Aprilia-tråden

wasa skrev:
Halloj.
Fjädrarna har jag å dem är ca 30% hårdare än orginal.
Hittills har alla varit nöjda vad jag vet iallafall utom dalord som haft problem vid bytet.
Men det kan ju bero på andra saker tex. olja, sliten koppling, fel kopplings korg om det är en väldigt tidig 99:a.

Hoppas att man hör av sej, om det är flera som haft problem!!!!!

tidig 99:a?

hmm, är det inte samma motor och koppling på alla de 3 årsmodellerna? Dvs. -
98-99-00...
Förändringen kom väl inte förän -01. jaja...
Vet att det är skillnad på andra saker mellan modellerna Falco och Mille men inte gällande kopplingen.

hmm... hitills har jag inte hört nån som lyckats fixa sliret på kopplingen med nåt annat än att byta den till en Barnett. De som försökt har lyckats ett tag... sen slirar den igen. med Barnett tror jag som du säger att alla varit nöjda. Och det med tanke på att flera har moddat motor så att den har högre effekt oxå, vilket i sin tur lägger större slitage på en sak som kopplingen. Ända har Barnett-kopplingen fungerat utmärkt!

Så allt annat än en Barnett kan ses som ... ett "Way to get you home" koncept... dvs .. håller ett tag...

:tummenupp
 
KaZ skrev:
hmm... hitills har jag inte hört nån som lyckats fixa sliret på kopplingen med nåt annat än att byta den till en Barnett. De som försökt har lyckats ett tag... sen slirar den igen. med Barnett tror jag som du säger att alla varit nöjda. Och det med tanke på att flera har moddat motor så att den har högre effekt oxå, vilket i sin tur lägger större slitage på en sak som kopplingen. Ända har Barnett-kopplingen fungerat utmärkt!

Så allt annat än en Barnett kan ses som ... ett "Way to get you home" koncept... dvs .. håller ett tag...

:tummenupp
Ok.
Jag har mod motor. Effekt å vrid så det räcker tex. 120NM.............
Jag har åkt ca 1500 mil med min kopling ( standard koppling å mina fjädrar ) å den motorn å det kallar jag mer än att åka hem !!!!!!!!! Kopplingen har gått 4200 mil på det.
Är man inte märkes fixerad å dekal trimmare så funkar det skit bra.

Men valet är ju upp till var å en.
 
Last edited:
min koppling är perfekt, faktum är att sen jag bytte packningen i slaven så går den lättare än tidigare, men jag har inget slir på min men jag vet samtidigt att förra ägare hade problem med det och har bytt till Wasafjädrar och annan koppling
 
wasa skrev:
Ok.
Jag har mod motor. Effekt å vrid så det räcker tex. 120NM.............
Jag har åkt ca 1500 mil med min kopling ( standard koppling å mina fjädrar ) å den motorn å det kallar jag mer än att åka hem !!!!!!!!! Kopplingen har gått 4200 mil på det.
Är man inte märkes fixerad å dekal trimmare så funkar det skit bra.

Men valet är ju upp till var å en.

Undantaget som bekräftar regeln finns alltid! Bra jobbat!

Ja det e juh tur då att du inte har dekaler på hojen och nåt köpt i butik för då skulle den ju slira direkt! :tummenupp :tummenupp :hihi
 
Last edited:
Det finns det ju så¨många 2:a som gör ,,,,,, :kocko
ja nog slirar det i grytan hos en del allt ,,, fast kopplingen håller i. :tummenupp

Ja det e juh tur då att du inte har dekaler på hojen och nåt köpt i butik för då skulle den ju slira direkt! :tummenupp :tummenupp :hihi[/QUOTE]
 
Aprilia på Suzuka 8 timmars!!

Aprilia verkar inte gett upp sin racingsatsning med Vtwinnen i varje fall
Förarna Marcellino Lucchi, Frederick Bolley och Federico Aliverti ska gränsla den här läckerbiten :tungan under suzukas 8 timmars race

foto_mag_1_1334_1117204870.jpg
 
Kopplingsschema ?? Factory 2004

Hej. Är det någon som har ett koplingsschema på en Factory 04? Jag ska montera en växellägesgivare och behöver veta vad sladdarna till instrumenteringen är till för. Schemat som man kan ladda ner på Aprilia familije sidan är otydlig så man kan ej se detaljer. Jag söker färgen på hastighetsgivaren och neutralgivaren på de sladdar som går in i instrumenteringen.
Freddy Wozny
 
freddwo skrev:
Hej. Är det någon som har ett koplingsschema på en Factory 04? Jag ska montera en växellägesgivare och behöver veta vad sladdarna till instrumenteringen är till för. Schemat som man kan ladda ner på Aprilia familije sidan är otydlig så man kan ej se detaljer. Jag söker färgen på hastighetsgivaren och neutralgivaren på de sladdar som går in i instrumenteringen.
Freddy Wozny

Det finns nog ett schema längst bak i manualen. I alla fall gjorde det i min. Men det är bara soppareservsensorn som går till panelen. De sensorer du nämner pluss alla andra sensorer kommunicerar med ECU'n endast.
 
Kopplingsschema ?? Factory 2004

#Olsson# skrev:
Det finns nog ett schema längst bak i manualen. I alla fall gjorde det i min. Men det är bara soppareservsensorn som går till panelen. De sensorer du nämner pluss alla andra sensorer kommunicerar med ECU'n endast.

Ja där fanns ett kopplingsschema. Perfekt. Har hittat alla kablar. Inte lätt men skam den som ger sig.
 
Last edited:
freddwo skrev:
Har hittat alla kablar. Inte lätt men skam den som ger sig.

Ja, två stycken. Pin 27 o 28 (CAN-L och CAN-R) Tror det blir rätt halv-svårt att hacka Siemens digitala protokoll för att ta kontroll över panelen. Men som sagt. Skam den som ger sig. :D
 
Växellägesindikator

#Olsson# skrev:
Ja, två stycken. Pin 27 o 28 (CAN-L och CAN-R) Tror det blir rätt halv-svårt att hacka Siemens digitala protokoll för att ta kontroll över panelen. Men som sagt. Skam den som ger sig. :D


Då var allt klart och det fungerar bra. Enligt instuktionerna så skulle det vara väldigt lätt att installera en växellägesindikator. Lätt var fel men det går ändå.
#plus och minuskabel tar man från instrumentpanelen.
#Varvtalsgivaren kopplar man in via likriktaren som sitter på höger sida utanpå kylaren.
#Hastighetsgivaren kopplar man in via ECU´n som sitter bak.
#Även givaren till neutralen kopplar man in via ECU´n.

Sedan är det bara att kalibrera in alla växlar och köra.
 
Växellägesindikator

#Olsson# skrev:
Aj då. Jag fick för mig att du skulle blanda in orginalpanelen för visning.

Ja det hade ju varit bra. Det är ju förberett för det i panelen. Synd att det inte finns orginal. Jag var ute och provkörde och helt perfekt är det inte. 9 av 10 ggr så visar den rätt växel. Känns dock inte helt bra då den inte alltid visar exakt. Får nog gå tillbaka och hålla reda på växlarna själv.
 
Efterssom du ändå är där o rotar i elektroniken så kan jag passa på att berätta att instrumenten på 04 modellen visar ca:6% mer än reell fart ,,
körde min i bänk o drog den slutsatsen,,
likaså har jag en provsträcka på 15 mil jag kör då o då o den sträckan stämmer inte med min 04:a heller ,, det visar dryga 8 km fel det åxå ,,

hitta på hur du kalibrerar den så blir i allafall jag glad över ett rättvist instrument.

// Jocke i köping

freddwo skrev:
Ja det hade ju varit bra. Det är ju förberett för det i panelen. Synd att det inte finns orginal. Jag var ute och provkörde och helt perfekt är det inte. 9 av 10 ggr så visar den rätt växel. Känns dock inte helt bra då den inte alltid visar exakt. Får nog gå tillbaka och hålla reda på växlarna själv.
 
jocke i köping skrev:
Efterssom du ändå är där o rotar i elektroniken så kan jag passa på att berätta att instrumenten på 04 modellen visar ca:6% mer än reell fart ,,
körde min i bänk o drog den slutsatsen,,
likaså har jag en provsträcka på 15 mil jag kör då o då o den sträckan stämmer inte med min 04:a heller ,, det visar dryga 8 km fel det åxå ,,

hitta på hur du kalibrerar den så blir i allafall jag glad över ett rättvist instrument.

// Jocke i köping

Så 15mil gör att mätaren har gått 15.8mil? :/, Sen 290 mätar fart på 04+ är igentligen 273 riktighastighet är ju mindre bra...visst det kan skilja lite på vad man har för bakdäck skick m.m ockå. <-03 värkar ju diffa ca 3-6km för mycket i 260+.. Föresten jocke såg att du letade efter tigs..hur hade du gjort med orginal burkarna rensade du dem helt på katalysatorn m.m?...Undrar lite eftersom jag är lite sugen på en beg 04a...även om min 01 har den sexigaste rumpan + ljudet :yoparty

Ps.. har testat en kompis zx10a 05a som han fick hem ganska nyligen vart inte så imponerad av draget visst har den en liten fin kick efter 8k+ och att den ser väldigt elak ut när den är helsvart med det var som allt. Min mille är mycket roligare och skönare att köra med 17,46 drevning :hihi än en zx10. Den e som gjord för bus..föresten någon som vet vart man kan köpa bromsskivor biligt :död
 
Last edited:
Ja den optimistiska kalibreringen är det i allafall på min hoj ,, o den 15-mila sträcka åkte jag när jag höll på o köra in hojjen så det var ju med orginalpuckar i nästan nyskick ,,

Ang,tig´s så är det väl mest för att jag är en prylnisse uti fingerspetsarna o sedan för att jag såg #ohlssons# system monterat vid skokloster o gillade utseendet ,,
men mitt system är ju bara urplockat på allt tjafs som tänkas kan ,, tycker det är helt ok faktiskt,, det e ju bara det där med att mycket vill ha mer :yoparty

pm:a ang bromsskivor ,, har lite tips .

Ha det bra så länge ,, Ps! vad gör du på midsommar ? det e party i borlänge ,, kolla smc kalendern ,, :tummenupp

Lam-Kaka skrev:
Så 15mil gör att mätaren har gått 15.8mil? :/, Sen 290 mätar fart på 04+ är igentligen 273 riktighastighet är ju mindre bra...visst det kan skilja lite på vad man har för bakdäck skick m.m ockå. <-03 värkar ju diffa ca 3-6km för mycket i 260+.. Föresten jocke såg att du letade efter tigs..hur hade du gjort med orginal burkarna rensade du dem helt på katalysatorn m.m?...Undrar lite eftersom jag är lite sugen på en beg 04a...även om min 01 har den sexigaste rumpan + ljudet :yoparty

Ps.. har testat en kompis zx10a 05a som han fick hem ganska nyligen vart inte så imponerad av draget visst har den en liten fin kick efter 8k+ och att den ser väldigt elak ut när den är helsvart med det var som allt. Min mille är mycket roligare och skönare att köra med 17,46 drevning :hihi än en zx10. Den e som gjord för bus..föresten någon som vet vart man kan köpa bromsskivor biligt :död
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top