Trafikförsäkringsföreningen

evo 8

Plattan i mattan!
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
KTM 660-05
Hej!

Köpte en KTM 660 den 10:e december och på måndagen den 12:e ringde jag till Länsförsäkringar och tecknade en garageförsäkring. Mitt körkort är indraget för tillfället och eftersom det dessutom är vinter fanns det ingen tanke på att köra med hojen. I min värld var således allt i sin ordning.

Två veckor senare dimper det dock ner ett brev från Trafikförsäkringsföreningen i brevlådan. Där står det att min motorcykel är påställd men att jag inte har någon trafikförsäkring. På grund av detta kräver de att jag skall betala 6700 kronor! Fan tänker jag och kommer på att jag inte har skrapat skattemärket och anmält motorcykeln som avställd till vägverket.

Nåväl, jag skyndar mig till garaget och ser till att hojen blir avställd. Igår kom det ett nytt brev från Trafikförsäkringsföreningen och nu vill de att jag betalar 3329 kronor för de 17 dagar som hojen har stått påställd utan trafikförsäkring! :kocko Till saken hör att jag betalar 6027 kronor för helförsäkring/helår på Bilsport & MC och Länsförsäkringar vill ha 3668 kronor för att trafikförsäkra ett helt år. Fan vad jag blir trött!!! :huvet

Är det någon som har varit med om detta? Ringde Trafikförsäkringsföreningen idag men det var tydligen bara att betala och dra ärendet till tingsrätten om man inte var nöjd med beslutet.

Vore tacksam för svar!

Mvh Niklas

Jo det där har jag varit med om nån gång, tror inte att du kommer så långt att dra det till Tingsrätten.
men det är sjukt hur det är med det där iaf fall....svinndyrt om man "glömmer" att försäkra om man köpt hoj...bil också för den delen, men hoj är det riktigt dyrt

evo 8 skrev:
Hej!

Köpte en KTM 660 den 10:e december och på måndagen den 12:e ringde jag till Länsförsäkringar och tecknade en garageförsäkring. Mitt körkort är indraget för tillfället och eftersom det dessutom är vinter fanns det ingen tanke på att köra med hojen. I min värld var således allt i sin ordning.

Två veckor senare dimper det dock ner ett brev från Trafikförsäkringsföreningen i brevlådan. Där står det att min motorcykel är påställd men att jag inte har någon trafikförsäkring. På grund av detta kräver de att jag skall betala 6700 kronor! Fan tänker jag och kommer på att jag inte har skrapat skattemärket och anmält motorcykeln som avställd till vägverket.

Nåväl, jag skyndar mig till garaget och ser till att hojen blir avställd. Igår kom det ett nytt brev från Trafikförsäkringsföreningen och nu vill de att jag betalar 3329 kronor för de 17 dagar som hojen har stått påställd utan trafikförsäkring! :kocko Till saken hör att jag betalar 6027 kronor för helförsäkring/helår på Bilsport & MC och Länsförsäkringar vill ha 3668 kronor för att trafikförsäkra ett helt år. Fan vad jag blir trött!!! :huvet

Är det någon som har varit med om detta? Ringde Trafikförsäkringsföreningen idag men det var tydligen bara att betala och dra ärendet till tingsrätten om man inte var nöjd med beslutet.

Vore tacksam för svar!

Mvh Niklas

Så surt är det... Jag köpte hoj och glömde plutta för rutan för avställning.

Kom efter ett par dagar på att det inte var rätt... men då hade hojen gått över i min ägo, således funkade inte koderna för avställning på webben och det var helg så VV hade ingen växel öppen...

Då var det bara vackert att slanta upp. Trafikförsäkringsföreningen sa att jag skulle ta det med VV och VV sa att jag skulle betala och sedan klaga hos deras avdelning för klagomål...

Till slut orkade jag inte slåss mot väderkvarnarna...

Jag lärde mig det också den dyra vägen... :huvet

evo 8 skrev:
Hej!

...

Vore tacksam för svar!

Mvh Niklas

Kallas dyra läropengar...sorry, bara att betala...

(MARCUS) skrev:

Ett hån eller?

Jag har oxå lärt mig den hårda vägen, dock endast ett par lappar... Kusinen åkte på en 8000:- smäll däremot...

Så jävla sjukt att en 17åring ska behöva pynta upp 8000:- för en 125:a som stått och möglat i hans pappas garage 50 mil bort...

Man lever så länge man lär! Har pratat med Länsförsäkringar idag (min garageförsäkring är tecknad där) och det verkade som om det inte var omöjligt att bakdatera en trafikförsäkring från det datum då garageförsäkringen började att gälla.

Får besked imorgon! Håll tummarna för mig! :D

Tack för alla svar!

Mvh Niklas

Hatar trfikförsäkringsföreningen, har pröjsat 3600:- förra året. :(
Man borde start ett eget bolag som bötfäller andra bolag för
att ärenden tar för lång tid, tex. försäkringskassan. :)

Mats757 skrev:
För några år sedan gick det att lösa problemet genom att: Ansöka om ändrande av ägarbytesdatum.

Det funkar fortfarande slapp betala :tummenupp klart jag köpte hojen på MC firma och dom hade strulat till det så dom skickade papperna..

Dom sålde den på ställd och jag hade ingen försäkring :huvet :huvet

Last edited:
Japp....Har oxå fått pröjsa.... Köpte hojjen på vintern och missde att ställa av den.... Jag sa till särringen i luren...Att man åker inte sporthoj på vintern...
Hennes komentar va.... "Det är samma för skotrar på sommaren" serdu... :huvet
Fick pröjsa 3500 bagis....

Dennis75 skrev:
Fan lever du pöjk?

Om du nu hade farit ut i trafiken och varit orsak till en olycka..vad hade det kostat dig då?
Garanterat mer än det belopp TFF kräver av dig just nu.
TFF är ett fångstnät för just sådana "dyra" situationer.

Det är ett surt belopp att betala och det borde finnas justeringsmöjligheter för situationer som din där man glömt att ställa av (som skall kunna justeras inom rimligt tid) och de skulle kunna vara lite mer ödmjuka men det är ju trots allt de som tar på sig eventuella kostnader om något skulle hända.

Kurvmakaren skrev:
Om du nu hade farit ut i trafiken och varit orsak till en olycka..vad hade det kostat dig då?
Garanterat mer än det belopp TFF kräver av dig just nu.
TFF är ett fångstnät för just sådana "dyra" situationer.

Det är ett surt belopp att betala och det borde finnas justeringsmöjligheter för situationer som din där man glömt att ställa av (som skall kunna justeras inom rimligt tid) och de skulle kunna vara lite mer ödmjuka men det är ju trots allt de som tar på sig eventuella kostnader om något skulle hända.
Den är ju avställd? Varför skulle han då ut o fara?

Oj, nu bidde de fel. Jag menar att han trodde att den va avställd så han skulle aldrig i helvete åka runt på den.

Om man nu vill köra oförsäkrat så är det bara att ställa av o sen köra som man vill. Jag tycker vi ska ta bort av o påställningen osså försäkrar man den när man kör med den och tar bort försäkringen. Dom ENDA de drabbar är dom som råkar göra fel i samband med ägarbyten o annat. Varför i helvete ska dom betala för pundare som åker omkring o avställda bilar? Det är något som alla borde betala för isåfall. TFF SUGER!

Dennis75 skrev:

Hata dig själv, det var du som hade dålig koll på hur det fungerar. Du gjorde fel, betala gnällskalle

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman