Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
förra gången ville jag bara ha koll på lambda värden och lite på en höft hur den levererar vrid och effekt,
denna gång så justerade vi cpu och fick till det utan att ha en massa extra atteraljer påmonterat som bara kan strula, Pc3/pc5 eller dom andra påhängs tillbehören är väl ok om man inte hittar någon som kan programmera på riktigt,
Teddan jag har ju sagt till dig förut att du ska mappa din hoj på riktigt med dom rätta verktygen,
ring och prata med proservice så kommer du förmodligen få en jäkligt go hoj att köra med,,
med den kubiken och den trimningsgraden så blir det nog bra snurr i maskin efter rätt justering :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
med mera kubik ska du bannemig ha mera vrid, annars är det något fel,
Nilsson som körde Backtävling med sin mille hade över 140Nm med 100mm kolvar
o en mindre portning,, portning åxå gjord på proservice,, är osäker men dryga 150 Hk
levererade den gamle 04:a motorn :tuttar
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
med mera kubik ska du bannemig ha mera vrid, annars är det något fel,
Nilsson som körde Backtävling med sin mille hade över 140Nm med 100mm kolvar
o en mindre portning,, portning åxå gjord på proservice,, är osäker men dryga 150 Hk
levererade den gamle 04:a motorn :tuttar

Så Nilsson bänkade sin hoj till de siffrorarna hos proservice?, vad fick du ut ur din RSV4 på den bänken?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Johan nilssons sidovagn fick innte plats i den bänken men dom siffrorna stämmer,, 175 på veven lite drygt,, ca 155+ på hjulet,, och då är det fortfarande bara ett slipon på o sportfilter,, INGET annat gjort,, är nog ett bra resultat,
med helsystem blir det ca 10 kusar till vet jag, en annan bekant bromsade sin rsv4 dagarna före mig med helsystem och fick ca10 kusar till :Bugar
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
självklart är det så, men sålänge envar håller sig till en o samma bänk för sina egna mätningar så
ser man förbättringar/försämringar på det man gjort sen förra testen,,
jämföra siffror gör man ju bara när alla varit i samma bänk o bromsat,,:Bugar



Pojkar, en bänk är en individ. Glöm siffror från olika i jämförelsesyfte.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
självklart är det så, men sålänge envar håller sig till en o samma bänk för sina egna mätningar så
ser man förbättringar/försämringar på det man gjort sen förra testen,,
jämföra siffror gör man ju bara när alla varit i samma bänk o bromsat,,:Bugar
Ska man vara riktigt petig så ska det väl tillomed vara vid ett och samma tillfälle dessutom?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vad skiljer 99-00 från 01-03 i motorn på Millarna? Den tidiga har ju bara 118 hk medans den senare har 128 hk. Standard-Millar nu alltså, inga R- eller Haga-modeller eller liknande.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vad skiljer 99-00 från 01-03 i motorn på Millarna? Den tidiga har ju bara 118 hk medans den senare har 128 hk. Standard-Millar nu alltså, inga R- eller Haga-modeller eller liknande.

Ventilerna är större på 01-03, sen tror jag du kan trolla fram de flesta hp som 01 med att klippa kabeln + ta bort ringen som sitter under luftfiltret(om det redan inte är gjort).

Sen är länk röret på avgassystemet lite annorlunda också. Men stirra dig inte blind på de där 10hp jag gissar din är mycket närmare 01 eller har mer redan efter du har annat avgassystem m.m
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Ventilerna är större på 01-03, sen tror jag du kan trolla fram de flesta hp som 01 med att klippa kabeln + ta bort ringen som sitter under luftfiltret(om det redan inte är gjort).

Sen är länk röret på avgassystemet lite annorlunda också. Men stirra dig inte blind på de där 10hp jag gissar din är mycket närmare 01 eller har mer redan efter du har annat avgassystem m.m
Tack så mycket för ett kanonbra svar (som alltid från aprilia-folket) ;)

Verkar som om det är topparna/ventilerna som är flaskhalsen på min gammel-Mille nu.

Undrar vad som blir bäst/billigast, att försöka få tag i toppar från -04 och framåt, eller att skicka in sina original för omarbetning hos nån duktig "pajsare"?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tack så mycket för ett kanonbra svar (som alltid från aprilia-folket) ;)

Verkar som om det är topparna/ventilerna som är flaskhalsen på min gammel-Mille nu.

Undrar vad som blir bäst/billigast, att försöka få tag i toppar från -04 och framåt, eller att skicka in sina original för omarbetning hos nån duktig "pajsare"?

04-toppar kräver även att du flyttar med kolvarna för att det ska passa med ventilerna om jag minns rätt. Om du vill ha 04:ans högre varvstopp ska du nog byta vevstakarna med, även om de gamla stakarna har rätt avstånd och längd. Borret skiljer nån hundradel mellan 99-00, 01-02 och 04- också, så vet inte hur kolvspelet blir om man bara häller ner kolvarna i befintliga cylindrar.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
04-toppar kräver även att du flyttar med kolvarna för att det ska passa med ventilerna om jag minns rätt. Om du vill ha 04:ans högre varvstopp ska du nog byta vevstakarna med, även om de gamla stakarna har rätt avstånd och längd. Borret skiljer nån hundradel mellan 99-00, 01-02 och 04- också, så vet inte hur kolvspelet blir om man bara häller ner kolvarna i befintliga cylindrar.
Lutar åt att jag kör med dom grejerna jag har nu i år (öppet pipercross-filter och borttagen luftburk, 57 mm insprut, Renegade slipon och PC3 injusterad i bänk, 15/44-drevning med 520-paket), så får vi se vad man hittar på till nästa säsong.
Det jag skulle vilja göra är ett 1127-kit och bearbetade toppar, och ett nytt bakparti. Antingen gen2 eller RSV4:ans. Sen finns det ju massa andra roliga grejer man kan göra, som att skaffa lättare fälgar m.m.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En smaklig lösning är att köpa en begagnad 04+ motor och bygga på. Slipper man stå still utan motor om man behöver dra ut på tiden lite
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
mekaniskt ja. Man behöver snickra om flänsar på grenrör flytta över vissa givare. Såvida man inte tar en komplett ny-motorhärva, då räcker det med avgasmodifiering.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
En smaklig lösning är att köpa en begagnad 04+ motor och bygga på. Slipper man stå still utan motor om man behöver dra ut på tiden lite

Det tråkiga är ju bara att det är sådana hutlösa fantasipriser som begärs för dom där motorerna. Det är nästan så att det är billigare att köpa en hel hoj....
Finns en på blocket nu för 29000kr!!! För enbart motorn!!!:död
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
haha.. Ja man köper inte sånt på Svenska skrotar direkt. Man behöver bara en som kan hämta på andra sidan pölen http://www.ebay.co.uk/itm/Aprilia-2...-Rotax-V60-Big-Valves-Low-Miles-/200875995780
350 pund, som hittat.

Å sen ska man bara få hit den men det finns nog nån vänlig själ som gör detta till ett ok pris. Har hamnat på mellan 5-7000kr för motorer hemma inkl frakt de jag tagit hem (4st hittills).
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Hur mycket effekt söker du och hur ser budgeten ut ?
För ca 1 år sen så fanns det en -04:a motor till salu som gått lite backtävlingar,
100m kolvar,portade toppar större sprut osv,, om du skulle vara intresserad så kan jag förmedla telenummer så får du höra om den finns kvar o till vilket pris

Lutar åt att jag kör med dom grejerna jag har nu i år (öppet pipercross-filter och borttagen luftburk, 57 mm insprut, Renegade slipon och PC3 injusterad i bänk, 15/44-drevning med 520-paket), så får vi se vad man hittar på till nästa säsong.
Det jag skulle vilja göra är ett 1127-kit och bearbetade toppar, och ett nytt bakparti. Antingen gen2 eller RSV4:ans. Sen finns det ju massa andra roliga grejer man kan göra, som att skaffa lättare fälgar m.m.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
haha.. Ja man köper inte sånt på Svenska skrotar direkt. Man behöver bara en som kan hämta på andra sidan pölen http://www.ebay.co.uk/itm/Aprilia-2...-Rotax-V60-Big-Valves-Low-Miles-/200875995780
350 pund, som hittat.

Å sen ska man bara få hit den men det finns nog nån vänlig själ som gör detta till ett ok pris. Har hamnat på mellan 5-7000kr för motorer hemma inkl frakt de jag tagit hem (4st hittills).
Har nu finkammat hela utbudet i GB via Ebay, och där fanns ju rätt mycket mer, till väldigt mycket bättre priser. Så nu till den stora frågan innan man gör nåt förhastat, skiljer sig årsmodellerna åt, och isf, vilka ska man satsa på?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hur mycket effekt söker du och hur ser budgeten ut ?
För ca 1 år sen så fanns det en -04:a motor till salu som gått lite backtävlingar,
100m kolvar,portade toppar större sprut osv,, om du skulle vara intresserad så kan jag förmedla telenummer så får du höra om den finns kvar o till vilket pris
Har väl egentligen inte tänkt i dom banorna med budget osv. Tycker mest att det är kul att greja och hålla på. Det kan hända att jag blir supernöjd med hojen som den blir nu till iår. Hade inte ens tänk byta sprut egentligen. Det bara råkade bli så nu. En liten spontan-flipp sådär :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top