Trafikförsäkringsföreningen

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag köpte en hoj för ett par veckor sen...

Allt e frid och fröjd o köpet och leveransen går bra...

efter nån vecka sådär kollar jag på vv:s hemsida för att se om ägarbytet gått igenom.. ser att det ha gått igenom men att fordonet är i trafik :va.... tänker inte mer på det...

.. ställer av hojen nån dag senare när jag hittade skattemärket...

Igår fick jag en fatura från trafikförsäkringsföreningen på 2500:- !!!!

:mad:

På grund av att killen som hade hojen innan hade en åretruntförsäkring var ju hojen påställd.... vilket jag inte trodde.. har alltså hojen varit i trafik utan trafikförsäkring i 12 dagar vilket kostar mig 2500:-...

Det e ju helt sjukt....

Hur ska jag göra för att komma undan den avgiften???

Finns massor av trådar om detta och det brukar alltid sluta med att man får betala.

Det man kan göra är att höra med sitt försäkringsbolag om de ändra datumet från när försäkringen gäller till det datum då du vart ägare.
Funkar ibland, och ibland inte. Som ägare är man skyldig att trafikförsäkra tack och lov.

Trist, dålig koll på rutiner kostar...Du kan alltid försöka förklara varför, samt att du inte visste hur det fungerade ägarbyte. Hänvisa till vädret så kanske det går fram att du inte kan köra i alla fall de dagar som de vill ha betalt för...alla kan göra fel någon gång. ödmjukhet.. :tummenupp

Betala, det är enda sättet.

Sök på forumet om du vill.

Det går inte, det är bara att betala. Det du kan göra är att du korrigerar datumet för ägarbytet så att hojen inte är din fören det datum du ställde av den. På så vis har vissa lyckats undkomma avgifterna iom att förra ägaren hade den försäkrad.

Det här har varit uppe en miljon gånger förut och det man brukar komma fram till är om klantat sig så är det bara betala.

Edit: Blev det här rekord i snabbsvar?

Last edited:
Jag har själv betalat säkert 5000 kronor till det där förbannade skiten!
Men man har ju oftast sig själv att skylla på i slutändan tråkigt nog.
Det är bara att prova att tjata och säga att du inte visste, dom borde väl veta att man inte kör nånting nu.. om det var en sporthoj..
Beror nog på vem du pratar med och hur arg du e=)

Lycka till :tummenupp

Skicka ett brev till VV och be om att få ändra datumet för ägarbytet. Signeras av säljare och köpare.

På detta sätt kan du flytta fram ägarbytet så säljarens försäkring får gälla för den perioden som du blivit debiterad för.

Det funkade för mig. Men jag gjorde det inom 2 veckor efter ägarbytet och innan jag fick en faktura från TFF.

/a

Bara att hosta upp kosingen...fick själv en nätt liten räkning på ca 5500 :- för några år sedan, det misstaget gör man inte om igen.

Och tro mig, jag försökte med allt för att slippa undan, var inte ens lönt syret man förbrukade.

Anser att Trafikförsäkringsverket svinar sig rejält på att inte alla vet hur det funkar...första bil/mc = lätt att missa.

Har fortfarande inte fattat vart Trafikförsäkringsföreningen gör/kommer in i bilden....förutom att kräva pengar för nått dom i princip inte har rätt till. Men så är det ju när man pillar med staten, betala eller gå under.

P.S. Petig som jag är ställer jag mig frågande till ordet "TrafikförsäkringsFÖRENINGEN"...antyder att det är privat o inte statligt, kan inte tänka mig att något annat än en statlig instans har dom rättigheterna.

Last edited:
Maax skrev:
Bara att hosta upp kosingen...fick själv en nätt liten räkning på ca 5500 :- för några år sedan, det misstaget gör man inte om igen.

Och tro mig, jag försökte med allt för att slippa undan, var inte ens lönt syret man förbrukade.

Anser att Trafikförsäkringsverket svinar sig rejält på att inte alla vet hur det funkar...första bil/mc = lätt att missa.

Har fortfarande inte fattat vart Trafikförsäkringsföreningen gör/kommer in i bilden....förutom att kräva pengar för nått dom i princip inte har rätt till. Men så är det ju när man pillar med staten, betala eller gå under.

P.S. Petig som jag är ställer jag mig frågande till ordet "TrafikförsäkringsFÖRENINGEN"...antyder att det är privat o inte statligt, kan inte tänka mig att något annat än en statlig instans har dom rättigheterna.

Man kan nog inte komma ifrån att trafikförsäkringsföreningen fyller en viktig funktion. Detta säger jag trots att jag själv fick jag punga ut med en rejäl slant när säljaren inte fick fram ägarbytespapperna. Följden blev att vi skrev ägarbytesdatumet retroaktivt, gissa vem som blev looser på den dealen.

2500:- tro du kom billigt undan :rolleyes:

Maax skrev:

Eeeh, skämtar du? Alla vet väl att trafikförsäkringsföreningen betalar för skador som orsakas av de som kör oförsäkrade fordon... dvs de trafikförsäkrar alla som inte själva skaffat en trafikförsäkring.

På det sättet slipper folk lida för att någon idiot kör oförsäkrat.

Trafikförsäkringsföreningen tar betalt för den trafikförsäkring de ger dig när du ställer på ett fordon utan att teckna trafikföräkring med något försäkringsbolag. Det är en privat förening och dess rättigheter är reglerat av lagstiftaren. Precis som att bilprovningen är privat etc.

DaLorD skrev:
Jag köpte en hoj för ett par veckor sen...

På grund av att killen som hade hojen innan hade en åretruntförsäkring var ju hojen påställd.... vilket jag inte trodde.. har alltså hojen varit i trafik utan trafikförsäkring i 12 dagar vilket kostar mig 2500:-...

Hur ska jag göra för att komma undan den avgiften???

Surt som bara den, men tror det bara är att dega. Förstår dock inte hur du vågar köpa en hoj utan att se till att den är halvförsäkrad ALLA dagar. Och halvförsäkring innebär ju trafiksförsäkring. Men du kanske hade feta lås och förvarar den i en bunker.

Lider med dig i alla fall... :(

rogka566 skrev:
Surt som bara den, men tror det bara är att dega. Förstår dock inte hur du vågar köpa en hoj utan att se till att den är halvförsäkrad ALLA dagar. Och halvförsäkring innebär ju trafiksförsäkring. Men du kanske hade feta lås och förvarar den i en bunker.

Lider med dig i alla fall... :(

Garageförsäkring är ju ett alternativ.. tänkte inte på det :3freak

Jag fick en faktura från TFF också. Ringde till VV och frågade om hjälp hur man kunde göra... Fick prata med en kille som körde gixxer och han sa att det man kan göra är att prata med han som sålde hojen om han är villig att ändra datumet för köpet... funka klockrent! :tummenupp

Surt, har själv gått på samma skit. Sånt jävla ocker som de(och försäkringsbolagen) kör med borde vara straffbart.
Var är den handlingkraftiga regeringen som borde granska detta?? :brinnerup

Jaha...de skriver (M)ejl.....

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC