Bänkning av Gsxr 1000

ska man inte räkna 120*9800/7024= 167,5hk

Föresten hade tekniken gått framåt? eller varför skillnad mellan gsxr 750 85a o gsxr 750 05a +42hk 15nm
hur kan du veta vad en motor har för komp tryck vid ett visst varvtal?
du kan ju mäta det på vanligt vis men det är ju inget som säger att det är samma tryck vid 11000rpm eller hur. Kan du inte det så kan du inte räkna på det heller. tryck kan du ta i bar är bara jänkare som mäter psi på deras ineffektiva v8or

Bmep är INTE en mätbar storhet, den är framräknad ur uppmätt vrid och cyl.vol.
Den har väldigt lite med uppmätt komp.tryck att göra. Det inser man lättast genom
att kolla komp.trycket på en turbomotor och sen räkna fram bmep på den.
Gärna uttryckt i det enkla begreppet spec.vrid, Nm/l.....
/u
ps. formelkonstantens värde beror på vilka sorter man räknar i, hk el. hp.
för hk är den 7024, 7170 svarar nog mot hp ds.

Last edited:
pops skrev:
ska man inte räkna 120*9800/7024= 167,5hk

gsxr 750 85a o gsxr 750 05a +42hk 15nm

Skillnaden i toppen är tydlig 85a:erren har för stora runners vilket
ger dåligt drag på lågen och på högen, upplevdes svag på lågen men bra
på bottengas när de var nya, "B20 vippor" är ej att förglömma,
samt snuskit tröga och känsliga RS29 mikuni ,
92W och nyare är i stort en kopia av Keth Duckworths topp
ju nyare ju mindre radie eller vinkel mellan ventilplanet och throtlarna
här finns det hk att hitta men det kan man inte kalla utveckling utan sunt
förnuft
05an har högre komptryck större ventiler än (näst intill samma topp som gixxer K5)85an där av det högre momentet
checka med Uffe Lundins formel nm/l
Man kan tro vad man vill men det är ingen utveckling alls på motorsidan
men däremot på styling sidan har det hänt mycket det kan man inte tjura om
annat än fin eller ful.

Hur som haver så gäller :

hk=(rpm*nm)/7xxx
BMEP=(HK*13000)/(rpm*komptryck i psi*cc i liter)
Rpm=(ventilarea i tum*5900*flödet i foot)/cylinder cc

5900 för 4/5v
5400 för 2v
Enligt A Graham Bell

Nm/l
Enligt Ulf Lundin

Å gammle Newton

Hur man moddar runners,ventil halsar porthalsar går under hemligstämplat.

(Jag räknar tum eftersom jag jobbar med amerikanska kunder så detta har blivit praxis,mestadels cross och RR.)

Mvh Boshboo

förbränningsmotorn har ju inte utveklats sen otto uppfann den det är ju bara sunt fönuft kan man ju kalla det för. små förändngar kallas oxå för utvekling. varför har suzuki inte kommit på att det inte går och plocka ut 120nm/liter på en std motor kan inte dom räkna lika bra? kolla på lite bromsnigar så ser du nog att vridet sjunker ganska snabbt efter max vrid i alla fall dom bromsnigarna jag sett
på din motor går ju vridet ner ganska snabbt oxå om man räknar på det167hk max effekt 13900rpm=84,3nm 10900rpm 97nm 11900*97/7024=164hk
12900*97/7024=178hk 13900*97/7024=191hk teoretiskt men lämnar bara 167hk ditt spec vrid vid max hk är103nm och max vrid 119nm

så varför måste k5an hålla 120nm från 9000-11000rpm
när ditt vrid sjunker som en gråsten efter max vrid

slut del 3
mvh pops

Last edited:
[

så varför måste k5an hålla 120nm från 9000-11000rpm
när ditt vrid sjunker som en gråsten efter max vrid
Det ska sjunka efter max annars har man inte max i den
mätpunkten det är liksom det som är grejen ....

slut del 3
mvh pops[/QUOTE]

Kurvorna från min numera sålda betta.

GSXR 1000-03.
Yoshi trioval halvsystem (utan avgasventil)
PC3USB
BMC race luftfilter.

Blå kurvor: manuellt uppfettad, som jag lämnade in den !

Röda kurvor: 0-map, dvs helt nollad PC3

Gröna kurvor: Färdigjusterad !

Bifogat

• TOYJusteradmediumsize.jpg
    TOYJusteradmediumsize.jpg
    45.7 KB · Visningar: 149
när du räknar på k5an så räknar du nästan samma vrid hela tiden ca120nm
men på din motor är det ok med specifika vridet 119nm vid max vrid o 103nm vid max effekt
räknar man så på en k5a så stämmer det ganska bra 9000*120/7024=ca154
11200*103/7024=ca164hk videt vid max kan ju vara lite lägre o rpm lite högre
för det är ju bara en sketen produtions topp som inte flödar så bra :tungan

pops skrev:
när du räknar på k5an så räknar du nästan samma vrid hela tiden ca120nm
men på din motor är det ok med specifika vridet 119nm vid max vrid o 103nm vid max effekt
räknar man så på en k5a så stämmer det ganska bra 9000*120/7024=ca154
11200*103/7024=ca164hk videt vid max kan ju vara lite lägre o rpm lite högre
för det är ju bara en sketen produtions topp som inte flödar så bra :tungan

154HK vid 9000 rpm är alldeles förmycket, 148Hk kan du teortiskt få ut ur en fullrace moddad 1000cc motor vid 9000 rpm eller 115-116 Nm med bästa tänkbara race bensin, Jag vet att du har komptryck runt 12-13:1 detta ger ca 185psi teoretiskt BMEP. 185*9000=128HK . Detta är superbt fast det är en produktions topp. Du har ett cu/ft flöde på 220-230 detta är bra fast det är en sketen produktions motor, du kommer alldrig att få mer HK även om du portar, det är här som alla bondportare går vilse, motorer med pentroof design går bäst med 220-230 i flöde. detta har du där motorn går som bäst runt 9-10000 rpm eller där max vridmoment uppstår, max fyllning uppstår ca 90% på vanliga motorer.

CC varvtal och komp bestämmer effekten och inget annat om motorn är perfekt justerad med bästa prylarna på. Det kan aldrig bli mer bara mindre.

:banana

Boshboo skrev:
154HK vid 9000 rpm är alldeles förmycket, 148Hk kan du teortiskt få ut ur en fullrace moddad 1000cc motor vid 9000 rpm eller 115-116 Nm med bästa tänkbara race bensin
Skillnaden mellan 154 o 148 är ju inte så rasande stor, 4 %, ligger förmodligen inom felmarginalen
för bänkning vid olika tillfällen på olika bänkar.
/u

Boshboo skrev:
154HK vid 9000 rpm är alldeles förmycket, 148Hk kan du teortiskt få ut ur en fullrace moddad 1000cc motor vid 9000 rpm eller 115-116 Nm med bästa tänkbara race bensin, Jag vet att du har komptryck runt 12-13:1 detta ger ca 185psi teoretiskt BMEP. 185*9000=128HK .

varför kan du ha specifika vridet på 119nm?
vad menar du med komptryck 12-13:1 eller menar du kompressions förhållandet?
komp tryck på 12-13 är ju inte så högt på en motor med kompförhållande på12,5:1. har ju komp tryck på bilen på 12 och laddar 1,4bar laddtryck utan att det spikar. Angåend flödet i toppen så flödar en saab 16v korttopp cu/ft 228 o dom portar man

Last edited:
Börjar oxå bli lite nyfiken på vad Boshboo menar med 'komptryck'.
Och om betydelsen varierar från gång till annan.

Och vad det är för flöde ni pratar om. cu/ft är ju en skum sort....
är det möjligen (nån uppskattad) medelflödeshastighet kanske, cu-ft/sec eller nåt ditåt.
Beräknad eller uppmätt ? Uppmätt hur isf ?
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Börjar oxå bli lite nyfiken på vad Boshboo menar med 'komptryck'.
Och om betydelsen varierar från gång till annan.

Och vad det är för flöde ni pratar om. cu/ft är ju en skum sort....
är det möjligen (nån uppskattad) medelflödeshastighet kanske, cu-ft/sec eller nåt ditåt.
Beräknad eller uppmätt ? Uppmätt hur isf ?
/u
RE Ulf, Komptryck uppmät med mätare och komptryck omräknat från bänkörmning, går motorn som den ska så ska de vara nära varandra i vid max vridmoment och något under vid max HP . ft/s ska det ju vara..hmmmmm jag blev lite exalterad som sagt, vissa av oss går ju igång på detta ämne. Appro på komptryck, räknar man på min gixxer så ser man att det är långt ifrån de 210 psi som är uppmät med mätare, Den producerar vid full effekt ca 157 Psi BMEP, det finns alltså HP att labba med på toppen från 11000-14500 rpm !!!!!!

Obs 90 Gixxer 750 väger nog 50 kg mer än Gixxer 1000 och vinner där ochså
....hehehehehheh det finns mycket mer att lätta ...heheheheheh :tungan

Mvh Boshboo

pops skrev:
Boshboo skrev:
154HK vid 9000 rpm är alldeles förmycket, 148Hk kan du teortiskt få ut ur en fullrace moddad 1000cc motor vid 9000 rpm eller 115-116 Nm med bästa tänkbara race bensin, Jag vet att du har komptryck runt 12-13:1 detta ger ca 185psi teoretiskt BMEP. 185*9000=128HK .

varför kan du ha specifika vridet på 119nm?
vad menar du med komptryck 12-13:1 eller menar du kompressions förhållandet?
komp tryck på 12-13 är ju inte så högt på en motor med kompförhållande på12,5:1. har ju komp tryck på bilen på 12 och laddar 1,4bar laddtryck utan att det spikar. Angåend flödet i toppen så flödar en saab 16v korttopp cu/ft 228 o dom portar man

Re: förtydligande 1: komptryck är tryck och förhållande är förhållande
215-220 Psi mätt med mätare motsvarar ungefär 14:1 i förhålande.

förtydligande 2:
Jag pratar bara om sugmotorer och är amatör på turbo,men 12,5:1 på en turbo motor låter ju ganska mycket, men uppåt en 430 HP vid 6000 RPM ?? :yoparty jag skulle tro att man gör större runners på turbo/kompressor motorer eftersom de inte har någon nytta av runners på samma sätt eftersom man förhoppningsvis har ett övertryck på insugnings sidan både före och efter " "fullt vridmoment" (detta kräver lite tänkande för att förstå)" och då spelar inte detta någon avgörande kvitt, flödet alltså, troligen bättre med mindre .

Det finns nog någon turbo gura som vet varför. :confused:

Mvh Boshboo

Boshboo skrev:
Re: förtydligande 1: komptryck är tryck och förhållande är förhållande
215-220 Psi mätt med mätare motsvarar ungefär 14:1 i förhålande.

förtydligande 2:
Jag pratar bara om sugmotorer och är amatör på turbo,men 12,5:1 på en turbo motor låter ju ganska mycket, men uppåt en 430 HP vid 6000 RPM ?? :yoparty jag skulle tro att man gör större runners på turbo/kompressor motorer eftersom de inte har någon nytta av runners på samma sätt eftersom man förhoppningsvis har ett övertryck på insugnings sidan både före och efter " "fullt vridmoment" (detta kräver lite tänkande för att förstå)" och då spelar inte detta någon avgörande kvitt, flödet alltså, troligen bättre med mindre .

Det finns nog någon turbo gura som vet varför. :confused:

Mvh Boshboo
nu har jag kompförhållande på 9,5:1 och komptyck på 12bar på bilen
det är exakt samma topp på insprutarn o turbon.
det är ju inget som säger att det är samma komptyck när du mäter det på startmotorn och vid 9000rpm kan fyllnadsgraden vara bättre än på startmotor
sen blir det skillnad på komptycket hur mycket överlapp kammarna har ju mer överlapp mindre komptryck när man kör på startmotorn och mäter
mvh pops

pops skrev:
nu har jag kompförhållande på 9,5:1 och komptyck på 12bar på bilen
det är exakt samma topp på insprutarn o turbon.
det är ju inget som säger att det är samma komptyck när du mäter det på startmotorn och vid 9000rpm kan fyllnadsgraden vara bättre än på startmotor
sen blir det skillnad på komptycket hur mycket överlapp kammarna har ju mer överlapp mindre komptryck när man kör på startmotorn och mäter
mvh pops
Fyllnaden är som störst vid max vridmoment ca 90-95 % på en race och 85-90 på en standard motor när motorn är igång, det ska inte vara mer på en sugmotor för då går den inte bra, ett prakt exempel är kammaxlar från 60-70 talet med mycket överlapp, då går det att nå 97-103% och vi vet ju hur fint de går, bra tomgång,bra mellanregister :tummenupp . Avgasystemets dimensionering blir kritisk när man har överlapps kammar och det vill vi inte ha, OBS inte att förväxla med typ Exup:system kawa,honda,Suka,Yammor. Fyllnaden vid rundkörning med starten är nära 100%.

Gåta=247HK vid 5000 RPM

Mvh Boshboo

Last edited:
Kompressionsförhållande, kompressionstryck och bmep har rätt lite med varandra att göra.
Det är närmast en slump om dom hänger ihop på nåt direkt sätt eller ger ungefär samma siffror, uttryckt i nån sort.

Kompressionsförhållandet är ju bara förhållandet mellan största och minsta volymen ovanför kolven.
Motorn behöver ju inte ens snurra för att man ska ta reda på det.

Kompressionstrycket mäts med tryckmätare i förbränningsrummet m full gas och när motorn dras runt av startmotorn.
Dvs. det brinner inte ens nåt i motorn och den snurrar väldigt sakta. Dessutom okänt HUR sakta.

Bmep (alt. spec.vrid) kommer däremot från verklig förbränning i motorn vid verkliga arbetsvarvtal och
av verkligen insugen luft/soppablandning.

Det finns ju inget skäl till att tre så helt olika saker exakt skulle följa varandra. Inte heller till att dom ska ge samma siffror (i nån sort) för bästa resultat.
/u
ps. vad var det för flöde cu-ft ni snackade om ? ds.

Ska bänka min R1000 stunthoj med Yoshihalvsystem, pc III o KN filter nu i vinter...
Min andra R1000 med Yoshi helsystem, PC III o KN filter gav 158 bakhjuls hk

.../Yoshi

jag fick 159 bakhjuls hästar vid mappningen.. och innan hade jag 145hk.. då gick den fett som fan o drog över milen i soppa.

det är Akra helsystem, PC3a USB, KN och borttagen PAIR-ventil så inte värderna blir missvisande.

ps. vad var det för flöde cu-ft ni snackade om ? ds.[/QUOTE]

cfm. vet inte hur det mäts vet bara att man brukar mäta en topps flöde i cfm
men borde ju vara en norm så alla mäter på samma vis

pops skrev:
cfm. vet inte hur det mäts vet bara att man brukar mäta en topps flöde i cfm
men borde ju vara en norm så alla mäter på samma vis
Jag tror inte det finns nån norm för det. Flödesmätning av en topp säger inte så mycket om hur bra den är.
Det är så helt olika omständigheter när den jobbar med pulserande flöden och kolv som far upp och ner och
ventiler som öppnar o stänger jämfört med flödesmätning under stabila flödesförhållanden i flödesbänk.

Dessutom måste man ju åtminstone referera till cyl.volymen annars är ju flödet i allra högsta grad intetsägande.
/u

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...