Aprilia-tråden

Buster skrev:
Synd att man missade den där svängen då.
Men det var rättså trevligt på Mantorp också.

Behöver mer pulver/lägre luftmotstånd NUUUU.
Blev ifrånkörd på långrakan av Nicklas Carlberg, med en R6'a.
Annars gick det rätt bra. Lyckades knäppa in nån 1.28.7 tid på laptimern trots ganska mycket trafik och många omkörningar.

Har vad du behöver;)
Helsystem titanium, Renegade air kit;
pris 10.000kr för allt, inte använt länge......
 
Aprilia Fan skrev:
Har vad du behöver;)
Helsystem titanium, Renegade air kit;
pris 10.000kr för allt, inte använt länge......
Hur mycket mer ger det då jämfört med Akrapovic slipon, Arrow-chip och Aprilias hi-flow luftfliter?

Luftburken vet jag att det fortfarande är en begränsande faktor. Tycker dock att Renes luftkit är dyrt för en platta och lite skumgummi.
 
Buster skrev:
Hur mycket mer ger det då jämfört med Akrapovic slipon, Arrow-chip och Aprilias hi-flow luftfliter?

Luftburken vet jag att det fortfarande är en begränsande faktor. Tycker dock att Renes luftkit är dyrt för en platta och lite skumgummi.

Det gör ganska så mycket, du känner skillnad, säger inte bara så för att jag vill sälja
 
Buster: Airkittet kostar mindre än 1 bakdäck och räcker hur länge som helst. Visst det ser kanske inte ut som 2´500:- men det ger defenetivt nått och låter dessutom fint( det är kanske inte såå viktigt för varvtiderna....).

Fråga Mikcar, vi bytlånade hoj i söndags och det enda han sa är att han skall ha ett. Han tyckte svaret på gas var bättre och det skjutsade till direkt.. Men va fasen fråga honom föresten.

Aprilia fan: Taz var å frågade mig om chip nu på kvällen och jag svarade utan att veta att det var ditt han var intresserad av (jag såg hans PM först nu när jag kom hem)...ähum..så jag sa att han kunde få chip lite billigare hos en viss Renegade airkit vägrare...f-låt, jag visste inte....
 
Triggerhappy skrev:
Buster: Airkittet kostar mindre än 1 bakdäck och räcker hur länge som helst. Visst det ser kanske inte ut som 2´500:- men det ger defenetivt nått och låter dessutom fint( det är kanske inte såå viktigt för varvtiderna....).

Fråga Mikcar, vi bytlånade hoj i söndags och det enda han sa är att han skall ha ett. Han tyckte svaret på gas var bättre och det skjutsade till direkt.. Men va fasen fråga honom föresten.

Aprilia fan: Taz var å frågade mig om chip nu på kvällen och jag svarade utan att veta att det var ditt han var intresserad av (jag såg hans PM först nu när jag kom hem)...ähum..så jag sa att han kunde få chip lite billigare hos en viss Renegade airkit vägrare...f-låt, jag visste inte....

Gör det stor skillnad , om man drevar ner till 16 fram?
 
Re: Toppfarter.

jocke i köping skrev:
Angående toppfarter,,
senast igår var jag ute och körde undan lite men en polare som har en Blade RR han hade 279 på mätaren och jag hade 268 och blev klart efter på en raka på ca:4km var han säkert 500 meter efter när det roliga var över.tidigare har jag kört ärliga 270 på samma ställe.jag har orginal utväxling och 180/55 däck men fixat lite med luftburk och chip+titanslipon som verkar funka bra.
jag her sett i pappren på 02:orna att fabrikens uppgifter säger att toppfarten ska kunna vara 283kmt så om allt e rätt justerat så borde den ju vara i närheten i alla fall.
mvh: Jocke i köping

Hej igen!

Tack för sist, om jag inte har sagt det tidigare.
Har du kvar nr till David?
Kan du maila mig det om du har det:)
 
Gör det stor skillnad , om man drevar ner till 16 fram?

Buster har bättre koll på Mille drevningar. Jag gick ned en kugg fram på Falcon, det gjorde ingen jätteskillnad. Kunde ändå inte varva ut den på 5án på gälleråsen. Jag tror Buster fällde nån liknande kommentar med sin 16/44 drevning. Superbike föraren Torbjörn Andersson körde också 16/44 på sin Race mille, men det är klart att han ändrar väl lite emellanåt.

Vet du hur hårt oljetrågsskruven ska sitta. Den som sitter i själva motorn?

Jag får kolla i mina momentpapper hemma ikväll.
Jag kommer igen :tummenupp
 
Aprilia Fan skrev:
Vet du hur hårt oljetrågsskruven ska sitta. Den som sitter i själva motorn?

Du menar magnetpluggen? Den ska sitta så hårt tills underläppen börjar darra i ca. 10 Hz och svettdropparna faller med ett intervall av 3 st. /s och sen när det säger klick i armbågen då vet du att det är exakt rätt moment (eller var det tändstiften...?).
Men enligt ägarhandboken ska det visst va 12 Nm...

Aprilia Fan, jag har skickat P.M till dig ang. ditt Renegadekit.

Kommentar från mig ang. Renegade efter att ha provat TriggerHappys hoj är att den drar ännu friskare från låg- och mellanregistret.... eller så upplevdes det så i alla fall p.g.a det enorma insugsljudet! Om jag får tag i ett R-kit så har jag tänkt att bänka min hoj före och efter för att se skillnaden på papper också.
 
Mickar har infört ett nytt mätsystem för momentdragning..jag ligger dubbelvikt och garvar så jag gråter......10Hz..darrar :D :D :D :D :D *ASG*
:squid

Vadå insugsljud...jag hör ingenting längre...det bara piper hela tiden........ :confused:
 
Triggerhappy skrev:
Mickar har infört ett nytt mätsystem för momentdragning..jag ligger dubbelvikt och garvar så jag gråter......10Hz..darrar :D :D :D :D :D *ASG*
:squid

Vadå insugsljud...jag hör ingenting längre...det bara piper hela tiden........ :confused:

Javisst! Jag tror inte så mycket på vetenskapen... går på intuition.... ;)

TH: Jag tror att det är du som piper p.g.a att din bollar sugits in i motorn... Kanske ska vänta lite med Renegade då jag inte har några barn ännu... :eek:
 
Aprilia Fan skrev:
Gör det stor skillnad , om man drevar ner till 16 fram?
Har 16 fram och 44 bak.
Räknade lite på det där med drevning och det verkar inte som om utväxlingsförhållandena som står i instruktionsboken stämmer. Har en R -00'a. Kan vara så att R modellen inte har samma som vanliga RSV'n, men det är samma instruktionsbok för båda modellerna.

Enligt utväxlingen i instruktionsboken så ska den göra 276 med 16/44. Min gör ca 260 vid 10500 rpm på sexan.

Lådan blir ju mer "tätstegad" med lägre slutväxel så det blir lättare att ligga på optimalt varvtal. Egentligen bara viktigt på bana.

By the way, på långa rakan på Mantorp i söndags så kom jag ungefär upp i 230 enligt toppfartsloggen i instrumenten.

Tror nästan att jag ska ha ett eget luftburksprojekt i vinter. Nått måste man ju ha att mecka med under de kalla månaderna.
 
Last edited:
Blir inte klok

Hojen vill tömma reserv behållaren på glykol hela tiden?
Tittar men ser ingenstanns att det läcker, ibland är det en liten pöl under hojen?????
Kollat alla slangar, ingen som läcker.


Har någon här haft ett litet knack, som uppkommer ibland.
Låter som att det kommer ifrån fram drevet??????
hör bara det på ettans växel när jag släpper gasen.....
Någon som haft något av detta?

Tobbe
 
Last edited:
mikcar skrev:
Du menar magnetpluggen? Den ska sitta så hårt tills underläppen börjar darra i ca. 10 Hz och svettdropparna faller med ett intervall av 3 st. /s och sen när det säger klick i armbågen då vet du att det är exakt rätt moment (eller var det tändstiften...?).

Du får nog göra en tabell med alla åtdragsmoment enligt den nya skalan.
Hur många underläpps Hz och svettdroppar/s ska bakhjulet sitta med?
 
Buster skrev:
Har 16 fram och 44 bak.
Räknade lite på det där med drevning och det verkar inte som om utväxlingsförhållandena som står i instruktionsboken stämmer. Har en R -00'a. Kan vara så att R modellen inte har samma som vanliga RSV'n, men det är samma instruktionsbok för båda modellerna.

Enligt utväxlingen i instruktionsboken så ska den göra 276 med 16/44. Min gör ca 260 vid 10500 rpm på sexan.

Lådan blir ju mer "tätstegad" med lägre slutväxel så det blir lättare att ligga på optimalt varvtal. Egentligen bara viktigt på bana.

By the way, på långa rakan på Mantorp i söndags så kom jag ungefär upp i 230 enligt toppfartsloggen i instrumenten.

Tror nästan att jag ska ha ett eget luftburksprojekt i vinter. Nått måste man ju ha att mecka med under de kalla månaderna.

Jag tejpar alltid över mätaren, ser bara varv räknaren, funkar för mig iaf. Man ska inte sitta och titta på den;)
 
Hmmm...

Vad tror ni att ett hyggligt portningsjobb kostar + inslipning av ventiler. Ev byte av kammar....

Hur långt räcker 10-12´000 tror ni..???

Vem kan porta ??? Grottis var ju given men den store motorguden hämtade sin son i förtid :(


Aprilia Fan, på denna länk hittar du alla moment i vanliga tråkiga Nm. http://www.angelfire.com/falcon/v-twins/Aprilia-manuals.htm
 
Last edited:
Triggerhappy skrev:
Hmmm...

Vad tror ni att ett hyggligt portningsjobb kostar + inslipning av ventiler. Ev byte av kammar....

Hur långt räcker 10-12´000 tror ni..???

Vem kan porta ??? Grottis var ju given men den store motorguden hämtade sin son i förtid :(


Aprilia Fan, på denna länk hittar du alla moment i vanliga tråkiga Nm. http://www.angelfire.com/falcon/v-twins/Aprilia-manuals.htm

Marklund i Piteå vill ha ca. 3000kr för att porta mina.
han sa att det ger 10 hk, billiga hästar.
Men då ville han att man skulle skicka topparna till honom.
Mc-express heter firman
 
3´000:- det e ju ingenting. 10Hk upp, då gäller det nog att allt annat stämmer också....hmmm...väldans sugen... hur länge behöver de topparna ??
Vet i fasen om jag vill lyfta topparna själv..Gulp !

Buster: ordna så vi kan påverka mapningen.
Mickar: När åker vi till Henning, Buster e nog intresserad också (Olika chip) + säkert flera som är intresserade....
Vi hyr Henning en eftermiddag och tar reda på fakta.
Har han Air/Fuel mätning ??
Har nån vacumklockor, så ställer vi CO halten och balanserar cylindrarna.


På Rörken i går så spännde jag det överdrivna slacket i gashandaget..och det vart en ny hoj, undrar om jag någonsin öppnat spjällen max ??? + att finliret vart klart smidigare.
 
ni snackar om ökat hästantal,jag vill ha mindre och funderar starkt på att strypa min hoj :) kan ju iaf inte använda den fullt ut :D :skrämd . en plats där det hände mycket märkliga saker är bifogad.....tagen av benkar.lägg märke till Kaz torkninga av kläder på sin arrow pipa,bara jag o duccefrank klarade oss heltorra :D
 

Bifogat

  • 99999999999999.jpg
    99999999999999.jpg
    89.1 KB · Visningar: 202
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top