Bänkning av Gsxr 1000

pops skrev:
jag menade 120nm vid 9000rpm ca 154hk
max effekt 164hk 11000rpm ca 105nm är ju 10hk ökning på 2000rpm

Nu börjar det se ut nått sånär men det är fortfarande en helt
omöjlig motor kombo. 222 Psi bmep, du måste köra på flygfotogen
om inte motorn ska spika 6 tummare på löpande band.

du har ju inte så mycket större ökning på din hoj 10900rpm 97nm =150hk
13900rpm 167hk 17hk ökning på 3000rpm

Alldeles riktigt observerat men
problemet är att din hoj ska ha mycket större ökning med de värden
du anger.

Fysiska lagar styr:
Du måste ha 164 HK vid 9800 rpm för att kunna generera 120nm vid detta varv, full effekt uppstår då vid ca 11700 varv och ger då i teorin ca 195 HK om motorn hade varit så stark (120nm).

Detta är vad din Gixxer motor har vilket du vill det eller ej, och ska ha för att gå bra, detta om den är i helt perfekt mekaniskt skick, perfekt justerad,
Helt org internt förståss.
164HK 11500, 101.35 nm 9000, 128hk 9000, 85 hk 6000 rpm,
20HK 1500 rpm .........
Allt annat är fantasi å fabler eller felmätning etc.

Boshboo skrev:
Alldeles riktigt observerat men
problemet är att din hoj ska ha mycket större ökning med de värden
du anger.

Fysiska lagar styr:
Du måste ha 164 HK vid 9800 rpm för att kunna generera 120nm vid detta varv, full effekt uppstår då vid ca 11700 varv och ger då i teorin ca 195 HK om motorn hade varit så stark (120nm).

Detta är vad din Gixxer motor har vilket du vill det eller ej, och ska ha för att gå bra, detta om den är i helt perfekt mekaniskt skick, perfekt justerad,
Helt org internt förståss.
164HK 11500, 101.35 nm 9000, 128hk 9000, 85 hk 6000 rpm,
20HK 1500 rpm .........
Allt annat är fantasi å fabler eller felmätning etc.

Vet inte om jag fattat dig rätt? som du skrivit fattar jag det som man har max effekt o max vrid är vid samma rpm men det har man inte. max effekten är ju
oftast vid högre rpm än max vridet.

pops skrev:
Vet inte om jag fattat dig rätt? som du skrivit fattar jag det som man har max effekt o max vrid är vid samma rpm men det har man inte. max effekten är ju
oftast vid högre rpm än max vridet.
Du har helt rätt, men NM och HP är samma sak fast olika sätt att se på saken.
Man anger ju nm där effekten ökar som mest och hp där den slutar att öka.
Det är därför som det är så lätt att se om det är riktiga siffror eller inte.

Max.effekt är ALLTID vid högre varv än max.vrid. (Utom möjligen om varvstoppet slår till före vridtoppen...)

Finns ingen generell möjlighet att från ett vridvärde vid ett varvtal säga vad effekten är vid ett annat varvtal.

Om jag räknat rätt så betyder 164 hk/11500 att den ger ca 100 Nm där.
Och 120 Nm/9000 betyder 154 hk där.

Finns inget uppenbart orimligt i det vad jag ser. Möjligen mäter just den motorn normalt inte så, det vet jag iofs inget om.

Det skiljer iaf 20 % mellan varvtalen för max.vrid o max.effekt, värre har jag sett.
Undrar om inte Suz rg500 har vrid- o effekttopp på nästan (bara nästan) samma varvtal.
DET talar för spetsig motor.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Max.effekt är ALLTID vid högre varv än max.vrid. (Utom möjligen om varvstoppet slår till före vridtoppen...)

Finns ingen generell möjlighet att från ett vridvärde vid ett varvtal säga vad effekten är vid ett annat varvtal.

Om jag räknat rätt så betyder 164 hk/11500 att den ger ca 100 Nm där.
Och 120 Nm/9000 betyder 154 hk där.

Finns inget uppenbart orimligt i det vad jag ser. Möjligen mäter just den motorn normalt inte så, det vet jag iofs inget om.

Det skiljer iaf 20 % mellan varvtalen för max.vrid o max.effekt, värre har jag sett.
Undrar om inte Suz rg500 har vrid- o effekttopp på nästan (bara nästan) samma varvtal.
DET talar för spetsig motor.
/u

Visst finns det det, NM/HK diff= 2v motorer Ca. 30-35% på varvet och 4/5V Ca. 15-20%, För att uppnå maximal acceleration. Har man inte dessa värden är motorn fel-portad.

Re Från bör jan var det 164 hk och 120Nm 9800 , sen blev det 154HK och 120Nm 9000 rpm, till sist blev det som det ska 164 vid 11000 och 105 vid 9800. Där av det långa utlägget.

Angående diffen NM/HK så är det där som portningen kommer tills sin rätt,
Med förstora portar så stannar toppefekten på "NM toppen" , för små över och alldeles för små under, där av det svåra i att få motorer att gå bra som vedbods-trimmare.

Boshboo skrev:
Visst finns det det, NM/HK diff= 2v motorer Ca. 30-35% på varvet och 4/5V Ca. 15-20%, För att uppnå maximal acceleration. Har man inte dessa värden är motorn fel-portad.

Re Från bör jan var det 164 hk och 120Nm 9800 , sen blev det 154HK och 120Nm 9000 rpm, till sist blev det som det ska 164 vid 11000 och 105 vid 9800. Där av det långa utlägget.

Angående diffen NM/HK så är det där som portningen kommer tills sin rätt,
Med förstora portar så stannar toppefekten på "NM toppen" , för små över och alldeles för små under, där av det svåra i att få motorer att gå bra som vedbods-trimmare.

från början var det 164hk 120nm och inget rpm. Då skrev du går inte
o en gsxrs max vrid är vid 9000rpm så varför du drar upp 9800 det vet jag inte. Jag skrev att 120nm vid 9000rpm =ca 154hk inget annat

Last edited:
pops skrev:
från början var det 164hk 120nm och inget rpm. Då skrev du går inte
o en gsxrs max vrid är vid 9000rpm så varför du drar upp 9800 det vet jag inte. Jag skrev att 120nm vid 9000rpm =ca 154hk inget annat
Det vara bara ett sätt att försöka att få dej att förstå :kocko :kocko

Och jag skrev ytterligare en gång att du kan inte få 120NM 9000
det går inte helt enkelt.

Du har 128-130 HK 101-103 NM vid 9000 rpm och 154 HP vid 11000 och ett komptryck på CA 185 PSI BMEP
För att kunna få 120nm vid 9000 behöver ett komptryck på 14,1( 217psi BMEP) toretiskt vid 100% fyllning, du behöver också tanka formel 1 bensin för att inte motorn ska spika ihjäl sej. En väg motor kan inte köras med mer än 180-190 psi BMEP om den ska hålla längre än 402.33 meter.

En race motor hamnar för det mesta runt
90-95 och din gixxer är ingen race motor utan en vanlig sketen produktions motor som ligger runt 88-90 %för att den SKA köras på Blyfri handels bensin.

En svaghet i gixxer k5 är att den har för lång slaglängd vilket gör att den aldrig kommer att bli en trimm motor som dom gammla hederliga med kortare slag.

Hur vet jag nu detta så exakt ???????? ahaaaa Det är mitt leve bröd, gixxers 750 sen 1985 men även en och annan 10 och elva.

Boshboo skrev:
Det vara bara ett sätt att försöka att få dej att förstå :kocko :kocko

Och jag skrev ytterligare en gång att du kan inte få 120NM 9000
det går inte helt enkelt.

Du har 128-130 HK 101-103 NM vid 9000 rpm och 154 HP vid 11000 och ett komptryck på ett komptryck CA 185 PSI BMEP
För att kunna få 120nm vid 9000 behöver på 14,1( 217psi BMEP) toretiskt vid 100% fyllning, du behöver också tanka formel 1 bensin för att inte motorn ska spika ihjäl sej. En väg motor kan inte köras med mer än 180-190 psi BMEP om den ska hålla längre än 402.33 meter.

En race motor hamnar för det mesta runt
90-95 och din gixxer är ingen race motor utan en vanlig sketen produktions motor som ligger runt 88-90 %för att den SKA köras på Blyfri handels bensin.

En svaghet i gixxer k5 är att den har för lång slaglängd vilket gör att den aldrig kommer att bli en trimm motor som dom gammla hederliga med kortare slag.

Hur vet jag nu detta så exakt ???????? ahaaaa Det är mitt leve bröd, gixxers 750 sen 1985 men även en och annan 10 och elva.

så det är inte ebos levebröd då eller? :kocko :kocko :kocko
han lär väl ha bromsat bra mycket fler motorer än vad du har för dom är ju bara svergies bästa 2t trimmare
frågan är ju varför alla bromsat mer än 154hk med sina k5 or ?
så du menar att tekniken gått bakåt dom senaste 20åren
för suzuki ? Hayabusa toppen är ju så bra så det är svårt att förbättra
så gsxr k5ans topp lär väl inte vara så mycket sämre?
gamla gsx1100 var ju ganska trimmvänlig o den har ju bra mycket mer slaglängd?. Sluta snacka massa skit. nu orkar jag inte mer

Är helt ointressant hur mång hk man bromsar i bänken.
170 hk i den ena bänken ger 160 i en annan.
Vill man bara åt peakpower kan man dessutom snåla till blandningen. Ger bättre siffror men motorn går som skit.

Före-efter siffror är det intressanta dvs gav moddarna något eller inte.

pops skrev:
så det är inte ebos levebröd då eller? :kocko :kocko :kocko
han lär väl ha bromsat bra mycket fler motorer än vad du har för dom är ju bara svergies bästa 2t trimmare
frågan är ju varför alla bromsat mer än 154hk med sina k5 or ?
så du menar att tekniken gått bakåt dom senaste 20åren
för suzuki ? Hayabusa toppen är ju så bra så det är svårt att förbättra
så gsxr k5ans topp lär väl inte vara så mycket sämre?
gamla gsx1100 var ju ganska trimmvänlig o den har ju bra mycket mer slaglängd?. Sluta snacka massa skit. nu orkar jag inte mer

Sluta snacka skit :D Att haya toppen är bra betyder inte att det är omöjligt dimensionera om den, När man håll på med motordesign så vet man att toppen dimensioneringen kan ändras på samma sätt som att man kan dreva m sin hoj svårare än så är det inte, sen att en motorgura kan åstakomma en bättre topp design än en annan är ju ganska självklart, det finns ju en hel del att labba med, listan kan göras lång, haya toppen är en sketen produktions topp på samma sätt som K5:ans som ska vara produktionstekniskt rätt samt hålla 4-5000 mil utan problem. Givetvisk kan vi göra smalare ventilsäten, mindre porthalsar, sätta i större ventiler, kortare styrningar, slipa av ventilskaften, etc. etc ... även på haya, m K5 motorn och alla andra motorer

För övrigt har inget hänt sen sen 60 talet när pentroof toppen uppfanns av Keith Duckworth, det är nämligen den designen som används på K5:an, varenda mått propotion.

Kolv hastighet, lagom = 20m/s :D

:hihi :hihi :hihi :hihi :hihi :hihi

Last edited:
nu skrev jag att hayabusa toppen är svår att förbättra inte omöjilg.
men den flödar org som en race portad gammel gsxr och det är ju inte så dåligt för en org topp så det har nog hänt en del på 20år
1987 gsxr750 106hk o 71nm 2005 gsxr750 148hk o 86,3nm
så det har ju hänt en del eller hur. kolla dina gamla inlägg #33 går inte #39 går inte #41 går gör det men den går dåligt #50 går inte då börjar du prata f1 bensin o högrekomp
kolv hast 20m/s lagom för vem är ju många hojjar som har högre
har hört 25m/s som max men det var nog 15årsen så det har nog blivit högre

Pops: Mitt intryck är att Boshboo har stor erfarenhet av motorer men uttrycker sig lite frejdigt Åsa-Nisse-mässigt emellanåt.
Men ge inte upp för det. :tummenupp
/u

Det är pulver i de där gammla häckarna! Min -02 sopar CBR1000 som en morgonfis! Fast det kanske säger mer om hondan än om suckan..
Jag hade 150.5 på min gammla förgasarretta med yoshi system.

pops skrev:
nu skrev jag att hayabusa toppen är svår att förbättra inte omöjilg.
men den flödar org som en race portad gammel gsxr och det är ju inte så dåligt för en org topp så det har nog hänt en del på 20år
1987 gsxr750 106hk o 71nm 2005 gsxr750 148hk o 86,3nm
så det har ju hänt en del eller hur. kolla dina gamla inlägg #33 går inte #39 går inte #41 går gör det men den går dåligt #50 går inte då börjar du prata f1 bensin o högrekomp
kolv hast 20m/s lagom för vem är ju många hojjar som har högre
har hört 25m/s som max men det var nog 15årsen så det har nog blivit högre
Okey då, vi lägger ner skrivpistolerna, Jag försöker dela med mej av 20-25 års motor byggar erfarenhet inget annat. :banana Dragracers kan säkert köra med kanske 30-40 m/s , det är ju bara manligheten som stoppar !!!!
Inte ett skit har hänt sen 60talet men deremot så har Suzuki,Honda,Kawa gått mot KD:s topp design sen början på 90talet och Yamaha detta på 2000 talet fast i 5V då . Jag säjer inte detta för att klaga på nått eller någon utan bara för att upplysa om ett faktum. Allt är ren fysik, inget trolleri, ingen gräns för effekt annat än att det ska hålla, bara att höja vartalet till skiten sprängs ( gäller ej turbo o Kompressor).

Slut på DEL ett.

Fortsätnning följer

Mvh Boshboo

Last edited:
Boshboo skrev:
Okey då, vi lägger ner skrivpistolerna, Jag försöker dela med mej av 20-25 års motor byggar erfarenhet inget annat. :banana Dragracers kan säkert köra med kanske 30-40 m/s , det är ju bara manligheten som stoppar !!!

när jag menar tekniken gått framåt på en menar jag inte bara utformnigen på portarna i toppen utan insprutet o tändning mm. som gjort det möjligt att köra med högre komp och tändning o på så sätt få mera hk o nm
men du skriver att den inte hänt nåt sen 60talet

sen har jag svårt att tro att någon kan sitta hemma o räkna hur många nm eller hk en motor lämnar o säga det går inte. då hade nog någon tekniker på suzuki sagt ni kan inte skriva 120nm 9000rpm för det går inte. nu har dom gjort det så det måste gå eller hur. det kan ju vara ganska stor skillnad på två likadana motorer

fast detta går inte 120nm vid 9800rpm om man har en max effekt på 164hk
för det blir 167,5hk

mvh pops

Okey Del två.

Det är precis vad man kan men man kan inte veta om den specifika motorn
lever upp det.

Tillbaka till exemplet 120nm 9800 rpm

För att en En-litare ska klara detta behövs ett kompressions tryck på ( 217 psi ) ( BMEP ) detta vet alla som sysslar med motordesign proffesionellt, de vet också att detta är nära max vad som går i praktiken på en motor
exempelvis en F1 motor som körs på värsta oxygeniserade bränslet.

Om vi räknar HP=(120nm*9800rpm)/7170konstant =ca 164 HK
Vi vet också att om motorn ska gå bra behöver den varva mer, ca 20%
det ger 11700rpm ( 164*1,2=196,8 HK ) på toppen kommer man hit så har man fått ut max vad som går ur en K5 motor på 1000cc utan att ändra på topp designen ( enbart kompressions trycket, och ingen hänsyn taget till övriga komplikationer). Det är strikta fysiska lagar som Farbror Newton upptäckte för länge sedan och inget som jag hittat på.

Om man tar en gixxer K5 så har den en BMEP på 185 PSI break mean effective pressure detta ger vid 9000 rpm ca 128HK detta ger omräknat från HK till Nm (128*7170)/9000=101.97 nm, 20% upp har vi 10800 rpm och ca 153.6 HK. Givetvis kan du få 157 HK 11003 rpm, 164HK 11500 rpm etc.
men aldrig 120nm utan turbo eller kompressor.

Antag nu att vi är i trimmar verkstaden och vi vill trimma vad göra ?????
Bondtrimma och fila i toppen, ???? Givetvis inte !!!!!
Vi måste höja varvtalet. Ska vi höja mycket, kan vi göra genom att sätta i större ventiler
med orginal 29 insug kommer motorn att maxa vridet 10-11000 rpm (Toretiskt)
detta gör den inte eftersom fyllnaden aldrig blir mer än ca 90 % på en vanlig produktions motor, 10500 * 0.9= ca 9-9500 det är även här som fyllningen är som störst, under 9000 lägre och över 11000 mindre igen
det är därför som motorn slutar att öka i effekt mot slutet i registret.

Stoppar vi i 30 ventiler som finns att köpa till gixxer K5 och fixar till allt kommer vi att maxa vridet vid 11500-12000, Med 215psi kan nu motorn ge 190HK, (190*7170)/11500=118.5 NM, topp effekten kommer att bli nånstans runt 13500 där kommer den att ge ca 230HK och ha ca 25m/s. Detta är teoretiska fakta, men alla vet att för att komma hit så krävs det mycket, och det är här som det skiljer på motor och motor, de allra flesta kommer att hamna runt 180-190 HK och några enstaka i närheten av 215-225 HP. 10% fel mätning ner och vi ligger på 200HK och 10% fel upp ger kanske 245 HK.

Slutsats som även sagts tidigare av mej men även moderatorn: enstaka bänkörning bara för att mäta effekt säjer ingenting och är bara bortkastade pengar.
Kan däremot bänken skilja på moddarna man gör då är man på rätt väg.

Tydligare än så här kan det aldrig bli ????

Del 2 slut

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien