Aprilia-tråden

Du har bara tömt motorn och inte tanken eller tvärtom?

Helt onödigt att tömma olja för att byta koppling dock. Starta bara upp den och låt gå 15-20 sek sen är vevhuset tomt på olja och man kan riva utan oljespill, all olja i tanken.

Man tackar..:) Du e grym på detta verkar det som.....:tummenupp
 
Är jag helt ute om jag byter till biltemas racingolja när jag kör in kopplingen? Jag har fått tag på en racing Barnettkoppling från Starol till ett bra pris.

En andra fråga: Hur kan jag tömma HELA motorn på olja? Var sitter pluggen till oljetanken?
 
Last edited:
Är jag helt ute om jag byter till biltemas racingolja när jag kör in kopplingen? Jag har fått tag på en racing bajonettkoppling från Starol till ett bra pris.

En andra fråga: Hur kan jag tömma HELA motorn på olja? Var sitter pluggen till oljetanken?

Nä, funkar bra den oljan också.

Oljetank; vänster sida motor, en stor svart sak i konstig form.
I botten, en skruv 10mm skruvskalle = plugg.

:-)
 
Kom ihåg att du behöver byta tätbrickan på oljepluggen så du inte får ett trist läckage. De går inte o återanvända hur många ggr som helst

På min Apa är det en D8*16*1,5
 
Denna var vad som avsågs.

Har kommit till insikt om att det är 94+5 = 99 dBA som gäller för min hoj vid 4625 rpm. (Gällande metod + info från skylten på hojen)

Jag har mätt den ala besiktningen idag o den ligger på 102.5 dBA.

Huga.. nyduschad hustru luktar numera avgaser, inte fel om du frågar mig men hon är inte nöjd.

Skall snickra ihop en dB killer o hoppas på det bästa när de drar ihop sig, vågar ej mäta innan :gnissla




Vart hittar jag en sådan, googlat men ej funnit.

Vid vilket varvtal mäter besiktningen en Tuono -03? Utgår från att det är 103 dBA som gäller.

Planen ser annars ut som följer:

Mäta ljud själv, om underkänt får jag tillverka en själv, men orka :slö
 
Jag vågar inte chansa o byter. Men om det läcker lär det ju inte bli en kaskad som draperar bakdäcket utan snarare droppar.
 
Brukar bara torka av brickan och hålet noggrant så att det inte följer med skit mellan bricka och tank, har funkat hittills... Men om man behöver en ny, vart köper man det?
 
Precis, jag handlade min hos Sällfors service Borås tex.
 
En vanlig krossbricka läcker ca 28 L/km en tredobricka bara 2L/km. Klart bättre!

Börjat snickra på en db-killer, skall få hjälp på jobbet med etvas svarning.
 
Ja, då har jag fått dagens skörd i form av en Barnettkoppling som jag monterat enligt konstens alla regler. Fyllde på ny motorolja och luftade kopplingen upp vid handtaget och nere vid pumpen.
Tyckte kopplingshandtaget gick lite lätt men rullade ut hojen och varmkörde på tomgång. När jag sedan ska iväg och prova så lägger jag i ettan och hojen tvärdör pga att kopplingen inte tar. Vad mer kan jag göra för att den ska funka?

Vill bara tillägga att det knäpper till i kopplingshandtaget varje gång man drar in den. Kan det vara den det är fel på?
Den knäppte innan också men den funkade iallafall...:rolleyes:
 
Last edited:
Verkstadshandbok Mille r 2000

Hallå!
Någon som har en verkstadshandbok till en rsv 1000 mille r i pdf eller motsvarande att dela med sig av?

// Daniel
 
Dom har hittat min Aprilia! Tyvärr är kåporna helt förstörd, man har tydligen brutit upp tanken och tändningslåset är helt förstört (iofs väntat). Både glad och förbannad, på sätt och vis hade jag hoppats att den hade blivit såld i Danmark och att någon annan tog hand om den, det gör ont i hjärtat att veta att någon idiot har våldtagit den. Men samtidigt är jag skitglad att jag får tillbaka hojjen och att sommaren är räddad. Men en polare sa att dom kanske vill köpa ut hojjen, det skulle bli för dyrt att skaffa ny tank och nya kåpor på en så gammal hoj, stämmer det?
 
Ja, då har jag fått dagens skörd i form av en Barnettkoppling som jag monterat enligt konstens alla regler. Fyllde på ny motorolja och luftade kopplingen upp vid handtaget och nere vid pumpen.
Tyckte kopplingshandtaget gick lite lätt men rullade ut hojen och varmkörde på tomgång. När jag sedan ska iväg och prova så lägger jag i ettan och hojen tvärdör pga att kopplingen inte tar. Vad mer kan jag göra för att den ska funka?

Vill bara tillägga att det knäpper till i kopplingshandtaget varje gång man drar in den. Kan det vara den det är fel på?
Den knäppte innan också men den funkade iallafall...:rolleyes:

Om du har av locket för kopplingen och tar bort gummibälgen, så kan du se om tryckplattan rör sig när du drar in kopplingen.

Mest sannolikt har du fortfarande luft i systemet, ska bli något mer "trögkopplad" med en Barnett (om du bytt fjädrar också dvs)
 
Oroväckande (tror jag?) för DD-ägare

Spana in vad hareynolds skriver: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=227913&page=3

Vet inte om jag fattar allt, men verkar som Aprilia har skitit i det blå skåpet när de valde att använda gamla skräp-sensorer i Dorsoduron. Jag tolkar det som att vissa av sensorerna matar ECU:n med felaktig information och därav går inte hojen som den ska på vissa rpm. Förmodligen inte alla DD-ägare som upplever det här problemet, men verkar vara en rätt ansenlig mängd som också gör det...jag är en av dem :mad:

Om någon mer kunnig kunde kika o se vad som sägs så vore det toppen...som sagt jag är en noob när det gäller sådant här :gnissla
 
Dom har hittat min Aprilia! Tyvärr är kåporna helt förstörd, man har tydligen brutit upp tanken och tändningslåset är helt förstört (iofs väntat). Både glad och förbannad, på sätt och vis hade jag hoppats att den hade blivit såld i Danmark och att någon annan tog hand om den, det gör ont i hjärtat att veta att någon idiot har våldtagit den. Men samtidigt är jag skitglad att jag får tillbaka hojjen och att sommaren är räddad. Men en polare sa att dom kanske vill köpa ut hojjen, det skulle bli för dyrt att skaffa ny tank och nya kåpor på en så gammal hoj, stämmer det?

Grattis. Det går snabbare att får reda på om den blir fixad eller om dom löser den när dom har hittat hojen. Annars hade det tagit en månad innan dom ens börjat titta på ärendet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top