Aprilia-tråden

Då har man varit och lekt skördetröska i nåns trädgård! :D

"Motorcyklist kraschade i trädgård
En singelolycka med en motorcykel inträffade vid 13.15-tiden på fredagen på länsväg 1049 i trakten av Östuna sydost om Uppsala. Motorcyklisten förlorade av oklar anledning kontrollen, och rände rakt in i en villaträdgård. Han fick kraftiga skador, och fördes i helikopter till Akademiska sjukhuset i Uppsala."

Oklar anledning = skymd och överraskande kurva, jag var femte hojåkaren denna sommaren som rammat ut i deras trädgård.
Kraftiga skador = Nä, hyffsad lårkaka, utan blåmärken. Var ute från sjukhuset efter några timmar. Hann bromsa rejält, gled på gräs nedför en slänt och landade i deras trädgård.
Lite sprucken plast, repor och ett helt intakt skinnställ.
Klarade mig grymt bra tycker jag :tummenupp


Som jag ser på bilden jag tog, 3min efter oluckan ;) så verkar det bara vara lika Air-intake-kåpan och eventuellt invändiga stödkåpan som är trasig! Jag gled endast på gräs vilket var grymt tur! Är det nån som har nått sådant liggandes så hör av er. Så har man varit på Akkis, åkt helikopter och gjort min första klotning 9år efter jag fick första mc-kortet.

Pussokram på er, nu jag ska dra ut o hämta min hoj :banana
 

Bifogat

  • Bild017_1.JPG
    Bild017_1.JPG
    87.2 KB · Visningar: 55
Då har man varit och lekt skördetröska i nåns trädgård! :D

"Motorcyklist kraschade i trädgård
En singelolycka med en motorcykel inträffade vid 13.15-tiden på fredagen på länsväg 1049 i trakten av Östuna sydost om Uppsala. Motorcyklisten förlorade av oklar anledning kontrollen, och rände rakt in i en villaträdgård. Han fick kraftiga skador, och fördes i helikopter till Akademiska sjukhuset i Uppsala."

Oklar anledning = skymd och överraskande kurva, jag var femte hojåkaren denna sommaren som rammat ut i deras trädgård.
Kraftiga skador = Nä, hyffsad lårkaka, utan blåmärken. Var ute från sjukhuset efter några timmar. Hann bromsa rejält, gled på gräs nedför en slänt och landade i deras trädgård.
Lite sprucken plast, repor och ett helt intakt skinnställ.
Klarade mig grymt bra tycker jag :tummenupp


Som jag ser på bilden jag tog, 3min efter oluckan ;) så verkar det bara vara lika Air-intake-kåpan och eventuellt invändiga stödkåpan som är trasig! Jag gled endast på gräs vilket var grymt tur! Är det nån som har nått sådant liggandes så hör av er. Så har man varit på Akkis, åkt helikopter och gjort min första klotning 9år efter jag fick första mc-kortet.

Pussokram på er, nu jag ska dra ut o hämta min hoj :banana

Sluta misshandla aprilian nu :huvet
 
Tack tack! Du verkar veta vad du pratar om, vilket är skönt. Jag är skitnervig för att köpa båge, eftersom jag inte kan ett skit om motorer. Det enda jag skulle kunna göra när jag tittar på en intressant MC är att kolla om den har repor och göra trafikskolans säkerhetskontroll... :gnissla

Lite råd då, den första är utan insprut, men verkar vara i bra skick i övrigt? Och så är den svart som jag tycker är snyggast :)
Nummer 1:
http://www.blocket.se/vi/17036819.htm?ca=11_s

Kandidat nummer 2:
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Två årsmodeller senare, 5000:- dyrare, vet att den har fått nya däck precis, men också gått 2-300 mil längre än vad som står i annonsen.

Tvåan bästa köpet?

Hur mycket ska man försöka pruta? Är ju uppenbart skitkasst säljläge just nu.

Vad ska man kolla efter när man är på plats och tittar på hojen..?


Hej!

Köpte själv en Pegaso Trail 08:a för ett par månader sedan, den har nu gått över 300 mil. Hojen är underbar att köra, mycket roligare än Strada modellerna. Du tar dig fram bra i skogen, på grus samt på landsvägen. Åkte från Stockholm till mora tor utan att få träsmak i baken. Pegaso:n levereras med två olika sadelhöjder, den lägre passar folk upp till ca:185 den högre "3cm" passar folk därutöver. Köp en hoj som gått så lite som möjligt! Service sker var 1000:e il och kostar mellan 2-3 tusen kronor, kolla särskilt om däcken är bra samt när drivpaketet senast böts.
Lycka till med en utmärkt hoj! Ps 1 Cylinder räcker gott titta t ex på KTM.
Mvh
Majjen07
 
Af1 Af1 Af1 Af1

Det behövs lite pryttlar och tänkte beställa från AF1. Nån som ska ha nåt (Wiseguy?), kanske vore klokt i att sambeställa för minskade fraktkostnader and such...
 
Bensinpump?????

Tjena.
Någon som vet något om man kan köpa någon "renoverings sats" till bensinpumpen till en milleR -01 ? Min pump går igång men där blir inget tryck. Kan de va någon backventil eller något som gått isönder? Köpte en mille delvis för att man hört talas om den "skotsäkra rotax motern" Men än så länge tycker jag att det varit mest strul.:va
 
Tjena.
Någon som vet något om man kan köpa någon "renoverings sats" till bensinpumpen till en milleR -01 ? Min pump går igång men där blir inget tryck. Kan de va någon backventil eller något som gått isönder? Köpte en mille delvis för att man hört talas om den "skotsäkra rotax motern" Men än så länge tycker jag att det varit mest strul.:va

Njamen nu har ju soppapumpen inget med den skottsäkra rotaxen att göra, det är ju simpel elektronik... Säkert tillverkad av en italienare :D
Hur vet du att det inte blir tryck, kommer ingen soppa i returen? Eller mätt? Kan ju va så att slang mellan pump och filter i tank hoppat av. Haft ur pumpen än?
Händer ju ibland på Sukkor iaf...
Kan ju även vara så att bränseltrycksregulatorn tackat för sig och dumpar allt till retur=inget tryck. Kommer det soppa efter regulator eller inte?
 
Jag såg en annons på en aprilia falco där han hade en underkåpa på bågen. I annonsen skrev han att den var specialbeställd, jag undrar om det är ngn som vet var man kan beställa kåpor?
 
Hemkommen efter en 230milatripp till Norge med Falcon, snacka om träsmak i arslet!

Hade ju problem med styrlagret innan jag åkte och drog åt det rejält innan vi drog iväg, tog ungefär 30mil innan det lika glappt igen och sedan blev det bara sämre och sämre.. Har dessutom kommit fram till att bromsskivorna ifram är skeva och har därför inte använt dom på hela resan (förutom en panikbromsning när jag höll på o köra in i en holländare som låg o puttrade i 30 på 80-väg) Tog mig hem igen iaf och det är huvudsaken, ska byta lagret innan hojen körs igen.

Har nått strul med kopplingen också, tyckte att den frikopplade dåligt så innan vi åkte bytte jag bromsvätskan till kopplingen och såg till att den var ordentlig luftad. Efter ett par dagar var den nya bromsvätskan i behållaren helt svart och kopplingen frikopplar dåligt. Kan det vara lamellerna som är slut eller? Den slirar ingenting på kopplingen...

I övrigt har den gått som en klocka och jag blir mer och mer förtjust i den, trots alla fel och brister :)

I vinter kan det kanske bli ett fighterbygge, vill ha en mer upprätt körställning. Bilden är tagen precis vid toppen av Trollstigen :)
 

Bifogat

  • Falcon på trollstigen.jpg
    Falcon på trollstigen.jpg
    132 KB · Visningar: 46
Vet nån om det överhuvudtaget är nån skillnad på ram-air kåpan från 00-jämfört med 01-03?

Ska kika vidare men om ni vat nått så hojta. Har ni en höger ram-air kåpa så vet ni vem ni ska Pma :tummenupp

EDIT: letade och det är inte samma nummer på delen enligt AF1... :va

Nån som sett denna sidan innan? verkar ha samma utbud som AF1 typ..
http://www.ultimateparts.net/
 

Bifogat

  • ramair.jpg
    ramair.jpg
    17.3 KB · Visningar: 38
Last edited:
Har nått strul med kopplingen också, tyckte att den frikopplade dåligt så innan vi åkte bytte jag bromsvätskan till kopplingen och såg till att den var ordentlig luftad. Efter ett par dagar var den nya bromsvätskan i behållaren helt svart och kopplingen frikopplar dåligt. Kan det vara lamellerna som är slut eller? Den slirar ingenting på kopplingen...

Det är troligen din slavcylinder till kopplingen som svinar ner oljan. Det kan även vara denna som har internt läckage och därmed får du inte den rörelse som behövs för att frikoppla helt. Byt slav, till en eftermarknads helst. Då försvinner problemet med svart vätska också.
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=807 mumma! seså, sambeställ :tummenupp
 
Det är troligen din slavcylinder till kopplingen som svinar ner oljan. Det kan även vara denna som har internt läckage och därmed får du inte den rörelse som behövs för att frikoppla helt. Byt slav, till en eftermarknads helst. Då försvinner problemet med svart vätska också.
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=807 mumma! seså, sambeställ :tummenupp

Annars räcker det säkert med att byta packningen på kolven, rengöra cylindern och smacka ihop det igen. Gjorde det på min nyligen och kopplingen vart som ny! :tummenupp . Starol i enköping tog hem min, 260 spänn ink frakt...

/R
 
1060 kit

Mitt tips... är att skicka pm till Amauri på af1 forumet...han sålde 1060 kit förut ivarjefall och är väldigt hjälpsam... jag är också sugen på 1060 kit till min hoj ,har extra cylindrar liggandes också..men det är mest ta ner motorn och ställa in alla kamar m.m rätt när man sätt ihop den som oroar mig mest...så det ligger på is. Tror han kan hjälpa dig med nicasil behandlingen också.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=148185&highlight=1060

Fick svar från Amauri, han ville ha 900 dollar inklusive frakt. Nästan samma som af1 alltså.

Fick ett tips av en kompis som lät tillverka smidda kolvar till en hedlundare hos Venolia. De tog 1300 kr styck! Han skickade dem en original gjuten kolv som de kunde gå efter och fick tillbaka smidda. Är det någon som vet om 100 mm kolvarna är lika som original förutom diametern?

/R
 
startproblem

Nu lever Falcon sitt eget liv igen ....

Var ute och körde i regn i förrgår då jag var tvungen att ta mig hem :) Ställde hojen i garaget och där fick den stå igår då vädret var kass.... idag skulle jag starta upp den för en kortare tur ... som vanligt var den lite svår efter en fuktig period....

men den ville inte tända !!! så jag ställde snällt tbx den i garaget och lät den stå:va sen tbx efter ett par timmar för att testa igen ... och nu bara "tickar" det till i den .... inte ens snurr ??? tips om vad det kan vara ???

Batteriet är ok och det borde snurra på tycker jag ??

Någon som har haft liknande trubbel?

//Patrik
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top