Aprilia-tråden

Nu är jag lycklig ägare av en Falco -00:a. Den har lite extra grejer som BOS högdragna slipon, renegade chip och airkit. Öhlinsfjädrar fram och öhlinsbakdämpare. Stålomspunna bromsslangar fram.
Det är stor skillnad att köra en sån här twin mot Honda VFR, klart råare motorkaraktär på Aprilian.

Grattis! Då är det bara till att uppdatera profilbilden :tummenupp
 
Finns det några siffror på prestandan på Falcon?
Acceleration, toppfart mm? Faktan är kanske i praktiken meningslöst, men jag gillar siffror.
 
Min Mille-R 00 fick ett nytt batteri från Biltema igår, enligt deras tabell så skulle jag ta ett 10 Amp batteri, men jag mätte höjden och hittade ett 12 Amp gel-batteri som passar perfekt.

Iof har jag racekuts men det passar kanske på orginalmodellen oxo.

151 x 87 x 145 4,65 kg 80-821 499,00 kr

Förhoppningsvis så klarar detta batteri av den höga startströmmen som krävs då dom två jättekolvarna skall tända.
 
Jag provade två utav dessa batterier i min och det funkade inte alls
helt annat drag när jag bytte till ett Yuasa 12Ah har för mig att Biltemas klarade 160CCA och Yuasa 220 CCA.
 
Jag provade två utav dessa batterier i min och det funkade inte alls
helt annat drag när jag bytte till ett Yuasa 12Ah har för mig att Biltemas klarade 160CCA och Yuasa 220 CCA.
Jag laddade det nya batteriet ett par timmar innan jag provade, den startade igår iaf, får väl ut och testa så får man se om det funkar.

Lyset ska man INTE ha på när man startar, då storknar den.
 
köpte oxå gel batteri från biltema, nu såhär i efterhand så önskar jag att jag hade slängt femhundringen på en mås eller nåt annat roligt istället.

ren skit är det, tror inte ens de tog en vecka innan batteriet va helt dött, hann iallafall ladda upp originalbatteriet på den veckan och det är inne på sin 4e månad nu utan problem.
 
Jag laddade det nya batteriet ett par timmar innan jag provade, den startade igår iaf, får väl ut och testa så får man se om det funkar.

Lyset ska man INTE ha på när man startar, då storknar den.

Mitt tips är att köpa ett riktigt batteri från start istället... Ja det kostar mer! MEN har du lite otur så bränner du start relät!, men har du riktigt otur så förstör du "Sprag Clutch" och det vill du inte göra eftersom det kostar ganska mycket att laga!

Lyset är ett het tips att slå av när man startar Men det går inte på RSV efter 04->

Aprilia motorn behöver mycket start kräm! så det duger ej med skit batterier!
 
Mitt tips är att köpa ett riktigt batteri från start istället... Ja det kostar mer! MEN har du lite otur så bränner du start relät!, men har du riktigt otur så förstör du "Sprag Clutch" och det vill du inte göra eftersom det kostar ganska mycket att laga!

Lyset är ett het tips att slå av när man startar Men det går inte på RSV efter 04->

Aprilia motorn behöver mycket start kräm! så det duger ej med skit batterier!


Varta är det klart strömstarkaste jag hittat vad gäller CCA i den dimensionen.
(motsv ytx14)

Men visst är det väl bara pos-ljus som lyser på den nyare generationen RSV:er? Gör inte så faslig skillnad isf
 
det finns inget annat än strömställare mellan hel o halvljus på 04:a mille o nyare,så halvljuset är på automatiskt.
länge leve EU o deras bestämmanden.:huvet

Varta är det klart strömstarkaste jag hittat vad gäller CCA i den dimensionen.
(motsv ytx14)

Men visst är det väl bara pos-ljus som lyser på den nyare generationen RSV:er? Gör inte så faslig skillnad isf
 
Jag provade två utav dessa batterier i min och det funkade inte alls
helt annat drag när jag bytte till ett Yuasa 12Ah har för mig att Biltemas klarade 160CCA och Yuasa 220 CCA.
120 CCA på Fultemas batteri och 230 CCA på Varta, det blir till att returnera Fulbatteriet och köpa ett Varta för 1500:- :gnissla
 
det finns inget annat än strömställare mellan hel o halvljus på 04:a mille o nyare,så halvljuset är på automatiskt.
länge leve EU o deras bestämmanden.:huvet

Ha! då har de tänkt till åtminstone lite på Tuonon, där går inte halvljuset igång förrän motorn går (laddar?). Så vid start är det inget halvljus inte :tummenupp
Man får för den delen inte helljus heller, före motorn går.
Jämför kopplingsschema så kan du bli kvitt det kanske :banana

120 CCA på Fultemas batteri och 230 CCA på Varta, det blir till att returnera Fulbatteriet och köpa ett Varta för 1500:- :gnissla

Japp, det är drygt när man drabbas av dyrt är gott :mad:
 
Last edited:
Finns det några siffror på prestandan på Falcon?
Acceleration, toppfart mm? Faktan är kanske i praktiken meningslöst, men jag gillar siffror.

Hittade lite info om 04:an (Falco)
0-100km/h 3,2sec
toppfart 255km/h
 
det finns inget annat än strömställare mellan hel o halvljus på 04:a mille o nyare,så halvljuset är på automatiskt.
länge leve EU o deras bestämmanden.:huvet


Hej !

Vill inte lobba för eu nu men automatiskt halvljus är en klassisk svensk
ide som många länder i eu tycker suger fett. Väldigt få europeiska
länder utanför skandinavien vill ens ha det men statistiken talar tydligen
för att det är säkrare att köra dagtid med ljusen på.

Minns när jag bodde i Barcelona ett år (00-01) och jag blev total sågad
på jobbet 10 ggr per dag för att jag åkte omkring med ljuset på dagtid.
Typ hundra bilar om dagen tutade och blinkade på mig dessutom.

Men personligen tror jag det räddar några hoj åkare med automatiskt halvljus.
Bilister är ju halvblinda......!

Mvh
 
Jag har absolut inget imot automatiskt halvljus men på min hoj o övriga fordon så vill jag ha möjligheten att fimpa lyset vid behov,, exempelvis klent batteri.
// Jocke


Hej !

Vill inte lobba för eu nu men automatiskt halvljus är en klassisk svensk
ide som många länder i eu tycker suger fett. Väldigt få europeiska
länder utanför skandinavien vill ens ha det men statistiken talar tydligen
för att det är säkrare att köra dagtid med ljusen på.

Minns när jag bodde i Barcelona ett år (00-01) och jag blev total sågad
på jobbet 10 ggr per dag för att jag åkte omkring med ljuset på dagtid.
Typ hundra bilar om dagen tutade och blinkade på mig dessutom.

Men personligen tror jag det räddar några hoj åkare med automatiskt halvljus.
Bilister är ju halvblinda......!

Mvh
 
Japp, det är drygt när man drabbas av dyrt är gott :mad:
Varta YTZ14S-BS är batteriet som ger 230CCA, jag fick lite rabatt så det blev endast 1365:-, det finns liknande batterier typ YTZ14-BS men dom ger bara 100-120 CCA.

Troligen är det den höga startströmmen som knäcker budgetbatterierna, dom klarar inte den kortslutning som uppstår när stortwinnen drar runt.

Inte så kul att springstarta enliterstwinnar :tungan
 
Nä särskilt inte när man är så gammal som du:tungan:rolleyes::D har provat en gång och det var inte lent mot varken hjärta eller lungor.
Men nu sitter det ett 230CCA batteri på plats, vilken j-a skillnad när man trycker på startknappen, kabooom så smäller aset igång.

Borrade 15 mil igår på små krokvägar och bara njöt att mullret från Rotaxen.
 
Men nu sitter det ett 230CCA batteri på plats, vilken j-a skillnad när man trycker på startknappen, kabooom så smäller aset igång.

Borrade 15 mil igår på små krokvägar och bara njöt att mullret från Rotaxen.

Det är gott när man slipper oroa sig för om den ska orka starta :tummenupp
Rotax är förjäkla bra :yoparty
 
2 Dagar till semester eller närmare 1 dag wieeeee :yoparty , Sommar o sol o :fyllisar o brum brum :tummenupp :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top