Aprilia-tråden

Hej igen alla! Jag funderar på att göra egna insugningstrattar när man ändå håller på att gjuta i glasfiber, någon som vet hur mycket kortare / längre man ska göra dem?
 
Jag tror de har en rätt optimal längd. Annars: kortare gynnar högre rpm och längre lägre rpm.

Här finns en räknesnurra bland länkarna till höger:

http://www.velocity-of-sound.com/

Du behöver ha durationen på insugskammen, själv vet jag inte vad den är dock.
 
Tack! Detta tycker jag är mycket intressant! :) är det någon som vill hjälpa mig med översättning på denna sidan, längre ned på sidan, där man fyller i de olika värdena.

http://www.velocity-of-sound.com/velocity_of_sound/calculator2.htm
är lite osäker på vilka värden jag ska sätta din!

Jacob

Nu vill jag inte sabba dina försök till att göra nya trattar men faktum kvarstår att effektvinsten är försumbar utan andra större förändringar i motorn som kan utnyttja "exakta" trattar på ett bättre sätt. En liten skillnad på 2-6hk kommer du inte känna efter andra-tredje provkörningen, troligtvis kommer du endast känna den eftersom du redan sett den på bänkpappret.

Men som sagt, jag vill inte dissa dig i dina försök att göra något eget utan bara ge en liten bild av vad du kan förvänta dig. Hade jag lyssnat på alla andra när jag första gången sa att jag skulle kompressormata min Aprilia hade jag aldrig gjort det, så kör på. :yoparty

/J
 
Ja jo jag förstår vad du menar! Jag tänkte mest att IOM att man är igång och gjuter så är det ganska enklelt att göra 2st insugstrattar :) är det någon som vill hjälpa/förklara för mig de olika värdena som ska in. Vad är,

Advertised cam duration?
Number of induction waves?
Diameter of intake runners?
 
Någon som vet skillnaden på snorkeln på 00 och 02? Hittar ingen bild nämligen!
Tack
 
Tack! Ser ut som jag har den ostrypta redan, är det den ända skillnaden? Var sugen på om man kunde göra en effektivare variant i glasfiber?

Inte omöjligt, täthet mot ram och sen hur kanalen ser ut på utsidan av kåpan gör sitt. Inte mycket till tratt vid orginal luftinlopp i kåporna.
Luft kan man aldrig få för mycket av :D
 
Inte omöjligt, täthet mot ram och sen hur kanalen ser ut på utsidan av kåpan gör sitt. Inte mycket till tratt vid orginal luftinlopp i kåporna.
Luft kan man aldrig få för mycket av :D

Precis! :) jag se till så att det är tätt överallt, och ta bort näten som sitter vid luftintagen (de mindre fjäderfäna får luftfiltrena ta kol på). Försöker göra allt så seriöst som möjligt, men ska inte göra något i motorn är tanken! Fick lite tips på läng på insugstrattarna av en italienare som jag har tänkt att göra själv. Enligt honom så skulle det göra ganska stor skillnad mot orginal!
Tack för alla tips och trevliga diskutioner. Jag kan lägga upp lite bilder på hur det blir om intresse finns.

Jacob
 
Hur långa var de föreslagna trattarna?

Precis! :) jag se till så att det är tätt överallt, och ta bort näten som sitter vid luftintagen (de mindre fjäderfäna får luftfiltrena ta kol på). Försöker göra allt så seriöst som möjligt, men ska inte göra något i motorn är tanken! Fick lite tips på läng på insugstrattarna av en italienare som jag har tänkt att göra själv. Enligt honom så skulle det göra ganska stor skillnad mot orginal!
Tack för alla tips och trevliga diskutioner. Jag kan lägga upp lite bilder på hur det blir om intresse finns.

Jacob
 
Hur långa var de föreslagna trattarna?

IOM att jag har annan luftburk, slipon och snart chip rekomenderade han en längd på 70mm. Har inte kollat hur långa orginal är, men enligt honom skulle det göra 7 hästar på mellanregistret utan att förlora effekt på topp. Ska bli intressant och se resultatet då mellaregister är bajs orginal.

Ska lägga upp bilder när jag sitter vid datorn!
 
IOM att jag har annan luftburk, slipon och snart chip rekomenderade han en längd på 70mm. Har inte kollat hur långa orginal är, men enligt honom skulle det göra 7 hästar på mellanregistret utan att förlora effekt på topp. Ska bli intressant och se resultatet då mellaregister är bajs orginal.

Ska lägga upp bilder när jag sitter vid datorn!

Mycket mellanregister sitter i burkvolym :fakta
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top