Aprilia-tråden

Det är lugnt att öka volym genom borrning, finns bra kolvsatser för detta.
Sen är motorn än värre snäv, den är på 60grader :)
1060kiten som ökar volymen med 62cc ger väldigt mycket för väldigt lite volymökning. Att sen förfina förbränningsrum och öka flödet i toppar har ingen motor dött av, utan tvärt om blir den lyckligare av det på alla sätt. Lättare att få till sig luft, elda mer sås :yoparty
Det man ska passa sig för är att höja varvet!

Sen finns det 1103cc kolvar med, men då är man ute på fisens mosse vad orginal cylinderfoder kan med att svälja. Lätt för fodersprickor.


Sen är överladdning skitkul men det kostar och är ett gissel om man har osis i kontroll av Benny Batong eller SBP.

Får du i ett 1060 Willy, med de där fina topparna så kommer du bli toknöjd!


Förresten, vad är det som blir begränsningen när man höjer varvet?
 
Förresten, vad är det som blir begränsningen när man höjer varvet?

Om jag inte minns helt fel så är det ventilerna som inte hinner stänga eller något i den stilen, men jag är inte helt säker.
Om så är fallet så borde det kunna lösas med andra ventilfjädrar
 
Förresten, vad är det som blir begränsningen när man höjer varvet?

Massan i ventiler.

Om jag inte minns helt fel så är det ventilerna som inte hinner stänga eller något i den stilen, men jag är inte helt säker.
Om så är fallet så borde det kunna lösas med andra ventilfjädrar

Problemet är inte unikt för Aprilia utan alla motorer har samma förutsättningar. Vill du höja varvet så måste du lätta ventilmekanismen eller köra med desmodromisk styrning(dock med lätta ventiler ändå) annars kommer de som sagt inte hinna med att stänga innan kolven kommer upp igen och de kan ta i varandra eftersom man gärna kör kamtimingen med lite överlapp för att få fart på gaserna vid högre varv.

MotoGP motorer har löst det med pnuematisk styrning(om jag minns rätt) och det är snabbare än fjäder som vi har på våra vanliga hojar. Visst kan man öka fjäderkraften men då får kam-nockarna mer belastning och du får risk för kort livslängd på hela ventilmekanismen.

Håller man sig till standard maxvarv och lägger lite pengar på motorstyning, istället för en ny ventilmekanism så kommer slutresultatet bli roligare och hålla längre än en högvarvig twin utan traction control..:tummenupp

/J
 
Massan i ventiler.



Problemet är inte unikt för Aprilia utan alla motorer har samma förutsättningar. Vill du höja varvet så måste du lätta ventilmekanismen eller köra med desmodromisk styrning(dock med lätta ventiler ändå) annars kommer de som sagt inte hinna med att stänga innan kolven kommer upp igen och de kan ta i varandra eftersom man gärna kör kamtimingen med lite överlapp för att få fart på gaserna vid högre varv.

MotoGP motorer har löst det med pnuematisk styrning(om jag minns rätt) och det är snabbare än fjäder som vi har på våra vanliga hojar. Visst kan man öka fjäderkraften men då får kam-nockarna mer belastning och du får risk för kort livslängd på hela ventilmekanismen.

Håller man sig till standard maxvarv och lägger lite pengar på motorstyning, istället för en ny ventilmekanism så kommer slutresultatet bli roligare och hålla längre än en högvarvig twin utan traction control..:tummenupp

/J

En annan parameter är medelkolvhastigheten som inte kan överstiga nånstans 25m/s (90km/h)
Detta är kopplat till hur fort soppan brinner. Det blir inte mer effekt fastän man ökar varvet, för man kommer inte uppnå maxtryck innan kolven rört sig "för långt". Även om man skulle använda sig av material som skulle medföra att man teoretiskt kunde varva så man hade legat på kolvhastigheter vida överstigande detta hade den ändå inte levererat mer knuff. Lite som att försöka varva en modern diesel 8000.
Stendött.
Enda sättet att bibehålla medelkolvhastighet inom rimliga värden med ökat varvtal är att minska slaget (och därmed öka borr om man vill bibehålla volym).

: Edit :

Vid 10500rpm ligger våra twinnar på 23,625 m/s
vid 11000rpm hamnar vi på 24,75m/s.

Knappt lönt att varva mer än stock. Precis!

:)
 
Last edited:
En annan parameter är medelkolvhastigheten som inte kan överstiga nånstans 25m/s (90km/h)
Detta är kopplat till hur fort soppan brinner. Det blir inte mer effekt fastän man ökar varvet, för man kommer inte uppnå maxtryck innan kolven rört sig "för långt". Även om man skulle använda sig av material som skulle medföra att man teoretiskt kunde varva så man hade legat på kolvhastigheter vida överstigande detta hade den ändå inte levererat mer knuff. Lite som att försöka varva en modern diesel 8000.
Stendött.
Enda sättet att bibehålla medelkolvhastighet inom rimliga värden med ökat varvtal är att minska slaget (och därmed öka borr om man vill bibehålla volym).

: Edit :

Vid 10500rpm ligger våra twinnar på 23,625 m/s
vid 11000rpm hamnar vi på 24,75m/s.

Knappt lönt att varva mer än stock. Precis!

:)

Sanning broder!!
 
Om man ska ändra sätesvinklar och så, behöver man byta ventiler då eller kan man slipa till de man har för att passa?
 
Ingen som har någon bild på några modifierade förbränningsrum eller kanaler?

Edit: skulle vilja ha något ungefärligt att utgå ifrån, sen har jag flödesbänken som hjälp :) så det jag behöver är bilder på något som är riktigt ordentligt utfört!
 
Nu börjar formarna till kåporna bli klara!
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    235.7 KB · Visningar: 59
Tack! Tror det kommer bli awsome :) mina dekaler har också kommit ( som jag beställde i februari.....)
 
Det är väll typ denna formen jag skulle vilja göra svingen samt framskärmen i. Sjukt dålig bild men ni fattar grejen.....
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    15.2 KB · Visningar: 62
Aprilia...

Jaha då var man nybakad Apriliaägare...en Falco -00 som står och väntar på sol...
 
Det blir riktigt fett!!!:yoparty

tror det kan bli bra! Fast vill ha svingen lite mer böjd, typ som orginalsvingen. Annars tycker jag svingen på ducatis motogp maskin har en "clean look".

Dåligt med diskution i denna tråden tycker jag! Kom igen, tjöta på! Vad tycker ni? Vad vill ni göra med era? Vilka kammar ska man köra med? Längd på insugningstrattar? Storlek på trottelhuset?
 
Lägger upp en bild på formen till ena sidan, nylaminerad med glasfiber och polyester.
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    238 KB · Visningar: 50
Startproblem

Ja, å idag kom solen å jag laddad till tænderna...

Hojen startar inte. Førmodligen var jag lite nybørjaraktig i mitt startande då jag råkade peta till på gasen nær den hoppade igång, vilket gjorde att den dog direkt å inte vill starta mer.

Ær det handhavandefel bara? Den drog ju runt startmotorn fint æven efter detta.

C-TEK-laddare? Nån som vet vilken modell av C-TEK jag ska ha till min Falco -00?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top