Aprilia-tråden

Triggerhappy skrev:
Vi får avvakta Kaz graf...under tiden kan ni ju vila ögonen på #OLSSONS# graf ifrån igår.....detta e f-n inte illa !!!!!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49026&page=3

Scrolla ned lite så kommer graf mm.
Drömsiffror för alla med -03 eller äldre....

hehe, han hade 6-7 NM mindre i vrid än mig... och hans kurva e rak :tummenupp skön toppeffekt fick han!

hupp hupp!

Hade inte den topp effekt jag trodde att jag skulle ha men wtf... hade allt annat! Syn att man inte har scanner så ni får se kurvan... den e skön.

118,1 BHP toppeffekt. :huvet
103,5 NM i vrid! :tummenupp :tummenupp :yoparty

Har ökat botten och mellanreg. rejält!! Ligger ett gäng BHP över de flesta i botten och mellanreg.
lille sköna millan rockar på!

tjing
 
Triggerhappy skrev:
JAg vet vad kaz fick på bakhjulet, det är den högsta siffran jag sett nån <04 MILLE få på bakan bortsett ifrån Prang och Tobbes übertrimmade millar. :tummenupp

Trots detta bjuder jag : 50´000:- :D
Hm, ser att de mäter SAE hästkrafter.
Vi körde med DIN-hk hos Peter, eller hur. Tror det skiljer ett par procent.
Varför kan inte alla mäta med standardenheten kW istället??
 
Buster skrev:
Hm, ser att de mäter SAE hästkrafter.
Vi körde med DIN-hk hos Peter, eller hur. Tror det skiljer ett par procent.
Varför kan inte alla mäta med standardenheten kW istället??

för att du ska ha nåt att fundera på och sedan fråga om!

info:

Kan rekomendera dig buster att du pluggar i ett termignoni-chip...
med det chippet går den inte snålt i hela mellanreg. den går bara lite snålt på absoluta toppen! och lite krassligt i botten.
Det va ett av resultaten jag fick med mig igår!

tjing
 
KaZ skrev:
hehe, han hade 6-7 NM mindre i vrid än mig... och hans kurva e rak :tummenupp skön toppeffekt fick han!

hupp hupp!

Hade inte den topp effekt jag trodde att jag skulle ha men wtf... hade allt annat! Syn att man inte har scanner så ni får se kurvan... den e skön.

118,1 BHP toppeffekt. :huvet
103,5 NM i vrid! :tummenupp :tummenupp :yoparty

Har ökat botten och mellanreg. rejält!! Ligger ett gäng BHP över de flesta i botten och mellanreg.
lille sköna millan rockar på!

tjing
Hann inte åka förbi Din-MC igår.

Låg knäet på kurvan vid 7000rpm? Sedan nästan samma effekt till 10.500?
Man kanske får skaffa en PCIII så man får allt injusterat då.
 
KaZ skrev:
för att du ska ha nåt att fundera på och sedan fråga om!

info:

Kan rekomendera dig buster att du pluggar i ett termignoni-chip...
med det chippet går den inte snålt i hela mellanreg. den går bara lite snålt på absoluta toppen! och lite krassligt i botten.
Det va ett av resultaten jag fick med mig igår!

tjing
Du hade inget Renegade att jämföra med? Skall ju gå fetare.
 
Buster skrev:
Du hade inget Renegade att jämföra med? Skall ju gå fetare.

skall å skall???
oops vänta nu...
undra om det inte va så att den första mätningen han gjorde va med den mappen som låg förkonfad i PCIII:an... så måste det nog varit...
hmm... eller? ska kolla med han om han nollade den innan han körde första rundan... återkommer...

oavsett så ere PCIII för dig som gäller... OCH helsystem!

:yoparty :tummenupp
 
Buster skrev:
Hann inte åka förbi Din-MC igår.

Låg knäet på kurvan vid 7000rpm? Sedan nästan samma effekt till 10.500?
Man kanske får skaffa en PCIII så man får allt injusterat då.

yup.. så vare!
 
Triggerhappy skrev:
BRÅKA :mad:

Du är föresten med på några av Gotlandsfotografens bilder.
se www.bildcd.se under Arkiv.
Buster å jag e med på några också liksom Olsson.

hm!

va med på en bild bara...
Hoppas det blir fler man e med på när resten av bilderna kommer upp... tycker han står på fel sida å tar bilderna.. och på fel ställe! :mad: jaja...
 

Bifogat

  • gotland1.jpg
    gotland1.jpg
    6.2 KB · Visningar: 61
#Olsson# skrev:

Tjena,
Vad är gjort på din hoj, speca gärna så exakt som möjligt.
Fråga: Har du rensat ditt luftintag, dvs tagit bort spjället och nätet ??
Den mappning som du nämner är det i en Powercomander eller i Siemens ECU´n ??
 
Triggerhappy skrev:
Tjena,
Vad är gjort på din hoj, speca gärna så exakt som möjligt.
Fråga: Har du rensat ditt luftintag, dvs tagit bort spjället och nätet ??
Den mappning som du nämner är det i en Powercomander eller i Siemens ECU´n ??

Halloa

Jag känner inte till "spjäll" och "nät". (Är det pre 04-grejer kanske?)

Ja, det är ECU'n o ingen PC. Det finns två 'program' att välja ifrån. Den ena styr blandningen från lamdavärden i realtid. Upp till 80% gas(tror jag). Sedan är det mapning över 80%(tror jag). Det andra är en "general" map för öppna system. Det är den jag har. Båda dessa updaterades av aprilia för någon månad sedan och kallas 5.0.2. Så man kan väl säga att jag har 5.0.2 / engine type #2. Inget annat än standarinställning för 04 med öppna(re) rör m a o.

-Evoluzione luftfilter
-Bortkopplad vevhusvent. Går till flaska (och ozonlagret? :va
-Tigcraft slipons 60mm

/h
 
I ditt insug (luftkanalen i din front) sitter ett nät och en bit in sitter en Flärp som stryper kanalens luftflöde (för att dämpa insugsljudet av ljudskäl). Flärpen är tydligen standard att plocka bort och hjälper upp luftflödet.....

HAr du endast filterelementet eller har du hela kitet dvs kör utan luftburkslocket ???

Vem mappade om din hoj ??? Visste inte att den datorn fanns i Sverige ???
 
Last edited:
Triggerhappy skrev:
I ditt insug (luftkanalen i din front) sitter ett nät och en bit in sitter en Flärp som stryper kanalens luftflöde (för att dämpa insugsljudet av ljudskäl). Flärpen är tydligen standard att plocka bort och hjälper upp luftflödet.....

HAr du endast filterelementet eller har du hela kitet dvs kör utan luftburkslocket ???

Vem mappade om din hoj ??? Visste inte att den datorn fanns i Sverige ???

OK. "Flärpen" ja. Många plockar bort o pluggar igen. Jag har inte tittat där ännu. Det verkar som att det ger något pyttelite runt 3k och/eller nedåt. Ska kolla på det vid tillfälle. Även nätet är kvar. Jag såg på Torbjörns Anderssons att det var helt rent o fint. Det kanske är så man skall göra?

Jag har bara själva filtret. Locket är på. Det är just nu så mycket snack om vilken modell(tankundersida/konvertering) man skall ha. Det har varit en del problem o det finns minst 2 o möjligen 3-4 :va . En av dem har jag valt bort. Den andra är på väg från andra sidan vattnet.

Axone fanns på AVA t o m i MåndagsEDIT:Tisdags ca 09:00. Jag tror den skulle iväg direkt till någon annan. Det är ju "vandringspokalen". De säger att instrumentet är restat. Jag var där strax före o bytte. Adi :Bugar gjorde jobbet och jag hejade-på brevid med hjälp av dokument från svarta marknaden :D

F ö, borde man kanske kunna ändra om "Engine type #1"(stock-pipor) som jobbar-till blandningen med hjälp av lamdainfo till att göra samma sak men istället vid 12.5:1 A/F (eller vad man nu skall ha). Har hört att det går. Jag menar, klarar den jobbet generellt, så är det ju bara ett nytt målvärde som skall till. Lösenord lär behövas till Axone påstår vissa. Men det borde ju vara det optimalaste optimalt. Eller?

/h
 
Last edited:
#Olsson# skrev:
Axone fanns på AVA t o m i Måndags ca 09:00. Jag tror den skulle iväg direkt till någon annan. Det är ju "vandringspokalen". De säger att instrumentet är restat. Jag var där strax före o bytte. Adi :Bugar gjorde jobbet och jag hejade-på brevid med hjälp av dokument från svarta marknaden :D
/h
Är det någon som vet vad det är för sorts interface på ECU'n - Axone grunkan? Något standardbetonat? CAM-buss? Någon form av seriell komm?
Borde väl inte vara så svårt att bygga en adapter och koppla till en vanlig PC.
Om det är krypterat så blir det ju lite meck med mjukvara förståss.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top