Aprilia-tråden

Hur är den storleksmässigt jämfört med millen?

Den är lite annorlunda, millen kändes lite mindre faktiskt, speciellt knävinkeln är lite styggare på millen.
Tanken känns lång på duccen, så man får en rätt elak framåtlutad sittställning.

Duccen är betydligt jobbigare att toura på, den spottar och fräser under 4000, och det känns som man sitter i utförsbacke, och benen får jobba om man inte vill hänga på handlederna.
Men allt klarnar när man släpper loss den, när man börjar hänga av så stämmer allt, man får perfekt stöd här och var.

Duccen är sjukt lättsvängd och styr in hårt, bromsarna är helt bisarra (men jag antar att det är samma brembo på en nyare mille med :) ).

Det är ändå en rätt snarlik upplevelse, twinkänslan är densamma, men allt är lite styggare (utom knävinkeln). :) Ljudet med termisar och öppen kopplingskåpa får jag säga är bra mycket hårigare.

Men, rent vardagsmässigt är Millen kanske en lättare maskin att leva med, vill man vara fin får man lida pin som det heter. :hihi Men det är det värt.

/J
 
Känns den mycket rappare i motorn än den gamle?

Mycket är nog tack vare det förbättrade chassit, som gör att hojen reagerar mer distinkt och mindre ryckigt. Hur man lyckats få en stor twin till att gå såhär
mjukt är rätt imponerande. Men visst märks det att där är 20-30hk till, inget snack om saken man får ju hålla i ordentligt när man vrider på:D

Grattis - Den är verkligen läcker !!!

:tummenupp Tackar, jag är supernöjd!
 
Last edited:
Ska bli intressant o höra vad du säger efter dina 2 första servicar :o)
som du sa ,, vill man vara fin får man lida pin:gnissla

var handlade du ?

Den är lite annorlunda, millen kändes lite mindre faktiskt, speciellt knävinkeln är lite styggare på millen.
Tanken känns lång på duccen, så man får en rätt elak framåtlutad sittställning.

Duccen är betydligt jobbigare att toura på, den spottar och fräser under 4000, och det känns som man sitter i utförsbacke, och benen får jobba om man inte vill hänga på handlederna.
Men allt klarnar när man släpper loss den, när man börjar hänga av så stämmer allt, man får perfekt stöd här och var.

Duccen är sjukt lättsvängd och styr in hårt, bromsarna är helt bisarra (men jag antar att det är samma brembo på en nyare mille med :) ).

Det är ändå en rätt snarlik upplevelse, twinkänslan är densamma, men allt är lite styggare (utom knävinkeln). :) Ljudet med termisar och öppen kopplingskåpa får jag säga är bra mycket hårigare.

Men, rent vardagsmässigt är Millen kanske en lättare maskin att leva med, vill man vara fin får man lida pin som det heter. :hihi Men det är det värt.

/J
 
Sorry grabbar, har svikit er, och det var med ett hugg i bröstet man lämnade Millen idag.

Jag har gått över till den mörka sidan... :iamyourfather

/J

Du vet att du kommer ångra dig... som sagt du är välkommen åter...
 
Haha, luktar lite surt-sa-räven här. ;)

Det är en *grym* båge helt klart, och servicekostnaderna verkar faktiskt inte vara fullt så stygga som det målas upp, stor service är bara marginellt dyrare än på Millen...

Jocke - AVA i fjollträsk. :) Jag har inte haft kontakt med dem tidigare, och det är utan jämförelse den trevligaste firman man dealat med hittills, ordning och reda värre..

/J
 
Var inne och tittade på RSV4-an hos Denny i Haninge igår... ojojoj...!!!:Bugar

... :D

Jag var inne idag, och kan bara hålla med.. ojojoj RSV4:an är ju grymt läcker:Bugar:Bugar, väcker ha begär:yoparty, Hoppas det blir en riktig Tuono variant av den sedan.
Jag förstår om den blivande ägaren är ivrig:D
 
Här kommer inga "sura" miner heller :o)
jag vet inte hur dina servicekostnader på millen varit hittils och vart du lämnat den men en sak vet jag säkert och det är att byta remmar+justera valvole + lite annat ducce jox kostar betydligt mer än på millen,, för det första så har den inga remmar o sedan så är det sällsynt med ventiljusteringar,oftast mest kontroll av ventilspel.
men visst är väl testastretta motorerna något slitstarkare än sina föregångare men upp i Rotax klass har dom inte kommit än.
jo jag har kört 1098 o tyckte den gick trevligt och förmodligen så är väll 1198 ännu trevligare,det är bara prislappen som inte är så trevlig.

men visst är det skojjsigt att byta hoj ,, vare sig vill eller kan missunna någon det,, kör försiktigt bara
// Jocke


Haha, luktar lite surt-sa-räven här. ;)

Det är en *grym* båge helt klart, och servicekostnaderna verkar faktiskt inte vara fullt så stygga som det målas upp, stor service är bara marginellt dyrare än på Millen...

Jocke - AVA i fjollträsk. :) Jag har inte haft kontakt med dem tidigare, och det är utan jämförelse den trevligaste firman man dealat med hittills, ordning och reda värre..

/J
 
... Hoppas det blir en riktig Tuono variant av den sedan.

Som den här, menar du? Vet inte om den varit uppe tidigare. Kul grej, men nae inte verklighet riktigt än.
 

Bifogat

  • aprilia-tuono-rsv4-450.jpg
    aprilia-tuono-rsv4-450.jpg
    62.7 KB · Visningar: 66
Är den kvar på lördag så ska jag dit o kolla in den jag med,

Tyvärr är jag på fest hela lördag (kompis som fyller jämnt) - annars hade du varit välkommen att ta några mil till på din nya hoj och få nåt i kistan innan du vänder hemmåt...

Vi ses senare !:tummenupp
 
RSV4 Factory

BTW.
Kunde inte låta bli att citera Visordown i deras side by side jämförelse mellan två tusenkubikare...

"So yes, if you really do spend hours at a time in the saddle, crossing the Channel to playground Europe every couple of weeks in summer to junk a pair of tyres, go Fireblade - the Aprilia will batter your backside into surrendering long before you reach Dover.

But if you live for those snatched moments of dynamic bliss that elevate riding a motorcycle to something with angels singing and stuff, you worship race bikes as some people do that God chap and you hear race engines in your dreams, whether they belong to Doohan's Suzuka 8 Hour RVF or Andrea Dovizioso's RCV on the overrun, the RSV4 is every bit as awesome as you dared dream it would be. That it's also beautifully built, with detailing you could lose months taking in, is just the cherry on a cake the size of Rome's Coliseum."

Fan vet om man törs provköra en sådan maskin... sen är man väl rökt och börjar panta flaskor på lunchrasten och gömma pengarna för familjen...
:brinnerup :D
 
Ser att det vart en vit 08:a tillslut...är jävligt glad att jag inte sålde min nu när den är nerdrevad och fått på lite ljuddämpare...

grattis till hojen
 
Som den här, menar du? Vet inte om den varit uppe tidigare. Kul grej, men nae inte verklighet riktigt än.

Usch nej, har sett denna PS variant förrut och den är hemsk, flärparna på tanken får den att se ut som en B-king...bläää.

Nä jag hoppas på att den blir som Tuonon i dag som rakt upp och ned är en strippad mille med crosstyre, men den kanske blir så brutal att de kanske måste förlänga svingen eller nåt liknande och de må ju va hänt:)
 
Ingen fara med det,
det blir flera tillfällen för o toura o ljuga lite,
jag är ju i byn var annan helg så tillfällen blir det :o)

tack för erbjudandet hur som,, det glömmer ja inte :tummenupp

ha det
/ Jocke

Tyvärr är jag på fest hela lördag (kompis som fyller jämnt) - annars hade du varit välkommen att ta några mil till på din nya hoj och få nåt i kistan innan du vänder hemmåt...

Vi ses senare !:tummenupp
 
Är den kvar på lördag så ska jag dit o kolla in den jag med,

Var där och kollade på den igår, Denny skulle lev. i går kväll. Så du får inte seee deeen! :arsele

Kan bara säga att vill-ha-faktorn e hög utan att ens ha hört den eller kört den.:drool :Bugar
Bara att vänta på att 200 lök trillar in... :va
 
Landracing - kolla hur fort hojen går eller om du vågar...

Hejsan !

Vet att Jocke har varit inne och läst på tråden, den om att gasa fullt på ett flygfält i Halmstad 11-12 juli.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206164

Hur många här skulle vara intresserade - kunde ju vara kul att träffa några av er och samtidigt putsa egna rekordet på hojen.:tummenupp
När man åker på bana hinner man ju aldrig upp i topphastigheten... däremot har jag kontrollerat underlaget :gnissla :huvet

Jag måste kolla med familjens kalender mm, tänkte i alla fall börja med att slänga ut frågan. :D
 
visst vore det intressant att testa under kontrollerade former,
vad säger Lam-Kaka ,, är du på ?

Hejsan !

Vet att Jocke har varit inne och läst på tråden, den om att gasa fullt på ett flygfält i Halmstad 11-12 juli.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206164

Hur många här skulle vara intresserade - kunde ju vara kul att träffa några av er och samtidigt putsa egna rekordet på hojen.:tummenupp
När man åker på bana hinner man ju aldrig upp i topphastigheten... däremot har jag kontrollerat underlaget :gnissla :huvet

Jag måste kolla med familjens kalender mm, tänkte i alla fall börja med att slänga ut frågan. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top