RE: Ulf
Det finns ju inget skäl till att tre så helt olika saker exakt skulle följa varandra. Inte heller till att dom ska ge samma siffror (i nån sort) för bästa resultat.
Nej inte exakt men de följs åt någorlunda, Sug motorn går som bäst när den "pumpar" som mest, tryck och flöde går hand i hand, summan av:lågt flöde lågt tryck , högt tryck lägre flöde, bauta högt tryck annu lägre flöde... resten kan du räkna ut sjäkv, nyttan av trycket och flödet stiger tills det blir ca 220-230 cu-ft/s på pent-roof toppar utan överladdning eller hur man nu ska uttrycka sej.
(CU-ft)/s cubik-foot/s vanlig måttenhet i flödesbänkar ,
Flödes bänkar gör ingen större nytta för att utveckla toppar men för att kalibrera flercylindriga motorer är dom bra att ha. Det mesta är känt inom aerodynamik, tryck och flöde. Det andra är att man ofta använder en-cylindriga test motorer.
Nu är det snart 2006 och vi snackar bara RPM CC och Kompression=effekt.
eller på ditt språk Nm/l <> kompression,RPM.
mvh Boshboo