Aprilia-tråden

Nu lever Falcon sitt eget liv igen ....

Var ute och körde i regn i förrgår då jag var tvungen att ta mig hem :) Ställde hojen i garaget och där fick den stå igår då vädret var kass.... idag skulle jag starta upp den för en kortare tur ... som vanligt var den lite svår efter en fuktig period....

men den ville inte tända !!! så jag ställde snällt tbx den i garaget och lät den stå:va sen tbx efter ett par timmar för att testa igen ... och nu bara "tickar" det till i den .... inte ens snurr ??? tips om vad det kan vara ???

Batteriet är ok och det borde snurra på tycker jag ??

Någon som har haft liknande trubbel?

//Patrik

1. Du har för lite kräm kvar i batteriet(väldigt känslig på det...så testa att ladda det)
2. Du har bränt start relät eftersom du har tjur dragit för mycket på starten när hojen inte startade.
3. Skicka ditt jocke så hjälper han dig säkert för några öl :tummenupp
 
Fick svar från Amauri, han ville ha 900 dollar inklusive frakt. Nästan samma som af1 alltså.

Fick ett tips av en kompis som lät tillverka smidda kolvar till en hedlundare hos Venolia. De tog 1300 kr styck! Han skickade dem en original gjuten kolv som de kunde gå efter och fick tillbaka smidda. Är det någon som vet om 100 mm kolvarna är lika som original förutom diametern?

/R

Nu vet jag inte exakt hur lika de är men en sak som är viktig är att vikten ska va samma som på orginal kolven...annars finns det risk för mer vibrationer m.m
 
Nu vet jag inte exakt hur lika de är men en sak som är viktig är att vikten ska va samma som på orginal kolven...annars finns det risk för mer vibrationer m.m
Det är väl mer att man siktar på samma vikt för att ha kvar vibrationerna på samma varvtal som det är nu. Om mman ökar/minskar vikten så förflyttar man vibrationerna.

2 kolvar som ersätter 2 andra kolvar ska inte skapa med vibrationer, så länge dom väger lika mycket.

Nu la jag mig i igen...

:tungan
 
Tack.. ja jag ska prata med Jocke men jag borde inte ha bränt relät eftersom jag verkar ha kräm kvar .. skumt som attan ... vi får se vad han säger ...

1. Du har för lite kräm kvar i batteriet(väldigt känslig på det...så testa att ladda det)
2. Du har bränt start relät eftersom du har tjur dragit för mycket på starten när hojen inte startade.
3. Skicka ditt jocke så hjälper han dig säkert för några öl :tummenupp
 
Tja!! Bjud 27000:- Jag tror du får den för det (-02)
För den svarte bjuder du 20000:-(-00) Ring och säg att du (bara) har 27000:- respektive 20000:- Så märker du om de är intreserade att sälja dem. Ring Båda på en gång!!
Den som går ner i pris! Den tar du. OM det är bra skick på den. Jag skulle försöka sträcka mig och ta -02.
Lycka till

:D :D :D :D

Tack!!! Jag ska nog kolla på 02-an ikväll, nåra sista råd :)?

(Klistrar in min ursprungsfråga):

Lite råd då, den första är utan insprut, men verkar vara i bra skick i övrigt? Och så är den svart som jag tycker är snyggast
Nummer 1:
http://www.blocket.se/vi/17036819.htm?ca=11_s

Kandidat nummer 2:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Två årsmodeller senare, 5000:- dyrare, vet att den har fått nya däck precis, men också gått 2-300 mil längre än vad som står i annonsen.

Tvåan bästa köpet?

Hur mycket ska man försöka pruta? Är ju uppenbart skitkasst säljläge just nu.

Vad ska man kolla efter när man är på plats och tittar på hojen..?
 
Åsikter om Superbike?

Nu har jag snackat med Superbike och de har kort väntetid (ca en vecka), ligger i GBG (nära och därmed enkelt) samt att de tar 2500 plus material. Låter helt fantastiskt bra ju...

Kan inte någon berätta för mig varför jag misstror Superbike och varför jag alltså inte ska anlita dom för min service? Har jag bara drömt att de är klåpare och i själva verket är de grymma?

Seså, övertala mig till att antingen anlita Biscaya för svindlande 5900 eller Superbike för ca 4000 !

EDIT: Dålig respons på mitt velande tycker jag, man skulle ju nästan kunna tro att ni inte var intresserade... :va

En annan sak då: Vilka kraschpuckar är det som gäller och varifrån köper jag dom? Ska ha både de övre och de undre.
 
Last edited:
Det är väl mer att man siktar på samma vikt för att ha kvar vibrationerna på samma varvtal som det är nu. Om mman ökar/minskar vikten så förflyttar man vibrationerna.

2 kolvar som ersätter 2 andra kolvar ska inte skapa med vibrationer, så länge dom väger lika mycket.

Nu la jag mig i igen...

:tungan

Mja... Det är inte att rekomendera att ändra vikten på kolvarna från orginal kolvarnas vikt.

Fick svar från Amauri, han ville ha 900 dollar inklusive frakt. Nästan samma som af1 alltså.

Fick ett tips av en kompis som lät tillverka smidda kolvar till en hedlundare hos Venolia. De tog 1300 kr styck! Han skickade dem en original gjuten kolv som de kunde gå efter och fick tillbaka smidda. Är det någon som vet om 100 mm kolvarna är lika som original förutom diametern?

/R

Frågan är om han kan göra dem så de funkar bra på en hoj som ska köras i daglit bruk... och att de inte förkortar livs längden något nämnvärt. Låter ivarjefall intresant... jag har troligen en som kan fixa borning av cylindrarna. Då återstår nicasilen.

Kanske går fixa mått på kolv m.m av Amauri? eller någon annan?
 
Last edited:
Frågan är om han kan göra dem så de funkar bra på en hoj som ska köras i daglit bruk... och att de inte förkortar livs längden något nämnvärt. Låter ivarjefall intresant... jag har troligen en som kan fixa borning av cylindrarna. Då återstår nicasilen.

Kanske går fixa mått på kolv m.m av Amauri? eller någon annan?

Venolia är en seriös kolvtillverkare som nog är mest känd på bilsidan http://www.venolia.com så det är nog inga problem skulle jag tro. Har inte fått svar från dem än.

Däremot hittade jag en firma i usa som säljer Bucci kit med kolvar och cylindrar för $800 dollar! Låter för bra för att vara sant så jag mailade dem att det verkligen var så och frågade om de skickar till sverige Kolla här! Väntar svar även där. Bucci var lite omskrivet på af1 forumet men de verkar funka bra i de äldre motorerna med standard ventiler i alla fall. Du har en nyare va? I så fall kanske man måste fräsa lite i kolvtopparna för de större ventilerna.

Nikasilproffsen.se verkar kunna fixa nicasilen till skapliga priser, även borrning om man vill det.

/R
 
Nu tycker jag att du ska ringa til Italia bike center i Arboga o surra med dom om priser innan du gör något oöverlagt.jag är säker på att du inte kommer ångra dig.

mvh Jocke.

Åsikter om Superbike?

Nu har jag snackat med Superbike och de har kort väntetid (ca en vecka), ligger i GBG (nära och därmed enkelt) samt att de tar 2500 plus material. Låter helt fantastiskt bra ju...

Kan inte någon berätta för mig varför jag misstror Superbike och varför jag alltså inte ska anlita dom för min service? Har jag bara drömt att de är klåpare och i själva verket är de grymma?

Seså, övertala mig till att antingen anlita Biscaya för svindlande 5900 eller Superbike för ca 4000 !

EDIT: Dålig respons på mitt velande tycker jag, man skulle ju nästan kunna tro att ni inte var intresserade... :va

En annan sak då: Vilka kraschpuckar är det som gäller och varifrån köper jag dom? Ska ha både de övre och de undre.
 
Däremot hittade jag en firma i usa som säljer Bucci kit med kolvar och cylindrar för $800 dollar! Låter för bra för att vara sant så jag mailade dem att det verkligen var så och frågade om de skickar till sverige Kolla här! Väntar svar även där. Bucci var lite omskrivet på af1 forumet men de verkar funka bra i de äldre motorerna med standard ventiler i alla fall. Du har en nyare va? I så fall kanske man måste fräsa lite i kolvtopparna för de större ventilerna.


/R

Muumms! Till de pengarna är jag med sugen på 100 borrning!
 
Tack.. ja jag ska prata med Jocke men jag borde inte ha bränt relät eftersom jag verkar ha kräm kvar .. skumt som attan ... vi får se vad han säger ...

Låter som ett startrelä, jag har haft exakt samma problem, dvs att det bara klickar, men inte drar runt.
Finns tydligen nåt till Yamaha som passar rakt av.
mvh /T
 
Venolia är en seriös kolvtillverkare som nog är mest känd på bilsidan http://www.venolia.com så det är nog inga problem skulle jag tro. Har inte fått svar från dem än.

Däremot hittade jag en firma i usa som säljer Bucci kit med kolvar och cylindrar för $800 dollar! Låter för bra för att vara sant så jag mailade dem att det verkligen var så och frågade om de skickar till sverige Kolla här! Väntar svar även där. Bucci var lite omskrivet på af1 forumet men de verkar funka bra i de äldre motorerna med standard ventiler i alla fall. Du har en nyare va? I så fall kanske man måste fräsa lite i kolvtopparna för de större ventilerna.

Nikasilproffsen.se verkar kunna fixa nicasilen till skapliga priser, även borrning om man vill det.

/R

Det där låter intressant! Med dagens dollarkurs blit det ju nästan billigt!
T
 
Jag ska testa i em med ett nytt batteri annars blir det ett startrelä... jag har också hört/läst om att Yamaha ska ha ett relä som ska passa ...

jag testade i morse innan jag stack till jobbet och nu har laddaren stått på riktigt länge på migg gamla batteri men inget :( bara klickar !

Är det någon som vet vilket relä som passar ?

Låter som ett startrelä, jag har haft exakt samma problem, dvs att det bara klickar, men inte drar runt.
Finns tydligen nåt till Yamaha som passar rakt av.
mvh /T
 
Jag ska testa i em med ett nytt batteri annars blir det ett startrelä... jag har också hört/läst om att Yamaha ska ha ett relä som ska passa ...

jag testade i morse innan jag stack till jobbet och nu har laddaren stått på riktigt länge på migg gamla batteri men inget :( bara klickar !

Är det någon som vet vilket relä som passar ?

Kommer inte ihåg men sök i tråden, den finns med i ett antal inlägg. Kostar en 5 hundring ungefär.

/R
 
Hej hej på er igen!
Har ett "moppe" Start relä som ja ska testa med nu! Står ju inte Ampere på de men annars är de identiska förutom kontaktstycket till startknapps kablarna! Testar så får man se!
Nån som har olje lekage från motorn?:va
Min läker när man kör men inte om man bara varm kör o låter den gå på tomgång! Hittar inte vart de kommer från!:huvet
Nån som vet OM de är nå vanligt på MILLEN (02a)??
 
Hej hej på er igen!
Har ett "moppe" Start relä som ja ska testa med nu! Står ju inte Ampere på de men annars är de identiska förutom kontaktstycket till startknapps kablarna! Testar så får man se!
Nån som har olje lekage från motorn?:va
Min läker när man kör men inte om man bara varm kör o låter den gå på tomgång! Hittar inte vart de kommer från!:huvet
Nån som vet OM de är nå vanligt på MILLEN (02a)??

Nej läckag är inte vanligt:D
Min gamla -02 fick jag byta packning vid växelspaken, axeln som går in i motorn:yoparty
Kan det va det kanske:va

:D :D :D :D
 
Jag ringde Yamahacenter och 499:- Art nummer hittade jag bakåt i tråden 4KD-81940-00-00 om det är fler som har haft samma trubbel hemma i övermorgon ! ska bara se om det är det som krånglar ....

//P

Kommer inte ihåg men sök i tråden, den finns med i ett antal inlägg. Kostar en 5 hundring ungefär.

/R
 
USA-stöd till min Mille är på väg från AF1, blir bra skönt att slippa oroa sig om pärlan står kvar där man ställde den..

Fultemas depåställ rockar, framstödets "piggar" behöver konas lite mer, bak lirar inte alls mot banansvingen (som verkar vara en smula osymmetrisk) - men ibland har man tur som en tok, det satt kvar bobbiner på min sving från tidigare ägares stöd...
Dessa passade som handen i handsken i fyrkantsröret som "klackarna" till bakstödet är fastsatta med genomgående bult.
Ur med klack/bult - på med fyrkantsrören från vardera sidan på bobbinerna, justera tills det är tight, lyft - voilá - står stadigare än den någonsin gjort.

Fram säkrade jag med min gamla (Fultema) motorlyft i styrkronan, det kändes lite vobbligt...

Både fram och bak skulle tjäna på lite triangulering, bak är betydligt kraftigare, men det skulle ändå kännas bra med ett triangelstag på vardera sidan till vinterförvaringen senare. :)

Maxxis Presa Sport monterade och klara - får se hur de känns bara det här evinnerliga regnandet ger sig... :(

Naturligtvis gjorde man bort sig, min vanliga däckgubbe hade samma däck på hyllan (om än 180/55 bak...men det velade jag om i all oändlighet) - 2190 monterat och klart för fram och bak, nu blev det 300:- för montering balansering, plus lite över 2200 för däck+frakt från Hojdäck. :huvet Man lär sig...

Surahammars däckservice är att rekommendera helt klart.

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top