Bänkning av Gsxr 1000

Dessutom måste man ju åtminstone referera till cyl.volymen annars är ju flödet i allra högsta grad intetsägande.
/u[/QUOTE]


ja visst måste man referera till cyl volymen. men inte i dett fall en 1 liters motor pumpar lika mycket luft vid 12500rpm som en 2 liters motor gör vid 6250rpm
 
pops skrev:
ja visst måste man referera till cyl volymen. men inte i dett fall en 1 liters motor pumpar lika mycket luft vid 12500rpm som en 2 liters motor gör vid 6250rpm
Ligger ju nåt i det onekligen. Men ska det vara nåt standardsätt att mäta eller prata så
ska det förstås vara för en cylinder och räknat efter dess volym.

Det närmaste jag kommer på är Graham A. Bell som talar lite löst om strömningshastigheten
som ett mått på toppens egenskaper. Men riktigt vad han menar fattar jag inte.
Han blandar oxå in ventilarean (per insugsventil) men kompenserar rätt lite för 1 resp. 2 insugsventiler.

Men jag är inte alls 100 på att det där leder till nåt meningsfullt mått på en topp.

Bl.a. är det därför jag är nyfiken på vad ni menar.
/u
 
En bra hemmatrimmning förlorar man bara 20 % på...
Kommer ifrån en av sveriges racing kändis...
 
RE: Ulf

Det finns ju inget skäl till att tre så helt olika saker exakt skulle följa varandra. Inte heller till att dom ska ge samma siffror (i nån sort) för bästa resultat.


Nej inte exakt men de följs åt någorlunda, Sug motorn går som bäst när den "pumpar" som mest, tryck och flöde går hand i hand, summan av:lågt flöde lågt tryck , högt tryck lägre flöde, bauta högt tryck annu lägre flöde... resten kan du räkna ut sjäkv, nyttan av trycket och flödet stiger tills det blir ca 220-230 cu-ft/s på pent-roof toppar utan överladdning eller hur man nu ska uttrycka sej.


(CU-ft)/s cubik-foot/s vanlig måttenhet i flödesbänkar ,

Flödes bänkar gör ingen större nytta för att utveckla toppar men för att kalibrera flercylindriga motorer är dom bra att ha. Det mesta är känt inom aerodynamik, tryck och flöde. Det andra är att man ofta använder en-cylindriga test motorer.

Nu är det snart 2006 och vi snackar bara RPM CC och Kompression=effekt.
eller på ditt språk Nm/l <> kompression,RPM.

mvh Boshboo
 
Boshboo skrev:
flödet stiger tills det blir ca 220-230 cu-ft/s på pent-roof toppar utan överladdning
Men det måste väl vara för en viss motorstorlek ? Och kanske t.o.m. för en viss motortyp ?
T.ex. 1l 4a.

Får en skum känsla av att max.flödet svarar rätt bra mot max.effekten; eller tänker jag fel där ?
(alltså flöde mot effekt, inte sorterna cu-ft/s mot hk...)
/u
 
ulf_lundin skrev:
Men det måste väl vara för en viss motorstorlek ? Och kanske t.o.m. för en viss motortyp ?
T.ex. 1l 4a.

Får en skum känsla av att max.flödet svarar rätt bra mot max.effekten; eller tänker jag fel där ?
(alltså flöde mot effekt, inte sorterna cu-ft/s mot hk...)
/u

RE ulf: det stämmer bra på de flesta motorer under förutsättning att de är vettigt portade, max.flödet svarar rätt bra mot max.effekten = helt rätt om du säjer max "flödet" vs rpm, tex max flöde i en given topp på olika cc ger samma max HK grovt mätt och räknat men olika varvtal propotionellt mot cc.

mvh Boshboo
 
(CU-ft)/s cubik-foot/s vanlig måttenhet i flödesbänkar ,



mvh Boshboo[/QUOTE]



är det verkligen cu-ft /sekund tycker det låter väldigt mycket 220cu-ft/s
ska det inte vara 220 cu-ft/minut en cu-ft måste väl vara ca 28 liter och då är det nog lite för bra flöde 6160liter/s en 1000cc motor pumpar 104 liter/s vid 12500rpm 104*60= 6240liter/minut stämmer ju bättre
mvh pops
 
Boshboo skrev:
RE ulf: det stämmer bra på de flesta motorer under förutsättning att de är vettigt portade, max.flödet svarar rätt bra mot max.effekten = helt rätt om du säjer max "flödet" vs rpm, tex max flöde i en given topp på olika cc ger samma max HK grovt mätt och räknat men olika varvtal propotionellt mot cc.

mvh Boshboo
Hm, räcker det inte med att tala om max.effekten då helt enkelt ?
Eller ger flödesvärdet nåt mer ? (alltså utöver imponatoreffekten på åhörarna alltså :D )
/u
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top