Aprilia-tråden

Det går att lista ut ändå. Skruva ur lambdasonden ur avgasröret. Naja fast den nånstans i närheten, där den inte kan tända eld på nåt. Den ska fortsatt vara inkopplad elektrisk t. Plugga hålet och kör ett tag. Tänds inte motorvarning så är det map 2.

det map2 gör är att strunta i lambdavärden. Med map1 har hojen lambdareglering på låglast, dellast.

Min är en Tuono-07 uppdaterad med Öhlins runt om och går bara bana..Finns det något annat sätt?
Köra den i bänk?
Var alla strypta eller bara från vissa länder? Min är svensksåld..
Har en del saker som lyser på min instrumentbräda om nått fel med blinkers och får inte bort service lampan.Har inga lampor eller blinker på hojen.
 
Last edited:
Håller på att byter olja i min RSV 1000-07, står i boken att det ska gå i 3,9 l vid oljefilterbyte.Vid knappt 3 l så det helt fullt torrsumpen!! Står det fel i boken?
Köpte hojen förra året nyservad så det är första gången på en torrsumpshoj...men inte sista.
Älskar V2!!
Just nu står hojen utan gaffel så kan inte starta den just nu men stämmer det att man bör/måste köra hojen 10 min sen stänga av den för att kolla lojan??

Har du tömt både motorn och oljetanken?
 
Nu känner jag mig extra dum..Jag tömde oljetanken och oljefiltret.Ska man tömma någon mer stans? Hittar inget i den boken jag fick med eller ser nått logiskt på hojen..
 
Då fick jag tji igen då, nybyggda motorn (V60) som jag baserade på kopplingskåpa med begagnad vattenpump i läcker olja. Behöver alltså ha tag i packbox och lagring till vattenpumen till en RSV1000-maskin oavsett årsmodell. Någon som har liggandes så jag slipper frakten från utlandet?
 
Vad ska man köra för drevning på millen?
Ska köpa nytt drivpaket i veckan.
Läst lite om antingen 16-44 eller 16-45
Någon som kan rekomendera något? :)

Har kört min hoj med 16-42, dvs ett kugg ner i fram. Men jag tycker fortfarande den är onödigt högt drevad så jag har precis köpt ett 45 drev bak, så nu blir det 16-45 i sommar och det tror jag blir perfekt för min körning.
 
Har kört min hoj med 16-42, dvs ett kugg ner i fram. Men jag tycker fortfarande den är onödigt högt drevad så jag har precis köpt ett 45 drev bak, så nu blir det 16-45 i sommar och det tror jag blir perfekt för min körning.

Blev 16-44
Testat en liten sväng i stan bara och det känns bra, ska ut en längre runda idag så får vi se vad man tycker :D
 
Jag har köpt en rsv 1000 -04 och den var trög att få igång så jag bytte batteri men det hjälpte inte. Ofta krävdes 2 eller 3 försök på startknappen för att startmotorn skulle gå runt och den skulle hoppa igång. Den stog 2 dagar sen ville den inte starta. Efter några försök klickar det bara i rälät i bakkåpan på höger sida och inte ett liv i startmotorn. På med batteriladdare men det hjälpte inte. En halvtimmes googling visade att en brun kontakt i närheten av regulatorn kunde smälta ihop men det gäller kanske bara 03 och tidigare eller kan det vara samma fel på min? Stod även att man bör byta regulatorn mot en nyare modell. Tänkte göra det sen men med fulladdat batteri är det ju inte det som är fel. Tips?
 
Jag har köpt en rsv 1000 -04 och den var trög att få igång så jag bytte batteri men det hjälpte inte. Ofta krävdes 2 eller 3 försök på startknappen för att startmotorn skulle gå runt och den skulle hoppa igång. Den stog 2 dagar sen ville den inte starta. Efter några försök klickar det bara i rälät i bakkåpan på höger sida och inte ett liv i startmotorn. På med batteriladdare men det hjälpte inte. En halvtimmes googling visade att en brun kontakt i närheten av regulatorn kunde smälta ihop men det gäller kanske bara 03 och tidigare eller kan det vara samma fel på min? Stod även att man bör byta regulatorn mot en nyare modell. Tänkte göra det sen men med fulladdat batteri är det ju inte det som är fel. Tips?

Vad använder du för batteri? Även om det är nytt och fulladdat så hjälper inte det om det är för klent, Apan kräver mer kräm än de flesta hojar för att gå runt.
 
Vad använder du för batteri? Även om det är nytt och fulladdat så hjälper inte det om det är för klent, Apan kräver mer kräm än de flesta hojar för att gå runt.

Jag tror inte det hjälper, den försöker inte ens gå runt. Men jag kan sätta på startkablar och prova.
 
Kolla nämnda kontakt till att börja med. Sen kollar du startreläet, även det är en svag punkt och byts med fördel ut mot ett kraftigare från Yamaha (finns ev passande även på Biltema). Sen kan du koppla batteriet direkt till startmotorn, så får du ju bekräftat om det är någonstans däremellan du har problem (oftast är det någonstans på vägen, typ ovan beskrivna).

Är det minsta krypström eller dålig jord någonstans så brukar de bli stört omöjliga att få igång om de stått ett tag eller om man får göra flera försök. Speciellt Biltemabatterier brukar vara kända för att inte alls klara Aporna någon längre stund.
 
Kolla nämnda kontakt till att börja med. Sen kollar du startreläet, även det är en svag punkt och byts med fördel ut mot ett kraftigare från Yamaha (finns ev passande även på Biltema). Sen kan du koppla batteriet direkt till startmotorn, så får du ju bekräftat om det är någonstans däremellan du har problem (oftast är det någonstans på vägen, typ ovan beskrivna).

Är det minsta krypström eller dålig jord någonstans så brukar de bli stört omöjliga att få igång om de stått ett tag eller om man får göra flera försök. Speciellt Biltemabatterier brukar vara kända för att inte alls klara Aporna någon längre stund.

Det var startrelät! Italienskan är nu förädlad med ett R1 relä.
 
Lär bytas på min Tuono -03 också, ska reläet vara från någon särskild årsmodell av R1 för att fungera på Aprilian?
 
Gällande startrelä, så använder jag mig av ett Lucas-relä av något slag. Inköpt på den firman nära södra motorvägspåfarten i Landskrona som renoverar startmotorer, generatorer och luftkonditionering till bilar.

Det jag tittade efter var inte nödvändigtvis hög strömtålighet (mitt ska tåla 200A vill jag minnas), utan att det håller sig slutet långt ner i spänning. Trots att jag har lyckats elda upp ett antal startmotorer, startmotorkopplingar och batterier (både bly och LiFe) med det, har det överlevt behandlingen. Nackdelen är att det är stort och tungt.
 
Lär bytas på min Tuono -03 också, ska reläet vara från någon särskild årsmodell av R1 för att fungera på Aprilian?

Vet inte vilken årsmodell det är ifrån, men artikelnumret är: 4KD-81940-00-00
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top