Aprilia Tuono V4

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack! Det var dessvärre fel bricka. Hittade den jag skulle ha och den var ännu dyrare :galen

Jag beställde från Adrenaline soon jag fick hem inom två dagar. Köpte 2st för 200 om jag minns rätt.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Går i säljtankar. Roligaste hojen jag kört, omkörningar på bakhjulet på bana har aldrig varit så lätt ? Bara gasa! Men faktum är att jag dras mellan att köra dena aproliga hoj men samtidigt befinner sig oro över att lägga den, ekonomi finns inte till både denna och en hygglig banhoj, så det kanske blir en billig banhoj och en billigare gathoj.

Hojen har gått ca 1600mil, ventilkontroll gjord i år, nytt drivpaket, bromsvätska och kylarvätska, nya däck finns än så länge, usb-uttag, gps puck till laptimern, ställbara fotpinnar, miniblinkers, ställbara grepp, kylarskydd, kraschpuckar, kolfiberhållare till acradämparen... Ja allt man vill ha till den finns.

Tjejkörd och aldrig gått bana? Nja, den är iaf inte igensotad, fått ny olja och filter 4ggr på 800mil sen jag började köra den förra säsongen.

Bra bud så kanske den ryker, annars inte.
Men funkade inte Bilsport&MCs försäkring för dig?

Något smidigt sätt att få undan dongeln till laptimern bara om du går omkull och sen är det väl bara att gasa.
Du har ju försäkring när du kör denna, det kommer du ju inte ha på en banhoj.
Värsta som kan hända är ju stillestånd, men den bron får du passera när du kommer dit.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Men funkade inte Bilsport&MCs försäkring för dig?

Något smidigt sätt att få undan dongeln till laptimern bara om du går omkull och sen är det väl bara att gasa.
Du har ju försäkring när du kör denna, det kommer du ju inte ha på en banhoj.
Värsta som kan hända är ju stillestånd, men den bron får du passera när du kommer dit.

Jo då, men med en ren banhoj släpper spärrar när jag kör och oro inför trackdays. Sen är jag sugen på att tävla lite också :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jo då, men med en ren banhoj släpper spärrar när jag kör och oro inför trackdays. Sen är jag sugen på att tävla lite också :)
Vad tycker du om körställningen på bana /främst styret jag drar mig för tuono är ju ett vettigt val annars i försäkringsdjungeln men är ju van Clipon och att krypa ihop mer än tuonons körställning inbjuder till
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vad tycker du om körställningen på bana /främst styret jag drar mig för tuono är ju ett vettigt val annars i försäkringsdjungeln men är ju van Clipon och att krypa ihop mer än tuonons körställning inbjuder till
Jag tycker det funkar grymt. Sen är det ju bara några fåtal sekunder man har behov av att krypa ihop. En stor skillnad mot hoj med clipon är att jag iaf inte blir i närheten lika trött på Tuonon i samma tempo.

Men vill man köra med clipons så är det ju inga problem att konvertera. Jag vet en -16 med clipons och ställbara fotpinnar samt extra fördämpare för ljudets skull som är till salu i gbg-områder.

Det man tappar med Tuonon mot en 1000cc rr hoj är acc och sluthastighet på rakorna. Så rr hojar med jämförbara piloter susar förbi där.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej alla. Har en apa igen, 2018 med akra. Men minns fan inget sedan sist.

Hur kan jag se om den är race mappad, då den har akra slipon?
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hej!
Jag har haft sug efter en Tuono senaste åren och det har ökat till den grad att jag känner att jag måste ha en. Problemet är att jag har kört BMW 1200GS senaste åren och således blivit van att kunna köra 50-60mil på en dag utan att få ont. Kommer mina 196cm och 110kg göra att jag vantrivs på en Tuono eller kommer ljudet och körglädjen kompensera?
Vad vinner jag på att gå på en 2021 eller nyare komfortmässigt kontra tex en 2018. Har främst kollat på icke factory modellerna. Tacksam för all input ni har att erbjuda.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Tuono har en väldigt upprätt sittställning. Inte fullt så illa som GS men nästan.
Den stora skillnaden är att styret är betydlig smalare.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hej!
Jag har haft sug efter en Tuono senaste åren och det har ökat till den grad att jag känner att jag måste ha en. Problemet är att jag har kört BMW 1200GS senaste åren och således blivit van att kunna köra 50-60mil på en dag utan att få ont. Kommer mina 196cm och 110kg göra att jag vantrivs på en Tuono eller kommer ljudet och körglädjen kompensera?
Vad vinner jag på att gå på en 2021 eller nyare komfortmässigt kontra tex en 2018. Har främst kollat på icke factory modellerna. Tacksam för all input ni har att erbjuda.

Jag har fått för mig att från 2021 så blev styret något högre än föregångarna, iaf på RR modellen, men testa dom båda. Utöver om den eventuella skillnaden skulle locka så ser jag inga andra förbättringar mot tidigare sedan 2017 då de fick färgdisplay och blipper, förutom på Factory som fick elektronisk fjädring. Någonstans uppgraderades väl bromsoken med iofs. Knappar nåt du märker skillnad på dock.
 
Last edited by a moderator:

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
är det någon som har kört både yamaha r1 och tuonon som kan yttra sig lite generellt hur de skiljer sig i karaktär och så där? har en yamaha mt 9 nu som jag stormtrivs med men fastnade lite för tuonon när jag var nere hos mc handlaren igår
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Hur har ni som köpt nytt resonerat kring inkörningen på Tuono? Max 7k rpm i 100 mil. Sedan service och max 8,5k rpm i ytterligare 100 mil. Hämtade ut min 1 juni och det är ju sjukt lockande att kliva över 7k. Hojen ber ju om det så att säga :)

Min förra KTM Duke var det max 6,5k rpm första 100 sedan var det bara att köra full trottel efter det. Det är väl lite olika från märke till märke hur de rekommenderar.

Vågar man trycka på lite extra efter 100 mila service. Eller ska man köra strikt efter boken?
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Hur har ni som köpt nytt resonerat kring inkörningen på Tuono? Max 7k rpm i 100 mil. Sedan service och max 8,5k rpm i ytterligare 100 mil. Hämtade ut min 1 juni och det är ju sjukt lockande att kliva över 7k. Hojen ber ju om det så att säga :)

Min förra KTM Duke var det max 6,5k rpm första 100 sedan var det bara att köra full trottel efter det. Det är väl lite olika från märke till märke hur de rekommenderar.

Vågar man trycka på lite extra efter 100 mila service. Eller ska man köra strikt efter boken?
köpte min yamaha mt9 ny och handlaren sa ta det lugnt första 100milen sen är det bara gasa, har svårt att tro aprilia är speciella på den punkten
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
köpte min yamaha mt9 ny och handlaren sa ta det lugnt första 100milen sen är det bara gasa, har svårt att tro aprilia är speciella på den punkten
Samma som på min KTM med andra ord. Men Aprilia har andra rekommendationer i manualen. Därav mina funderingar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top