Aprilia-tråden

Den är inte så pjåskig, blir säkert bra!

Edit: vaf.. har inte du varit här förr? Jo? Hade inte du typ Falco en gång?
 
Jodå, stämmer att jag hade en Falco för några år sedan. Tuonon är mer min typ av hoj, men jag stör mig en hel del på avsaknaden av vrid på låg och mellanregister. Irriterande främst vid bakhjulskörning....

Tyvärr fanns det ingen strypning i luftburken och kabeln var redan klipp, ingenting att hämta där alltså. Dessutom satt det redan ett 16T framdrev, hade jag aldrig kunnat gissa. Kan inte ens föreställ mig hur högt drevad den blir med org. 17T drev.

Så det får nog bli ett 44T eller 45T bakdrev, tycker den är relativt högt drevad som den är idag.

Någon som vet om det lär vara någon speciell packning vid tappskruven på oljetanken eller funkar det med en vanlig O-ring? Satt ingen där nu men det verkar ha hållt tätt iaf.
 
Någon som vet om det lär vara någon speciell packning vid tappskruven på oljetanken eller funkar det med en vanlig O-ring? Satt ingen där nu men det verkar ha hållt tätt iaf.

Tappskruv på oljetanken? Du menar den M8 som sitter iskruvad underifrån oljetanken? Den är tätad med en kopparbricka på min RSV-maskin iaf.
 
Precis den jag menar, tack för hjälpen :tummenupp
 
Bor strax söder om Gävle, så det är nog en bit tyvärr. Va ut o körde några mil i kväll och kopplingen slirar inte pga oljan, så långt allt väl. Blir inte så många mil på en säsong när man är småbarnsförälder och jag byter till olja och filter till nästa säsong igen.

Vet att en engelsk tidning utnämde min årsmodell av Tuono till en av dom bästa wheeliehojarna. Tycker den saknar alldeles för mycket vrid under 7000rpm för att vara enkel o få upp, när man väl får upp den och passerar 7000rpm så kommer effekten väldigt fort och gör den svårkontrollerad.

Kanske är jag som är för kass helt enkelt? Hur upplever ni era Tuono och Mille på bakhjulet?
 
Med min Tuono är det jobbigt att hålla ner framhjulet om man slår av elektroniken... :D :hihi

Misstänker att din hoj är nyare och effektstarkare än min :) Kopplar du upp den eller kör du av/på metoden?
 
Nybliven ägare till rsv 06 ....en fråga varför dör motorn när varvstoppet nås istället för att hacka som det borde....????:confused:
 
Min RSV -04 har lagt av att ladda, funderar på att byta både laddningsregulator (den med kylflänsar under kåpan) samt statorn. Är det någon här som har något av dessa att sälja i fungerande skick till min hoj?

Har hört att en laddningsregulator från en R1 även kan passa, nån som vet?
 
tyvärr så tror jag att din regulator är hel och statorn har brunnit :( hände på min gamle -04, och detta på grund av att ett kontaktstycke till stator/generator smält,, plocka fram en multimeter och ställ den på växelström för att sedan mäta på dom 3 gula sladdar som är i kontaktstycket till regulatorn, mät mellan 1-2 1-3 2-3 och är det mindre än 80V när du har minst 4000 Rpm, jag hade ca 70V på 2 av mätningarna och på den 3:e mätningen var det bara 24V ,,

blackbirden hörde jag hade samma regulator men troligtvis finns det flera olika hojjar som delar den komponenten,
lycka till
/ Jocke

Min RSV -04 har lagt av att ladda, funderar på att byta både laddningsregulator (den med kylflänsar under kåpan) samt statorn. Är det någon här som har något av dessa att sälja i fungerande skick till min hoj?

Har hört att en laddningsregulator från en R1 även kan passa, nån som vet?
 
De flesta laddningsregulatorer från nyare literhojar lär funka. Så länge där är ingång för 3 trådar från statorn.

Rätt sannolikt en död stator, drabbar "Alla" hojar med denna sortens konstruktion (hänt mig på alla utom aprilian hittils, men det kommer..)
 
Här finns en del godis till bra priser http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
jag har handlat där flera ggr och är nöjd kund :)


De flesta laddningsregulatorer från nyare literhojar lär funka. Så länge där är ingång för 3 trådar från statorn.

Rätt sannolikt en död stator, drabbar "Alla" hojar med denna sortens konstruktion (hänt mig på alla utom aprilian hittils, men det kommer..)
 
SEMESTER! Firas med en hojtur

Blev 17mil på Tuonon igår för att fira att jag gick på sex veckors semester/föräldraledighet. Bland annat en sväng ut till Ängskär där bilderna togs.

Som jag skrivit tidigare upplever jag hojen orkeslös under 7000rpm, sen går den som fan. Mycket ketchupeffekt över karaktären alltså.. Igår när jag körde på ganska hårt på kurviga vägar så upptäckte jag att det blir en hel del avgassmällar vid avslag på gasen över 7000rpm.

Kan det vara så att hojen får för lite soppa och att det är därför den är så trög i det lägre registret? Sitter ett öppnare filter, ett slip-on och en powercommander 3 på hojen, men jag har ingen aning om vad det ligger för mapp i powercommandern.Tuono i Ängskär 2.jpgTuono i Ängskär 3.jpgTuono i Ängskär.jpg
 
Kan det vara så att hojen får för lite soppa och att det är därför den är så trög i det lägre registret? Sitter ett öppnare filter, ett slip-on och en powercommander 3 på hojen, men jag har ingen aning om vad det ligger för mapp i powercommandern.
Det låter väldigt troligt att nåt är galet med mappningen, den ska inte smälla så. Har haft precis en sån fast inmappad med originalburk och det var inte direkt nån jättesvacka i mellanregistret. Innan mappning hade jag standarddippen runt 5000, den mappade vi i stort bort.

Prova koppla ur PC3:an till att börja med.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top