Aprilia-tråden

Blev lite fundersam när jag satte dit kamkedjespännaren, spelar det någon roll hur dom 2 hålen på spännaren sitter. Ska dom peka uppåt eller åt sidan. Står inget i manualen.

Nästa fråga känns lite dum men jag vill bara få en bekräftelse. På vissa japanska hojar ska man åteställa spännaren innan den återinnstaleras men den typen som sitter på våra hojar är väl inte en sådan utan bara en fjäder som ger konstant tryck utan några konstigheter. Bara att sätta tillbaka ??
Nja, den där lilla manicken är i huvudsak hydraulisk.
Suger in olja genom hålen och den håller trycket uppe mha en liten
backventil (kula + fjäder).
Kolla att den håller trycket när den är fylld.

Sällan fel på dom och det är bara sätta dit dom å skruva ihop.
 
Nja, den där lilla manicken är i huvudsak hydraulisk.
Suger in olja genom hålen och den håller trycket uppe mha en liten
backventil (kula + fjäder).
Kolla att den håller trycket när den är fylld.

Sällan fel på dom och det är bara sätta dit dom å skruva ihop.

Så hur dom två hålen sitter spelar ingen roll ? Jag har inte skruvar isär den men när man trycker ihop den så fjädrar den tillbaka så då lär den väl funka ?
 
Så hur dom två hålen sitter spelar ingen roll ? Jag har inte skruvar isär den men när man trycker ihop den så fjädrar den tillbaka så då lär den väl funka ?
Håll den i oljebad och pumpa.
Då ska den bygga upp tryck och bli "stel".
Den ska hålla trycket och inte kollapsa om du försöker pressa ihop den.
Det är så den håller spänning på kamkedjan.
Samma princip som hydraullyftare.

Sen är det bara att sätta dom på plats. Hålens orientering har
ingen betydelse.
 
Last edited:
Jag börjar bli orolig för att min koppling inte kommer klara effektökningen som det blir nu, vad finns det för alternativ bland kopplingar till millen?

Jag tror inte att du behöver oroa dig, folk i allmänhet kör ju med 1060-kit med original-koppling och det borde generera större påfrestningar än dina moddar.
Spännande att du håller på att få ihop den, man bli ju lite sugen på att själv ge sig in i effekthysterin igen...

Lycka till med skruvandet i Spanien, vem är det du åker med?
 
Men det är väl bara själva kopplingen som är Barnett, slaven är ju troligen orginal ändå. Det är garanterat den som läcker.
Finns nog mått på oringen här i tråden eller på Famigliaforumet. Bara att köpa på Momentum.
Ett bättre alternativ är att köpa en eftermarknadsslav, dyrare men den håller tätt! :tummenupp

ja , eftermarknadsslav från Oberon hittar du här Klicka
 

Bifogat

  • aprilia_slave_cylinder_red400_258.jpg
    aprilia_slave_cylinder_red400_258.jpg
    14.1 KB · Visningar: 47
ja , eftermarknadsslav från Oberon hittar du här Klicka

Tusen tack för länken! Ska starkt överväga att byta slav i sommar eftersom många påpekat att det är ett ganska vanligt fel. Hörde mig för hos Aprilia här i stan och han hade o-ringar på lager, så det blir nog att byta enbart den till en början.
 
Jag tror inte att du behöver oroa dig, folk i allmänhet kör ju med 1060-kit med original-koppling och det borde generera större påfrestningar än dina moddar.
Spännande att du håller på att få ihop den, man bli ju lite sugen på att själv ge sig in i effekthysterin igen...

Lycka till med skruvandet i Spanien, vem är det du åker med?

Kanon! Ja jag tycker det är riktigt kul att skruva med millen, den känns lite som en oslipad diamant med mycket potensial i!

Jag har börjat att bygga en flödesbänk i verkstaden så efter denna sesongen så är det riktigt feta grejer på gång.
Jag åker ner till Spanien med Per Björk.
 
Håll den i oljebad och pumpa.
Då ska den bygga upp tryck och bli "stel".
Den ska hålla trycket och inte kollapsa om du försöker pressa ihop den.
Det är så den håller spänning på kamkedjan.
Samma princip som hydraullyftare.

Sen är det bara att sätta dom på plats. Hålens orientering har
ingen betydelse.

:tummenupp tack för svaret, uppskattas.
 
Apriliahandlaren ska ha 200 spänn för o-ringen i slavcylindern! :eek:
Inte för att jag ej har råd, men det måste ju finnas att få tag på billigare, blir lite förbannad faktiskt.
 
Re: Aprilia-tråden!!!

Badget skrev:
Apriliahandlaren ska ha 200 spänn för o-ringen i slavcylindern! :eek:
Inte för att jag ej har råd, men det måste ju finnas att få tag på billigare, blir lite förbannad faktiskt.

Kolla på momentum eller liknande ifall det finns med motsvarande mått.

Fy fan vilken porrig hoj 1098r:en är efter att ha skruvat lite på den nu......
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    238.8 KB · Visningar: 76
Apriliahandlaren ska ha 200 spänn för o-ringen i slavcylindern! :eek:
Inte för att jag ej har råd, men det måste ju finnas att få tag på billigare, blir lite förbannad faktiskt.

Tror faktiskt att jag t.o.m betalade mer än så. Visst är det helt omotiverat dyrt, men så är det ibland. Tror inte det är helt enkelt att hitta någon annan som passar, men önskar dig lycka till.
 
Bara att gratulera till en klockren hoj, köpte du den på Stibix? Hoppas du kommer på Apriliaträffen i Karlskoga den 10-11 Juni så det blir två gula Millar :tummenupp


Skulle gärna villja åka på den,men vet med all säkerhet att jag skulle få pisk hemma då.
Jag fyller år den 10,bröllopsdag 11 och frun fyller den 12.:födelseda
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top