Aprilia-tråden

900:- på Lingvalls, Ska kolla EBay...

Var det svårt att löda? Man är ju ingen elektriker direkt.
 
900:- på Lingvalls, Ska kolla EBay...

Var det svårt att löda? Man är ju ingen elektriker direkt.


Kolla nämnda kontakt till att börja med. Sen kollar du startreläet, även det är en svag punkt och byts med fördel ut mot ett kraftigare från Yamaha (finns ev passande även på Biltema).

Ska ju finnas ett på biltema med, det är ju bara 2 tunna kablar för styrströmmen att koppla ihop. Det funkar med skarvhylsor men jag kände mig extra seriös och lödde.
 
Köpte mitt startrelä på start&generator i sickla, tog med originalet och fick ett som såg liknande ut. Prata med Starol Racing och dom rekommenderar minst 150amper på startrelät om jag minns rätt.. Tror jag betala runt 300kr och en nytt från Starol tror jag låg på 1600...
 
Om någon är i behov av att bytta sin trötta orginal bakdämpare till en öhlins dämpare så har jag en till salu som passar 04-> RSV , Tuono 05->
 
Är det någon som har koll på vibrerande frambroms på en Mille 99:a?
Köpte den nyligen, är grymt nöjd, men tycker det vibrerar en del i frambromsen, skivorna ser riktigt fina ut, men kan dom vara skeva? Eller kan det vara något annat då hojen använts väldigt lite sista 5 åren?
Hoppas på svar.....
 
Det är ett vanligt problem, testa att rengör nittarna på skivan eller böj ut fjäder brickorna lite gran så de blir mer flyttande.
 
Har en -07 Tuono som service lampan går på (och står SERVICE över hela displayen) efter en två mil eller så, när man startar nästa gång är det borta men återkommer efter några mil..

Relativt nyservad och resettat i serviceläget, går inte speciellt varm och funkar som vanligt helt enkelt..

Någon som har tips?
Har pillat dit DB-killers inför besiktningen, kan det vara så att det påverkar? (felmappat)

Grymt irriterande är det iallafall. :huvet

EDIT: Alla vätskor är så klart kollade/påfyllda och i rätt nivå.
 
Last edited:
Hej jag har lite problem med millen.

Nyladdat batteri.
Startmotorn går.
Tänder till enstaka gånger.
klickar i start relät.
klickar i solonoiden(eller vad det nu är som klickar under förarsadeln)ja jag vet kan inte stava.
Har gnista.

Ska soppa pumpen gå innan start???
 
Har en -07 Tuono som service lampan går på (och står SERVICE över hela displayen) efter en två mil eller så, när man startar nästa gång är det borta men återkommer efter några mil..

Relativt nyservad och resettat i serviceläget, går inte speciellt varm och funkar som vanligt helt enkelt..

Någon som har tips?
Har pillat dit DB-killers inför besiktningen, kan det vara så att det påverkar? (felmappat)

Grymt irriterande är det iallafall. :huvet

EDIT: Alla vätskor är så klart kollade/påfyllda och i rätt nivå.
Svarar mig själv efter en jälla massa googlande, måste stänga av med brytarknappen (allt raderas om man använder nyckeln) och gå in i diagnostikmode för att hitta felkoden. :gnissla

Kan väl delge resultatet sen om någon är nyfiken..
 
Hej jag har lite problem med millen.

Nyladdat batteri.
Startmotorn går.
Tänder till enstaka gånger.
klickar i start relät.
klickar i solonoiden(eller vad det nu är som klickar under förarsadeln)ja jag vet kan inte stava.
Har gnista.

Ska soppa pumpen gå innan start???

Tja! Pumpen går igång när du vrider på tändning annars har du fel där...
 
ditt alternativ till att göra rent nitarna om inte det hjälper är att låta någon som jobbar lite med bromsskivor byta ut nitarna så det blir mera flex i dom mot navet, för precis som Lam-kakan skriver så tränger det in skit därimellan o då slår det sig eftersom det är ett alu nav o stålskiva som utvidgas olika vid värme,,
eller så kan man ju köpa nya skivor från någon återförsäljare,

jag har bytt ett gäng nitar på div skivor och det fungerar bra, jag tar 500:-/ skiva + frakt för att göra det om du är intresserad.

Är det någon som har koll på vibrerande frambroms på en Mille 99:a?
Köpte den nyligen, är grymt nöjd, men tycker det vibrerar en del i frambromsen, skivorna ser riktigt fina ut, men kan dom vara skeva? Eller kan det vara något annat då hojen använts väldigt lite sista 5 åren?
Hoppas på svar.....
 
Dementerar. Nedanstående är inte sant, endast lögn och förbannad dikt.
Bara en idiot säljer en så kompetent och rolig mc. Jag är ingen idiot.


Till förmån för sportbilsköp o behållande av min relativt nyinköpta Ducati 1098 SF så får det efter mycket övervägande (mot o sälja Duccen!) bli såhär.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=75034

Garanterat inte sista Aprilian jag äger som det känns nu.
 
Nä, tillfällig sinnesförvirrning bara. Händer mig ofta men bara då o då vid enstaka tillfällen ;)

Någon som vet vad det är för dimension på den skruv jag markerat i bilden nedan? Behöver ha en sådan eftersom
krysspåret havererat på en.
apa_skruv.jpg
 
Hej allihopa, behöver lite hjälp med min Aprilia sxv, va ute och körde igår och helt plötsligt så dog hastighetsmätaren, inkl bakljus & blinkers. Bromsljus,framlampa samt elstart fungerar dock.
Behöver verkligen hjälp så är det någon som vet vad felet kan vara??

/ Simondeax
 
ditt alternativ till att göra rent nitarna om inte det hjälper är att låta någon som jobbar lite med bromsskivor byta ut nitarna så det blir mera flex i dom mot navet, för precis som Lam-kakan skriver så tränger det in skit därimellan o då slår det sig eftersom det är ett alu nav o stålskiva som utvidgas olika vid värme,,
eller så kan man ju köpa nya skivor från någon återförsäljare,
jag har bytt ett gäng nitar på div skivor och det fungerar bra, jag tar 500:-/ skiva + frakt för att göra det om du är intresserad.


Bytte bromsbelägg för att se om det gjorde någon skillnad, men upptäckte att det högra bromsoket bråkar lite. När dom nya beläggen va monterade snurrade hjulet knappt ett halvt varv, så bromsarna ligger på rejält.
Någon som har varit med om något liknande eller har några tips innan man ger sig på att felsöka oket närmare??
 
Var på italienska fordonsträffen på krapperups slott tidigare idag. Fru och två barn var med så det fick bli att åka Alfa Romeo dit.
Till min stora sorg fanns det inte en enda aprilia representerad.

Ferrari, Alfa, Ducati, Fiat, Moto Guzzi, Maserati, Lancia, MV Agusta, de Tomaso...
...men ingen Aprilia. :(

Nästa år får fru och barn stanna hemma.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1398967504515.jpg
    uploadfromtaptalk1398967504515.jpg
    147.7 KB · Visningar: 104
  • uploadfromtaptalk1398967518229.jpg
    uploadfromtaptalk1398967518229.jpg
    141.3 KB · Visningar: 96
  • uploadfromtaptalk1398967534047.jpg
    uploadfromtaptalk1398967534047.jpg
    118.6 KB · Visningar: 105
  • uploadfromtaptalk1398967549932.jpg
    uploadfromtaptalk1398967549932.jpg
    49.6 KB · Visningar: 94
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top