Aprilia Tuono V4

Vad har ni för gottetips till Tuonon? Den är väl lite tyngre än konkurenterna.. Vart kan man spara in det? Jag har sällan brytt mig om att jaga extra hästar eller mindre vikt, det är egentligen som att kasta pärlor efter svin… vill man va värst får man köpa det värsta, inte ”sminka en gris”… inte för att Tuonon är en gris ? Men varför köpa en slö hoj för att jaga ur 5hk extra ?‍♂️

Men vintern är olidligt lång i år.. Sysselsättning behövs ? Lättviktsbatteri är väl givet. Någon som vill köpa ett batteri? (Sitter helt nytt i hojen).

Lättare fälgar är alldeles för dyrt… Finns det nåt luftfilterkit som gör märkbar skillnad? Hojen är mappad med acra redan. Vet ej om ECU-n kanske t.o.m. är bytt.
 
Vad har ni för gottetips till Tuonon? Den är väl lite tyngre än konkurenterna.. Vart kan man spara in det? Jag har sällan brytt mig om att jaga extra hästar eller mindre vikt, det är egentligen som att kasta pärlor efter svin… vill man va värst får man köpa det värsta, inte ”sminka en gris”… inte för att Tuonon är en gris ? Men varför köpa en slö hoj för att jaga ur 5hk extra ?‍♂️

Men vintern är olidligt lång i år.. Sysselsättning behövs ? Lättviktsbatteri är väl givet. Någon som vill köpa ett batteri? (Sitter helt nytt i hojen).

Lättare fälgar är alldeles för dyrt… Finns det nåt luftfilterkit som gör märkbar skillnad? Hojen är mappad med acra redan. Vet ej om ECU-n kanske t.o.m. är bytt.
Hade en 2020 med akra och racemapp som du förmodligen har nu. Om ecun är bytt så borde du fått med den gamla. Jag tycker min 2018 känns piggare och den har race ecu en sc projekt och ett race filter. Vet inte varför den känns så mycket piggare för ett filter ger inte mycket enligt mätningar. Att lätta den mera kostar cash. En pipa och batteri till lithium är det effektivaste. Rikta in dig på det estetiska istället. Själv beställde jag snabbtanklock och nya
handtag till broms och koppling som skall på i vinter. En mudgard i carbon hade varit najs med men vi får väl se.
 
Hade en 2020 med akra och racemapp som du förmodligen har nu. Om ecun är bytt så borde du fått med den gamla. Jag tycker min 2018 känns piggare och den har race ecu en sc projekt och ett race filter. Vet inte varför den känns så mycket piggare för ett filter ger inte mycket enligt mätningar. Att lätta den mera kostar cash. En pipa och batteri till lithium är det effektivaste. Rikta in dig på det estetiska istället. Själv beställde jag snabbtanklock och nya
handtag till broms och koppling som skall på i vinter. En mudgard i carbon hade varit najs med men vi får väl se.

alltså den är ju rätt mkt gottig redan, kolfiberskärm fram och bak, puig-grepp, kylarskydd, barend speglar (spegel), rampuckar, r&g sving och ramskydd, stompgrips, miniblinkers fram, bakljus med integrerad blinkers, helt ren bak med skylten under cutsen (ska smälla dit en liten reflex och skyltbelysning bara) USB-port, racefotpinnesats, bortplockade fotpinnar bak och kolfiberhållare till ljuddämparen. Dock kör jag mkt med skjuts både på gatan och älskar att köra med passagerare på banan så kolfiberhållaren blir liggandes när jag fått på fotpinnarna igen ? Man fattar ju att jag inte kunde vänta till våren när denna dök upp 20 min hemifrån ?

Mia-system ska jag skaffa med..

din kanske är drevad annorlunda? Eller så blir det helt enkelt lite bättre med race-ecu? Mkt möjligt att jag lämnar in den för mappning för att få ut max.
 
Hade en 2020 med akra och racemapp som du förmodligen har nu. Om ecun är bytt så borde du fått med den gamla. Jag tycker min 2018 känns piggare och den har race ecu en sc projekt och ett race filter. Vet inte varför den känns så mycket piggare för ett filter ger inte mycket enligt mätningar. Att lätta den mera kostar cash. En pipa och batteri till lithium är det effektivaste. Rikta in dig på det estetiska istället. Själv beställde jag snabbtanklock och nya
handtag till broms och koppling som skall på i vinter. En mudgard i carbon hade varit najs med men vi får väl se.
Vågar man fråga varför du bytte ? Aprilian är läcker men suktar mer efter vanliga rsv4:an trots högre försäkring
 
alltså den är ju rätt mkt gottig redan, kolfiberskärm fram och bak, puig-grepp, kylarskydd, barend speglar (spegel), rampuckar, r&g sving och ramskydd, stompgrips, miniblinkers fram, bakljus med integrerad blinkers, helt ren bak med skylten under cutsen (ska smälla dit en liten reflex och skyltbelysning bara) USB-port, racefotpinnesats, bortplockade fotpinnar bak och kolfiberhållare till ljuddämparen. Dock kör jag mkt med skjuts både på gatan och älskar att köra med passagerare på banan så kolfiberhållaren blir liggandes när jag fått på fotpinnarna igen ? Man fattar ju att jag inte kunde vänta till våren när denna dök upp 20 min hemifrån ?

Mia-system ska jag skaffa med..

din kanske är drevad annorlunda? Eller så blir det helt enkelt lite bättre med race-ecu? Mkt möjligt att jag lämnar in den för mappning för att få ut max.
Trodde nästan också att den var drevad men den når angiven toppfart på 265.
 
Vågar man fråga varför du bytte ? Aprilian är läcker men suktar mer efter vanliga rsv4:an trots högre försäkring
Jävla veleri bara. Fick ett svagt ögonblick tidigt i vintras och beställde en custom. lade ut min 2020 till försäljning. När sedan Tuonon var såld ångrade mig krånglade mig ur köpeavtalet på custom hojen och köpte en standard Tuono V4 2021. Var inte nöjd med den heller efter det att man vant sig med öhlins på min gamla 2020. Sålde den med och köpte en fin låg milad 2018 Factory med rätt godis från start.
 
Någon som kör bana med sin tuono och använder den inbyggda laptimern?

Måste man trycka på en knapp varje varv eller har den inbyggd gps? Finns det någon gpsmodul att koppla in annars? Hur väl fungerar aprilias MIA-system som man kan köpa till? Är det samma system som i rsv4 maskinerna? Isf kan jag annars vända mig till de som kör den med mina frågor.

Alternativet är att köpa en ny extern laptimer eller dash, men hade gärna sluppit.
 
Bromsarna på Tuono är inte dåliga, men jag skulle ändå vara sugen på en lite tajtare känsla i handtaget. Har någon här kört med Brembo 17 RCS Corsa Corta huvudcylinder? Värt pengarna isåfall?brembo17.jpg
 
Jag har det på acen o fördelen är väl att man kan ställa hantaget på många fler sätt än original. Sedan är det ju inte bara huvudcyl som påverkar känslan i systemet.
 

Bifogat

  • 5365835A-54C3-44E1-B5E6-6F0309FAD93D.jpeg
    5365835A-54C3-44E1-B5E6-6F0309FAD93D.jpeg
    285.6 KB · Visningar: 36
  • E616BD92-8418-40D7-A1FC-5A4A4FBC49F3.jpeg
    E616BD92-8418-40D7-A1FC-5A4A4FBC49F3.jpeg
    999.6 KB · Visningar: 35
Last edited:
Tänker att du måste vara ett duktigt snabb pilot på bana om du inte är nöjd med bromsarna?

Nej inte alls, jag kör mest bara gata. Bromsverkan som sådan räcker gott till, det är ju inga problem att aktivera ABS:en med två fingrar på handtaget. Men som sagt så skulle jag vilja ha en kortare slaglängd innan bromsarna börjar bita, och corsa corta systemet verkar erbjuda just en sådan justering. Sedan är det ju en snygg pryl med, och jag gillar prylar. Känns som en mer funktionell uppgradering än att köpa en bunt med kolfiberbitar.
 
Nej inte alls, jag kör mest bara gata. Bromsverkan som sådan räcker gott till, det är ju inga problem att aktivera ABS:en med två fingrar på handtaget. Men som sagt så skulle jag vilja ha en kortare slaglängd innan bromsarna börjar bita, och corsa corta systemet verkar erbjuda just en sådan justering. Sedan är det ju en snygg pryl med, och jag gillar prylar. Känns som en mer funktionell uppgradering än att köpa en bunt med kolfiberbitar.

Köper helt klart prylgrejen ? Bortsett från det så kan helt klart gammal bromsvätska ge känslan av att bromsen inte biter på direkten. Min erfarenhet är dock att det behöver bli lite varmt först innan det blir sämre vilket sker på bana ganska snabbt, får nog vara riktogt gammal vätska på gatan och så gammal är nog inte din hoj :)

Men som sagt, byte av vätska och inte några racebelägg som kräver ordentligt med värme innan de biter 100%, samt kolla så mängden vätska i kroppen är nära max duger nog till de flesta. Men klart roligare med ny pump ?

Angående absen? Går den in när bakhjulet är på väg att lätta från marken?
 
Men som sagt, byte av vätska och inte några racebelägg som kräver ordentligt med värme innan de biter 100%, samt kolla så mängden vätska i kroppen är nära max duger nog till de flesta. Men klart roligare med ny pump ?

Angående absen? Går den in när bakhjulet är på väg att lätta från marken?

"Rear lift mitigation" vill jag minnas att det kallas av Aprilia är aktivt på ABS läge 2 och 3.

Tror knappast min bromsvätska är bytt sedan ny, blir väl på stora servicen inkommande höst. Men som du säger så får man inte så hög värme i bromsarna på gatan ändå, om man inte kör som en blådåre.
 
Funderar på att byta till en Tuono v4 årsmodell 2021 istället för min 2019. Någon som vet om slipons avsedda för 2017-2020 passar på 2021?
Sent svar men spontant NEJ, det är en annan sving som sannolikt kräver lite modifiering. Inget en vinkelslip inte kan fixa men bra att ändå veta förutsättningarna.
 
Kör inte med ABS på bana.
Det beror ju helt på hur hårt man planerar att köra. Har inga ambitioner att pressa tider även om det såklart kommer att köras hårt, men med betydligt mer marginal än när jag hade banhoj.

Hur som, kan man stänga av ABS helt men ändå ha kvar tc aktivt?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top