Aprilia Tuono V4

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det är marginellt. Ibland, ibland inte beroende på bana och gasande.

Fast det var ett misstag att försöka köra med originalet iaf. Skrapade upp det rätt duktigt p.g.a. markfrigången... 1500 spänn för värmeskölden!
 

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lund
Hoj
Aprilia Tuono Factory -20 (Såld - KTM Super Duke GT -18, såld - Aprilia Tuono Factory -20, såld -17 Aprilia Tuono 1100RR, såld -06 Aprilia RSV1000R Tuono, såld -00 Suzuki GSX750F)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Är en sån här sadel bolt on på en Tuono Factory 16, eller behöver man byta nån plast också?
Nån som har en sadel att sälja eller tips på vart man köper en till vettigt pris?

304F7A5A-0B00-4091-A654-E5D79CC7FFB6.png

*EDIT* Lite google på det så.. Men visst tänker jag rätt om man bara tar bort plasten i mitten och sätter dit en sån här istället?

2.jpg
3.jpg
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Klickade hem en ny via eBay. Är till en sjuåring som ska få lyxåka lite till skolan ibland + lite fikacruising på helgen så det blir säkert kanon.

Innan jag ögnar igenom +6000 inlägg, är det Race-ECU eller PC5a som gäller om man vill skippa katten & köra en betydligt öppnare ljuddämpare? Eller går den såpass fett redan från fabrik att det bara är att slänga dit ett avsågat stuprör & gasa vidare? Mer effekt behöver jag inte.
Slösurfat lite på apriliaforum.com men då AF1 verkar sponsra forumet som jag förstått det så känns det som deras säljare "kapat" typ varenda tråd som ställer frågan och hänvisar till köp av ECU eller komplett Akra via dom.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Klickade hem en ny via eBay. Är till en sjuåring som ska få lyxåka lite till skolan ibland + lite fikacruising på helgen så det blir säkert kanon.

Innan jag ögnar igenom +6000 inlägg, är det Race-ECU eller PC5a som gäller om man vill skippa katten & köra en betydligt öppnare ljuddämpare? Eller går den såpass fett redan från fabrik att det bara är att slänga dit ett avsågat stuprör & gasa vidare? Mer effekt behöver jag inte.
Slösurfat lite på apriliaforum.com men då AF1 verkar sponsra forumet som jag förstått det så känns det som deras säljare "kapat" typ varenda tråd som ställer frågan och hänvisar till köp av ECU eller komplett Akra via dom.

Köp en ECU av Gabro istället för Aprilias.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klickade hem en ny via eBay. Är till en sjuåring som ska få lyxåka lite till skolan ibland + lite fikacruising på helgen så det blir säkert kanon.

Innan jag ögnar igenom +6000 inlägg, är det Race-ECU eller PC5a som gäller om man vill skippa katten & köra en betydligt öppnare ljuddämpare? Eller går den såpass fett redan från fabrik att det bara är att slänga dit ett avsågat stuprör & gasa vidare? Mer effekt behöver jag inte.
Slösurfat lite på apriliaforum.com men då AF1 verkar sponsra forumet som jag förstått det så känns det som deras säljare "kapat" typ varenda tråd som ställer frågan och hänvisar till köp av ECU eller komplett Akra via dom.

Det finns även OpenFlashTablet för v4.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Mailat Gabro men inte fått svar än, han verkar omtyckt på apriliaforumet iaf. OpenFlash hade jag dock missat helt, såg ju spännande ut. Tur det är några veckor kvar tills vi solskensåkare ska ut, hinner ju nörda ner sig en hel del innan.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Mailat Gabro men inte fått svar än, han verkar omtyckt på apriliaforumet iaf. OpenFlash hade jag dock missat helt, såg ju spännande ut. Tur det är några veckor kvar tills vi solskensåkare ska ut, hinner ju nörda ner sig en hel del innan.
Det ska regna hela sommaren :hej
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Det ska regna hela sommaren :hej

Kunde du inte sagt det tidigare? :7peta

Nåväl, blir flashad ECU via Gabro & ett DNA-filter. Blir nog perfekt ihop med ett öppet system som retar gallfeber på grannarna.

Nästa jag-är-för-lat-för-att-googla-själv-fråga.. Korta grepp, nå bra tips som passar rakt av & inte kostar skjortan? Vill inte ha nå skitgrejer från Aliexpress som helt plötsligt nyper bromsen mitt på E4'an. EvoTech är vettiga prylar? https://evotech-performance.com/col...short-clutch-and-brake-lever-set-2015-to-2016
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kunde du inte sagt det tidigare? :7peta

Nåväl, blir flashad ECU via Gabro & ett DNA-filter. Blir nog perfekt ihop med ett öppet system som retar gallfeber på grannarna.

Nästa jag-är-för-lat-för-att-googla-själv-fråga.. Korta grepp, nå bra tips som passar rakt av & inte kostar skjortan? Vill inte ha nå skitgrejer från Aliexpress som helt plötsligt nyper bromsen mitt på E4'an. EvoTech är vettiga prylar? https://evotech-performance.com/col...short-clutch-and-brake-lever-set-2015-to-2016

Varför inte PCV och bromsbänk? Blir inte bränslemängden bättre avstämd mot luftmängden då? En flashad ECU behöver väl egentligen inte alls innebära att bränsle/luftblandningen blir korrekt eller hur funkar det?
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Varför inte PCV och bromsbänk?

Främst en kombination av grupptryck & okunskap. Mer ärligt.. Klart det är som bäst att mappa i bänk. Men jag är föga intresserad av den där sista hästkraften på topp när det kommer till gatåka. Jag vill ha en hoj som låter mycket och impar på brewdarna, då är jag nöjd :banana

Sett till de A/F & effektresultat som hans flashade ECUs erbjuder så är det ett alldeles fullgott alternativ för mina önskemål. Att det dessutom kostar mindre än hälften av vad en PCV + bänkning går loss på gjorde valet enkelt. OpenFlash var lite lockande men efter att ha pillat med TuneEcu till en KTM så har jag insett mina begränsningar när det kommer till vad jag bör göra själv och vad det är bättre att betala andra för att göra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varför inte PCV och bromsbänk? Blir inte bränslemängden bättre avstämd mot luftmängden då? En flashad ECU behöver väl egentligen inte alls innebära att bränsle/luftblandningen blir korrekt eller hur funkar det?

Personligen avskyr jag piggybacks. Exempelvis PC som är elektriskt i nivå med kinaprylar. Dessutom är jag inte helt frälst i hur de lirar ihop med de tre olika effektlägena på Aprilians aprc.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top