Aprilia-tråden

service

Jag har varit och tittat och provklämt på en rsv1000 06a här i London igår och jag vill bara säga att det är en grym maskin och jag skall ha en i sommar. Här är det ingen som tittar snett på en Aprilia det finna gott om dem och det går 4 på en japs när det gäller de små 125 och 250.

Jag undrar om servicen vilka är intervallerna och vad görs vid dessa?
Är servicintervallerna mycket tätare än Japsarna och isåfall varför?
Hur är det med bensinförbrukningen vs en 1000 rad4?
 
Engelsmän är motorcykel entusiaster ,, tro mig ,,

på 04 och nyare så är service intervallen 1000 mil
och då är det oftast olja+filter som ska bytas bara ,
en kostnad på ca:70-80:- för filter sedan så styr du oljekostnaden själv efter vad du vickar i.
ganska sällan som det är ventiljustering på dom,ja känner en norrman som har kört ca 6000 mil med sin 01:a o inte justerat än ,, det beror nog på hur elak man är mot prylarna.

och så får du ta en pint åt mig ikväll ,, gärna en Padigree bitter ,,

// Jocke i köping


i8lusaka skrev:
2090447 Jag har varit och tittat och provklämt på en rsv1000 06a här i London igår och jag vill bara säga att det är en grym maskin och jag skall ha en i sommar. Här är det ingen som tittar snett på en Aprilia det finna gott om dem och det går 4 på en japs när det gäller de små 125 och 250.

Jag undrar om servicen vilka är intervallerna och vad görs vid dessa?
Är servicintervallerna mycket tätare än Japsarna och isåfall varför?
Hur är det med bensinförbrukningen vs en 1000 rad4?
 
i8lusaka skrev:
2090447 Jag har varit och tittat och provklämt på en rsv1000 06a här i London igår och jag vill bara säga att det är en grym maskin och jag skall ha en i sommar. Här är det ingen som tittar snett på en Aprilia det finna gott om dem och det går 4 på en japs när det gäller de små 125 och 250.

Jag undrar om servicen vilka är intervallerna och vad görs vid dessa?
Är servicintervallerna mycket tätare än Japsarna och isåfall varför?
Hur är det med bensinförbrukningen vs en 1000 rad4?

Bra idé :tummenupp

Tittar snett på.. :va Det enda jag märkt på folk är en enorm avundsjuka.

Kolla serviceintervaller i manualen:
http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp?l=RSV Mille 2004

Den drar mycket soppa, ja.
 
Är jag galen?

Jag funderar just nu på att sälja min 04 RSV Factory för att köpa en Falco istället...

Anledningarna är så här:

1. Försäkringen är så dyr! Jag har svårt att motivera för mig själv den högre kostnaden då jag inte kör på banan.

2. Jag kör inte på banan eller något så behöver inte en RSV Factory utan en chippad Falco med slipons skulle lätt tillgodose mina krav.

3. En falco skulle kosta mig kanske runt 50.000-55.000kr (med slip-on osv) - mycket mindre än vad min Factory är värd - vilket gör att jag kanske inte ens behöver ha något lån kvar.

Misförstår mig inte: jag älskar min RSV - men mest pga utseendet!

Vad tycker ni; är jag galen?!
 
ksann skrev:
2091065 Jag funderar just nu på att sälja min 04 RSV Factory för att köpa en Falco istället...

Anledningarna är så här:

1. Försäkringen är så dyr! Jag har svårt att motivera för mig själv den högre kostnaden då jag inte kör på banan.

2. Jag kör inte på banan eller något så behöver inte en RSV Factory utan en chippad Falco med slipons skulle lätt tillgodose mina krav.

3. En falco skulle kosta mig kanske runt 50.000-55.000kr (med slip-on osv) - mycket mindre än vad min Factory är värd - vilket gör att jag kanske inte ens behöver ha något lån kvar.

Misförstår mig inte: jag älskar min RSV - men mest pga utseendet!

Vad tycker ni; är jag galen?!


Ja...
 
Lam-Kaka skrev:
2090710 Drar o drar visst om man jämför rad4 vs v-twin. Men millen drar mindre än japs v-twinar :)

Allt mellan 0.6-0.9l milen beronde körning.

Ok, det stämmer nog. Jag hade inget att jämföra med utan bara upplevde en viss törstighet. (Värt varenda krona dock!!)
 
ksann skrev:
2091065 Jag funderar just nu på att sälja min 04 RSV Factory för att köpa en Falco istället...

Anledningarna är så här:

1. Försäkringen är så dyr! Jag har svårt att motivera för mig själv den högre kostnaden då jag inte kör på banan.

2. Jag kör inte på banan eller något så behöver inte en RSV Factory utan en chippad Falco med slipons skulle lätt tillgodose mina krav.

3. En falco skulle kosta mig kanske runt 50.000-55.000kr (med slip-on osv) - mycket mindre än vad min Factory är värd - vilket gör att jag kanske inte ens behöver ha något lån kvar.

Misförstår mig inte: jag älskar min RSV - men mest pga utseendet!

Vad tycker ni; är jag galen?!

Hej hej

Var på väg att sälja min Falco till förmån för en RSV men insåg att jag inte kunde motivera den ökade försäkringskostnaden för den körning som jag har.

Att jämföra en Falco med en RSV är ju inte rättvist men ser man till vilket användingsområde man har så kan Falcon vara ett vettigt köp istället för en RSV.

Falcon passar utmärkt för aktiv landsvägskörning och med chip och slippisar är du hemma. Sen om du som jag råkar lägga vantarna på en Öhlinare från en RSV så skadar det ju inte :)

Men till sist så är det väl en prioriterings fråga antar jag :va

Lycka till!

/BW
 
ksann skrev:
2091065 Jag funderar just nu på att sälja min 04 RSV Factory för att köpa en Falco istället...

Anledningarna är så här:

1. Försäkringen är så dyr! Jag har svårt att motivera för mig själv den högre kostnaden då jag inte kör på banan.

2. Jag kör inte på banan eller något så behöver inte en RSV Factory utan en chippad Falco med slipons skulle lätt tillgodose mina krav.

3. En falco skulle kosta mig kanske runt 50.000-55.000kr (med slip-on osv) - mycket mindre än vad min Factory är värd - vilket gör att jag kanske inte ens behöver ha något lån kvar.

Misförstår mig inte: jag älskar min RSV - men mest pga utseendet!

Vad tycker ni; är jag galen?!
Halloj....
Din fundering är väl inte helt fel. Man är ju tvungen i dagens samhälle att se över sina kostnader mot behovet av prylar.

Men jag lovar att skillnaden mellan RSV å Falcon är störst till utseendet.
En falco med slip-on, filter och PC3 som du nämde är inte så mycket slöare än en ORGINAL RSV Mille-04. Falcon med dessa prylar ligger ju på ca 128-134hk och du har bättre vrid i Falcon än Millarna över lag. Å kitade Falcos finns å fåtag på har ja sett.

En Falco gör inte bort sej på en bandag heller om du skulle råka landa där av misstag.
En RSV bakdämpare skadar ju inte på dem, men det är inte ett måste heller.

Lycka till med funderingarna......
 
Med standard utväxling o så har jag vid flera tillfällen varit nere på ca:0,5 vid långkörning ,, 0,6-0,7 är ganska normalt tycker jag,
jag har visseligen powercommander o det gör kanske sitt till.

// Köping

Lam-Kaka skrev:
2090710 Drar o drar visst om man jämför rad4 vs v-twin. Men millen drar mindre än japs v-twinar :)

Allt mellan 0.6-0.9l milen beronde körning.
 
jocke i köping skrev:
2091286 Med standard utväxling o så har jag vid flera tillfällen varit nere på ca:0,5 vid långkörning ,, 0,6-0,7 är ganska normalt tycker jag,
jag har visseligen powercommander o det gör kanske sitt till.

// Köping

Min drar ~0,7 -0,75 hur jag än kör tycker jag. D.v.s inspirerad körning på Roslagens kurviga vägar.
 
ksann skrev:
2091065 Jag funderar just nu på att sälja min 04 RSV Factory för att köpa en Falco istället...

Anledningarna är så här:

1. Försäkringen är så dyr! Jag har svårt att motivera för mig själv den högre kostnaden då jag inte kör på banan.

2. Jag kör inte på banan eller något så behöver inte en RSV Factory utan en chippad Falco med slipons skulle lätt tillgodose mina krav.

3. En falco skulle kosta mig kanske runt 50.000-55.000kr (med slip-on osv) - mycket mindre än vad min Factory är värd - vilket gör att jag kanske inte ens behöver ha något lån kvar.

Misförstår mig inte: jag älskar min RSV - men mest pga utseendet!



Vad tycker ni; är jag galen?!

Inte galen, det är väl förnuftets röst som gjort sig hörd verkar det som. Vi drabbas väl alla av den ibland tror jag. Förnuftig och logisk måste man ändå vara så ofta i andra sammanhang så ibland behöver man nog unna sig att få leva på känslan på sin fritid.
Visst jag förstår att försäkringspremierna förtar en del av den goda känslan av att äga en riktigt schysst hoj. Men du kanske skulle börja tänka i andra banor och fundera på om du inte skulle prova på bankörning ändå..?
Har du inte testat att köra bana tycker jag du ska ge det en chans. Tycker att hojkörningen lyfts till en högre dimension och du blir en bättre förare.

Har du kollat upp alla försäkringsalternativ? Folksams försäkringsvillkor kan ev. innebära lägre premier för dig. Det gör det för mig som är +35. Deras försäkring gäller även för arrangerad bankörning...

Carpe Diem!
 
Last edited:
Är det någon här som har bytt packboxar i slav- och huvudcylindern till kopplingen på sin Aprilia? Isf, är det bökigt?

Har nu luftat och luftat och åter luftat både uppe vid handtaget och nere vid slaven och de kommer bara olja. Ändå funkar inte kopplingen tillfredsställande.
Jag får motstånd i handtaget om jag bara pumpar, men om jag håller inne hantaget så försvinner motståndet för en stund.

Tacksam för tips och kommentarer.
//Lennart.
 
ec2bme skrev:
2092021 Är det någon här som har bytt packboxar i slav- och huvudcylindern till kopplingen på sin Aprilia? Isf, är det bökigt?

Har nu luftat och luftat och åter luftat både uppe vid handtaget och nere vid slaven och de kommer bara olja. Ändå funkar inte kopplingen tillfredsställande.
Jag får motstånd i handtaget om jag bara pumpar, men om jag håller inne hantaget så försvinner motståndet för en stund.

Tacksam för tips och kommentarer.
//Lennart.

Skulle slå vad om att felet sitter i huvudcylindern, annars skulle du gradvis fylla motorn med bromsvätska. Så, byt eller fixa huvudcyl. Jag vet ej dock hur pillrigt det är att mecka med huvudcylindern, borde inte vara allt för svårt.
 
Ska köpa nya blinkers till min mille tänkte jag, hittade dessa på ebay Blinkers, vad tror ni om dessa, och passar dem på min -98 står nämligen att dem är till mille -01 tom 04 :confused:

Kanske någon vet bra ställe här i sverige som har vita blinkers till bra pris?
 
ec2bme skrev:
2092021 Är det någon här som har bytt packboxar i slav- och huvudcylindern till kopplingen på sin Aprilia? Isf, är det bökigt?

Har nu luftat och luftat och åter luftat både uppe vid handtaget och nere vid slaven och de kommer bara olja. Ändå funkar inte kopplingen tillfredsställande.
Jag får motstånd i handtaget om jag bara pumpar, men om jag håller inne hantaget så försvinner motståndet för en stund.

Tacksam för tips och kommentarer.
//Lennart.
Halloj.
Om det är i slavcylindern det läcker så får du byta packboxen i den. Pris ca 230:- Ta bort kedje kåpan vid framdrevet å kolla om det läcker vid slavcylindern när du får upp tryck i kopplingen.

Är det handtaget som rasat så är det nytt handtag som gäller, finns ej repsats till det. ( inte hos Aprilia iaf ) Pris ca 2500:- Vet av egen erfarenhet.

Lycka till............
 
truekongo skrev:
2092252 Ska köpa nya blinkers till min mille tänkte jag, hittade dessa på ebay, vad tror ni om dessa, och passar dem på min -98 står nämligen att dem är till mille -01 tom 04 :confused:

Kanske någon vet bra ställe här i sverige som har vita blinkers till bra pris?

Det är vita glas och oranga glödlampor som säljes på annonsen, dessa passar originalblinkers på 01 > 04 men alltså inte på din.
 
Aha okej så det var alltså inte kompletta blinkers, tack för infon :)

Nån som har koll på ett par vita blinkers som passar på en mille -98 och som inte är på tok för dyra :confused:


IvarS skrev:
2092547 Det är vita glas och oranga glödlampor som säljes på annonsen, dessa passar originalblinkers på 01 > 04 men alltså inte på din.
 
Angel1000 skrev:
2092207 Skulle slå vad om att felet sitter i huvudcylindern, annars skulle du gradvis fylla motorn med bromsvätska. Så, byt eller fixa huvudcyl. Jag vet ej dock hur pillrigt det är att mecka med huvudcylindern, borde inte vara allt för svårt.
Ja, de låter ju faktiskt logiskt nu när du säger de.
Tack så mycket för att du upplyser en förtvivlad stackare.

wasa skrev:
2092459 Halloj.

Är det handtaget som rasat så är det nytt handtag som gäller, finns ej repsats till det. ( inte hos Aprilia iaf ) Pris ca 2500:- Vet av egen erfarenhet.

Lycka till............
De låter ju inte alls bra. Varför ska dom vara så himla omständiga jämt dom där italienarna?
Ska åka till Biscaya i morgon och höra vad dom har att säga om sk-ten.

1000-tack iaf.
 
Gaffelben

Efter att ha bytt olja i gaffelbenen här i helgen så passade jag på att skjuta upp gaffelbenen ett snäpp till. Och det var precis vad som behövdes, sjukt svängvillig nu och sjukt roligare att köra :D
Förra året höjde jag rideheight i bak och det blev mycket bättre.
Så nu är det rätt precis raceinställning på geometrin och jämfört med standardinställningen kan jag säga att det är som att köra en helt ny hoj.

Underliga är att standardinställningen på gaffelbenen på min var 3 streck och i boken står det att standard är 4 och "race" är 5.
Nu har jag 4 streck ej räknat med "locket".

Jocke eller ni med RSVR ej Factory, hur såg det ut standard på era?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top