Aprilia-tråden

Nu jävlar ska du få stryk!!! :D

Men då tycker du inte att man ska byta kolvar till smidda, lättare, byta stakar till lättare och inte heller lätta veven. En massa saker som ger en hel del extra hk.

Så länge du har samma vikt på båda ändar så skapar du inte vibrationer, är man tveksam så lämnar man in motorn på balansering, då är det inga probs.

... :arsele Nu kanske det är så man gör på en pråm som en Tiller.. Men på fina skönheter som en Mille så är det inte att rekomendera att ändra vikten på kolvarna från orginal vikten utan att balansera(Tagit ifrån de på af1 aprilia som håller på mycket med aprilia motor trimning)

Men visst det kanske funkar bra, men jag vill inte va försökts person. Då köper jag hällre riktiga kolvar som är väll testade som ej förkortar livs längden på motorn.

Nja de ser ut som om de kommer uppifrån främre toppen men ser inte riktigt! Ska riva o kolla närmre så snart ja har tid!
Ha de

Det är främre cylinderns ventilkåps packningen som den läker ifrån.. Hade samma problem på min 01 men det va lätt fixat, skruvarna är lite svår att komma åt och de är troligen inte åtskruvade tillräckligt.
 
Last edited:
... :arsele Nu kanske det är så man gör på en pråm som en Tiller.. Men på fina skönheter som en Mille så är det inte att rekomendera att ändra vikten på kolvarna från orginal vikten utan att balansera(Tagit ifrån de på af1 aprilia som håller på mycket med aprilia motor trimning)

Men visst det kanske funkar bra, men jag vill inte va försökts person. Då köper jag hällre riktiga kolvar som är väll testade som ej förkortar livs längden på motorn.

Teddy... det här är sista gången jag säger det, TILLIS, inte Tiller. :D

Jag har svårt o se en motor med sämre byggkvalite än tl1000 motorn faktiskt. :hihi Så jag kommer bestrida dig tills jag ligger där i diket. :yoparty

I min S-motor som jag hade förut så monterades det smidda kolvar, jag märkte inte av nån vibration som inte var där innan.

Jag hade haft en hel del pratstunder med Peter på alviks i Sundsvall, han har pysslat med dragrace o sånt, så han vet vad han gör.

Men, jag har mailat dom på AF1 så får dom avgöra det hela. :)
 
Teddy... det här är sista gången jag säger det, TILLIS, inte Tiller. :D

Jag har svårt o se en motor med sämre byggkvalite än tl1000 motorn faktiskt. :hihi Så jag kommer bestrida dig tills jag ligger där i diket. :yoparty

I min S-motor som jag hade förut så monterades det smidda kolvar, jag märkte inte av nån vibration som inte var där innan.

Jag hade haft en hel del pratstunder med Peter på alviks i Sundsvall, han har pysslat med dragrace o sånt, så han vet vad han gör.

Men, jag har mailat dom på AF1 så får dom avgöra det hela. :)

Mja men din TilleRS vibrerar ju mycket redan orginal...både när man gasar och bromsar med den :arsele
 
Det var ett tillval 1997 :mattias
 
Nja, nu ska du väl inte bara vara negativ, TLmotorn är ju bra, om man har turen att ha ern R Eller för den delen DL.. S motorn var det väl som hade "något" undermåliga vevlager...
Något ja, det kan man säga. :)
 
Eftersom Ricken tyckte jag hade lite att göra så sökte jag lite på apriliaforumet på 1060 kit m.m... Hittade då en ganska intressant tråd.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=129833

Där fanns också en bild på Ricken :näsblod

beauparty4f8bf19d.jpg
 
Dock har jag bytt ut dom röda kallingarna mot string i björnskinn.
 
"We have heard of people running difference piston weights, but the V60 engine has very complicated balancing system....twin counterbalancers, and only a 60degree cylinder angle. Nowhere as easy to balance as a 90degree engine.

Our big-bore pistons are the same exact weight as stock for this very reason.

Thanks
Ed Cook"


Jag erkänner mig delvis besegrad. ;)

Det han säger är att dom är svårbalanserade, så för att slippa riskera det så kör man med samma vikt. Förståeligt, nu ska jag sätta mig o läsa sprängskisser på motorn. :)
 
"We have heard of people running difference piston weights, but the V60 engine has very complicated balancing system....twin counterbalancers, and only a 60degree cylinder angle. Nowhere as easy to balance as a 90degree engine.

Our big-bore pistons are the same exact weight as stock for this very reason.

Thanks
Ed Cook"


Jag erkänner mig delvis besegrad. ;)

Det han säger är att dom är svårbalanserade, så för att slippa riskera det så kör man med samma vikt. Förståeligt, nu ska jag sätta mig o läsa sprängskisser på motorn. :)

Jahap... då är det väll din :arsele som får bli smiskad lax rosa då :näsblod
 
Det är främre cylinderns ventilkåps packningen som den läker ifrån.. Hade samma problem på min 01 men det va lätt fixat, skruvarna är lite svår att komma åt och de är troligen inte åtskruvade tillräckligt.[/QUOTE]

OK! Ja de är nog lite trångt där va! Riva lite o se om ja kan dra dom lite då! :yoparty
TACK för tipset!:tummenupp
 
Såja, pärlan är ihop igen, nya lager i både ryckutjämnare och bakhjul. :)

Jag fick lov att se mig slagen när hjullagren skulle ur, och ta hjälp av en polare med svets som loppade dit en M12-mutter inne i ena lagret, lite lätt knackande från baksidan och lagret hoppade snällt ur.

Hemma låg de nya lagren på kylning i frysen, och ramlade snällt i, på med friskt med kullagerfett lite varstans, och ihop me't igen, som nytt. :)

/J
 
Så, nu har man testat Ultimateparts.net! Ringde först till dem o kollade så att det gick bra att beställa från sverige.

Summan hamnade på ca 2150kr
Af1-racing tog 2200kr EXKL!! moms+tull, så lägg till lätt en 600ing där.
Återkommer när hela affären är avslutad, så jag kan ge konstuktiv kritik ;)

Och hojjen är inne på lättare service @ racerepairs, troligen är man ute på vägarna igen om 2v :banana
Tills dess ska jag leta efter ett PS2 men tourist trophy och motogp-spelen för att rädda vintern.

Ha en bra helg alla Aprillor! :yoparty
 
Hjälp, jag har skruvat bort framljusinställningarna!

Ja, precis som rubriken "Hjälp, jag har skruvat bort framljusinställningarna!" säger så är det vad som hänt :gråta

Jag trodde jag hade koll på de 2 skruvarna bakom lamporna & vindkåpan då jag bara skulle sänka halvljuset en aning, då hojpolarna gnällde på att dom blev solbrända i nacken typ :D Sagt och gjort, skruv & lite pill senare - så pekade lamporna typ :3freak Så nu ljustutar typ varenda bilist på mig och alla gnäller :(

Kan nå´n vänlig Aprilia-broder förklara hur man justerar framljusinställningarna för hel- och halvljusen - så att det enligt standard eller typ bättre än jag nu har?

PS: Har en RSV 1000 R 06:a

Tacksam för hjälp så klart :Bugar
 
Sålda!
...till mannen med hatten på sné, och som äger Sveriges snyggaste gathoj :huvet
 

Bifogat

  • aprilia_dekaler.JPG
    aprilia_dekaler.JPG
    92.2 KB · Visningar: 62
Last edited:
Här varé klistermärken!

Fick ett bra gäng över, nån som vill fräscha upp hojjen eller bilen, tillomed kaffemuggen (om du lovar att diska den för hand ;) ) så är det bara att skrika till. Tjocka och fina dekaler i hög kvalite.
160kr inkl alla dekaler och porto
Pengarna går oavkortat till min nykraschade hoj :(

PS! Nämner du att du såg detta i Aprilia-tråden får du 10kr rabatt ;)
Pma eller kolla annonsen
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=20623

Japp, jag köper dekalerna rakt av! PMa: mig :tummenupp
 
USA-stödet på plats på Millen - vilken skillnad det blev! :) Det är längre, och går ut i en flackare vinkel - vilket gör att stödets fot hamnar längre ut, och bågen lite mer lutad mot stödet.
Stödets infästning använder nedre, bakre motorfästet för en tredje fästpunkt, vilket också ger mer stadga.

Pga lite längre pinne tar foten på stödet preeeeeecis i sidokåpan vid kedjan, men det är så lite, och precis i kanten på öppningen...visst kunde man massera lite med dremeln, men jag är o-sugen på att sätta dremeln i kåpan. :D Stödet blir helt uppfällt dock.

Sjukt mycket stadigare blev det, och att slippa bekymra sig om hojen står stadigt känns som en investering i sinnesfriden. :)

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top