Aprilia-tråden

Här är två bilder, den ena här nedan visar din hoj. Nederst, Tuono gen1
De inringade skruvarna sitter på samma position på båda hojarna, i samma modell av fäste. Bör passa tycker man. Bakre fäste bör du kunna snickra av en bit plåt motsv.



Tuono


kolla garage bilder
Som synes är tuono spoilern en bra bit större

ja den är lite större kollat på bilder och oljekylarn sittter lite olika på dom kanske blir för mycket att skära för att det ska se bra ut skulle kanske beställa denna men som sagt behöver endast magspoilern vad tror ni
kolla garage på min sida och denna länk
http://www.motorcycledaily.com/30january02falcofighter.html
 
Har fått min Motty AFR tuner och har påbörjat installationen. Kan ni hjälpa till lite bara genom att bekräfta vart grejerna sitter man ska koppla in sig på.

- Injector input #1 och #2
Dessa två är ju inte så svåra å hitta.

- Injector driver #1 och #2
Vilka är dessa som det pekar till?

ECT input? (menar de ECU?)
Vad menar de?
Färg på kabel Rosa/Svart.

Vart sitter RPM sensor?

Vart sitter Speed sensor?

Vart är bäst att koppla in sig på 12V (batteriet) ?

Sedan ska det ju grundas 3 kablar ner på 1 punkt, vart vore bäst?

Skjut mig inte.
 
Har fått min Motty AFR tuner och har påbörjat installationen. Kan ni hjälpa till lite bara genom att bekräfta vart grejerna sitter man ska koppla in sig på.

- Injector input #1 och #2
Dessa två är ju inte så svåra å hitta.

- Injector driver #1 och #2
Vilka är dessa som det pekar till?

ECT input? (menar de ECU?)
Vad menar de?
Färg på kabel Rosa/Svart.

Vart sitter RPM sensor?

Vart sitter Speed sensor?

Vart är bäst att koppla in sig på 12V (batteriet) ?

Sedan ska det ju grundas 3 kablar ner på 1 punkt, vart vore bäst?

Skjut mig inte.

Jag har alla de svaren, Men tyvär vet jag inte vart jag har papprena... men jag kan kolla på hojen, men tyvär så kan jag inte åka till den förens nästa vecka.... har deltidsbrandman jour denna vecka :/
 
Jag har alla de svaren, Men tyvär vet jag inte vart jag har papprena... men jag kan kolla på hojen, men tyvär så kan jag inte åka till den förens nästa vecka.... har deltidsbrandman jour denna vecka :/
Då får du kolla det nästa vecka :) Annars om du minns... kan du försöka minnas vart jag ska kika.

Speed sensorn, har löst sig. Den är ju enkel.

Men RPM-sensorn. Är det sensorn för vevaxeln de menar? Peka mig rätt.

Vart kopplade du in dig på 12+? Direkt på batteriet? Eller efter en säkring... troligen.
Samt vart grundade du?

Sedan har du tid att förklara lite med Injector driver och detta? Vart gjorde du kapningen?
 
Då får du kolla det nästa vecka :) Annars om du minns... kan du försöka minnas vart jag ska kika.

Speed sensorn, har löst sig. Den är ju enkel.

Men RPM-sensorn. Är det sensorn för vevaxeln de menar? Peka mig rätt.

Vart kopplade du in dig på 12+? Direkt på batteriet? Eller efter en säkring... troligen.
Samt vart grundade du?

Sedan har du tid att förklara lite med Injector driver och detta? Vart gjorde du kapningen?

Du har e-mail m.m :)
 
Och det löste sig alldeles själv. Känns ju puckat med vad man skrev ovan, men jag råkade helt enkelt missa en detalj i elschemat över RSVn. Såg inte referenspunkterna Motty pekade till först... sen såg jag och då var allt glasklart. :)
 

Bifogat

  • IMG_8445.jpg
    IMG_8445.jpg
    97.7 KB · Visningar: 79
  • IMG_8446.jpg
    IMG_8446.jpg
    98.7 KB · Visningar: 78
Tamas har inte lämnat något åt slumpen, det gäller bara att hitta det.

Glöm nu inte kalibrera och justera in sonder och givare :tummenupp
Sonder o givare? Du menar lambdan...? Egentligen bara den som behöver ett riktvärde.

Försökte dock starta hojen nu o batteriet var dåligt, så det är på laddning nu. Tar väl ett par timmar innan jag kan testa igen. Bah.
 
Sonder o givare? Du menar lambdan...? Egentligen bara den som behöver ett riktvärde.

Försökte dock starta hojen nu o batteriet var dåligt, så det är på laddning nu. Tar väl ett par timmar innan jag kan testa igen. Bah.

Både den sonden till mottyn och sen till LC-1an. Sen ska LC-1ans värden justeras in mot mottyn (gräns vänster och höger). Och slutligen TPS mot mottyn. Sen bör det vara alles. Du har ju bryggkopplingsplinten, som gör att du kan koppla bort mottyn rent fysiskt, så du vet att dina kopplingar är ok..

JORDPUNKTEN är A o O! Nära orginal ECU som möjligt!! (annars får man spänningsrippel på TPS värde till motty /störningar och det vill du inte ha) Sen ska det lödas och INGET annat. Jag har testat, bara för att...


Kom ihåg att inte köra med sonderna i om de inte är spänningssatta. En icke driftsatt sond dödas av avgaserna/fukten tillslut.
 
Både den sonden till mottyn och sen till LC-1an. Sen ska LC-1ans värden justeras in mot mottyn (gräns vänster och höger). Och slutligen TPS mot mottyn. Sen bör det vara alles. Du har ju bryggkopplingsplinten, som gör att du kan koppla bort mottyn rent fysiskt, så du vet att dina kopplingar är ok..

JORDPUNKTEN är A o O! Nära orginal ECU som möjligt!! (annars får man spänningsrippel på TPS värde till motty /störningar och det vill du inte ha) Sen ska det lödas och INGET annat. Jag har testat, bara för att...


Kom ihåg att inte köra med sonderna i om de inte är spänningssatta. En icke driftsatt sond dödas av avgaserna/fukten tillslut.
Ah, du smeta på med ord som komplicerade det hela =)

Jag är färdig med installationen och personen bakom Motty har bekräftat mina logfiler att jag har väldig låg "noise" i kablarna. Så allt funkar perfa.

LC-1an ska installeras först senare när jag har ett helsystem som har 2 hål för lambdorna.

Här är bilder på färdigt resultat:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4573893&postcount=316
 
Ah, du smeta på med ord som komplicerade det hela =)

Jag är färdig med installationen och personen bakom Motty har bekräftat mina logfiler att jag har väldig låg "noise" i kablarna. Så allt funkar perfa.

LC-1an ska installeras först senare när jag har ett helsystem som har 2 hål för lambdorna.

Här är bilder på färdigt resultat:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4573893&postcount=316

Gott mos! Som sagt, får du bekymmer eller frågor så finns både Lam-Kaka och undertecknad som grejat med Motty.
 
Undrar om någon har en sprängskiss eller verkstadshandbok eller liknande till en Mille -02.

Håller på att montera tillbaks alla originaldelar på hojen efter att ha kört i fighterläge ett par säsonger och skulle vilja ha lite referenser så jag är säker på att alla kablar och vajrar blir dragna rätt väg och att alla skruvar hamnar på rätt ställe.
Det har uppstått lite tveksamheter då det finns skruvar av samma typ och gäng men med olika längd. Skiljer inte mycket och jag har hittills inte hittat något ställe där det verkar göra någon skillnad, men man slås ju ändå av känslan att de monterat en 5 mm längre skruv på vissa ställen av en anledning.
(Eller är det så att de bara tagit vad som låg närmast vid montering? De är ju trots allt italienare och dricker troligtvis vin både till frukost och lunch.:rolleyes:)

Hade en verkstadshandbok i pdf-format förut, men var tvungen att formatera datorn så den gick förlorad och stället jag hittade den finns inte kvar.
 
Undrar om någon har en sprängskiss eller verkstadshandbok eller liknande till en Mille -02.

Håller på att montera tillbaks alla originaldelar på hojen efter att ha kört i fighterläge ett par säsonger och skulle vilja ha lite referenser så jag är säker på att alla kablar och vajrar blir dragna rätt väg och att alla skruvar hamnar på rätt ställe.
Det har uppstått lite tveksamheter då det finns skruvar av samma typ och gäng men med olika längd. Skiljer inte mycket och jag har hittills inte hittat något ställe där det verkar göra någon skillnad, men man slås ju ändå av känslan att de monterat en 5 mm längre skruv på vissa ställen av en anledning.
(Eller är det så att de bara tagit vad som låg närmast vid montering? De är ju trots allt italienare och dricker troligtvis vin både till frukost och lunch.:rolleyes:)

Hade en verkstadshandbok i pdf-format förut, men var tvungen att formatera datorn så den gick förlorad och stället jag hittade den finns inte kvar.

Du har PM
 

Tackar mycket. Har funderat mycket på var den sista "kabelöglan" skulle sitta. Var tydligen till gasvajrar, skulle monteras vid tändningslåset. Trist när man får saker över.
 
Bakdämpare

Hoj!

Jag går igenom hojen i vinter och ska bl.a serva bakstötdämparen. Hojen är en Mille -03, således en Sachs-dämpare.

Finns det någon här som har manual eller instruktioner som jag kan ta del av?


Skicka gärna ett pm då jag inte läser så mkt i den här tråden.

MVH
Andreas
 
ja passar dom ?? så varför inte



synd att landet är så avlångt skulle vara kul att sträcka lite på falcon lite men trist att köra ner själv

Synd att det ska vara så långt bort från oss uppe i norr... :(

Nääe, nu tycker jag ni tar till ursäkterna lite fööör snabbt...
...annars hör man mest att 25mil till onsdagsdansen är ett stenkast !
:va

Fixa en transport för tre-fyra hojar, senast ombord kör till nästa liftare, plocka upp Lam-Kaka (vare sig han vill eller ej) på vägen och kom ner för en kanon trevlig dag med personlig guide och middag med kvällsaktiviteter.

Om ni tycker det blev för lite "reducera" under träffen kan ni alltid "sam-tiga" på vägen upp igen... :krama :rofl :hihi

Skämt å sido.
Jag vet att detta blir årets Aprilia träff i Svedala - don´t miss it !!! :yoparty
Det skulle verkligen vara kul att få med några som bor "norr om Dalälven" - ett kalas bra tillfälle att skapa kontakter över hela landet.
Hoppas att vi ses !!!
/
Lekledar´n
 
Tjena gänget!
Jag vill köpa vita blinkersglas till speglarna på en Mille -04. Nån som har tips var det finns för hyffsad peng? Har kollat ebay men hittar bara kompletta speglar, lite onödigt känns det som.
 
Fick äntligen tid att vara några timmar i garaget tidigare idag. Lite småpyssel på stora Aprilian bara.

Lilla Aprilian kommer få sig en ordentlig översyn i vinter. Får se hur mycket man hinner med men slitdelarna ska i alla fall förhoppningsvis hinnas bytas ut.
 

Bifogat

  • resize of IMG_5996.JPG
    resize of IMG_5996.JPG
    192.8 KB · Visningar: 53
  • resize of IMG_5997.JPG
    resize of IMG_5997.JPG
    169.5 KB · Visningar: 49
Tjena gänget!
Jag vill köpa vita blinkersglas till speglarna på en Mille -04. Nån som har tips var det finns för hyffsad peng? Har kollat ebay men hittar bara kompletta speglar, lite onödigt känns det som.

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=2669

27_feb_06%20005.jpg


Sådana?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top