Aprilia-tråden

Tack tack! Men det där med två cylindrar - jag tror Pegaso har en, vad är skillnaden?

Gör insprutning stor skillnad? Är det värt att lägga 3-5 000 extra på en annars likvärdig MC av ett års senare årsmodell?

Det går utmärkt med en cylinder:yoparty
För min del så skulle jag inte köpa utan insprut:va
pengarna som du lägger ut extra för insprut får du till baks när du säljer den. + Den är lättare att sälja när du ska byta nästa gång= Ekonomi:tummenupp

:D :D :D :D
 
Har ju haft en Tuono ett tag nu men har inte riktigt kommit överens med den. Har saknat det där lilla extra som gör hojar roliga och det är inte effekt jag pratar om. Det är snarare att jag saknat flyt i körningen på något sätt.
Har tyckt att hojen gått lite väl rått, ojämnt, livligt, osv.
Har tänkt att det kanske bara är jag som inte vant mig vid V-twin.

Hojen har haft ett kortade shotgun dämpare, klippt blå kabel, rensad luftburk & K&N filter.

Idag märkte jag att mitt shotgunsystem läckte vid anslutningarna så jag påbörjade processen att sätta dig orginal och när jag ändå höll på så återställde jag den helt till orginal med orginal filter och allt. Kopplade även ihop den klippta kabeln.
Sen när jag tar en tur så faller allt på plats, ingen mer rå gång, flytet kom direkt och man körde hojen som en fighter skall framföras.
Enda negativa var väl att ljudet blev lite väl dämpat.
Var det mig eller hojen det var fel på ?
:va
Så skall jag fortsätta köra orginal eller skall jag fixa ihop den ordentligt med alla sakerna ?
 
Har ju haft en Tuono ett tag nu men har inte riktigt kommit överens med den. Har saknat det där lilla extra som gör hojar roliga och det är inte effekt jag pratar om. Det är snarare att jag saknat flyt i körningen på något sätt.
Har tyckt att hojen gått lite väl rått, ojämnt, livligt, osv.
Har tänkt att det kanske bara är jag som inte vant mig vid V-twin.

Hojen har haft ett kortade shotgun dämpare, klippt blå kabel, rensad luftburk & K&N filter.

Idag märkte jag att mitt shotgunsystem läckte vid anslutningarna så jag påbörjade processen att sätta dig orginal och när jag ändå höll på så återställde jag den helt till orginal med orginal filter och allt. Kopplade även ihop den klippta kabeln.
Sen när jag tar en tur så faller allt på plats, ingen mer rå gång, flytet kom direkt och man körde hojen som en fighter skall framföras.
Enda negativa var väl att ljudet blev lite väl dämpat.
Var det mig eller hojen det var fel på ?
:va
Så skall jag fortsätta köra orginal eller skall jag fixa ihop den ordentligt med alla sakerna ?

Du menar att det va mer av och påslag med slip-on m.m ? , Min hoj går mycket jämnare nu efter jag byte ut pc3 med en annans map till en afr tuner som justerar bränsle blandningen hela tiden :tummenupp , lättare att slanga(mindre ryckigt)
 
Har ju haft en Tuono ett tag nu men har inte riktigt kommit överens med den. Har saknat det där lilla extra som gör hojar roliga och det är inte effekt jag pratar om. Det är snarare att jag saknat flyt i körningen på något sätt.
Har tyckt att hojen gått lite väl rått, ojämnt, livligt, osv.
Har tänkt att det kanske bara är jag som inte vant mig vid V-twin.

Samma sak sa en polare som ägde en Tuono ca 2månader, vobbel och ojämn körning. Well, med samma motor som min Mille skulle jag tro, så tror jag inte det är själva motorn. Mille:n är störtskön vid hårdkörning, även på bana. Visst hade man varit en jäkel på att ställa in dämparna hade det varit ännu bättre.

Tror som sagt att det är så att själva körställningen inte passar motorn :va Om nån fattar vad jag menar. Kanske stoppar in rätt motor i fel typ av mc kanske... Det är väl inte riktigt samma chassi som Millen va?

Tipset är väl att uppgradera till mer kåpor :D Så får du styrdämpare på köpet :tummenupp
Mvh Jonas
 
Tror som sagt att det är så att själva körställningen inte passar motorn :va Om nån fattar vad jag menar. Kanske stoppar in rätt motor i fel typ av mc kanske... Det är väl inte riktigt samma chassi som Millen va?

Tipset är väl att uppgradera till mer kåpor :D Så får du styrdämpare på köpet :tummenupp
Mvh Jonas
Tror inte det har med körställningen att göra, då den är bättre än på Millen. Lite mer upprätt och inte lika liggande.
Just nu, som orginal, är ju motorn den rätta.
Annars är ju Tuonon en av dom få fabriksfighters där man inte ändrat många saker innan man gjorde fighter av den.
Kåpor, nej tack.
Dessutom så har ju Tuonon redan styrdämpare orginal.

Din motor kräva en riktig mappning. Inget "download"-junk. Alla knotor är individuella och som vi alla vet är det de små skillnaderna som har störst betydelse...
Jag är också inne lite grann på den linjen.
Har dock inte riktigt satt mig in i exakt vad som krävs för denna motor.
Är det följande som gäller ?
Slip-on + PC3 + mappning i bänk
(Jag skall försöka läsa igenom denna tråd men det tar sin tid...)
 
Tror inte det har med körställningen att göra, då den är bättre än på Millen. Lite mer upprätt och inte lika liggande.
Just nu, som orginal, är ju motorn den rätta.
Annars är ju Tuonon en av dom få fabriksfighters där man inte ändrat många saker innan man gjorde fighter av den.
Kåpor, nej tack.
Dessutom så har ju Tuonon redan styrdämpare orginal.


Jag är också inne lite grann på den linjen.
Har dock inte riktigt satt mig in i exakt vad som krävs för denna motor.
Är det följande som gäller ?
Slip-on + PC3 + mappning i bänk
(Jag skall försöka läsa igenom denna tråd men det tar sin tid...)

Vad är det för årsmodel på din Tuono:yoparty

:D :D :D :D
 
Har någon testat feltemas depåställ på en mille än? :)
Jag har däckbyte på G (skall prova Maxxisdäcken från hojdäck)...

/J
 
Har någon testat feltemas depåställ på en mille än? :)
Jag har däckbyte på G (skall prova Maxxisdäcken från hojdäck)...

/J

Jag använder feltemas depåstöd fram, bak har jag ett "riktigt". Jag tycker det funkar helt ok men jämför man så är det klart att biltema-varianten känns mindre stabil. Jag har inte haft några problem hittills iaf så jag är nöjd.
 
Det går utmärkt med en cylinder:yoparty
För min del så skulle jag inte köpa utan insprut:va
pengarna som du lägger ut extra för insprut får du till baks när du säljer den. + Den är lättare att sälja när du ska byta nästa gång= Ekonomi:tummenupp

:D :D :D :D

Tack tack! Du verkar veta vad du pratar om, vilket är skönt. Jag är skitnervig för att köpa båge, eftersom jag inte kan ett skit om motorer. Det enda jag skulle kunna göra när jag tittar på en intressant MC är att kolla om den har repor och göra trafikskolans säkerhetskontroll... :gnissla

Lite råd då, den första är utan insprut, men verkar vara i bra skick i övrigt? Och så är den svart som jag tycker är snyggast :)
Nummer 1:
http://www.blocket.se/vi/17036819.htm?ca=11_s

Kandidat nummer 2:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Två årsmodeller senare, 5000:- dyrare, vet att den har fått nya däck precis, men också gått 2-300 mil längre än vad som står i annonsen.

Tvåan bästa köpet?

Hur mycket ska man försöka pruta? Är ju uppenbart skitkasst säljläge just nu.

Vad ska man kolla efter när man är på plats och tittar på hojen..?
 
Jag gick på attack och lade en order på jänkestödet - AF1 verkade kunna trolla fram sådana (man behöver köpa det kompletta stödet, fästplattan är annorlunda, men 160 bucks är inte hela världen - det och en 90 mm lång M10:a med insexskalle och låsmutter till det, plattan är betydligt grövre och kräver en längre bult).

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=4149

Här ser man skillnaden mellan europa/usa-versionerna, och det ser onekligen ut att bli betydligt mera stadigt (alla verkar överens om att det löste bekymret).

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=88377&page=3

Min "utfällningspinne" är avtrampad (verkar vara ett standardfel) så man var ju ändå tvungen att ta tag i't... :D

/J
 
Last edited:
Det blev feltemas stöd av bara farten...fram blir nog riktigt bra om man får vässa till spetsarna lite.
Bak är det värre...svingen är inte lika på båda sidor framför bakhjulet, det bananar mer på högra sidan.

Man kan ev. vända plattorna "upp och ned" och lyfta precis under hjulaxeln, men det känns inte värst stabilt...

Min hoj har bobiner på svingen, kan bli att man moddar stödet för att funka med sådana istället.

/J
 
Tack tack! Du verkar veta vad du pratar om, vilket är skönt. Jag är skitnervig för att köpa båge, eftersom jag inte kan ett skit om motorer. Det enda jag skulle kunna göra när jag tittar på en intressant MC är att kolla om den har repor och göra trafikskolans säkerhetskontroll... :gnissla

Lite råd då, den första är utan insprut, men verkar vara i bra skick i övrigt? Och så är den svart som jag tycker är snyggast :)
Nummer 1:
http://www.blocket.se/vi/17036819.htm?ca=11_s

Kandidat nummer 2:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Två årsmodeller senare, 5000:- dyrare, vet att den har fått nya däck precis, men också gått 2-300 mil längre än vad som står i annonsen.

Tvåan bästa köpet?

Hur mycket ska man försöka pruta? Är ju uppenbart skitkasst säljläge just nu.

Vad ska man kolla efter när man är på plats och tittar på hojen..?

Tja!! Bjud 27000:- Jag tror du får den för det (-02)
För den svarte bjuder du 20000:-(-00) Ring och säg att du (bara) har 27000:- respektive 20000:- Så märker du om de är intreserade att sälja dem. Ring Båda på en gång!!
Den som går ner i pris! Den tar du. OM det är bra skick på den. Jag skulle försöka sträcka mig och ta -02.
Lycka till

:D :D :D :D
 
Min hoj saknar styrändsvikter - och det var naturligtvis inte bara att handla standardprylar, diametern inne i röret minskar drastiskt efter lite över en centimeter in...

Någon som har något bra tips? :)

/J

P.S. Det är mest psykologiskt, men det känns som man saknar något i änden på styret... :D
 
Jag är också inne lite grann på den linjen.
Har dock inte riktigt satt mig in i exakt vad som krävs för denna motor.
Är det följande som gäller ?
Slip-on + PC3 + mappning i bänk
(Jag skall försöka läsa igenom denna tråd men det tar sin tid...)
Jag hade bytt ut/moddat luftburken också, det är en trång faktor för mid-range.
Finns olika varianter att välja mellan. Men i övrigt så är det rätt. En bänkning av PC3:an av nån som kan sin sak så blir det helt annat.:yoparty
Go tune!
 
Jag hade bytt ut/moddat luftburken också, det är en trång faktor för mid-range.
Finns olika varianter att välja mellan. Men i övrigt så är det rätt. En bänkning av PC3:an av nån som kan sin sak så blir det helt annat.:yoparty
Go tune!
Vart införskaffar man en PC3 billigast nuförtiden ?
Är det USA som gäller eller ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top