Aprilia-tråden

Efter att ha läst igenom cirka 500 sidor Aprilia-tråd åker jag glad i hågen ner till Q8 för att köpa mig en 20 litersdunk till Biltema priser, till min stora förvåning har dom slutat sälja SBK Racing 15w50 varianten, det enda de hade var 10w50 och jag citerar "det är den enda som finns, datorn ljuger inte". Någon som testat denna variant och vet att de funkar? Vet ju att italienskorna är jävligt griniga på fel oljor....
Skillnaden är viskositeten när det är kallt (w=Winter). Om du inte tänker köra vintertid spelar det ingen roll.
 
Last edited:
Hallå.

Är det någon som sitter på ett tips om något sätt att lossa styrhöjarna utan att demontera styrkronan? Skulle behöva justera dem lite då de är en smula ur linje för tillfället.
Tänker som så att det vore enklast att få dem helt raka om jag kan ha kvar styret och kronan monterad. Var ner i garaget och kollade idag och det är ju lite tajt att komma åt skruvskallarna på undersidan, om man säger.
(Gäller en Tuono, gen2.)

Även alternativa lösningar, knep och trix emottages med öppna armar.


Passar även på att undra vad det är för storlek på centrumbulten i kronan? Misstänker att den ligger på 26mm men har en lucka bland mina hylsor mellan 24 och 27mm.
 
Hallå.

Är det någon som sitter på ett tips om något sätt att lossa styrhöjarna utan att demontera styrkronan?

Passar även på att undra vad det är för storlek på centrumbulten i kronan?

Tjo!

Njä.. Jag har tyvärr inga smidiga lösningar att ge dig där. Jag gjorde dock justering av höjarna på min -07 (då jag upplevde styret som "snett" ) genom att lossa på dem underifrån ett halvt varv eller så, sen med styret borttaget roterade jag höjaren ett halvt varv. De är nog inte 100% symmetriska i sina urtag för styret verka det som. När det var gjort såg det helt annorlunda ut och upplevs som helt rakt. Antingen har de hamnat snett vid nån vurpa eller så gjorde roterandet att de hamna rätt. Men för att få bort dem behöver du mest sannolikt få bort hela kronan...

På storleksfrågan är minnet kort..
 
Tjo!

Njä.. Jag har tyvärr inga smidiga lösningar att ge dig där. Jag gjorde dock justering av höjarna på min -07 (då jag upplevde styret som "snett" ) genom att lossa på dem underifrån ett halvt varv eller så, sen med styret borttaget roterade jag höjaren ett halvt varv. De är nog inte 100% symmetriska i sina urtag för styret verka det som. När det var gjort såg det helt annorlunda ut och upplevs som helt rakt. Antingen har de hamnat snett vid nån vurpa eller så gjorde roterandet att de hamna rätt. Men för att få bort dem behöver du mest sannolikt få bort hela kronan...

På storleksfrågan är minnet kort..

Tackar för det. Ska testa samma lösning på min, det kan ju vara något generellt fel. Det är ju som sagt inte mycket snett, men när man väl lagt märke till det så är det väldigt störande.

Angående hylsorna så behöver jag ändå fylla luckorna i verktygslådan så det är lugnt.

Någon som sitter på en fungerande länk till verkstadsmanualen? Har den utskriven på papper, men det är ju en hel del bläddrande innan man hittar det man letar efter och jag har ändå en dator i garaget så en sökbar pdf (som jag hade till Millen) är ju väldigt mycket smidigare.
 
Någon som sitter på en fungerande länk till verkstadsmanualen? Har den utskriven på papper, men det är ju en hel del bläddrande innan man hittar det man letar efter och jag har ändå en dator i garaget så en sökbar pdf (som jag hade till Millen) är ju väldigt mycket smidigare.

La Famiglia aprilia Svezias forum, kolla " I verkstaden". men du får vänta tills jag hunnit få upp hosten igen. Du får länk via pm...
 
La Famiglia aprilia Svezias forum, kolla " I verkstaden". men du får vänta tills jag hunnit få upp hosten igen. Du får länk via pm...

Stiligt.
Nu har jag äntligen fått tummen ur och blivit fullvärdig medlem också.

I övrigt kan jag meddela att bulten i kronan var 26mm om någon undrade.
 
är det rakt nu? =)

Inbillar mig att det blev rakare. Men om det beror på att jag roterade på undre fästet eller om det bara har att göra med att jag släppte på båda fästena och sedan drog ihop dem igen vågar jag inte sia om.
 
Ingen som behöver ett slip-on eller portade toppar (från en -02) till en gammel Mille? :)

Frugan börjar gnälla på att jag har för mycket prylar i källaren igen, så nu måste jag rensa ur där nere...
 
Efter lite positiva öppningar sneglar jag åt en RSV4 efter ett långt uppehåll. Har provsuttit en hel del annat men efter ett antal år på den ursprunliga Mille R känns allt annat fel. Dock vart jag knäckt på f-bolagen. Det bästa budet jag kunde få var ca. 22' med helårsförsäkring och ca. 18 med avställning (påställd 6 månader). Folksam som normalt brukar ha vettiga premier var värst... 36 år och bor på landet (Stenungsund). Några tips eller referenser mottages tacksamt.
 
Efter lite positiva öppningar sneglar jag åt en RSV4 efter ett långt uppehåll. Har provsuttit en hel del annat men efter ett antal år på den ursprunliga Mille R känns allt annat fel.

Själv tycker jag RSV4 och Mille är mycket olika att sitta på. Provat RSV4? Den är liten i måtten överallt.

Försäkringar är ett gissel...
Tuono är svaret då.
:crash
 
Har provsuttit gamla Mille (igen), RSV4, S1000RR och lite annat. BMW satt jag inte alls bra på. Mille är bekväm men touringdagarna är förbi då två små barn kallar på närvaro hemma och RSV4 kändes rätt. Länsförsäkringar ger hopp, skall ringa dem på måndag.

Som vanligt ligger det 98% passion bakom valet. Vi får se om förnuftet hinner ikapp.
 
Jaha, inte mer än rätt nu då då man har införskaffat sig en Aprilia att skriva och säga hej :hej till likasinnade. Var uppe i Göteborg igår och tog hem en RSV1000R Tuono. Mycket trevlig hoj måste jag säga, ska bli riktigt kul när värmen är här på allvar så man får smiska asfalten men den...

Danne
 
Jaha, inte mer än rätt nu då då man har införskaffat sig en Aprilia att skriva och säga hej :hej till likasinnade. Var uppe i Göteborg igår och tog hem en RSV1000R Tuono. Mycket trevlig hoj måste jag säga, ska bli riktigt kul när värmen är här på allvar så man får smiska asfalten men den...

Danne

Grattis till ett fint hojval, du kommer inte att bli missnöjd.
Ni har väl börjat åka där nere i södern redan, själv får jag vänta i några veckor till.
 
Jaha, inte mer än rätt nu då då man har införskaffat sig en Aprilia att skriva och säga hej :hej till likasinnade. Var uppe i Göteborg igår och tog hem en RSV1000R Tuono. Mycket trevlig hoj måste jag säga, ska bli riktigt kul när värmen är här på allvar så man får smiska asfalten men den...

Danne

Välkommen och grattis till en riktigt trevlig hoj.

Kolla gärna in på http://lafamigliaaprilia.se också, om du inte redan gjort det.
 
Har provsuttit gamla Mille (igen), RSV4, S1000RR och lite annat. BMW satt jag inte alls bra på. Mille är bekväm men touringdagarna är förbi då två små barn kallar på närvaro hemma och RSV4 kändes rätt. Länsförsäkringar ger hopp, skall ringa dem på måndag.

Som vanligt ligger det 98% passion bakom valet. Vi får se om förnuftet hinner ikapp.
Säger som FS: Tuono V4R är det då. Tro inte det är en touringhoj bara för att den har rakt styre... :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top