Aprilia-tråden

Jovisst är det tull på allt som importeras från land utanför EU.

Mitt tips är o försöka få säljaren att skriva "gåva" alternativt skriva ned värdet på försändelsen. Min erfarenhet är att firmor inte är så pigga på det men att privatpersoner inte är några problem.
 
Jösses vad mycket åsikter det blev... :näsblod

1: Nope, det är inte mina fälgar på bilden utan säljarens (de är ju alldeles läskigt repade...brr). Skivorna är alltså begagnade.

2: Det är radial-ok på en 2003 R-modell. Första årgången!

3: Naturligtvis är skivorna fullflytande, jag vete fasen vad jag tänkte på när jag skrev att de var semiflytande. :va Dock är de inte lika skramliga som mina nuvarande (de är sådär käckt moddade som det tipsas om på AF1-forumet).

4: Jag har också förstått det som att man kan åka på tull även på begagnade varor om de kommer utanför EU. Jag BRUKAR dock slippa det om det kommer från en privatperson men den här gången var det väl dags gissar jag. Eller är jag ute och cyklar nu och borde inte ha betalt någon tull?

Sådär, då var allt utrett va?
 
1- ok
2-ok
3-ok
4-det ska betalas tull o moms på importer utanför EU oavsett att det är beg eller inte enligt gällande regler.
men som skrivits så kan man slinka genom kontrollsystemet genom att privatperson skickar försändelsen och minimerar värdet på artikeln,skickar oförsäkrat för att inte delge inspektörerna om ett eventuellt värde på det du handlat.firmor är inte ofta vänligt sinnade till att fuska.


Jösses vad mycket åsikter det blev... :näsblod

1: Nope, det är inte mina fälgar på bilden utan säljarens (de är ju alldeles läskigt repade...brr). Skivorna är alltså begagnade.

2: Det är radial-ok på en 2003 R-modell. Första årgången!

3: Naturligtvis är skivorna fullflytande, jag vete fasen vad jag tänkte på när jag skrev att de var semiflytande. :va Dock är de inte lika skramliga som mina nuvarande (de är sådär käckt moddade som det tipsas om på AF1-forumet).

4: Jag har också förstått det som att man kan åka på tull även på begagnade varor om de kommer utanför EU. Jag BRUKAR dock slippa det om det kommer från en privatperson men den här gången var det väl dags gissar jag. Eller är jag ute och cyklar nu och borde inte ha betalt någon tull?

Sådär, då var allt utrett va?
 
Tjenare,

Jag behöver lite hjälp med att identifiera denna instrumentpanel,
Även funktionstesta om de är nån i sthml området som har tid och lust att hjälpa till.

28mlcic.jpg


Även till salu!
 
Tjenare,

Jag behöver lite hjälp med att identifiera denna instrumentpanel,
Även funktionstesta om de är nån i sthml området som har tid och lust att hjälpa till.

Tja borde väl vara till Moto Guzzi Griso närmare upplysningar och eventuell test kan nog lämnas/utföras av Guzzicenter http://www.guzzicenter.se/ dom har även Aprilia.
 
Eftersom jag ska byta bromsskivor så passar jag på att byta även beläggen så att allt är nytt och fräscht. Vilka bromsbelägg är det som gäller till järnskivor? Carbon Lorraine SBK 5? Ferrodo Platinium? Andra förslag?

Det ska vara för enkel vardagskörning med någon bandag eventuellt emellanåt. Jag har ingen koll öht... :va
 
Eftersom jag ska byta bromsskivor så passar jag på att byta även beläggen så att allt är nytt och fräscht. Vilka bromsbelägg är det som gäller till järnskivor? Carbon Lorraine SBK 5? Ferrodo Platinium? Andra förslag?

Det ska vara för enkel vardagskörning med någon bandag eventuellt emellanåt. Jag har ingen koll öht... :va

Ferrodo XRAC, tänk på att ta bort gamla beläggs rester på skivorna innan du monterar och bäddar in nya belägg.

/J
 
RSV 1000r

Tjenare, har precis idag sålt min SP1, nu klurar jag på att köpa en rsv1000-04 som står på funbike i västerås.
Vad ska man titta på, brister, fel m.m
Och framförallt var försäkrar ni era hojjar, kollade med folksam men det var ju rena rånet!!!
 
Tjenare, har precis idag sålt min SP1, nu klurar jag på att köpa en rsv1000-04 som står på funbike i västerås.
Vad ska man titta på, brister, fel m.m
Och framförallt var försäkrar ni era hojjar, kollade med folksam men det var ju rena rånet!!!

Jag kör med LF men det varierar person till person. 04-05 har mätare som tenderar att nollställa sig om man drar ur batteriet... så lita inte på milen! kolla skicket istället! ,sen kolla så den har bytt sving på garantin.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=97870

Annat tips är att kolla på Tuono också om försäkringen svider eftersom de är biligare att försäkra... bilsport & mc
 
Vad menas med RST-bromsskivor, och är det det som sitter orginal på min mille r -02 :va
 
RST är ju en modellbeteckning,
har du hört talas om rst futura ?
googla o du skall finna många rst futura.

om det sedan är samma bromsskivor på den som på din vet jag inte
men ett hett tips är o titta på någon modellbeteckning på dina skivor
och sedan söka på motsvarande skivor till Ducce ,, för konstigt nog är deras brembo prylar billigare än till prillorna.
kolla med Italia Bike Center i Arboga och du får hjälp.

mvh jocke

Vad menas med RST-bromsskivor, och är det det som sitter orginal på min mille r -02 :va
 
RST är ju en modellbeteckning,
har du hört talas om rst futura ?
googla o du skall finna många rst futura.

om det sedan är samma bromsskivor på den som på din vet jag inte
men ett hett tips är o titta på någon modellbeteckning på dina skivor
och sedan söka på motsvarande skivor till Ducce ,, för konstigt nog är deras brembo prylar billigare än till prillorna.
kolla med Italia Bike Center i Arboga och du får hjälp.

mvh jocke

Så här står det i Allright kataslogen:
FERODO XRAC

• Array Cooling belägget har en garanterat jämnare temperaturfördelning,
ger belägget en bättre och mer konsekvent
bromskänslighet.
• Belägget ger ej efter under tryck.
• Oförändrad både i torrt och vått väglag.
• Slitstyrkan är tre gånger bättre jämfört med
organiska race belägg.
• Kräver alltid en RST-bromsskiva.
• Fastskärning förhindras med antikorrsiv förkoppring.
• Friktionskoefficienten är den högsta som hittills åstadkommits
hos sintrade belägg.
• Upp till tre gånger längre livslängd än andra bromsbelägg.
• Sliter 20 % mindre på skivorna än konkkurrenternas.
• Oförändrad både i torrt och vått väglag.
• Kräver alltid en RST-bromsskiva.

Menar dom tillverkaren av skivor då ? Fick för mig att det var en speciel typ av skiva.
 
Last edited:
Så här står det i Allright kataslogen:
FERODO XRAC

• Array Cooling belägget har en garanterat jämnare temperaturfördelning,
ger belägget en bättre och mer konsekvent
bromskänslighet.
• Belägget ger ej efter under tryck.
• Oförändrad både i torrt och vått väglag.
• Slitstyrkan är tre gånger bättre jämfört med
organiska race belägg.
• Kräver alltid en RST-bromsskiva.
• Fastskärning förhindras med antikorrsiv förkoppring.
• Friktionskoefficienten är den högsta som hittills åstadkommits
hos sintrade belägg.
• Upp till tre gånger längre livslängd än andra bromsbelägg.
• Sliter 20 % mindre på skivorna än konkkurrenternas.
• Oförändrad både i torrt och vått väglag.
• Kräver alltid en RST-bromsskiva.

Menar dom tillverkaren av skivor då ? Fick för mig att det var en speciel typ av skiva.

Bra fråga. Detta är nämligen en RST Futura:
RST%20futura.jpg

Aprilias touringsoffa.
 
Känner mycket väl till futuran men FERODO XRAC
finns till flertalet sporthojar så RST har inget med den modellen att göra.

Får dra iväg ett mail och fråga så min nyfikenhet stillas.
 
Klassiker för RSV 99-03 = skeva bromsskivor!
Hur ska jag göra, kan man räta dem på något sätt eller bara att köpa nya? De är inte så skeva, men kan man fixa det så är det ju värt!
Vilka bromsskivor passade min RSV 00a? Hade för mig att någon ducatimodell hade samma.
Peace från ett snöigt Åre!
 
Klassiker för RSV 99-03 = skeva bromsskivor!
Hur ska jag göra, kan man räta dem på något sätt eller bara att köpa nya? De är inte så skeva, men kan man fixa det så är det ju värt!
Vilka bromsskivor passade min RSV 00a? Hade för mig att någon ducatimodell hade samma.
Peace från ett snöigt Åre!

Jag kan ha några skivor som passar till øvers, ska kika.
 
Hej kära aprilia-kamrater! Har två frågor jag skulle vara tacksam för hjälp med.
1. Vilket chip rekomenderar ni man ska köpa och var köper man dessa?

2. Jag håller på att gjuta en egen "luftburk" (den typen där man har en platta och sen andvänder tanken som lock) är det någon som vet ungefär hur mycket bredare den plattan ska vara, jämnfört med orginal nedandel av luftburken? Jobbig fråga kanske....

Tack

MVH Jacob
 
Hej kära aprilia-kamrater! Har två frågor jag skulle vara tacksam för hjälp med.
1. Vilket chip rekomenderar ni man ska köpa och var köper man dessa?

2. Jag håller på att gjuta en egen "luftburk" (den typen där man har en platta och sen andvänder tanken som lock) är det någon som vet ungefär hur mycket bredare den plattan ska vara, jämnfört med orginal nedandel av luftburken? Jobbig fråga kanske....

Tack

MVH Jacob

Kan vara bra att du talar om vad du har för årsmodell på hojen... och vad du har för avgassystem, du måste ju ha ett chip som är för det system du har.
 
Oj :D det är en 01a med leovince slipon och snart öppen luftburk som jag också skrev!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top