Aprilia-tråden

Nu känner jag mig extra dum..Jag tömde oljetanken och oljefiltret.Ska man tömma någon mer stans? Hittar inget i den boken jag fick med eller ser nått logiskt på hojen..
 
Då fick jag tji igen då, nybyggda motorn (V60) som jag baserade på kopplingskåpa med begagnad vattenpump i läcker olja. Behöver alltså ha tag i packbox och lagring till vattenpumen till en RSV1000-maskin oavsett årsmodell. Någon som har liggandes så jag slipper frakten från utlandet?
 
Vad ska man köra för drevning på millen?
Ska köpa nytt drivpaket i veckan.
Läst lite om antingen 16-44 eller 16-45
Någon som kan rekomendera något? :)

Har kört min hoj med 16-42, dvs ett kugg ner i fram. Men jag tycker fortfarande den är onödigt högt drevad så jag har precis köpt ett 45 drev bak, så nu blir det 16-45 i sommar och det tror jag blir perfekt för min körning.
 
Har kört min hoj med 16-42, dvs ett kugg ner i fram. Men jag tycker fortfarande den är onödigt högt drevad så jag har precis köpt ett 45 drev bak, så nu blir det 16-45 i sommar och det tror jag blir perfekt för min körning.

Blev 16-44
Testat en liten sväng i stan bara och det känns bra, ska ut en längre runda idag så får vi se vad man tycker :D
 
Jag har köpt en rsv 1000 -04 och den var trög att få igång så jag bytte batteri men det hjälpte inte. Ofta krävdes 2 eller 3 försök på startknappen för att startmotorn skulle gå runt och den skulle hoppa igång. Den stog 2 dagar sen ville den inte starta. Efter några försök klickar det bara i rälät i bakkåpan på höger sida och inte ett liv i startmotorn. På med batteriladdare men det hjälpte inte. En halvtimmes googling visade att en brun kontakt i närheten av regulatorn kunde smälta ihop men det gäller kanske bara 03 och tidigare eller kan det vara samma fel på min? Stod även att man bör byta regulatorn mot en nyare modell. Tänkte göra det sen men med fulladdat batteri är det ju inte det som är fel. Tips?
 
Jag har köpt en rsv 1000 -04 och den var trög att få igång så jag bytte batteri men det hjälpte inte. Ofta krävdes 2 eller 3 försök på startknappen för att startmotorn skulle gå runt och den skulle hoppa igång. Den stog 2 dagar sen ville den inte starta. Efter några försök klickar det bara i rälät i bakkåpan på höger sida och inte ett liv i startmotorn. På med batteriladdare men det hjälpte inte. En halvtimmes googling visade att en brun kontakt i närheten av regulatorn kunde smälta ihop men det gäller kanske bara 03 och tidigare eller kan det vara samma fel på min? Stod även att man bör byta regulatorn mot en nyare modell. Tänkte göra det sen men med fulladdat batteri är det ju inte det som är fel. Tips?

Vad använder du för batteri? Även om det är nytt och fulladdat så hjälper inte det om det är för klent, Apan kräver mer kräm än de flesta hojar för att gå runt.
 
Vad använder du för batteri? Även om det är nytt och fulladdat så hjälper inte det om det är för klent, Apan kräver mer kräm än de flesta hojar för att gå runt.

Jag tror inte det hjälper, den försöker inte ens gå runt. Men jag kan sätta på startkablar och prova.
 
Kolla nämnda kontakt till att börja med. Sen kollar du startreläet, även det är en svag punkt och byts med fördel ut mot ett kraftigare från Yamaha (finns ev passande även på Biltema). Sen kan du koppla batteriet direkt till startmotorn, så får du ju bekräftat om det är någonstans däremellan du har problem (oftast är det någonstans på vägen, typ ovan beskrivna).

Är det minsta krypström eller dålig jord någonstans så brukar de bli stört omöjliga att få igång om de stått ett tag eller om man får göra flera försök. Speciellt Biltemabatterier brukar vara kända för att inte alls klara Aporna någon längre stund.
 
Kolla nämnda kontakt till att börja med. Sen kollar du startreläet, även det är en svag punkt och byts med fördel ut mot ett kraftigare från Yamaha (finns ev passande även på Biltema). Sen kan du koppla batteriet direkt till startmotorn, så får du ju bekräftat om det är någonstans däremellan du har problem (oftast är det någonstans på vägen, typ ovan beskrivna).

Är det minsta krypström eller dålig jord någonstans så brukar de bli stört omöjliga att få igång om de stått ett tag eller om man får göra flera försök. Speciellt Biltemabatterier brukar vara kända för att inte alls klara Aporna någon längre stund.

Det var startrelät! Italienskan är nu förädlad med ett R1 relä.
 
Lär bytas på min Tuono -03 också, ska reläet vara från någon särskild årsmodell av R1 för att fungera på Aprilian?
 
Gällande startrelä, så använder jag mig av ett Lucas-relä av något slag. Inköpt på den firman nära södra motorvägspåfarten i Landskrona som renoverar startmotorer, generatorer och luftkonditionering till bilar.

Det jag tittade efter var inte nödvändigtvis hög strömtålighet (mitt ska tåla 200A vill jag minnas), utan att det håller sig slutet långt ner i spänning. Trots att jag har lyckats elda upp ett antal startmotorer, startmotorkopplingar och batterier (både bly och LiFe) med det, har det överlevt behandlingen. Nackdelen är att det är stort och tungt.
 
Lär bytas på min Tuono -03 också, ska reläet vara från någon särskild årsmodell av R1 för att fungera på Aprilian?

Vet inte vilken årsmodell det är ifrån, men artikelnumret är: 4KD-81940-00-00
 
900:- på Lingvalls, Ska kolla EBay...

Var det svårt att löda? Man är ju ingen elektriker direkt.
 
900:- på Lingvalls, Ska kolla EBay...

Var det svårt att löda? Man är ju ingen elektriker direkt.


Kolla nämnda kontakt till att börja med. Sen kollar du startreläet, även det är en svag punkt och byts med fördel ut mot ett kraftigare från Yamaha (finns ev passande även på Biltema).

Ska ju finnas ett på biltema med, det är ju bara 2 tunna kablar för styrströmmen att koppla ihop. Det funkar med skarvhylsor men jag kände mig extra seriös och lödde.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top