Amirooo skrev:
2324916 Anledning till min fråga är att jag har ställt av min hoj men åker med den fortfarande pga försäkringspremie!!
Helförsäkrning på mitt namn går på 5900 /månad, halv 2750/månad och endast trafikförsäkring som täcker ingenting alls 1450 kr per månad!!!!!!!!!! Det är ju inte rimligt, visst jag har bara haft hojkort i 1 år, är under 24 men va fan ska ja göra. Betala så pass mkt pengar bara för att få köra runt. Hellre tar man en böter per månad och fortfarande ligger plus mot försäkring. Sen det roliga är eftersom jag är under 24 så dubblas min självrisk, ordinare är den 25 000 och dubblas upp till 50 000 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hojen kostade mig ca 40000 att köpa Hell Nooo jag ska betala sånna summor...
Du har inte tänkt på att det finns en
anledning till att du har hög försäkringspremie?
Ung, nybörjare, vass hoj =
KRAFTIGT överrepresenterad i olycksstatistiken.
Det finns en anledning till att det är lag på trafikförsäkring, och det är inte för att ersätta din MC om du vurpar om du tror det.
Det är inte därför försäkringen är dyr.
foobar skrev:
2325038 Köp en hoj du har råd med då!
Ja, svårare än så är det alltså inte.
Amirooo skrev:
2325071 joo ja förstår vad ni alla säger..men jag har fortfarande inte lust att betala trafikförsäkring bara för att få köra med den...räcker redan att jag betalar 22 000 kr per år för bilen...
"
LUST" ?!?!?
Tror du vi betalar dyra försäkringar för vi tycker det är roligt eller?
Det är just såna som dig som gör att försäkringarna ser ut som dom gör idag.
D.v.s. såna som inte vet bättre, och som kör utan en tanke på konsekvenserna.
Smäller du in i en barnfamilj så är det inte dina böter & reparationskostnader som du ska bry dig om.
Vi andra pröjsar svindyra försäkringar för att försäkringsbolagen ska ha råd att ersätta omdömeslösa förare,
samtidigt får vi som skattebetalare pröjsa för er som klotar oförsäkrat.
Väx upp nån gång å ta ditt ansvar istället.
Finns gott om motorcyklar som du kan försäkra
billigt, likaså med bilar.
Moraliserande? Ja, det kan du ge dig *** på.
I ditt fall är det fullt berättigat.
Man väljer hoj efter vad man har råd att försäkra i första hand, inköpspris i andra hand.
Precis som dom andra säger, köp en äldre hoj.
Såna som du tycker jag nästan borde bli återbetalningsskyldiga för allt vi andra pröjsat för att täcka upp era olyckskostnader.