Aprilia-tråden

Tja, är det någon här inne som haft en Tuono gen 1 som vill berätta lite om den?
Motor, köregenskap, kända fel osv. ☺️
mvh
 
Har både Mille med Showagaffel och en RS250, men osäker på vilket mått du menar.
Ursäkta för sent svar!
Det är egentligen fötterna på stötdämparna jag är ute efter! Mina är spruckna (som vanligt?) har svetsat dom så det funkar, men idioten inom mig vill ha det som det ska va.
 
Hej, tänker byta framdrev på min till en 15. Vilket o var ska man beställa det ifrån? Passar denna tror ni? Tacksam för svar ☺️
3965552E-2812-4260-A640-E463CB565DCC.png
 
Priserna på Gen 2 har ökat dramatiskt. Sålde min absolut mint 2006 / 600mil med massa godis för 47`000 förra hösten...:näsblod. Skulle sparat den ett tag till.
Den gick sjukt brutalt, samt mjukt och fint med 130 bakhjulshästar. Drygt 20 mer än jag bänkade en tidigare 990 Superduke.
 
Tja, är det någon här inne som haft en Tuono gen 1 som vill berätta lite om den?
Motor, köregenskap, kända fel osv. ☺️
mvh
Det är en kanonhoj som svarar bra på moddar.
Väger du mer än 75 kg, styvare fjäder bak.
16T framdrev
Helsystem, eliminera luftburk och mappa ger prestanda och hårigt ljud
Höj framgaffeln 5 mm i kronorna
180/55 bakdäck

Rapp, lättsvängd, stadig, inte hittat ngt som klår den till det priset.

Älskade min, min kusin har tagit över vårdnaden så den är kvar i släkten.
 
Tja, är det någon här inne som haft en Tuono gen 1 som vill berätta lite om den?
Motor, köregenskap, kända fel osv.
mvh
Laddar dåligt pga kontakt som blir varm och brukar brinna upp. Ska bytas.
Nollar då och då instrumentet pga batteriet får sämre kräm. Inget att göra, ha hojen på laddning om den står mer än en vecka.
Dåligt batteri sliter på startmotorkopplingen, märks när man försöker starta den låter som en tröska och hugger inte in.
Hydraulsystemet till kopplingen är uselt, mycket problem sitter i dåligt tätad slavcylinder.
Bakbromsen är dålig, går att få hygglig om man luftar rätt men sitter varmt.

Det mesta bör vara under kontroll sen länge numera, vedertaget är dock att undvika billiga batterier typ Biltema om man vill hålla hojen frisk. För låg startström och pallar inte vibrationerna. Kan gå... Men ofta bytte inom ett år.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Instämmer, lätta att glömma med en sådan goding :D
 
Hej!
Helt ny i denna tråd. Hittat en 04 Mille Factory som jag är sugen på. Gått snart 4k men kändes riktigt fin vid provkörningen. Nu till frågorna:
-Några speciella typfel man ska kolla upp extra noga?
-Läst/hört många skräckhistorier om svårighet att få bra verkstäder och delar. Hur är det egentligen med det? Är det ebay som är ens bästa vän eller finns det bra verkstäder i Stockholmsområdet som vet vad dom håller på med?

Tack på förhand!

/Marcus
 
Hej!
Helt ny i denna tråd. Hittat en 04 Mille Factory som jag är sugen på. Gått snart 4k men kändes riktigt fin vid provkörningen. Nu till frågorna:
-Några speciella typfel man ska kolla upp extra noga?
-Läst/hört många skräckhistorier om svårighet att få bra verkstäder och delar. Hur är det egentligen med det? Är det ebay som är ens bästa vän eller finns det bra verkstäder i Stockholmsområdet som vet vad dom håller på med?

Tack på förhand!

/Marcus
eBay och liknande brukar vara det bästa om man vill ha tag på delar till de äldre prillorna. Verkstäder är sisådär, samtidigt är inte en gammal Rotax raketforskning att skruva på så större verkstäder fixar det. Annars har jag en polare i Nykvarn (Fredde på Twinverkstan) som är väl bekant med dem och kan hjälpa till ifall det skulle vara nåt som inte involverar att dela motorn. Då åker man till södra Sverige och antingen Treble MC eller Spoonvalley Racing.

4000 mil är inget, har inte ens hunnit till första ventiljusteringen efter inkörning då ju. Typfel finns nog genomgånget i tråden flera gången, men i snabba drag: skakig laddning, sliter startmotorkopplingen om man envisas med dåligt batteri, kan nolla instrumentet, usel bakbroms, koppling kan behöva luftas ofta, bränner gärna upp ett par kontakter i laddkretsen.
 
eBay och liknande brukar vara det bästa om man vill ha tag på delar till de äldre prillorna. Verkstäder är sisådär, samtidigt är inte en gammal Rotax raketforskning att skruva på så större verkstäder fixar det. Annars har jag en polare i Nykvarn (Fredde på Twinverkstan) som är väl bekant med dem och kan hjälpa till ifall det skulle vara nåt som inte involverar att dela motorn. Då åker man till södra Sverige och antingen Treble MC eller Spoonvalley Racing.

4000 mil är inget, har inte ens hunnit till första ventiljusteringen efter inkörning då ju. Typfel finns nog genomgånget i tråden flera gången, men i snabba drag: skakig laddning, sliter startmotorkopplingen om man envisas med dåligt batteri, kan nolla instrumentet, usel bakbroms, koppling kan behöva luftas ofta, bränner gärna upp ett par kontakter i laddkretsen.
Man bugar :-) Twinverkstan, där ser man. Skruvar helst inte själv och vill inte ha något med Probike att göra så alla tips är välkomna.

Ja läst en del om elstrul. Enligt annonsen var startmotorn bytt till "ny" -som sedan visade sig vara en bättre beggad från Ebay. :rolleyes:Om man byter startmotor, måste man även byta startmotorkoppling? Batteriet ska också vara nytt men är det Biltema så kan det ju vara läge att byta (mina duccar har knäckt ett antal BT batterier.... :fakta)

Vad gäller kopplingen: sitter tydligen en Obero n slav på denna, bra uppgradering mot original?
 
Man bugar :) Twinverkstan, där ser man. Skruvar helst inte själv och vill inte ha något med Probike att göra så alla tips är välkomna.
Jag har goda erfarenheter av Starol Racing i Enköping.

Håkan som äger firman har fixat både min RST 1000 Futura och min RXV 550

Mvh,
Ingvar
 
Tack för tipset :tummenupp Ingen mindre firma i Stockholm som skruvar?
Jag känner inte till någon men det finns säkert.

Starol ligger på gångavstånd från stationen så jag kart kört hojen dit, gått till stationen och tagit tåget hem.

Funkar bra tycker jag.

Mvh,
Ingvar
 
En annan fråga ang 04 Factory: sitter det inte på en Öhlins styrdämpare original? Exet jag kollar på har inte det.
 
Å en fråga till: sitter dessvärre ett larm på (UK import) och ett Biltemabatteri. Har ingen bra erfarenhet av BT och stora twinnar men vid byte, är det någon risk att immoblizern får spel och stänger ned ECU och hela skiten? Har läst någon tråd om det men det kanske var ett fulinstallerat larm.
 
Å en fråga till: sitter dessvärre ett larm på (UK import) och ett Biltemabatteri. Har ingen bra erfarenhet av BT och stora twinnar men vid byte, är det någon risk att immoblizern får spel och stänger ned ECU och hela skiten? Har läst någon tråd om det men det kanske var ett fulinstallerat larm.
Vet ej, sitter ju enbart immobilizer på de svenska. Men rimligen lär du ju kunna byta batteri utan problem, annars hade inte tidigare ägare fått i Fultema-batteriet. Det batteriet bör bytas, eller så ser du till att ha den på laddning så fort du parkerar.
 
Man bugar :) Twinverkstan, där ser man. Skruvar helst inte själv och vill inte ha något med Probike att göra så alla tips är välkomna.

Ja läst en del om elstrul. Enligt annonsen var startmotorn bytt till "ny" -som sedan visade sig vara en bättre beggad från Ebay. :rolleyes:Om man byter startmotor, måste man även byta startmotorkoppling? Batteriet ska också vara nytt men är det Biltema så kan det ju vara läge att byta (mina duccar har knäckt ett antal BT batterier.... :fakta)

Vad gäller kopplingen: sitter tydligen en Obero n slav på denna, bra uppgradering mot original?
Startmotorn brukar man inte behöva byta, men har man nött och nött med sitt dåliga batteri eftersom man inte har hojen på underhållsladdning antar jag att man kan nöta ut även den.
Nej, men jag skulle som sagt vara mer intresserad av att SMK (sprag clutch) funkar.
BT dör som sagt...
Oberon slav är för att komma tillrätta med kopplingsproblemen jag nämnde, så det är en uppgradering.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top