Aprilia-tråden

Nu inser jag dock vad jag köpt för hoj.. En enda termostat i Sverige som jag uppfattade det och inga på väg på ett bra tag.. Tur att den kommer på måndag till mig. :banana[/QUOTE]

Ett tips är ju e-bay. Finns hur mycket som hels till våra hojar och ofta mycket billigare än i Sverige.

Eller så handlar man av http://www.apriliagenuineparts.co.uk/
 
Nu inser jag dock vad jag köpt för hoj.. En enda termostat i Sverige som jag uppfattade det och inga på väg på ett bra tag.. Tur att den kommer på måndag till mig. :banana

:va Jag har fler än 2 liggande :D

Jaja, det ordnar nog till sig när SPG får fart på lagret :)
 
Attans, det var tempsensorn som det fanns en av, inte termostaten.. Menmen, får termostaten i veckan iaf.

Finns det renoveringskit till oken fram eller vad ska jag göra? Undrar om mina skivor skevar pga taskiga ok, vad tror ni?
 
Attans, det var tempsensorn som det fanns en av, inte termostaten.. Menmen, får termostaten i veckan iaf.

Finns det renoveringskit till oken fram eller vad ska jag göra? Undrar om mina skivor skevar pga taskiga ok, vad tror ni?

Tror mer att det är nittarna i skivorna som kärvar..skivorna ska va flyttande.
 
Tror mer att det är nittarna i skivorna som kärvar..skivorna ska va flyttande.

Det är ordnat på både paren med skivor jag har så det är uteslutet.
Har fortfarande kvar såret på tummen som jag fick när jag fixade dom.
Små mejslar kommer långt in i köttet. :huvet
 
Det är ordnat på både paren med skivor jag har så det är uteslutet.
Har fortfarande kvar såret på tummen som jag fick när jag fixade dom.
Små mejslar kommer långt in i köttet. :huvet

Skivorna är av stål och beläggen av sinterpressad metall som är tänkt att vara mjukare än skivan, man vill helst att beläggen slits istället för skivan..
Då blir det så att beläggen lämnar material efter sig på skivan och denna kan då få varierande greppkvalité över varvet. "Ryckiga" bromsar blir resultatet och kan lätt upplevas som skeva skivor.

En annan orska kan vara kärvande ok men då kommer skivan bli onödigt varm trots man inte bromsat särskilt mycket.

För oken, pumpa ut kolvarna, gör rent allting, smörj in tätningar/kolvar med bromkolvsfett. (Finns hos de felsta biltillbehörsfirmor). Lufta ordentligt!
 
Tror mer att det är nittarna i skivorna som kärvar..skivorna ska va flyttande.

Om du känner ett lätt pulserande från frambromsen så är det troligtvis att du fått smuts in i "nitarna" som håller skivorna på kransen. Dessa skall göra så att skivorna är flytande men med ökad mängd smuts så slutar de att fjädra och då uppstår vibrationer vid bromsning. Receptet är att använda tex Brakleen eller motstvarande medels och trycka på nitarna upprepade ggr så att dessa rör sig fritt igen. Jag har gjort detta upprepade ggr och det har löst mina problem. Det är dock ett J_vla jobb att med trycka med tummarna, snurra lite på nitarna så att smutsen avlägsnas.
 
Tack för tipsen med bromsskivorna! Har märkt att mina har liknande symtom..... Nu är det snart dags att plocka ut motorn ur min! Ska bli spännande :)
 
Tack för tipsen med bromsskivorna! Har märkt att mina har liknande symtom..... Nu är det snart dags att plocka ut motorn ur min! Ska bli spännande :)

Lycka till! Motorn brukar nämnas som "skottsäker" men det är klart alla motorer som misshandlas slits. Jag har nu kört närmare 2500 mil på min och vid koll på ventilspel så har det aldrig behövts någon justering.
 
Om du känner ett lätt pulserande från frambromsen så är det troligtvis att du fått smuts in i "nitarna" som håller skivorna på kransen. Dessa skall göra så att skivorna är flytande men med ökad mängd smuts så slutar de att fjädra och då uppstår vibrationer vid bromsning. Receptet är att använda tex Brakleen eller motstvarande medels och trycka på nitarna upprepade ggr så att dessa rör sig fritt igen. Jag har gjort detta upprepade ggr och det har löst mina problem. Det är dock ett J_vla jobb att med trycka med tummarna, snurra lite på nitarna så att smutsen avlägsnas.

Jag har justerat flärparna bak på nitarna också, då blir skivorna så flytande det bara kan bli. Får väl ta tag i oken någon dag då. :död
 
Lycka till! Motorn brukar nämnas som "skottsäker" men det är klart alla motorer som misshandlas slits. Jag har nu kört närmare 2500 mil på min och vid koll på ventilspel så har det aldrig behövts någon justering.

Jag ska sätta på nya toppar och eventuellt ett big bore kit. Ska räkna lite på topparna också, ser ut som om det är lite och göra på kanalerna! Håller på att räkna på optimal storlek på trottelhusen nu, eventuellt gör jag hela det nya trottelhuset helt i kolfiber B-) om jag hittar något vettigt sätt att göra detta på!!
 
Edit: känns som om det är lättare att utföra dessa större arbetena med motorn ur! Antar att jag måste göra något stöd till hojen när motorn ska ur? Den sitter väll i svingen också?
 
Jag har för mig att Brembo inte tillhandahåller renoveringssatser till bromsok längre,jag kan komma ihåg fel och det gäller bara bromshandtag men har vi osis gäller det även våra bromsok.

ang,nitarna till bromsskivorna så är det precis som ni skriver att det blir smuts mellan nit o skiva och det slutar med att det pulserar i handtaget och till sist blir skivan skev,
LamKaka här på forumet hittade ett ställer för länge sedan som sälger lösa nitar med clips på,
dom är dyra men det fungerar att byta ut till dom,för då är det enklare att hålla det rent + att du får en fullt flytande skiva och inte en "semiflytande" skiva.

Lamkaka får väl trolla fram länken med nitarna nu så att ni kan rädda skivorna från att bli skeva.
vem vet, Acke rising (ISR) kanske tillverkar nitar ?
det var mina tips för kvällen

mvh jocke


Attans, det var tempsensorn som det fanns en av, inte termostaten.. Menmen, får termostaten i veckan iaf.

Finns det renoveringskit till oken fram eller vad ska jag göra? Undrar om mina skivor skevar pga taskiga ok, vad tror ni?
 
Jag ska sätta på nya toppar och eventuellt ett big bore kit. Ska räkna lite på topparna också, ser ut som om det är lite och göra på kanalerna! Håller på att räkna på optimal storlek på trottelhusen nu, eventuellt gör jag hela det nya trottelhuset helt i kolfiber B-) om jag hittar något vettigt sätt att göra detta på!!

Jag har lite dålig kunskap på sådana här ingrepp så ta detta som en fundering snarare än som fakta. Någonstans har jag läst om att det är kinkigt ändra på förbränningsrummets storlek på en mille och byta kolvar då vinkeln på motorn är 66 grader och därmed lätt att introducera elaka vibrationer om man inte tänker igenom alla aspekter. Det finns någon som tagit fram en kompressorsats till millen och den blev riktigt najs, så bra och fin effektkurva att jag började fundera på att konvertera min egen hoj. Jag tror priset hamnade på ca 40 papp så det är ju inte gratis men effekten och effektkurvan blev ruskigt bra, mera pulver utan turbolagg och effektkurvan hade liknande form som i orginal bara mycket mer.:banana
 
Jag har lite dålig kunskap på sådana här ingrepp så ta detta som en fundering snarare än som fakta. Någonstans har jag läst om att det är kinkigt ändra på förbränningsrummets storlek på en mille och byta kolvar då vinkeln på motorn är 66 grader och därmed lätt att introducera elaka vibrationer om man inte tänker igenom alla aspekter. Det finns någon som tagit fram en kompressorsats till millen och den blev riktigt najs, så bra och fin effektkurva att jag började fundera på att konvertera min egen hoj. Jag tror priset hamnade på ca 40 papp så det är ju inte gratis men effekten och effektkurvan blev ruskigt bra, mera pulver utan turbolagg och effektkurvan hade liknande form som i orginal bara mycket mer.:banana

Det är lugnt att öka volym genom borrning, finns bra kolvsatser för detta.
Sen är motorn än värre snäv, den är på 60grader :)
1060kiten som ökar volymen med 62cc ger väldigt mycket för väldigt lite volymökning. Att sen förfina förbränningsrum och öka flödet i toppar har ingen motor dött av, utan tvärt om blir den lyckligare av det på alla sätt. Lättare att få till sig luft, elda mer sås :yoparty
Det man ska passa sig för är att höja varvet!

Sen finns det 1103cc kolvar med, men då är man ute på fisens mosse vad orginal cylinderfoder kan med att svälja. Lätt för fodersprickor.


Sen är överladdning skitkul men det kostar och är ett gissel om man har osis i kontroll av Benny Batong eller SBP.

Får du i ett 1060 Willy, med de där fina topparna så kommer du bli toknöjd!
 
Det är lugnt att öka volym genom borrning, finns bra kolvsatser för detta.
Sen är motorn än värre snäv, den är på 60grader :)
1060kiten som ökar volymen med 62cc ger väldigt mycket för väldigt lite volymökning. Att sen förfina förbränningsrum och öka flödet i toppar har ingen motor dött av, utan tvärt om blir den lyckligare av det på alla sätt. Lättare att få till sig luft, elda mer sås :yoparty
Det man ska passa sig för är att höja varvet!

Sen finns det 1103cc kolvar med, men då är man ute på fisens mosse vad orginal cylinderfoder kan med att svälja. Lätt för fodersprickor.


Sen är överladdning skitkul men det kostar och är ett gissel om man har osis i kontroll av Benny Batong eller SBP.

Får du i ett 1060 Willy, med de där fina topparna så kommer du bli toknöjd!

Detta kittet har jag funderat på:

http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=1870

Vilka andra cylinderkit finns det?

Det beror helt på vad ekonomin tillåter!
Överladdning är inte aktuellt.....
 
Ang,det där med mera kubik och resultatet av det,
kolla denna länk http://www.nilssonnord.se/
och se nere på höger sida lite motorspecifikationer.
jo så en sak till,detta dunderekipage är till salu :)

Det är lugnt att öka volym genom borrning, finns bra kolvsatser för detta.
Sen är motorn än värre snäv, den är på 60grader :)
1060kiten som ökar volymen med 62cc ger väldigt mycket för väldigt lite volymökning. Att sen förfina förbränningsrum och öka flödet i toppar har ingen motor dött av, utan tvärt om blir den lyckligare av det på alla sätt. Lättare att få till sig luft, elda mer sås :yoparty
Det man ska passa sig för är att höja varvet!

Sen finns det 1103cc kolvar med, men då är man ute på fisens mosse vad orginal cylinderfoder kan med att svälja. Lätt för fodersprickor.


Sen är överladdning skitkul men det kostar och är ett gissel om man har osis i kontroll av Benny Batong eller SBP.

Får du i ett 1060 Willy, med de där fina topparna så kommer du bli toknöjd!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top