Aprilia-tråden

Med nypolerad hoj, nya dekaler och ett par splitter nya slip-on från MIVV rullar jag med ett stort leende på läpparna ut i eftermiddags-solen.

Kommer ca 2 mil. Ett par höga "knackningar" från motorn och innan jag hinner köra in till kanten avslutas allt med att det låter som om motorn bokstavligen exploderar.
Olja rinner ut ur alla skarvar på avgassystemet och hojen är stendöd!

Det bästa av allt är att jag numera jobbar i skåne och inte alls har tid att mecka hoj, och att tanken var att jag skulle ta hojen ner från sthlm nu på Söndag.

Blir till att börja riva motorn imorgon för att hitta felet.

Behövde bara skriva av mig lite snabbt...

//Christian
 
ajajaj det där lät inte bra får man ut olja i avgassystemet så lär det inte vara något litet fel på motorn:gnissla
 
Med nypolerad hoj, nya dekaler och ett par splitter nya slip-on från MIVV rullar jag med ett stort leende på läpparna ut i eftermiddags-solen.

Kommer ca 2 mil. Ett par höga "knackningar" från motorn och innan jag hinner köra in till kanten avslutas allt med att det låter som om motorn bokstavligen exploderar.
Olja rinner ut ur alla skarvar på avgassystemet och hojen är stendöd!

Det bästa av allt är att jag numera jobbar i skåne och inte alls har tid att mecka hoj, och att tanken var att jag skulle ta hojen ner från sthlm nu på Söndag.

Blir till att börja riva motorn imorgon för att hitta felet.

Behövde bara skriva av mig lite snabbt...

//Christian

Oh no! det där lät inge vidare. men om den kräker ur sig mängder med olja så är ju inte Zilogs ras långt borta :gnissla

Här är goda råd dyra, men ett är iaf billigt och det är att shoppa sig en beggad motor på Ebay UK. Framförallt nu när pundet hoppat ner några snäpp.
Hoppas såklart på att det bara är en toppackning eller nåt liknande.
:näsblod
 
utan att måla fan på väggen så tror jag du har hål i en kolv ,,,
jag håller tummarna för dig :Bugar

Med nypolerad hoj, nya dekaler och ett par splitter nya slip-on från MIVV rullar jag med ett stort leende på läpparna ut i eftermiddags-solen.

Kommer ca 2 mil. Ett par höga "knackningar" från motorn och innan jag hinner köra in till kanten avslutas allt med att det låter som om motorn bokstavligen exploderar.
Olja rinner ut ur alla skarvar på avgassystemet och hojen är stendöd!

Det bästa av allt är att jag numera jobbar i skåne och inte alls har tid att mecka hoj, och att tanken var att jag skulle ta hojen ner från sthlm nu på Söndag.

Blir till att börja riva motorn imorgon för att hitta felet.

Behövde bara skriva av mig lite snabbt...

//Christian
 
Med nypolerad hoj, nya dekaler och ett par splitter nya slip-on från MIVV rullar jag med ett stort leende på läpparna ut i eftermiddags-solen.

Kommer ca 2 mil. Ett par höga "knackningar" från motorn och innan jag hinner köra in till kanten avslutas allt med att det låter som om motorn bokstavligen exploderar.
Olja rinner ut ur alla skarvar på avgassystemet och hojen är stendöd!

Det bästa av allt är att jag numera jobbar i skåne och inte alls har tid att mecka hoj, och att tanken var att jag skulle ta hojen ner från sthlm nu på Söndag.

Blir till att börja riva motorn imorgon för att hitta felet.

Behövde bara skriva av mig lite snabbt...

//Christian

Men dra åt h-te, du har inget flyt med min gamla hoj Christian. :huvet Det där lät ju inget bra alls... Hör av dig när du lokaliserat felet, har en kompis med en hel del Apriliaprylar så kanske man kan plocka ihop en fungerande maskin till en rimlig peng. Riktigt surt!

/R
 
Då har jag varit i garaget och plockat isär hojen och upptäcker till min stora förvåning att ett tändstift ligger löst och skräpar vid motorn...

Tändstiftet är inte skadat och går alldeles utmärkt att skruva i igen. Kan det vara så enkelt, att tändstiftet under lång tid har viberart loss och skruvat ur sig Kan något annat blivit skadat när tändstiftet släppte?

Det förklarar juh "knackningarna" precis innan smällen och att den lät så mycket. Dock förklarar det inte oljan i avgassystemet.
Om tändstiftet "blåst" ut pga något fel i motorn skulle juh inte gängorna vara hela.
Nu ska jag bara ladda batteriet och hoppas att den går igång igen som vanligt.

Hoppas man haft sån tur att det bara var en sån enkel sak.

//Christian
 
tändstifter för även bort värme ut förbränningsrummet,jag vet att ett löst tändstift kan få konsikvenser som hål i kolv ,, jävligt tråkigt men det vet jag för jag har varit med om när det hänt.

men såklart hoppas jag på att de bara e o skruva dit stiftet o köra.

mvh jocke

Då har jag varit i garaget och plockat isär hojen och upptäcker till min stora förvåning att ett tändstift ligger löst och skräpar vid motorn...

Tändstiftet är inte skadat och går alldeles utmärkt att skruva i igen. Kan det vara så enkelt, att tändstiftet under lång tid har viberart loss och skruvat ur sig Kan något annat blivit skadat när tändstiftet släppte?

Det förklarar juh "knackningarna" precis innan smällen och att den lät så mycket. Dock förklarar det inte oljan i avgassystemet.
Om tändstiftet "blåst" ut pga något fel i motorn skulle juh inte gängorna vara hela.
Nu ska jag bara ladda batteriet och hoppas att den går igång igen som vanligt.

Hoppas man haft sån tur att det bara var en sån enkel sak.

//Christian
 
Har en liten fråga angående min tuono 08:a som gått 350mil första servicen är gjord någon som vet när nästa är??
är det vid 500 eller 1000mil.
 
Nu e tändstiftet i och hojen startad.

Låter som vanligt och går precis som vanligt. (kört ca 4 mil)
Nåt jag ska kolla eller tror ni bara det är att tuta och köra? Är i valet och kvalet om jag ska köra mina 60 mil på söndag...

//Christian
 
det är 1000 intervall enl. min bok, eller var 12:e månad. Jag gör dock ett extra oljebyte var 500:e, det mår den fint av.

ok vart orolig att den skulle in på verkstad och servas nu en gång vid 500 mil också, men då e de lungt.

Vet ni om det gör nån skillnad vad man har för inställning i tuonon på suspension set up och tire setup, hittar inget om dom i instruktions boken finns dom inställningarna på alla eller?? (jag hittar dom under settings och sen tire setup och suspension setup)
 
Nu e tändstiftet i och hojen startad.

Låter som vanligt och går precis som vanligt. (kört ca 4 mil)
Nåt jag ska kolla eller tror ni bara det är att tuta och köra? Är i valet och kvalet om jag ska köra mina 60 mil på söndag...

//Christian

Det låter ju bra. Vad gäller stiftet, om hojen går som förut så skulle nog inte det bekymra mig nämvärt. Däremot det där med olja i avgassytemet, det skulle kanske behöva redas ut lite innan man kastar sig iväg 60 mil. Hinner du köra något hemma innan så du ser om fenomenet fortsätter? Kolla i så fall även nivån i motorn så det inte tar slut :)

/R
 
Självklart måste jag kolla det.. Ska köra så mycket som möjligt idag, dock har jag inte märkt det nån gång förutom precis efter "raset".

Tack för alla svar!

//Christian

Det låter ju bra. Vad gäller stiftet, om hojen går som förut så skulle nog inte det bekymra mig nämvärt. Däremot det där med olja i avgassytemet, det skulle kanske behöva redas ut lite innan man kastar sig iväg 60 mil. Hinner du köra något hemma innan så du ser om fenomenet fortsätter? Kolla i så fall även nivån i motorn så det inte tar slut :)

/R
 
jäklar vad skönt ,, men kolla gärna komp innan du ger dig iväg,,
finns enkla mätare på feltema ,, du ska ju bara mäta att det är lika mellan burkarna o inga specefika värden,, dom får du räkna ut.

mvh jocke

Nu e tändstiftet i och hojen startad.

Låter som vanligt och går precis som vanligt. (kört ca 4 mil)
Nåt jag ska kolla eller tror ni bara det är att tuta och köra? Är i valet och kvalet om jag ska köra mina 60 mil på söndag...

//Christian
 
nu är han här ,, mannen myten regnmakaren från Järpen ,, allas våran Lam-kaka ,,
nu ska hyssen smidas o verkställas ,,
the shoe must go on.
 
...Vet ni om det gör nån skillnad vad man har för inställning i tuonon på suspension set up och tire setup, hittar inget om dom i instruktions boken finns dom inställningarna på alla eller?? (jag hittar dom under settings och sen tire setup och suspension setup)
Ojoj, lek inte med dom där värdena!!:gnissla
Gör du fel kan det gå käpprätt åt pipan och vips! går du i omloppsbana runt månen...:D
 
Back
Top