Aprilia-tråden

Motor

_basse_ skrev:
2106543 Ja, jag vet att jag "Fucked up"...........

Är det billigare att köpa ny motor än att renovera den jag har..?

Riva motorn och byta skuret lager skulle kosta mellan 12k och 20k. Är det en rimlig kostnad? Jag klarar inte av att riva den själv...


Jag har ett par motorer1 från-01 1400mil,en från-02ca900 mil du kan få köpa en av dom för 10´
mvh
 
#Olsson# skrev:
Om det inte tycks funka till en början - fortsätt ett tag tills det blir bra.

Tur att du la till det sista om att fortsätta tills det blev bra, för det verkar det ha blivit. :) Var på väg att ge upp flera gånger då jag tyckte det snarare kom mer olja efter varje omgång bladmåttsgympa men till slut kom det inget hur hårt jag än pumpade :tummenupp

Vad menas med att det ska smörjas när det blir dammtorrt? Med vadå?
 
Last edited:
IvarS skrev:
2108158

Vad menas med att det ska smörjas när det blir dammtorrt? Med vadå?

Bra att det gick bra.

Öhlins har ett fett för ändamålet(kolla i manualerna hos ohlins.se) De tipsade att lägga in fett innanför dammskydden. Hur som helst så fuskar jag med OK fett av okänd sort. Det skall bara var en antydan till flottihghet. Jag brukar peta på varje till varannan tur ungefär.

IvarS skrev:
2108158 Var på väg att ge upp flera gånger då jag tyckte det snarare kom mer olja efter varje omgång bladmåttsgympa..

Känner igen symptomen. Det har hänt flera gånger att man liksom skapar nya läkage på nya ställen. Då är det bara att köra igen.
 
Måste bara nämna min "fullösning" när jag monterade diodblinkers på hojen.
Glömde bort det här med motstånd (har beställt nu), och som ni vet, så blinker ju inte blinkersen snabbt på en aprilia när en blinkers faller bort, utan den lyser hela tiden istället. Och sätter man dit 4 diodblinkare så lyser alla 4 när man petar på blinkersknappen... :va

så, vad göra tills motstånden kommer??? Jo, jag koppla på de gamla blinkersen parallellt, och vips funka det skitbra. Knölade sen in blinkersen ovanför kylaren respektive i bakkutsen, får duga tills motstånden kommer. Ser lite roligt ut när man blinkar bara, speciellt på kvällen, blir orangt blink runt hela ramen och instrumentpanelen... :hihi

/Pajje
 
Psychobiker skrev:
2110479 Måste bara nämna min "fullösning" när jag monterade diodblinkers på hojen.
Glömde bort det här med motstånd (har beställt nu), och som ni vet, så blinker ju inte blinkersen snabbt på en aprilia när en blinkers faller bort, utan den lyser hela tiden istället. Och sätter man dit 4 diodblinkare så lyser alla 4 när man petar på blinkersknappen... :va

så, vad göra tills motstånden kommer??? Jo, jag koppla på de gamla blinkersen parallellt, och vips funka det skitbra. Knölade sen in blinkersen ovanför kylaren respektive i bakkutsen, får duga tills motstånden kommer. Ser lite roligt ut när man blinkar bara, speciellt på kvällen, blir orangt blink runt hela ramen och instrumentpanelen... :hihi

/Pajje
Säg som det är... du tycker att det är ballt! Din lilla posöråkare :hihi
 
TwinSucker skrev:
2110489 Säg som det är... du tycker att det är ballt! Din lilla posöråkare :hihi


Jo, inte så många som har 8 blinkers på hojen...haha
 
#Olsson# skrev:
2108232 Bra att det gick bra.

Öhlins har ett fett för ändamålet(kolla i manualerna hos ohlins.se) De tipsade att lägga in fett innanför dammskydden. Hur som helst så fuskar jag med OK fett av okänd sort. Det skall bara var en antydan till flottihghet. Jag brukar peta på varje till varannan tur ungefär.



Känner igen symptomen. Det har hänt flera gånger att man liksom skapar nya läkage på nya ställen. Då är det bara att köra igen.

Min gaffel blödde som faan idag naturligtvis........piss hoj. Bara strul och lite åka....

J
 
VR-8 skrev:
2113628 Min gaffel blödde som faan idag naturligtvis........piss hoj. Bara strul och lite åka....

J

såja såja
:pannkyss

Din hoj är ju grym. Dock inte öhlins packboxar, finns det inte andra packboxar att sätta på som håller tätt ?
 
fogerty skrev:
2114058 såja såja
:pannkyss

Din hoj är ju grym. Dock inte öhlins packboxar, finns det inte andra packboxar att sätta på som håller tätt ?

Vet inte.......detta är lika vanligt som att bakbromsen inte funkar tydligen. Jag låter min handlare sätta dit nya och sedan fyller jag tomrummet mellan packboxen och dammskyddet med ett silikonbaserat fett, allt enligt tips på apriliaforum.com

J
 
Inte piss hoj utan PISS ÖHLIN ,, eller rättare sagt det är inte gjort för gatbruk igentligen ,, det är pure racing säger dom på Öhlin ,, så det är helt enkelt i fel miljö som det används i ,,
samma problem på duccar åxå med öhlin ,,

VR-8 skrev:
2113628 Min gaffel blödde som faan idag naturligtvis........piss hoj. Bara strul och lite åka....

J
 
Hur i hela helsicket får man av styrändarna? De snurrar ju bara med när man drar skruven! Och inte hjälper det att hålla emot med nävarna, det gör bara ont... klenis... Blir det till att ta rörtången och hålla med och repa sönder styrändan eller finns det andra knep? Jag måste få bort den nu för jag har inget gummi på gasrullen och det var svårt att kränga över... :3freak

PS. Tack för all hjälp tidigare i tråden, även om jag har glömt att svara... :)
 
Jahopp då var hojen tillbaks från bänkning/injustering med pc3. Det blev ett bmc-filter och orginal luftbox trots allt. Ganska nöjd med resultatet faktsikt.

Från 114.25 hk SAE och 98,14 nm till 122.31 hk SAE och 100,25 nm på backhjulet :banana

Hojen kändes rappare när jag drog ur den på växlarna, dock var det goa insugsljudet nu inte lika påtagligt.

Innan gick hojen för magert på låg och mellanvarv och för fett på toppen.
Tyvärr har jag inte hunnit scanna kurvorna än.

Tack för alla råd :tummenupp
 
jocke i köping skrev:
2114331 Inte piss hoj utan PISS ÖHLIN ,, eller rättare sagt det är inte gjort för gatbruk igentligen ,, det är pure racing säger dom på Öhlin ,, så det är helt enkelt i fel miljö som det används i ,,
samma problem på duccar åxå med öhlin ,,

Joo...lite pisshoj oxå.....kopplingen,fotbromsen och diverse skitfel. :mad:

Ja ja........man får väl trösta sig med ny motor till våren.... :tummenupp

J
 
det kostar så lite o ge lite goda råd ,, varsågod.

fogerty skrev:
2118931 Jahopp då var hojen tillbaks från bänkning/injustering med pc3. Det blev ett bmc-filter och orginal luftbox trots allt. Ganska nöjd med resultatet faktsikt.

Från 114.25 hk SAE och 98,14 nm till 122.31 hk SAE och 100,25 nm på backhjulet :banana

Hojen kändes rappare när jag drog ur den på växlarna, dock var det goa insugsljudet nu inte lika påtagligt.

Innan gick hojen för magert på låg och mellanvarv och för fett på toppen.
Tyvärr har jag inte hunnit scanna kurvorna än.

Tack för alla råd :tummenupp
 
fogerty skrev:
2118931 Jahopp då var hojen tillbaks från bänkning/injustering med pc3. Det blev ett bmc-filter och orginal luftbox trots allt. Ganska nöjd med resultatet faktsikt.

Från 114.25 hk SAE och 98,14 nm till 122.31 hk SAE och 100,25 nm på backhjulet :banana

Kul !

Jag har en tid för mappning den 9/5. Jag hade 111hk original, men nu hoppas jag på rätt sida om 130.
K&N filter, Öppen luftburk, 54mm spjällhus, osv
 
VR-8 skrev:
2118955 Joo...lite pisshoj oxå.....kopplingen,fotbromsen och diverse skitfel. :mad:

Ja ja........man får väl trösta sig med ny motor till våren.... :tummenupp

J

Har du fortfarande problem med bakbromsen trots att huvudcylindern är flyttad?
Min funkar kalas nu när den står på vertikalen och bort från motorn.

Ny motor...?
 
Bromok köpes om någon har ett höger ok ligandes 98-02(ej radial moterade), tänkte det va bättre att fråga här än göra en köp annons. Fler som kollar här :) av aprilia folket.
 
mikcar skrev:
2119643 Har du fortfarande problem med bakbromsen trots att huvudcylindern är flyttad?
Min funkar kalas nu när den står på vertikalen och bort från motorn.

Ny motor...?

Bakbromsen blir nog kanon när den blir luftad. :rolleyes: ....bytte slang iom nya fotpinnar. Har meckat med en hel del till våren och som grädden på moset så gick packboxen i vänster gaffel........ :mad:

Joo.....en ny motor är på väg.....när är inte klart riktigt men den är helt unik........DET lovar jag... :tummenupp

J
 
VR-8 skrev:
2119815 Bakbromsen blir nog kanon när den blir luftad. :rolleyes: ....bytte slang iom nya fotpinnar. Har meckat med en hel del till våren och som grädden på moset så gick packboxen i vänster gaffel........ :mad:

Joo.....en ny motor är på väg.....när är inte klart riktigt men den är helt unik........DET lovar jag... :tummenupp

J

Låter spännande! Har lekt lite med tanken på att köpa en till motor och ha som trimmotor. Priserna ligger på runt 10.000 på ebay.de för en original 04-05.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top