom nivå.

sandstream skrev:
2682840Tvärtom har vi ett brinnande intresse och prioriterar bort jobb, familj etc.

Det var så det var ja... :hihi

På tal om att vara bakåtsträvande tycker jag inte alls att det är bakåtsträvande att förbjuda aktiva förarhjälpmedel. Först och främst. Traction Control finns där och är utvecklat - med andra ord kommer vi se det på gathojar om ett par år vilket inte alls är dumt. Men när det händer så tycker jag att de ska plocka bort det ur räjsingen, jag tycker inte det hör hemma där, lika lite som jag tycker att en regel som säger att man bara får använda ett begränsat antal däck.

Detta är trots allt prototypracing och prototypracing är till för att utveckla nya saker - som TC - men jag tycker trots det att när det är framtaget och testat kan det fortsätta utvecklas hemma i Japan eller Italien och låta vår prototypracing ta fram substitut till Traction Control i form av t.ex. däck som håller ett helt race med kvalgrepp eller kolfiberbromsar där man inte behöver byta kolvarna samtidigt som skivorna.

Detta med att det kan fortsätta utvecklas nån annanstans gäller aktiva förarhjälpmedel - vill man implementera det på gathojar kan man göra det men låt hojarna i den högsta klassen vara förarstyrda.

Utveckling...

Jag hoppas det är OK att ha en åsikt trots att jag inte vunnit ett enda race (för övrigt inte ens startat i ett...) ännu:) .

Jag kan se nödvändigheten med vissa begränsningar i prestanda m h t förar-, funktionärs- och publiksäkerhet. När jag jämför med F1 kommer jag att tänka på turbo- och downforceerorna. Däremot kan man diskutera vilken väg man bör gå för att garantera den säkerheten.

Så länge en MC se ut och fungerar som en MC (två hjul, aerodynamik utan stora kjolar etc) tror jag det är bättre att tillåta "fri utveckling" på chassi, däck, motorstyrning inklusive TC etc och säkerställa säkerheten genom begränsningar mot överladdning kombinerat med maximerad cylindervolym.

Det är väl också det man försökt åtgärda till 2007 genom begränsning till 800cc. Skulle inte avsedd effekt erhållas kommer förmodligen ytterligare reduktioner...

Detta tror jag främjar utvecklingen av maskinvaran på bästa sätt och ger förarna bästa möjligheterna att fokusera på strategi och taktik, vilket är den typ av lopp som ger mig som åskådare störst utbyte!

Sedan finns ju - precis som i bilvärlden - alla möjligheter att köra andra serier med mer eller mindre strippade funktioner hos hojarna. Att "kungaserien" i MC-världen skulle köras med annat än absolut modernaste material tror i a f jag skulle missgynna hela intresset kring motorcykelsporten...

Mina 2p, Gott nytt år och ...

Ha de!

tobbe #11 skrev:
2686010 Om TC bidrar till lägre varvtider så självklart borde man ha (kvar) det i MotoGP.
Du får komma på ett annat/bättre argument:

Om reglerna i första hand ska gynna lägre varvtider ska man förstås tillåta stödhjul som fälls ned i kurvorna och kåpor som täcker framhjulet och så mycket som möjligt av hela ekipaget, osv, osv.

Nyteknik skrev:
2686531 Du får komma på ett annat/bättre argument:

Om reglerna i första hand ska gynna lägre varvtider ska man förstås tillåta stödhjul som fälls ned i kurvorna och kåpor som täcker framhjulet och så mycket som möjligt av hela ekipaget, osv, osv.

Att stå emot teknikens utveckling är svårt. Se på F1, som utvecklats till en orgie i elektronikstyrningar. Ändra kåpor för aerodynamikens skull är väl inget konstigt? Stödhjul däremot förändrar ju hur hela ekipaget färdas genom en kurva och hur krafterna fördelas, något som mer liknar sidecar tycker jag.

kraschandburn skrev:
2686533 Att man inte vill ha för mycket tekniska hjälpmedel.

Nej, mer troligt är att man i det fallet använder bilen till ett syfte som inte var avsett. Alltså att sladda runt och ha kul med, snarare än det som bilfabrikanten definerat som "säker körning". Lite som att jämföra TC monterad på RR med TC på supermotard för nöjes skull.

tobbe #11 skrev:
2686544 Att stå emot teknikens utveckling är svårt. Se på F1...
Svårt att stå emot teknikens utveckling?

I F1 började man för mer än 20 år sedan att begränsa den tekniska utvecklingen. Man förbjöd turbo, begränsade däckens vidhäftningsförmåga och vingarnas down-force. Man ansåg inte att ny teknik och högre farter stod högst upp på agendan.

Det är förstås fullt möjligt att göra likadant i MotoGP för att stävja utveckligen som gör motorcyklarna mer och mer lättkörda. Det hela handlar om vilka intressen som kan utöva mest inflytande och listan kan göras nästan hur lång som helst: nostalgi, ekonomi, publik, media, enskilda företags/organisationers intressen, säkerhet, miljö, politik, tidsanda, ideologi, sportslighet osv.

Själv skulle jag säga att mina bevekelsegrunder är "ideologi" och "nostalgi" för att förbjuda Traction Control.

Nyteknik skrev:
2686732 Svårt att stå emot teknikens utveckling?

I F1 började man för mer än 20 år sedan att begränsa den tekniska utvecklingen. Man förbjöd turbo, begränsade däckens vidhäftningsförmåga och vingarnas down-force. Man ansåg inte att ny teknik och högre farter stod högst upp på agendan.

Det är förstås fullt möjligt att göra likadant i MotoGP för att stävja utveckligen som gör motorcyklarna mer och mer lättkörda. Det hela handlar om vilka intressen som kan utöva mest inflytande och listan kan göras nästan hur lång som helst: nostalgi, ekonomi, publik, media, enskilda företags/organisationers intressen, säkerhet, miljö, politik, tidsanda, ideologi, sportslighet osv.

Själv skulle jag säga att mina bevekelsegrunder är "ideologi" och "nostalgi" för att förbjuda Traction Control.

Ja, för att sänka farten har man ju vidtagt åtgärder sedan länge i t ex F1. Är det vad man strävar efter nu i MotoGP?

Nyteknik skrev:
2686531 Du får komma på ett annat/bättre argument:

Kåpor som täcker hela hojen inklusive framhjulet har redan funnits, och sedan förbjudits. De blev en gnutta sidvindskänsliga och kunde tappa styrförmågan.

250 klassen gick bananas under sextiotalet med sexcylindrig fyrtaktare eller fyrcylindriga tvåtaktare men reglementet ändrades sedan till max 2 cylindrar och sex växlar. Där det fortfarande är.

Kompressor satt på hojar ännu längre tillbaka i tiden, men förbjöds.

Så regler som begränsar utformning och prestanda har funnits under många år och är ingen nyhet. Anledningarna är många, utövarnas säkerhet, begränsa kostnader men framför allt tillse att mer än en tillverkare finns i klassen etc.

tobbe #11 skrev:
2686868 Ja, för att sänka farten har man ju vidtagt åtgärder sedan länge i t ex F1. Är det vad man strävar efter nu i MotoGP?
Jag tycker inte det är tydligt vad man "strävar efter" i MotoGP. 800 cc är t.ex. en obegriplig förändring av reglementet. Liksom att förbjuda tvåtakt. Och tillåta traction control.

Edit: jag förstår att det kallas för "utveckling" men i det ordet bör det rymmas "förbättring" vilket jag inte ser. Men det är ytterligare en personlig reflektion; många tycks ju tycka att MotoGP av idag är så bra det kan bli.

Last edited:
tobbe #11 skrev:
2686868 Ja, för att sänka farten har man ju vidtagt åtgärder sedan länge i t ex F1. Är det vad man strävar efter nu i MotoGP?

Hade man strävat efter att sänka farten hade man ju inte tillåtit TC eftersom den tillåter bättre kurvutgångar och därmed högre slutfarter. Att man går ner till 800 cc är nog bara en fix idé fast jag tycker nästa generations hojar är snyggare med sin slimmade look...

imaster skrev:
2686950 Hade man strävat efter att sänka farten hade man ju inte tillåtit TC eftersom den tillåter bättre kurvutgångar och därmed högre slutfarter. Att man går ner till 800 cc är nog bara en fix idé fast jag tycker nästa generations hojar är snyggare med sin slimmade look...

En gammal myt att utgångsfarten påverkar slutfarten. Det är högst marginellt den påverkar, har du en dålig utgång med kanske 10km/h lägre fart ut på rakan så tappar du kanske 0,5km/h slutfart.
Slutfarten hänger ihop med effekten (och aerodynamiken) samt rakans längd.
Däremot vinner du mycket tid och kommer upp i fart tidigare på rakan med en bra utgång.

Rolle Rotax skrev:
2686958 En gammal myt att utgångsfarten påverkar slutfarten. Det är högst marginellt den påverkar, har du en dålig utgång med kanske 10km/h lägre fart ut på rakan så tappar du kanske 0,5km/h slutfart.
Slutfarten hänger ihop med effekten (och aerodynamiken) samt rakans längd.
Däremot vinner du mycket tid och kommer upp i fart tidigare på rakan med en bra utgång.

Så du menar att jag med samma hoj med en skittaskig kurvutgång inte förlorar särskilt mycket inför inbromsningen till nästa kurva, jämfört med en kanonutgång? Med andra ord kvittar det hur bra jag är på att ta kurvor utan det räcker att jag har en hoj med massor effekt och är duktig på att köra rakt fram för att bli duktig på roadracing?

imaster skrev:
2686970 Så du menar att jag med samma hoj med en skittaskig kurvutgång inte förlorar särskilt mycket inför inbromsningen till nästa kurva, jämfört med en kanonutgång? Med andra ord kvittar det hur bra jag är på att ta kurvor utan det räcker att jag har en hoj med massor effekt och är duktig på att köra rakt fram för att bli duktig på roadracing?
Du måste missat sista meningen.

Bearing skrev:
2686980 Du måste missat sista meningen.

Inte alls, jag tyckte bara det var intressant att kurvutgångarna inte spelar nån roll för hastigheten. En sträcka som är så kort att jag inte hinner igenom alla växlarna måste väl ge mig 10 km/h mer precis innan bromsning om jag håller 10 km/h högre hastihet ut ur kurvan. Eller?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT