Aprilia Tuono V4

Godmorgon
Jag tänkte passa på att köpa oljeservice kit till touon & undrar om vad är det för olja ska jag ha (manualen står det syntetisk 5w-40 olja) kör ni på del lr helsyntetisk?
View attachment 478977
Va? Finns ingen anledning leta, tippa i helsyntet. Valfri. Vintervärdet behöver du inte bry dig om och V4an har alltid funkat bra med 50-grade. Typ Q8 SBK.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN
Va? Finns ingen anledning leta, tippa i helsyntet. Valfri. Vintervärdet behöver du inte bry dig om och V4an har alltid funkat bra med 50-grade. Typ Q8 SBK.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
jag misstänkte att det ska vara helsyntet olja...så blev det:tummenupp

Motul 300V 4T Factory Line Road Racing 10W-40 4L...​

 
jag misstänkte att det ska vara helsyntet olja...så blev det:tummenupp

Motul 300V 4T Factory Line Road Racing 10W-40 4L...​

Uppar tråden lite. Finns det någon anledning att du inte gjorde som det står i manualen? 5W40 är vad Aprilia rekommenderar.
 
Uppar tråden lite. Finns det någon anledning att du inte gjorde som det står i manualen? 5W40 är vad Aprilia rekommenderar.
Det blev nog lite lustigt när jag kopierade rubriken från XL-Motos hemsidan :) Det var 5W40 olja som jag hade köpt:tummenupp
 
Last edited:
Hej jag undrar om nån av er har haft " Aprilia RSV 1000R" (I så fall skulle jag vilja gärna vet lite feedback om det) :)

Jag har hitta en jättefin 2008 årsmodell på blocket...



Har inte haft någon själv, men det är en grymt fin hoj. Men 83.000kr för en 15 år gammal moppe? Men å andra sidan, när man tittar runt så är ju marknaden som den är... För dom pengarna får du en 6 år nyare Tuono V4. Inte samma hoj men en som du har råd att försäkra :)

Det är dags dock att besiktiga den. För dom pengarna får du be han ordna det först, och samtidigt kontrollerar du datummärkningen på däcken. Äldre än 4-5 år? Kräv nya däck oavsett däckmönster.
 
Har inte haft någon själv, men det är en grymt fin hoj. Men 83.000kr för en 15 år gammal moppe? Men å andra sidan, när man tittar runt så är ju marknaden som den är... För dom pengarna får du en 6 år nyare Tuono V4. Inte samma hoj men en som du har råd att försäkra :)

Det är dags dock att besiktiga den. För dom pengarna får du be han ordna det först, och samtidigt kontrollerar du datummärkningen på däcken. Äldre än 4-5 år? Kräv nya däck oavsett däckmönster.

Ja, det är mycket pengar för en gammal hoj men det är svårt att gå ifrån V2 motorkaraktären om man har vant sig...Jag trodde att Tuono V4 skulle en bra kompromiss till V2....

Försäkringen för mille är billigare än Tounon och kanske ska byta in mot min tuono...
 
Ja, det är mycket pengar för en gammal hoj men det är svårt att gå ifrån V2 motorkaraktären om man har vant sig...Jag trodde att Tuono V4 skulle en bra kompromiss till V2....

Försäkringen för mille är billigare än Tounon och kanske ska byta in mot min tuono...

Ja just det ja du hade redan en. Ja men kör bara då! Varför ångra nåt du inte gjorde. Jag har alltid velat ha en mille med!
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN
jaså det är bra att veta:tummenupp
Tror stan’s prutade ner den för det var väl utanför Stockholm nånstans nån hade den till salu för 90 nånting och sänkte till nåt på 80 innan den försvann , säkert trevlig hoj men priset känns högt och hellre en utan den eloxeringen på ramen men det är en smaksak
 
Nu börjar det närma sig premiär... Inte om man kollar ut genom fönstret men enligt kalendern så gissar jag på 4 veckor. Några som är taggade? :D
 
Nu börjar det närma sig premiär... Inte om man kollar ut genom fönstret men enligt kalendern så gissar jag på 4 veckor. Några som är taggade? :D
Redan haft premiär för 3 veckor sedan ? kallt som i en isbjörns rövhål ?
 
Om 7 veckor är det premiär med 3 dagar på Gelleråsen, men tänker att det blir nog någon tur i slutet på Mars/början på april. Inväntar lite prylar för hojen bara, najbart oljefilter och plugg, nytt drivpaket osv ?
 
Redan haft premiär för 3 veckor sedan ? kallt som i en isbjörns rövhål ?
Jag skulle också kunna ta en repa när det är torrt, men vill ha lite glädje av det också :D
Om 7 veckor är det premiär med 3 dagar på Gelleråsen, men tänker att det blir nog någon tur i slutet på Mars/början på april. Inväntar lite prylar för hojen bara, najbart oljefilter och plugg, nytt drivpaket osv ?
Låter fantastiskt, nästan högsäsong om 7 veckor ju :)
Jag körde Mantorp i april för några år sedan, då var det 20° och strålande sol. Helgen efter var det nästan snö...
Var köpte du oljepluggen? Jag har alltid en nojja gällande att just den ska vibrera loss och spruta olja framför bakdäcket...
 
Jag skulle också kunna ta en repa när det är torrt, men vill ha lite glädje av det också :D

Låter fantastiskt, nästan högsäsong om 7 veckor ju :)
Jag körde Mantorp i april för några år sedan, då var det 20° och strålande sol. Helgen efter var det nästan snö...
Var köpte du oljepluggen? Jag har alltid en nojja gällande att just den ska vibrera loss och spruta olja framför bakdäcket...

6 veckor kvar var det ju vara ? Ja det har väl varit många ispremiärer på banorna i April ?
Pluggen har jag bestält från Backontrakk, den finns inte på hemsidan men frågade om den när jag beställde gps-enheten till Aprilia inbyggda laptimer.
 
Börjar sikta in mig på en Factory från 2021. Had dock en fundering… Hur funkar det med besiktningen om man tagit bort motor/styrning till avgasventilen (akra+racemap) när man byter tillbaka till original till framtida besiktning? Anmärker de på det eller blir det någon felkod? Det borde ju visserligen innebära att ventilen är stängd hela tiden så ljudmässigt så lär det ju inte påverka.

Ett annat alternativ kan ju vara att peta på en kat innan slip on och köra lagligt men då är frågan om ljudvolymen är för hög för besiktningsmannen även med pluggen i. Någon som vet?
 
Börjar sikta in mig på en Factory från 2021. Had dock en fundering… Hur funkar det med besiktningen om man tagit bort motor/styrning till avgasventilen (akra+racemap) när man byter tillbaka till original till framtida besiktning? Anmärker de på det eller blir det någon felkod? Det borde ju visserligen innebära att ventilen är stängd hela tiden så ljudmässigt så lär det ju inte påverka.

Ett annat alternativ kan ju vara att peta på en kat innan slip on och köra lagligt men då är frågan om ljudvolymen är för hög för besiktningsmannen även med pluggen i. Någon som vet?
Är besiktningen petig så hjälper det inte om du mekar ihop nåt eget då det är helfordonsgodkänt dvs inget sånt får bytas -å andra sidan är det inte mycket jobb att hänga dit originalet heller så är det lugnt .
Besiktat utan katt nån gång själv men det är ju en chansning ?
 
Back
Top