Aprilia Tuono V4

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Då är jag inte helt ensam om att tycka Tuonon är lite tråkigt att köra:hihi
VTR-ens motor & feedback känns mycket råare!!!

S3= sport3 körläge? så står det på displayn i alla fall
Jag kan bara välja S1-S8 med +- knapparna och hur ska jag komma till körläge "track" (säljaren valde mellan sport & track körlägen, jag har ingen aning om hur han gjorde) ?
Tryck på startknappen som tegel1432 skrev för att välja mellan sport, track och road. Track är mest lik en förgasarhoj, där 50% vrid på rullen=50% öppna trottlar. Dom andra lägena är mer avtrubbade.
Siffrirna 1-8 som du väljer med +/- är nivå på traction control.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Tryck på startknappen som tegel1432 skrev för att välja mellan sport, track och road. Track är mest lik en förgasarhoj, där 50% vrid på rullen=50% öppna trottlar. Dom andra lägena är mer avtrubbade.
Siffrirna 1-8 som du väljer med +/- är nivå på traction control.
Sjysst, jag ska kolla upp det:)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tjena! Dags att ge hojen en vinterservice, olja och filter har jag (blir tredje bytet i år, 700mil), drivpaket köper jag på saeerla i norr. Men vart får man bra pris på luftfilter (nåt speciellt som rekomenderas?), Tändstift? Kylvätska?

Nåt annat man bör göra? Bromsar, däck, och bromsvätska bytes ofta så det är inget jag nödvändigtvis gör nu.

Kan man få tag på serviceschema någonstans?

Edit* en 2020.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Tjena! Dags att ge hojen en vinterservice, olja och filter har jag (blir tredje bytet i år, 700mil), drivpaket köper jag på saeerla i norr. Men vart får man bra pris på luftfilter (nåt speciellt som rekomenderas?), Tändstift? Kylvätska?

Nåt annat man bör göra? Bromsar, däck, och bromsvätska bytes ofta så det är inget jag nödvändigtvis gör nu.

Kan man få tag på serviceschema någonstans?

Edit* en 2020.

Se sid 63-65:glömdet
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack! Guld! Fan det var ju ingen märkvärdig service hojen ville ha :) Bara ventilspelet som blir lite tråkigt mitt i nästa säsong ? Eller så får jag bara köra lite mindre...
På 700 mil är det inget speciellt. Olja, kanske oljefilter. Överkurs att byta tre gånger på 700 mil. Två gånger räcker och blir över. Nya däck borde dock vara på sin plats om du kört som folk och inte bytt än. Drivpaket om 1000 mil minst.

Tuono är ingen magisk hoj som kräver extra. Kör en storservice på 2000 mil med ventilspel, luftfilter och tändstift. I övrigt byt slitagedelar(broms och däck) samt vätskor enligt intervall.
 

Raderad medlem 61114

Guest
På 700 mil är det inget speciellt. Olja, kanske oljefilter. Överkurs att byta tre gånger på 700 mil. Två gånger räcker och blir över. Nya däck borde dock vara på sin plats om du kört som folk och inte bytt än. Drivpaket om 1000 mil minst.

Tuono är ingen magisk hoj som kräver extra. Kör en storservice på 2000 mil med ventilspel, luftfilter och tändstift. I övrigt byt slitagedelar(broms och däck) samt vätskor enligt intervall.

Kör mkt bana, så känns bra att byta ofta, gratis olja dessutom. Den har gått 1500, jag kört 700. På mina mil har det gått åt tre set gatdäck minus ett fram, samt några slicks, kör allt till de är sopslut förutom framdäcken.

Jag håller ordning på hojen men ville senserviceschemat så jag inte missat nåt Lämnar inte in! Drivpaket byter jag alltid vartannat år.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kör mkt bana, så känns bra att byta ofta, gratis olja dessutom. Den har gått 1500, jag kört 700. På mina mil har det gått åt tre set gatdäck minus ett fram, samt några slicks, kör allt till de är sopslut förutom framdäcken.

Jag håller ordning på hojen men ville senserviceschemat så jag inte missat nåt Lämnar inte in! Drivpaket byter jag alltid vartannat år.
Aha då verkar det rimligt. ?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Frågan vart man skall handla kvarstår :) Jag skulle även vilja byta oljeplugg till en som sticker ut så att man kan naja, original som är en försänkt insexa känns inte bra. Dels för att när man byter ofta så ökar risken att man klantar sig och sliter ut insexhålet, sen behöver det inte vara att man gör fel, en sliten insexnyckel kan också paja. Sen vill jag kunna naja sådana saker som oljeplugg.

Så vart köper man en najbar oljeplugg till en Tuono?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Frågan vart man skall handla kvarstår :) Jag skulle även vilja byta oljeplugg till en som sticker ut så att man kan naja, original som är en försänkt insexa känns inte bra. Dels för att när man byter ofta så ökar risken att man klantar sig och sliter ut insexhålet, sen behöver det inte vara att man gör fel, en sliten insexnyckel kan också paja. Sen vill jag kunna naja sådana saker som oljeplugg.

Så vart köper man en najbar oljeplugg till en Tuono?
 

Kackel

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2022
Hoj
2019 Aprilia tuono V4
Jag råkade ha kopplingen vinklad så den tryckte in minus tills den stängde av tc, då fick jag varning när jag startade hojen när den var avstängd.



Ja det låter ju som en tänkbar orsak :)
TACK!!!
Precis detta hade jag lyckats med! Höll på att bli tokig. Snabbt och billigt fixat?
 

Raderad medlem 61114

Guest
TACK!!!
Precis detta hade jag lyckats med! Höll på att bli tokig. Snabbt och billigt fixat?
Hehe, jag trodde att det var jag själv som kom åt knappen med sidan av fingret så jag började köra med handen långt ut på styret, men det hjälpte ju fan inte? Ibland tar det tid att fatta de enklaste av felen ?
 

Henkiii

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2005 kawasaki zx10r 2001 Suzuki Gsxr 750 (Stunthoj)
Tjena killar. Är det nån här som har rensat bakdelen på sin tuono helt och har regplåten lite snyggt satt under baklampan? Om ni har hur gick ni till väga? Verkar inte hitta nått man kan köpa och sätta själv så får väl bli nått eget tillverkat?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjena killar. Är det nån här som har rensat bakdelen på sin tuono helt och har regplåten lite snyggt satt under baklampan? Om ni har hur gick ni till väga? Verkar inte hitta nått man kan köpa och sätta själv så får väl bli nått eget tillverkat?
Min var helt rensad när jag köpte den. Det återställde jag illa kvickt. Har kvar delarna. 4693C9FF-A5A7-4158-A236-96DB1ECDBB6E.jpeg
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Har nu börjat titta lite på Touno V4 1100R typ 2015-2016. Tycker de kommit ner till lagom priser (brukar serva själv och halvförsäkra).
Något speciellt man ska hålla koll efter på en begagnad?
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Godmorgon?
Jag tänkte passa på att köpa oljeservice kit till touon & undrar om vad är det för olja ska jag ha (manualen står det syntetisk 5w-40 olja) kör ni på del lr helsyntetisk??
Screenshot_20221130-101411.png
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har nu börjat titta lite på Touno V4 1100R typ 2015-2016. Tycker de kommit ner till lagom priser (brukar serva själv och halvförsäkra).
Något speciellt man ska hålla koll efter på en begagnad?
Köper du en -17 får du tft-display och blipper (downshift utan koppling).

Stor service vid 2000 mil. Räkna med 8-12tkr. Eller lämna bara in för ventilkontroll, byte av tändstift och luftfilter samtidigt (ca5tkr), resten plus lite till gör jag själv.

Annars är det bara att hitta en med de tillbehör man vill ha.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top