Aprilia-tråden.

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
Tja, är det någon här inne som haft en Tuono gen 1 som vill berätta lite om den?
Motor, köregenskap, kända fel osv. ☺️
mvh
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Har både Mille med Showagaffel och en RS250, men osäker på vilket mått du menar.
Ursäkta för sent svar!
Det är egentligen fötterna på stötdämparna jag är ute efter! Mina är spruckna (som vanligt?) har svetsat dom så det funkar, men idioten inom mig vill ha det som det ska va.
 

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
Hej, tänker byta framdrev på min till en 15. Vilket o var ska man beställa det ifrån? Passar denna tror ni? Tacksam för svar ☺️
3965552E-2812-4260-A640-E463CB565DCC.png
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Priserna på Gen 2 har ökat dramatiskt. Sålde min absolut mint 2006 / 600mil med massa godis för 47`000 förra hösten...:näsblod. Skulle sparat den ett tag till.
Den gick sjukt brutalt, samt mjukt och fint med 130 bakhjulshästar. Drygt 20 mer än jag bänkade en tidigare 990 Superduke.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tja, är det någon här inne som haft en Tuono gen 1 som vill berätta lite om den?
Motor, köregenskap, kända fel osv. ☺️
mvh
Det är en kanonhoj som svarar bra på moddar.
Väger du mer än 75 kg, styvare fjäder bak.
16T framdrev
Helsystem, eliminera luftburk och mappa ger prestanda och hårigt ljud
Höj framgaffeln 5 mm i kronorna
180/55 bakdäck

Rapp, lättsvängd, stadig, inte hittat ngt som klår den till det priset.

Älskade min, min kusin har tagit över vårdnaden så den är kvar i släkten.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tja, är det någon här inne som haft en Tuono gen 1 som vill berätta lite om den?
Motor, köregenskap, kända fel osv.
mvh
Laddar dåligt pga kontakt som blir varm och brukar brinna upp. Ska bytas.
Nollar då och då instrumentet pga batteriet får sämre kräm. Inget att göra, ha hojen på laddning om den står mer än en vecka.
Dåligt batteri sliter på startmotorkopplingen, märks när man försöker starta den låter som en tröska och hugger inte in.
Hydraulsystemet till kopplingen är uselt, mycket problem sitter i dåligt tätad slavcylinder.
Bakbromsen är dålig, går att få hygglig om man luftar rätt men sitter varmt.

Det mesta bör vara under kontroll sen länge numera, vedertaget är dock att undvika billiga batterier typ Biltema om man vill hålla hojen frisk. För låg startström och pallar inte vibrationerna. Kan gå... Men ofta bytte inom ett år.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej!
Helt ny i denna tråd. Hittat en 04 Mille Factory som jag är sugen på. Gått snart 4k men kändes riktigt fin vid provkörningen. Nu till frågorna:
-Några speciella typfel man ska kolla upp extra noga?
-Läst/hört många skräckhistorier om svårighet att få bra verkstäder och delar. Hur är det egentligen med det? Är det ebay som är ens bästa vän eller finns det bra verkstäder i Stockholmsområdet som vet vad dom håller på med?

Tack på förhand!

/Marcus
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hej!
Helt ny i denna tråd. Hittat en 04 Mille Factory som jag är sugen på. Gått snart 4k men kändes riktigt fin vid provkörningen. Nu till frågorna:
-Några speciella typfel man ska kolla upp extra noga?
-Läst/hört många skräckhistorier om svårighet att få bra verkstäder och delar. Hur är det egentligen med det? Är det ebay som är ens bästa vän eller finns det bra verkstäder i Stockholmsområdet som vet vad dom håller på med?

Tack på förhand!

/Marcus
eBay och liknande brukar vara det bästa om man vill ha tag på delar till de äldre prillorna. Verkstäder är sisådär, samtidigt är inte en gammal Rotax raketforskning att skruva på så större verkstäder fixar det. Annars har jag en polare i Nykvarn (Fredde på Twinverkstan) som är väl bekant med dem och kan hjälpa till ifall det skulle vara nåt som inte involverar att dela motorn. Då åker man till södra Sverige och antingen Treble MC eller Spoonvalley Racing.

4000 mil är inget, har inte ens hunnit till första ventiljusteringen efter inkörning då ju. Typfel finns nog genomgånget i tråden flera gången, men i snabba drag: skakig laddning, sliter startmotorkopplingen om man envisas med dåligt batteri, kan nolla instrumentet, usel bakbroms, koppling kan behöva luftas ofta, bränner gärna upp ett par kontakter i laddkretsen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
eBay och liknande brukar vara det bästa om man vill ha tag på delar till de äldre prillorna. Verkstäder är sisådär, samtidigt är inte en gammal Rotax raketforskning att skruva på så större verkstäder fixar det. Annars har jag en polare i Nykvarn (Fredde på Twinverkstan) som är väl bekant med dem och kan hjälpa till ifall det skulle vara nåt som inte involverar att dela motorn. Då åker man till södra Sverige och antingen Treble MC eller Spoonvalley Racing.

4000 mil är inget, har inte ens hunnit till första ventiljusteringen efter inkörning då ju. Typfel finns nog genomgånget i tråden flera gången, men i snabba drag: skakig laddning, sliter startmotorkopplingen om man envisas med dåligt batteri, kan nolla instrumentet, usel bakbroms, koppling kan behöva luftas ofta, bränner gärna upp ett par kontakter i laddkretsen.
Man bugar :) Twinverkstan, där ser man. Skruvar helst inte själv och vill inte ha något med Probike att göra så alla tips är välkomna.

Ja läst en del om elstrul. Enligt annonsen var startmotorn bytt till "ny" -som sedan visade sig vara en bättre beggad från Ebay. :rolleyes:Om man byter startmotor, måste man även byta startmotorkoppling? Batteriet ska också vara nytt men är det Biltema så kan det ju vara läge att byta (mina duccar har knäckt ett antal BT batterier.... :fakta)

Vad gäller kopplingen: sitter tydligen en Obero n slav på denna, bra uppgradering mot original?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Man bugar :) Twinverkstan, där ser man. Skruvar helst inte själv och vill inte ha något med Probike att göra så alla tips är välkomna.
Jag har goda erfarenheter av Starol Racing i Enköping.

Håkan som äger firman har fixat både min RST 1000 Futura och min RXV 550

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tack för tipset :tummenupp Ingen mindre firma i Stockholm som skruvar?
Jag känner inte till någon men det finns säkert.

Starol ligger på gångavstånd från stationen så jag kart kört hojen dit, gått till stationen och tagit tåget hem.

Funkar bra tycker jag.

Mvh,
Ingvar
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En annan fråga ang 04 Factory: sitter det inte på en Öhlins styrdämpare original? Exet jag kollar på har inte det.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Å en fråga till: sitter dessvärre ett larm på (UK import) och ett Biltemabatteri. Har ingen bra erfarenhet av BT och stora twinnar men vid byte, är det någon risk att immoblizern får spel och stänger ned ECU och hela skiten? Har läst någon tråd om det men det kanske var ett fulinstallerat larm.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Å en fråga till: sitter dessvärre ett larm på (UK import) och ett Biltemabatteri. Har ingen bra erfarenhet av BT och stora twinnar men vid byte, är det någon risk att immoblizern får spel och stänger ned ECU och hela skiten? Har läst någon tråd om det men det kanske var ett fulinstallerat larm.
Vet ej, sitter ju enbart immobilizer på de svenska. Men rimligen lär du ju kunna byta batteri utan problem, annars hade inte tidigare ägare fått i Fultema-batteriet. Det batteriet bör bytas, eller så ser du till att ha den på laddning så fort du parkerar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Man bugar :) Twinverkstan, där ser man. Skruvar helst inte själv och vill inte ha något med Probike att göra så alla tips är välkomna.

Ja läst en del om elstrul. Enligt annonsen var startmotorn bytt till "ny" -som sedan visade sig vara en bättre beggad från Ebay. :rolleyes:Om man byter startmotor, måste man även byta startmotorkoppling? Batteriet ska också vara nytt men är det Biltema så kan det ju vara läge att byta (mina duccar har knäckt ett antal BT batterier.... :fakta)

Vad gäller kopplingen: sitter tydligen en Obero n slav på denna, bra uppgradering mot original?
Startmotorn brukar man inte behöva byta, men har man nött och nött med sitt dåliga batteri eftersom man inte har hojen på underhållsladdning antar jag att man kan nöta ut även den.
Nej, men jag skulle som sagt vara mer intresserad av att SMK (sprag clutch) funkar.
BT dör som sagt...
Oberon slav är för att komma tillrätta med kopplingsproblemen jag nämnde, så det är en uppgradering.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top