Aprilia-tråden

Vet ej, sitter ju enbart immobilizer på de svenska. Men rimligen lär du ju kunna byta batteri utan problem, annars hade inte tidigare ägare fått i Fultema-batteriet. Det batteriet bör bytas, eller så ser du till att ha den på laddning så fort du parkerar.
Ok så det är bara tut och blink på en UK hoj?

Absolut, har beställt ett Yuasa:tummenupp
 
Startmotorn brukar man inte behöva byta, men har man nött och nött med sitt dåliga batteri eftersom man inte har hojen på underhållsladdning antar jag att man kan nöta ut även den.
Nej, men jag skulle som sagt vara mer intresserad av att SMK (sprag clutch) funkar.
BT dör som sagt...
Oberon slav är för att komma tillrätta med kopplingsproblemen jag nämnde, så det är en uppgradering.
Ja jag blev lite förvånad faktiskt -och smågrinig när man inte är ärlig i annonsen. Ny är ny för mig, inte att man bytt ut den gamla mot en nyare. Frågade ägaren idag och nej han hade bara bytt startmotorn eftersom startmotorkopplingen såg "bra" ut.

Well hojen gick som tåget, bar mil och ålder med värdighet. Inget rassel eller pling någonstans, kändes riktigt tajt och fin. Tror det blir affär om tokprutningen går vägen :tummenupp
 
Ok verkar stämma. Men det ska sitta en styrdämpare original?
RSVR1000 Factory, hade en justerbar Öhlins styrdämpare när den lämnade fabriken.
Som det verkar har du gjort en del efterforskningar själv? Det fanns en detalj som man behöver komma ihåg och det var att på denna tidiga (i serien) årsmodell hade en förmåga att tappa minnet i mätarställningen. För det behöver man knappast bekymra sig, det finns ju olika typer av dokument som kan validera en mätarställning och (min personliga åsikt) så spelar miltal inte så stor roll på dessa. Allmänskick och gång är en bättre indikator.

Det är flertalet som haft bekymmer med eftermonterade larm, men även immobiliser. Båda går att plocka bort.
 
RSVR1000 Factory, hade en justerbar Öhlins styrdämpare när den lämnade fabriken.
Som det verkar har du gjort en del efterforskningar själv? Det fanns en detalj som man behöver komma ihåg och det var att på denna tidiga (i serien) årsmodell hade en förmåga att tappa minnet i mätarställningen. För det behöver man knappast bekymra sig, det finns ju olika typer av dokument som kan validera en mätarställning och (min personliga åsikt) så spelar miltal inte så stor roll på dessa. Allmänskick och gång är en bättre indikator.

Det är flertalet som haft bekymmer med eftermonterade larm, men även immobiliser. Båda går att plocka bort.

Ok, kollade lite mer specs och du har rätt, det ska vara en Öhlinare. Skumt att min saknas. Hittade en i helgen på Ebay men nu är den såklart borta :huvet

Absolut! Det som gör mig lite nervös är att något ska knasa när jag byter batteri (sitter ett Biltema i nu). Nollad trip kan jag väl leva med men hur är larmet installerat? Hade en SP2 från UK för några år sedan och där började elen spöka. Rev bort larmet (fulinstallerat) och allt funkade perfekt efter det
 
Ok, kollade lite mer specs och du har rätt, det ska vara en Öhlinare. Skumt att min saknas. Hittade en i helgen på Ebay men nu är den såklart borta :huvet

Absolut! Det som gör mig lite nervös är att något ska knasa när jag byter batteri (sitter ett Biltema i nu). Nollad trip kan jag väl leva med men hur är larmet installerat? Hade en SP2 från UK för några år sedan och där började elen spöka. Rev bort larmet (fulinstallerat) och allt funkade perfekt efter det
Nja det är ju inte trip men faktisk mätarställning som nollas..

Många jag har sett har installerats i serie med immo.
 
Nja det är ju inte trip men faktisk mätarställning som nollas..

Många jag har sett har installerats i serie med immo.
Menade såklart mätarställning.

Nåväl jag slog till så nu är den hemma :tummenupp Hade nästan glömt bort hur jobbigt det är att köra den här typen av hojar i låg fart och i rusningstrafik. Och jävlar vad varm man blir om arslet, man sitter ju på bakre cylindern! Ett under att bakre Öhlinaren inte kroknar.
 
Jag körde med Yuasas värsta blybatteri, funkade bra i många år. Tog en storlek större än original då detta fick plats på höjden i min Tuono Gen 1.
 
Ok verkar som om jag råkat ut för min första glitch....:gnissla

Byter ut Biltema batteriet mot ett Yuasa och återståller rev limiter och klocka som nollas. Men så ser jag att en plastdosa med en kontakt till som ska sitta med två skruvar i bakkant på batteriet men nu ligger lös. Startar upp hojen, går som en klocka i 30 sek och dör sen. Slår av tändningen, slår på igen, alla lampor lyser och trycker på startknappen: ingenting. Enda som låter är ett vinande under tanken, antar att det är soppapumpen. Testar att slå av och på tändning ett par gånger med hojar vägrar starta. Enda livstecknet är en vinande soppapump.

Vad fan är det som händer? Ja det finns soppa i tanken...
 
Ja

med bild.
Sätter du den upp och ner blir det knas..
Strunta i pilen på bilden, men nedanför pilen i bild ser du sensorn.
Ok då är det den som spökar tack :tummenupp :tummenupp

Kan man stänga av den på något sätt? Det går tydligen inte att bara rycka loss den?
 
Har nyligen inhandlat en Aprilia av modell "äldre", en Mille R från 2002. Till min fråga: om avstånd tillika pris inte är avskräckande faktorer, vilka verkstäder har ni synnerligen goda erfarenheter i från när det kommer till Aprilia? Finns det Aprilia-specialister i Sverige? Det jag är intresserad av att göra är någon form av restaurering, mekaniskt likväl som estetiskt. En grundlig genomlysning och omtag.

Humorchansningar avseende ProBike betackar jag mig vänligen, men bestämt, för.
 
Har nyligen inhandlat en Aprilia av modell "äldre", en Mille R från 2002. Till min fråga: om avstånd tillika pris inte är avskräckande faktorer, vilka verkstäder har ni synnerligen goda erfarenheter i från när det kommer till Aprilia? Finns det Aprilia-specialister i Sverige? Det jag är intresserad av att göra är någon form av restaurering, mekaniskt likväl som estetiskt. En grundlig genomlysning och omtag.

Humorchansningar avseende ProBike betackar jag mig vänligen, men bestämt, för.
Marcussen MC Halmstad
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top