Aprilia Tuono V4

Jag var och provsatt en Tuono i helgen och är nu helt såld, har suttit och spanat på youtubeklipp hela helgen. Jag har alltså inte ens provkört den än. Den jag tittade på var en -12:a som rullat ca 950 mil, ingen APRC vad jag minns. Enligt vad jag har läst så är de lite äldre årsmodellerna mycket törstigare, stämmer detta? Eller är skillnaden markant? Jag kör ganska lugnt så här klassas det väl som kärringtempo. :crash

Köp med Aprc är ialf mitt råd . Min fd -11 drog ungefär som hakhap skriver , fick den till 0.59 på motorväg .

Kul att så många börjar inse vilken fin hoj Tuono V4 är :yoparty
 
Visst är det skönt med aprc. Men man använder det ju inte på gata? Jag har iaf wc off nu och tc på typ ett eller två. Har inte kört bana än dock. Men högerhanden är fortfarande bästa hjälpmedlet! Är ju inte 300hk i hojen direkt så den bara spinner och kastar dig av cykeln vid minsta pådrag.
Sen så påverkar aprc andrahandsvärdet såklart. Så har man chansen, köp med såklart. Men jag hade nog gärna bytt ut mitt aprc mot abs. Men det är ju bara min tanke.
För övrigt är det en grym hoj! Så provkör och sen lär du väl köpa ?
 
Jag skulle rekommendera aprc alla dagar i veckan. Har räddat mig många gånger. jag är dock ganska gas glad pöjk.
 
APRC räddade mig första dagen med cykeln, va lite för frisk på gasen efter ett regnstänk och fick sladd vid gaspådrag. Snärta till rätt gött i nacken men gött att ha lite hjälpmedel när skallen är dum ibland! :crash
 
Låter som om ni får träna gaskontroll ? kör en sd990 en sommar så är man tvingad att lära sig. Grymt kul när det är lite fuktigt. Litar man för mycket på elektroniken lär man sig väl aldrig? Visst, skönt med extra livlina.
Och jag lär väl få äta upp detta snart när jag ligger i en rondell och kryper. Men tv4 är så snäll mot mig i mellanregistret, så hoppas det inte händer än på ett tag.
 
Hojen är tämligen svårtkörd på grus utan APRC om man inte kryper fram, den är nog dessutom tämligen hopplös att få såld igen om man så skulle vilja. Som banhoj kanske, vet nog bara en som skulle vara intresserad... ;) Även om TC kanske inte används på gatan varje dag så är ju QS bara den värt nästan hela paketet...
 
Last edited:
Hojen är tämligen svårtkörd på grus utan APRC om man inte kryper fram, den är nog dessutom tämligen hopplös att få såld igen om man så skulle vilja. Som banhoj kanske. Även om TC kanske inte används på gatan varje dag så är ju QS bara den värt nästan hela paketet...
Ja just det! Qs ingår ju i aprc! Glöm allt jag sagt ?
 
Jag fortsätter aprc snacket med en fråga. Alltså, är det inte väldigt oskönt när tc går in? Den ska ju tillåta visst hjulspinn. Hur mycket beroende på vilket steg man valt. Min uppfattning är då att den ska spinna på bara och hastigheten på hjulet regleras ner. Men jag tyckte att det hoppar och studsar. Inte steglöst som jag inbillar mig att det ska vara? Någon som förstår vad jag menar? ? känns ju obehagligare att den rycker till än att den vandrar ut lite snyggt.
 
Är det under nedlägg du menar att det blir lite ryckigt, eller mer rakt fram? Min upplever jag begränsar rätt olika beroende på vinkeln. Fast det kan ju också bero på att jag efter flera år med v-twin har lite annan handledsfunktion vid kurvtagning än rakt fram...


QS skulle jag säga är det som jag skulle sakna först.
 
Last edited:
Jo , som sagt tc kan rädda skinnet då det oväntade underlaget dyker upp eller då man är gasglad med kalla däck ,huj .. Minns ialf 3 ggr . Tc känns väl ryckig om du kör på grus eller extremt dammiga vägar raktfram.

Men kör du på normal asfalt så fungerar den riktigt bra , jag märkte bara av den över 3 och då känns det som hojen tappat vrid /effekt bara om man tar i :)
Guld på bana också .
 
Jo , som sagt tc kan rädda skinnet då det oväntade underlaget dyker upp eller då man är gasglad med kalla däck ,huj .. Minns ialf 3 ggr . Tc känns väl ryckig om du kör på grus eller extremt dammiga vägar raktfram.

Men kör du på normal asfalt så fungerar den riktigt bra , jag märkte bara av den över 3 och då känns det som hojen tappat vrid /effekt bara om man tar i :)
Guld på bana också .
Kanske känns bättre nu när asfalten blir varmare då. Är mest rakt fram den ryckt och när jag försökt hålla den på bakhjulet. Då syntes det tom på däcket efteråt att den "halkat" på 4 ställen.
I kurvor har jag förmodligen lagt gas marginalen efter min superduke. Så där har jag nog inte vart nära än.
 
Race och track va kul , tror det bara är gasresponsen som skiljer och ev motorbroms . Testa street ,eller R som i race borde ha minst motorbroms.

Jag tror också att det är motorbromsen som skiljer Race & Track.
Strax dags för första bankörningen och en hel del nytt att bekanta sig med :)
Mapparna är nu: T (Track), S (Sport), R (Race)

1100 Factory på bana i KTM TNT Cup: https://www.youtube.com/watch?v=B0tM0b6nvIE
 
APRC verkar alltså vara dumt att skippa, men då ökar även priset en aning antar jag. Hajade till just för att den var så "billig", men det kanske bara är att vara dumsnål i det här fallet. Vill ut och prova hojen så fruktansvärt mycket, men har min egen cykel och mc-ställ 20 mil bort just nu vilket hindrar mig från att göra detta. Psykisk tortyr!
 
APRC verkar alltså vara dumt att skippa, men då ökar även priset en aning antar jag. Hajade till just för att den var så "billig", men det kanske bara är att vara dumsnål i det här fallet. Vill ut och prova hojen så fruktansvärt mycket, men har min egen cykel och mc-ställ 20 mil bort just nu vilket hindrar mig från att göra detta. Psykisk tortyr!

Hur skall du använda hojen? Kör du med feta nedlägg och tänjer gränsen på bana så är Tc bra.
Av dom 7-8 insidenter jag haft på gata så beror en på bakhjulskast, resten på låst framhjul.
Mao kör du mest gata så lägg mellanskilnaden på att eftermontera en ABS-broms fram om
det går. Eller gör som jag och spar 10000 kr och kör som folk. Lådan tillhör hojvärdens mest lättjobbade så du lär inte sakna quickshift. När det är dax att sälja min hoj och dom står i 50' så gissar jag att det inte blir svårt att sälja den för 40'. Snarare tvärt om.
 
Back
Top