Aprilia-tråden

Lam-Kaka skrev:
2080471 O tyvär så värkar kvaliten inte lika bra på 04+ (lite mycket garanti ärenden)
Jag diggade millen redan när den kom .. hade en mille 99a "en gång i tiden". 02an känns fulländad på ngt sätt. Någonstans kring 03/04 tog en ny epok över, men jag gillar fan den förra epoken. Inte mkt för de nya - de har tappat charmen. Samt ev kvaliteten du prata om, vad för typ av garantiproblem har det varit ?
 
IronMike skrev:
2080481 Jag diggade millen redan när den kom .. hade en mille 99a "en gång i tiden". 02an känns fulländad på ngt sätt. Någonstans kring 03/04 tog en ny epok över, men jag gillar fan den förra epoken. Inte mkt för de nya - de har tappat charmen. Samt ev kvaliteten du prata om, vad för typ av garantiproblem har det varit ?

Byte av svingen(borde va gjort på alla nu), några av bakbromsens nipplar eller rör ska bytas eftersom de är för trånga = bakbromsen kan sluta fungera. Sen så är det flera som har haft problem med dåliga el kontakter = de smälter ihop och kortsluts vissa grejer slutar fungera. Sen den är det problem med hydral kopplingspackningen också(finns på de äldre också, men åt vissa funkar det åt utan problem). Sen en annan väldigt väldigt iritersam sak är att 04-> displayer nollställer sig om man har batteriet ut kopplat för länge = 0 mil(det felet har det inte hänt något från aprilias sida"garanti eller dylikt")

Det är vad jag kommer på just nu..
 
Lam-Kaka skrev:
2080587 Byte av svingen(borde va gjort på alla nu), några av bakbromsens nipplar eller rör ska bytas eftersom de är för trånga = bakbromsen kan sluta fungera. Sen så är det flera som har haft problem med dåliga el kontakter = de smälter ihop och kortsluts vissa grejer slutar fungera. Sen den är det problem med hydral kopplingspackningen också(finns på de äldre också, men åt vissa funkar det åt utan problem). Sen en annan väldigt väldigt iritersam sak är att 04-> displayer nollställer sig om man har batteriet ut kopplat för länge = 0 mil(det felet har det inte hänt något från aprilias sida"garanti eller dylikt")

Det är vad jag kommer på just nu..
Fifan...

Jag hade problem med kopplingen på min 99a, det var det enda. 01 kom en annan koppling har jag hört...tråkigt att den blev sämre igen när nya generationen kom.

Känns som att kulmen låg kring 01/02

:)
 
IronMike skrev:
2080719 Fifan...

Jag hade problem med kopplingen på min 99a, det var det enda. 01 kom en annan koppling har jag hört...tråkigt att den blev sämre igen när nya generationen kom.

Känns som att kulmen låg kring 01/02

:)
Halloj.....
Nya fjdärar e ju lätt fixat. Hör av dej...............
 
Enda strulet med 04:ans koppling är att det kommer luft in i hydrual systemet så det blir lite småstruligt o koppla ur,+ att tätningen i slaven har en förmåga o ge sig,men det fenomenet är inget unikt för jusst 04:a att slaven ger upp ,, det har hänt flera här på forumet med äldre hojjar åxå vet jag. :arsele

IronMike skrev:
2080719 Fifan...

Jag hade problem med kopplingen på min 99a, det var det enda. 01 kom en annan koppling har jag hört...tråkigt att den blev sämre igen när nya generationen kom.

Känns som att kulmen låg kring 01/02

:)
 
jocke i köping skrev:
2080766 Enda strulet med 04:ans koppling är att det kommer luft in i hydrual systemet så det blir lite småstruligt o koppla ur,+ att tätningen i slaven har en förmåga o ge sig,men det fenomenet är inget unikt för jusst 04:a att slaven ger upp ,, det har hänt flera här på forumet med äldre hojjar åxå vet jag. :arsele

Verkar vara lite olika...

Jag har aldrig haft problem med kopplingen på min. Kört 2300 mil och haft den i 2 år. Aldrig haft några andra problem heller förutom bakbromsen. Men det har jag förhoppningsvis löst nu med nya fotpinnar där huvudcylindern flyttas till vertikalläge istället.

Lam-Kaka skrev:
2080587 Byte av svingen(borde va gjort på alla nu), några av bakbromsens nipplar eller rör ska bytas eftersom de är för trånga = bakbromsen kan sluta fungera. Sen så är det flera som har haft problem med dåliga el kontakter = de smälter ihop och kortsluts vissa grejer slutar fungera. Sen den är det problem med hydral kopplingspackningen också(finns på de äldre också, men åt vissa funkar det åt utan problem). Sen en annan väldigt väldigt iritersam sak är att 04-> displayer nollställer sig om man har batteriet ut kopplat för länge = 0 mil(det felet har det inte hänt något från aprilias sida"garanti eller dylikt")

Det är vad jag kommer på just nu..

Sen ska man veta att om man läser forum för andra hojmärken i USA t.ex. så kan man räkna upp minst lika många fel på japsar. Och det är långt ifrån många som får alla dessa problem. Så nån generell dålig eller sämre kvalitet har inte nya Millen.
Synd med svingen bara och att Aprilia är sega med garantiärenden och reservdelar. Man får verkligen hoppas det blir bättre snart.

Jag kan ändå leva med det för jag personligen tycker 04:an är så fantastiskt mycket roligare än min 00:a jag hade förut. Allt är faktiskt bättre. Motor har mycket mer pulver, känns mer snabb- och lättsvängd särskilt i esspartier.
 
mikcar skrev:
2083756 Verkar vara lite olika...

Jag har aldrig haft problem med kopplingen på min. Kört 2300 mil och haft den i 2 år. Aldrig haft några andra problem heller förutom bakbromsen. Men det har jag förhoppningsvis löst nu med nya fotpinnar där huvudcylindern flyttas till vertikalläge istället.



Sen ska man veta att om man läser forum för andra hojmärken i USA t.ex. så kan man räkna upp minst lika många fel på japsar. Och det är långt ifrån många som får alla dessa problem. Så nån generell dålig eller sämre kvalitet har inte nya Millen.
Synd med svingen bara och att Aprilia är sega med garantiärenden och reservdelar. Man får verkligen hoppas det blir bättre snart.

Jag kan ändå leva med det för jag personligen tycker 04:an är så fantastiskt mycket roligare än min 00:a jag hade förut. Allt är faktiskt bättre. Motor har mycket mer pulver, känns mer snabb- och lättsvängd särskilt i esspartier.

Sant men japs hojarna räknar jag inte som om de har lika bra kvalite :hihi , jag jämförde bara 01-03 vs 04-05 aprilia. O då har tyvär aprilia byt ner sig lite i kvaliten. Men det är svårt att göra en till perfekt hoj som 01-03 som inte hade något fel :tummenupp
 
wannagofast skrev:
2086198 Hej Aprilia-tråden!!!
Jag har en Touno -03 på gång, men undrar om den funkar för 190cm "pilot"??

Ska inte va något problem, eller någon som har någon annan synpunkt?, millen funkar fin finnt för de som är 180-195
 
Lam-Kaka skrev:
2086248 Ska inte va något problem, eller någon som har någon annan synpunkt?, millen funkar fin finnt för de som är 180-195
Jag provsatt en Mille för en 4-5 år sedan, men minns inte riktigt hur det var med benplats..
Tounon finns "en bit bort", men det är väl bara att åka och prova..
Gärna fler kommentarer dock..
 
Nu är äntligen hojen klar, eller rättare sagt, jag är nöjd för tillfället, våren har ju kommet till slut. Finns fler bilder på stylingforumet.
 

Bifogat

  • mille1.JPG
    mille1.JPG
    127.5 KB · Visningar: 82
Det ska inte vra några problem med plats på en sådan hoj heller ,,
dom är ju ganska stora i sittmåtten prillorna faktiskt,
det är säkerligen inga problem alls ,
åk o prova du ,, :tummenupp

wannagofast skrev:
2086743 Jag provsatt en Mille för en 4-5 år sedan, men minns inte riktigt hur det var med benplats..
Tounon finns "en bit bort", men det är väl bara att åka och prova..
Gärna fler kommentarer dock..
 
Jag var med i början av den här tråden. Nu, tre år senare sitter jag i barillaträsket igen, se bara.
 

Bifogat

  • tn_mattias.jpg
    tn_mattias.jpg
    62.3 KB · Visningar: 71
Hur kinkig är Millen med batteriet? Skulle ut på en tur idag, stod i full mundering och skulle dra igång hojen men den startade inte! Gick 10-15s på startmotorn med halv choke men inte ett liv, sen tog batteriet slut :3freak

Körde med startkablar tills det började ryka från startreläets gummiskydd över anslutningarna innan jag gav upp. Plockade ur stiften och lät dem torka sen hostade den igång med startkablar från bilbatteri.

Har ni underhållsladdare inkopplade under tiden hojen står? Är mitt batteri slut eftersom jag körde 10 mil senast i tisdags utan problem!? :confused:
 
Mattias skrev:
2088288 Jag var med i början av den här tråden. Nu, tre år senare sitter jag i barillaträsket igen, se bara.

Hoppas växellådan håller nu då!
 
IvarS skrev:
2088304 Hur kinkig är Millen med batteriet? Skulle ut på en tur idag, stod i full mundering och skulle dra igång hojen men den startade inte! Gick 10-15s på startmotorn med halv choke men inte ett liv, sen tog batteriet slut :3freak


Tjena. Hade en mille r 02 tidigare. Den spökade lite ibland framförallt första starten efter vintern på samma sätt som din, men detta hände även under sommaren ibland för batteriet var inte hundra. Startar den inte direkt "surar" den lätt ner sig och stiften blir pisseblöta :mad: . Minsta batteriet börjar bli dåligt kommer dessa fenomen :huvet , Så mitt råd är att byta batteri för dom håller inte mer änn ett par tre år asså. Å jag hade änndå underhållsladdning på vintern.
Åntligen vår..... 12 mil ida :hihi :hihi
 
IvarS skrev:
2088304 Hur kinkig är Millen med batteriet? Skulle ut på en tur idag, stod i full mundering och skulle dra igång hojen men den startade inte! Gick 10-15s på startmotorn med halv choke men inte ett liv, sen tog batteriet slut :3freak

Körde med startkablar tills det började ryka från startreläets gummiskydd över anslutningarna innan jag gav upp. Plockade ur stiften och lät dem torka sen hostade den igång med startkablar från bilbatteri.

Har ni underhållsladdare inkopplade under tiden hojen står? Är mitt batteri slut eftersom jag körde 10 mil senast i tisdags utan problem!? :confused:

ajabaja inte försöka starta en Mille med dåligt batteri... Stor risk att du bränner startrelät.
Köp en ordentlig laddare, brukar löna sig. T.ex. C-tek.
Ditt batteri kan vara sulferat och därmed blir cellerna dåliga. Kan räcka att starta hojen ena gången precis och sen nästa gång går det inte.
Köp nytt batteri...
 
wannagofast skrev:
2086198 Hej Aprilia-tråden!!!
Jag har en Touno -03 på gång, men undrar om den funkar för 190cm "pilot"??

Bryter mig in Aprilia tråden

Den är passande för lite längre upplevde den med mina 180 som hög speciellt då ett 190/55 däck och ridehigh skruvad till max fick ner tåspetsarna.

Kan varmt rek den modellen lite udda men en skön körställning och fungerande kåpa vilket inte är regel hos sk streetfighters och ett racigt temperament.
 
Nu är det ju så att batterier är i stort set färskvara ,, om inte så måste dom på en v-twin vara i god kondition för att dra runt starten,,

ett tips är att inte nöta med dåligt batteri med starten för mycket för då kan reläet ge med sig,men det är väl igentligen grundkunskap i elementär el-lära ,,

så se til att du har bra batteri så klarar du relä och en himla massa svett o springstarter ,,

MvH Jocke

IvarS skrev:
2088304 Hur kinkig är Millen med batteriet? Skulle ut på en tur idag, stod i full mundering och skulle dra igång hojen men den startade inte! Gick 10-15s på startmotorn med halv choke men inte ett liv, sen tog batteriet slut :3freak

Körde med startkablar tills det började ryka från startreläets gummiskydd över anslutningarna innan jag gav upp. Plockade ur stiften och lät dem torka sen hostade den igång med startkablar från bilbatteri.

Har ni underhållsladdare inkopplade under tiden hojen står? Är mitt batteri slut eftersom jag körde 10 mil senast i tisdags utan problem!? :confused:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top