Aprilia-tråden

Just därför är det bäst att ringa FB själv och få svar på förs frågor...............

/J

Jo, det var just det som Swedie gjort.

Frågan gällde "Finns det nåt försäkringsbolag för märket Aprilia?" Svar; Nej, inga märkesförsäkringar för denna italienska finns, tyvärr.

Alltså är det billigaste du hittat på de "ordinarie" bolagen det billigaste som finns.
 
Styrdämpare

Funderar på att skaffa en styrdämpare till Falcon. Frågan är om en dämpare passar från en Mille ( ej R) av lika årgång? Vad skiljer dem åt eller inte? Kan man köpa en universal? Vilken slaglängd ska man ha i sådana fall?

/Mattias
 
Efter att ha kört ninja ett par år är jag sugen på att byta hoj. Antingen till en r1-98 pga. förmånlig försäkring, eller en rsv mille.

Den gula mille-R har varit en drömhoj länge nu, men jag har en budget på ca 50k så den är nog fortfarande lite dyr, dessutom verkar den inte helt lätt att få tag i.

Dock finns ett par 99-00 på blocket som ligger i min prisklas. Jag tycker dessa är rätt fula, men det är ju prestandan som räknas. Kom det en helt ny hoj vid 01 nånstans, eller är det bara färgerna som skiljer? Något särskillt att tänka på om man ska kika på en 99 eller 00?

Visa nu att ni är bättre än gubbarna i r6/r1-tråden och kom med lite reflektioner på ovanstående! ;)

Tack på förhand!

/Linus
 
Efter att ha kört ninja ett par år är jag sugen på att byta hoj. Antingen till en r1-98 pga. förmånlig försäkring, eller en rsv mille.

Den gula mille-R har varit en drömhoj länge nu, men jag har en budget på ca 50k så den är nog fortfarande lite dyr, dessutom verkar den inte helt lätt att få tag i.

Dock finns ett par 99-00 på blocket som ligger i min prisklas. Jag tycker dessa är rätt fula, men det är ju prestandan som räknas. Kom det en helt ny hoj vid 01 nånstans, eller är det bara färgerna som skiljer? Något särskillt att tänka på om man ska kika på en 99 eller 00?

Visa nu att ni är bättre än gubbarna i r6/r1-tråden och kom med lite reflektioner på ovanstående! ;)

Tack på förhand!

/Linus

Hej det fins en röd -00 på Blocket som ser mycket fin ut:yopartyUtagen -02 Den kanske du kan få för dina 50:tummenupp
Jag tror nästa modell kom -02:va Jag hadde en -02:tungan Var mycket nöjd med den:D Lycka till:tummenupp

:D :D :D :D
 
Nu behöver jag lite tullhjälp...om jag ska shoppa hos AF1Racing, finns det någon gräns för tull? Alltså, om man köper något tillräckligt billigt, åker man på tull iaf? Vad ska man räkna med för merkostnad? Jag har för mig att det har stått i tråden men hittar det inte igen. Vad brukar de ha för leveranstider?

/Danne, redan i pimp- och uppgraderingstagen...
 
Hej det fins en röd -00 på Blocket som ser mycket fin ut:yopartyUtagen -02 Den kanske du kan få för dina 50:tummenupp
Jag tror nästa modell kom -02:va Jag hadde en -02:tungan Var mycket nöjd med den:D Lycka till:tummenupp

:D :D :D :D

Den har jag sett. Finns flera -99 och -00 på blocket som ligger hyffsat rätt i pris.

Den här ser ju fin ut. Annonsen säger -99 men bilden och priset säger 02 tycker jag? :va

Ni som kört både den gamla och "nya" modellen som kom vid -02. Upplevde ni någon enorm skillnad som motiverar att man läggar några slantar extra på en sådan?
 
Nu behöver jag lite tullhjälp...om jag ska shoppa hos AF1Racing, finns det någon gräns för tull? Alltså, om man köper något tillräckligt billigt, åker man på tull iaf? Vad ska man räkna med för merkostnad? Jag har för mig att det har stått i tråden men hittar det inte igen. Vad brukar de ha för leveranstider?

/Danne, redan i pimp- och uppgraderingstagen...

Jag har handlat en del hos AF1...grejjerna har kommit på 1vecka ungefär, väldigt snabb leverans för att skickas ifrån USA. Vet inte riktigt hur de räknar med tullavgiften men jag tror de lägger på moms..ca.25%.
 
Den har jag sett. Finns flera -99 och -00 på blocket som ligger hyffsat rätt i pris.

Den här ser ju fin ut. Annonsen säger -99 men bilden och priset säger 02 tycker jag? :va

Ni som kört både den gamla och "nya" modellen som kom vid -02. Upplevde ni någon enorm skillnad som motiverar att man läggar några slantar extra på en sådan?

Det är en 02a(om man kollar på bromsskivor , kåpor m.m)

Kan inte riktigt ytra mig om 99-00 vs 01-03 förutom att 01 har andra kåpor störe avgas ventiler, plast tank, updaterad koppling m.m



Handlar man på af1 racing så åker man nästan garanterat på tull tyvär, så länge man inte har någon mellan hand som packar om i usa och skickar det privat.
 
Japp, tänkte jag skulle räkna med tullen i totalkostnaden så därför var det lite intressant att veta dels om det fanns någon undre gräns som det inte bryr sig om att förtulla och dels vad för kostnader som tillkommer när tullen har kikat i mitt paket. Det är väl inte bara moms? Räknar de på totalsumman inklusive frakt?
 
Jag tackar för era svar. Är det någon mer som har lite reflektioner och/eller vet några avgörande skillnader årsmodellerna emellan tas de tacksamt emot.

Något modellspecifikt som man ska kika extra på om man tittar/provkör någon?

Mvh Linus

edit: Etersom jag kör halvförsäkrat kommer hojen förmodligen få krachkåpor tämligen omgående. Kommer kåporna från en -02:a passa en -00:a utan större modifieringar?
 
Någon utav apåkarna här som har en bra lösning på bankörning=95dBa och ett akra 2-2 helsystem som vid mätning idag låg på ca 100dBa vid förbipassering. Det är ju ett ganska gediget arbete att byta tillbaka till orginalet bara för en dag på banan.
Någon som provat att montera dubbla orginalburkar alternativt orginalburkar från någon 1000 kubiks radfyra eller liknande.
 
Någon utav apåkarna här som har en bra lösning på bankörning=95dBa och ett akra 2-2 helsystem som vid mätning idag låg på ca 100dBa vid förbipassering. Det är ju ett ganska gediget arbete att byta tillbaka till orginalet bara för en dag på banan.
Någon som provat att montera dubbla orginalburkar alternativt orginalburkar från någon 1000 kubiks radfyra eller liknande.

På min kompressormatade Aprilia så kör jag med hemmagjorda db-killers till mitt slipon på de banor där det är "mindre" krav. På typ Anderstorp så har jag standard på och försöker gilla läget..............inte roligt.

Om du monterar dubbla dämpare så kan du laborera lite med dämpningen vs flödet. 2 "orig" dämpare ger en tyst hoj men du skulle nog kunna öppna dom lite för mer effekt och ändå hålla ljudnivån nere eftersom du har dubbelt upp i ljuddämpare.

/J
 
Japp, tänkte jag skulle räkna med tullen i totalkostnaden så därför var det lite intressant att veta dels om det fanns någon undre gräns som det inte bryr sig om att förtulla och dels vad för kostnader som tillkommer när tullen har kikat i mitt paket. Det är väl inte bara moms? Räknar de på totalsumman inklusive frakt?
Tror inte det finns en undre gräns men om den finns så ligger den så lågt att
den hamnar i samma storlek som frakten mao inte nå't att räkna med.

Har handlat en hel del från AF1 men faktiskt inte kollat jättenoga på hur det där med tull o moms egentligen räknas.:confused:
Men jag har för mig att tullen är 9% på rubbet inkl frakt och se'n moms ovanpå det.
Som tumregel kan du, just nu, räkna med en valutakurs på 8,20 då tar du höjd för frakt, tull och moms.
På det sättet får du enkelt en slutsumma som ligger rätt nära det faktiska.
 
Last edited:
Ny hoj ?

Är den någon som har koll på Mille ifrån 99 och 00 ? Jag tänkte åka och kika på några i helgen , så det kan vara bra och veta vad man ska kika extra noga på som är modellspecifikt....
 
Fuck, min mille har gjort det igen! Hojen "bryter" på 9000rpm i samtliga växlar. Om man torrgasar (i friläge) så bryter den på 12 som den ska men när den måste jobba så.. Tändstiften? kanske skulle vända mig till teknik/mek-tråden men provar här först! Får väl köra den till rep. igen =(
 
Är den någon som har koll på Mille ifrån 99 och 00 ? Jag tänkte åka och kika på några i helgen , så det kan vara bra och veta vad man ska kika extra noga på som är modellspecifikt....

Jag har nyss köpt en Mille 00a och är jättenöjd med både inköpspris o försäkrings kostnader. De går kanon o motorn och är väldigt roliga att köra. Den känns ganska stor på mig som "bara" är strax över 170, men den känslan försvinner då den är väldigt lättkörd"

Vad som kan strula är ev kopplingen, i övrigt har jag inte hört så mkt. Kolla även att fram-skivorna inte är snea, märker du direkt vid bromsning.<
Går den bra så köp. Tänk bara på att inte ge "för mycket" för dessa hojjar om slitdelar behövs bytas, fast du är köpsugen. Försök pruta. De är ju trots allt snart 8-9år gamla! mellan 43-50 är väl ok pris.
 
Jag har nyss köpt en Mille 00a och är jättenöjd med både inköpspris o försäkrings kostnader. De går kanon o motorn och är väldigt roliga att köra. Den känns ganska stor på mig som "bara" är strax över 170, men den känslan försvinner då den är väldigt lättkörd"

Vad som kan strula är ev kopplingen, i övrigt har jag inte hört så mkt. Kolla även att fram-skivorna inte är snea, märker du direkt vid bromsning.<
Går den bra så köp. Tänk bara på att inte ge "för mycket" för dessa hojjar om slitdelar behövs bytas, fast du är köpsugen. Försök pruta. De är ju trots allt snart 8-9år gamla! mellan 43-50 är väl ok pris.

Tack för infon. Men det är väl som vanligt man, står däe och dreglar och har ca 30 min på sig för ett beslut. Så lite tur sitter inte i vägen
 
Funderar på att skaffa en styrdämpare till Falcon. Frågan är om en dämpare passar från en Mille ( ej R) av lika årgång? Vad skiljer dem åt eller inte? Kan man köpa en universal? Vilken slaglängd ska man ha i sådana fall?

/Mattias

Edit: Lyckades hitta lite info om dämperiet ändå :tungan Tydligen ska en Öhlinare som heter SD 200 Funka ypperligt. Slagläng 60mm eller något liknande. Bjussar på en på Ebay så håll tummarna åt mig att den blir min, min, min....:rolleyes: :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top