Tokas
Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Jag kan bara hålla med! (Sic!)KaZ skrev:Köper man en PC III är det fatalt meningslöst att INTE bänka och mappa!
Hela meningen med den är att man just skall göra det. Och sen att man enkelt kan göra om det om det behövs. Dvs om man efter moddning och bänkning har gjort en ny förändring på motor då bör du kolla mappen igen för att se om den behöver ändras!
Ja, nästan i alla fall. Man behöver inte mäta i bänk för detta. Det har inget med vrid eller effekt att göra. Enklare och billigare är att kolla avgasvärdena, och detta kan alla verkstäder. Däremot bör man ju kolla på alla varvtal och (hmm!) kanske trots allt att det gör skillnad om motorn är belastad... Mäta avgasvärden med och utan belastning måste vara säkrast.KaZ skrev:man kan tycka att man hittar en bra mapp och testar utan att märka att den tex. går snålt... så kör man på den tills ventilerna säger upp sig, och toppen rasar. det är en sak du aldrig kan se om du inte mäter i bänk...
Nä, kanske inte det. De tycker väl det är roligare att sälja en PC för 3-4 lapp än att bränna ett chip för några tior...KaZ skrev:Men vad jag har hört är att det inte finns nån som kan mäta upp och bränna ett chip till en rotax i sverige... utan det e bara att snällt testa sig fram mellan befintliga chip. Dock med PCIII kan du mäta och trixa och sen lägga in en mapp som ska passa förutsättningarna till din hoj!![]()
Jag har för mig att dessa bränner chip (är ej helt säker):
MC-hospitalet (Danmark)
Ducati-Aprilia-Kämna (Tyskland)
Renegade (England)