Aprilia-tråden

Min Mille är till salu!

Hej!

Ni som läser denna tråd har förmodligen redan en Aprilia men ni kanske känner någon som skulle vilja ha ett fint exemplar av en Mille, därför korspostar jag här:
Mille 02 till salu!
 
Hej! Jag vill ny byta hoj och har fattat tycke för Mille, vad jag har förstått så ska jag leta efter -03 och fram. Det är dock snålt på blocket med dessa och då jag även söker en R blir det lite svårare. Någon som har förslag på var man kan hitta dessa utomlands för import alt. har en själv de vill bli av med?
 
Hej! Jag vill ny byta hoj och har fattat tycke för Mille, vad jag har förstått så ska jag leta efter -03 och fram. Det är dock snålt på blocket med dessa och då jag även söker en R blir det lite svårare. Någon som har förslag på var man kan hitta dessa utomlands för import alt. har en själv de vill bli av med?

Här t.ex.

http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_...aprilia+rsv+factory&_sacat=See-All-Categories

eller:

http://www.autotrader.co.uk/search/...y/maximum-age/up_to_7_years_old/sort/priceasc
 
Hooked luftbox och chip från Dr Rossi beställt :yoparty

Förhoppningsvis får jag tillbaka kåporna från lack under veckan, nu ska bara all förbannad snö bort också :gnissla
 
Vilka är billigast att skicka grejor från USA med? DHL?
 
Tack bra med SH även när man inte har bootat upp hjärnan..

Förövrigt har jag skaffat ett par Oberon fotpinnar till min Tuono, de flyttar ned o tillbaka fotpinnarna nån cm skall bli intressant o känna på..

Labbar även med att höja sadeln ca 1cm för att se vad det ger på körställningen.

Hur gick det med dina fotpinnar?
Blev det stor skillnad osv?
Varifrån köpte du dom? :)
Mvh
 
Håller på att sätta ihop motorn nu men när jag skulle montera dreven på veven respektive balansaxeln så tror jag att det är något fel med de snedskurna dreven. För de ska väll sitta rakt emot varandra? Och när jag satte på "primärdrevet" så tog det i det drevet bakom. Bifogar bilder där det syns!

Och, vattenpumpdrevet, ska man kunna snurra på de när de är monterade? Så att drevet på balansaxeln snurrar på axeln?

Det är ju några här i tråden som har stor erfarenhet med dessa motorer :)ImageUploadedByTapatalk1301861763.833200.jpg
 
Håller på att sätta ihop motorn nu men när jag skulle montera dreven på veven respektive balansaxeln så tror jag att det är något fel med de snedskurna dreven. För de ska väll sitta rakt emot varandra? Och när jag satte på "primärdrevet" så tog det i det drevet bakom. Bifogar bilder där det syns!

Och, vattenpumpdrevet, ska man kunna snurra på de när de är monterade? Så att drevet på balansaxeln snurrar på axeln?

Det är ju några här i tråden som har stor erfarenhet med dessa motorer :)View attachment 332353

Det ser ut som om balansaxeldrevets ytterdrev sitter för långt ut, ser inte ut att kunna få på den lilla balansvikten utanpå. Avståndet mellan vattenpumpsdrev och det drivande drevet på balansaxeln (yttre) är inte stort när det är rätt monterat.

Men, vi tar det ett drev i taget för allt är inte lätt att avgöra i 2D :)

Vi börjar med balansaxeln;
Först en bricka, typ 54mm i diam och 2mm tjock. Sen ett mindre dev som driver det gul/vita plastdrevet för vattenpumpen. Därefter en likadan bricka som ovan, sen snedskuret drev slutligen motvikt, vågbricka, mutter.

Vevaxeln; det minsta rakskurna drevet för vevaxeln först (kamdrevets nedre drivande drev) sen det snedskurna för balansaxeln och sist det rakskurna(större)för kopplingskorgen.

Kan du ha missat det lilla drevet för kamdrivningen på vevaxeln? Kan inte se om du fått dit det drivande kamkedjedrevet heller :va
 
Last edited:
Hur gick det med dina fotpinnar?
Blev det stor skillnad osv?
Varifrån köpte du dom? :)
Mvh

Har inte varit ute och kört ännu men nu får jag in benen i tankbulorna så det verkar ha fått önskad effekt.

Dock är det vid körning det kommer visa sig då jag känt mig aningen låst i benen vid vissa tillfällen + att knäslutet mot tanken inte varit 100%

Edit: Köpte dem på ebay.co.uk tror försäljaren hette ngt i stil med dash custom eller dylikt
 
Det ser ut som om balansaxeldrevets ytterdrev sitter för långt ut, ser inte ut att kunna få på den lilla balansvikten utanpå. Avståndet mellan vattenpumpsdrev och det drivande drevet på balansaxeln (yttre) är inte stort när det är rätt monterat.

Men, vi tar det ett drev i taget för allt är inte lätt att avgöra i 2D :)

Vi börjar med balansaxeln;
Först en bricka, typ 54mm i diam och 2mm tjock. Sen ett mindre dev som driver det gul/vita plastdrevet för vattenpumpen. Därefter en likadan bricka som ovan, sen snedskuret drev slutligen motvikt, vågbricka, mutter.

Vevaxeln; det minsta rakskurna drevet för vevaxeln först (kamdrevets nedre drivande drev) sen det snedskurna för balansaxeln och sist det rakskurna(större)för kopplingskorgen.

Kan du ha missat det lilla drevet för kamdrivningen på vevaxeln? Kan inte se om du fått dit det drivande kamkedjedrevet heller :va

Japp, du har helt rätt, det är det lilla rakskurna drevet som jag missat! Ännu en gång, stort tack! 
 
Har inte varit ute och kört ännu men nu får jag in benen i tankbulorna så det verkar ha fått önskad effekt.

Dock är det vid körning det kommer visa sig då jag känt mig aningen låst i benen vid vissa tillfällen + att knäslutet mot tanken inte varit 100%

Edit: Köpte dem på ebay.co.uk tror försäljaren hette ngt i stil med dash custom eller dylikt

Hmm de enda som jag hittar är dessa: http://cgi.ebay.co.uk/OBERON-APRILI...05?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4153b98ee1

Ser ut som det bara är "pinnarna" till fotstöden? :gnissla
Är det dessa du har köpt?

Jag är också rätt lång och skulle gärna få ner och bak fötterna lite :tummenupp
 
Japp det är bara pinnarna. De sitter helt rakt in i fästet vilket inte orginalen gör, de har en vinkling uppåt framåt.

Fördel är ju att de inte är så dyra som ett kit med justerabara pinnar, och dessa brukar ju bara gå att justera uppåt och bakåt.

Glöm inte att jag höjde sadeln cirka 1cm också mha distanser vi alla anligg.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top