Aprilia-tråden

Återkallelse RSV4

Tydligen kommer det bytas motorer på både R och Factorymodeller på garanti. Verkar som det gäller globalt.
Tråkigt för aprilia... edit: samtidigt jäkligt bra agerat istället för att sopa det under mattan :tummenupp
 
Last edited:
Tydligen kommer det bytas motorer på både R och Factorymodeller på garanti. Verkar som det gäller globalt.
Tråkigt för aprilia... edit: samtidigt jäkligt bra agerat istället för att sopa det under mattan :tummenupp

Vart har du sett den informationen? :va
Undrar om man ska bli utan hoj lagom till att börja åka i vår?
Skulle vara intressant att läsa..
 
tjena!
En liten fundering...:va

Är det vanligt att vajrar sräcks ut efter en tids användning?
Grejade med vajrarna till bla avgasportarna och förgasarna och tycker att alla känns några mm för långa, eller är passformen dålig rent allmänt?
 
hudik in da house:
Skulle vara intressant att läsa..


Eftersom du har en av dom första RSV4R i Sverige bör du nog ASAP ta kontakt med Bike Port så dom i sin tur får kolla upp ditt ramnummer med SPG Motor (som har hela listan på nummer), dom flesta Svensksålda RSV4 Factory 09'or är inte under recallen då dom är "tidig produktion" men 2010 R-modellen ligger i produktionstiden då problemet är identifierat, men som sagt Bike Port ska kunna svara på alla dina frågor....

DP says: Fin hoj du har där.....
 
Eftersom du har en av dom första RSV4R i Sverige bör du nog ASAP ta kontakt med Bike Port

****massa text****.....

Tack för DP says:

Fick ett servicemeddelande idag att min motor SKA bytas......
Mycket bra av Aprilia att göra så tycker jag....

BTW:
Vred om nyckeln idag för att få titta lite i displayen, där står: "Remember to insert your user code" i 10 sec.... ?? :va
Hittar inte något i manualen som förklarar.

Nån som har en aning vad det är och varför????
 
Last edited:
Jag har fått en idé om att göra om min hoj dekal och lack-mässigt till detta här:
http://www.motorcyclistonline.com/features/122_0401_aprilia_rs3_cube/photo_09.html

vad tycker ni om det? Jag tror det hade blivigt ganska coolt!

MVH
Jacob

ps. Ligger fortfarande på sjukan så har tyvärr inte haft möjlighet att lägga upp bilder på mina andra modifikationer än. Har inte hittat något sätt att lägga upp bilder här med mobilen.
 
Jag har fått en idé om att göra om min hoj dekal och lack-mässigt till detta här:
http://www.motorcyclistonline.com/features/122_0401_aprilia_rs3_cube/photo_09.html

vad tycker ni om det? Jag tror det hade blivigt ganska coolt!

MVH
Jacob

ps. Ligger fortfarande på sjukan så har tyvärr inte haft möjlighet att lägga upp bilder på mina andra modifikationer än. Har inte hittat något sätt att lägga upp bilder här med mobilen.
Sjukt snyggt, var ligger du och sjukar dig, vill du ha besök ?
 
hudik in da house:
Vred om nyckeln idag för att få titta lite i displayen, där står: "Remember to insert your user code" i 10 sec.... ??


Det betyder att DU inte kodat om dina nycklar, nästan alla Aprilia har nuförtiden immobilizer (glöm inte att tala om det för försäkringsbolaget, kan ge rabatter) och från fabriken kommer dom kodade med 0-or detta betyder att om någon sticker en nyckel som passar i din hoj kan dom starta den genom att knappa in 0-koden därför rekommenderas det att DU kodar om dina nycklar, finns ett avsnitt om det i manualen, LÄS DET NOGA innan du ger dig på det, efter att du gjort det försvinner 10sekunders varningen vid uppstart, detta borde din säljare ha informerat dig om.....

DP says: Grattis till en brutal hoj....
 
***massa text***
LÄS DET NOGA innan du ger dig på det, efter att du gjort det försvinner 10sekunders varningen vid uppstart, detta borde din säljare ha informerat dig om.....

Tack för informationen:tummenupp, kan nog tänkas att han redan har informerat mej om det, jag känner igen det nu när jag läser det.....:va

Inte så lätt att komma ihåg all information man fått, jag sitter hos min försäljare c:a 3ggr i veckan, kanske en timme åt gången å dricker kaffe och snackar massa skit med dom..:D

Jag är mycket goda vänner med dom..
 
Jäkligt snyggt tänkt ,, blir hur bra som helst :tummenupp

Jag har fått en idé om att göra om min hoj dekal och lack-mässigt till detta här:
http://www.motorcyclistonline.com/features/122_0401_aprilia_rs3_cube/photo_09.html

vad tycker ni om det? Jag tror det hade blivigt ganska coolt!

MVH
Jacob

ps. Ligger fortfarande på sjukan så har tyvärr inte haft möjlighet att lägga upp bilder på mina andra modifikationer än. Har inte hittat något sätt att lägga upp bilder här med mobilen.
 
Måste berätta det som hände inför första riktiga hojturen 2009. Ställde hojen utanför lägenheten, springer in och ska hämta något hemma, när jag kommer ut så ligger hojen ned. Repig och knäckt kopplingsgrepp!
När jag senare pratade med styrelseordförande i brfföreningen, skulle han kolla på det. Jag blev lagom glad när jag fick beskedet att Skanska hade fått dålig asfalt när de skulle läggaom afalten utanför min lägenhet och att de skulle stå för skadorna som uppkommit på hojen! Det är bra service!
 
Tack för DP says:

Fick ett servicemeddelande idag att min motor SKA bytas......
Mycket bra av Aprilia att göra så tycker jag....

BTW:
Vred om nyckeln idag för att få titta lite i displayen, där står: "Remember to insert your user code" i 10 sec.... ?? :va
Hittar inte något i manualen som förklarar.

Nån som har en aning vad det är och varför????
Jag för min del vill nog hävda att DP skräms lite i onödan.
Nycklarna skall vara kodade från start.
"User code" syftar på en kod som immobilizer-systemet kommer att fråga
efter om du använder en nyckel utan transponder.
Alltså om systemet av någon anledning inte kan läsa nyckelns transponder
så kan du fortfarande komma iväg OM du knappar in rätt kod.

Exakt hur menyerna för att knappa in koden ser ut,varierar lite beroende på hojtyp.
Det är nog rätt vanligt att man väljer någon mycket enkel kod så att man
har en chans att komma ihåg den om den verkligen skulle behövas.
Hamnar du någon gång i ett läge där koden krävs och du inte kommer
ihåg den så är man rätt rökt.
Man kan ju skita i att knacka in någon kod alls men då får man leva med
det där irriterande medelandet och en immobilizer som inte är helt
aktiverad dvs man kan köra iväg hojen om man käcker låset.

Nya nycklar KAN ha ett okodat transponder-chip (ex. om du köper en extranyckel).
En sådan nyckel måste kodas så att immobilizern känner igen den.
Proceduren för att göra detta varierar också; På en RSVR måste du använda "the blue key" som bara handlare har. På en Tuono kan du
koda nyckeln själv förutsatt att du redan har en nyckel som är korrekt kodad.
Hur det funkar på en RSV4 vete tusan men något av dom två alternativen
är det nog iaf.
 
Last edited:
Nycklarna skall vara kodade från start.
"User code" syftar på en kod som immobilizer-systemet kommer att fråga
efter om du använder en nyckel utan transponder.
Alltså om systemet av någon anledning inte kan läsa nyckelns transponder
så kan du fortfarande komma iväg OM du knappar in rätt kod.
***massa tex***
.

Tack, jag hittade information på ett engelskt forum som förklarade just det du skrev och jag har angivit en egen code så nu är meddelandet borta ur displayen.

Allt verkar funka fint, nu är det bara att vänta å se när motorn kommer att bytas.

Jag har inte fått all information ännu ang det, jag kommer att hålla er underättad.. :tummenupp
 
Tydligen kommer det bytas motorer på både R och Factorymodeller på garanti. Verkar som det gäller globalt.
Tråkigt för aprilia... edit: samtidigt jäkligt bra agerat istället för att sopa det under mattan :tummenupp
Enligt senaste "mc-folket" så beror återkallandet på en batch dåliga vevstakar.
Enligt uppgift så skall en katastrofal provkörning på Mugello resulterat i
fem havererade motorer. :skrämd:skrämd
 
Enligt senaste "mc-folket" så beror återkallandet på en batch dåliga vevstakar.
Enligt uppgift så skall en katastrofal provkörning på Mugello resulterat i
fem havererade motorer. :skrämd:skrämd

Stämmer bra att det gick lite motorer på Mugello, har skrivits om lite här och där. Oavsett är det klart tydligt budskap Aprilia ger; Vi tar hand om våra kunder.
:tummenupp

Tack, jag hittade information på ett engelskt forum som förklarade just det du skrev och jag har angivit en egen code så nu är meddelandet borta ur displayen.
Tappa för böveln inte bort koden! Skriv upp den i servicebok eller liknande. Kan bli trubbel annars om du nång gång ska byta intrument eller så...
 
Last edited:
Tappa för böveln inte bort koden! Skriv upp den i servicebok eller liknande. Kan bli trubbel annars om du nång gång ska byta intrument eller så...

Tur att det inte gäller gamla älskarinnor som min - annars skulle man bergis sitta där:
Få se nu...
00001 - nähä...
00002 - nähä...
:gnissla :D

En annan är ju glad varje gång man får ut soppa ur pumpen på bankkortet...
 
Tappa för böveln inte bort koden! Skriv upp den i servicebok eller liknande. Kan bli trubbel annars om du nång gång ska byta intrument eller så...

Enl. vad jag förstått så är det väl bara att gå in i Servicemode/Diagnostic och köra en "Delete user code", jag hittade iallafall den menyn när jag var där inne och kollade runt... :tummenupp
 
Enl. vad jag förstått så är det väl bara att gå in i Servicemode/Diagnostic och köra en "Delete user code", jag hittade iallafall den menyn när jag var där inne och kollade runt... :tummenupp

Det skulle isf innebära att den potentielle tjyven kan det med. Mja, du behöver nog koden för att kunna radera koden... :gnissla
 
Måste berätta det som hände inför första riktiga hojturen 2009. Ställde hojen utanför lägenheten, springer in och ska hämta något hemma, när jag kommer ut så ligger hojen ned. Repig och knäckt kopplingsgrepp!
När jag senare pratade med styrelseordförande i brfföreningen, skulle han kolla på det. Jag blev lagom glad när jag fick beskedet att Skanska hade fått dålig asfalt när de skulle läggaom afalten utanför min lägenhet och att de skulle stå för skadorna som uppkommit på hojen! Det är bra service!

Samma sak hände mig sommaren -08. Tyvärr var jag inte lika företagsam som dig, så jag gjorde försäkringssak av det och betalade självrisken ur egen ficka. Hade kanske funkat för mig också då det som hänt var att stödet sjunkit genom asfalten.
Nåja, det handlade ju bara om 6000:- och en månad utan hoj.:huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top