Aprilia-tråden

2ono skrev:
Alltid kul att prova och ändra och se om man märker någon skillnad.
Borde utgå från std inställningen helt rätt , men jag upplevde att den vart klart bättre i styrningen med att sänka benen i kronorna 2 sträck.
Men med 180/55 metzeler racetec K1 kommer nog det bli skillnad så jag kanske utgår från std :tummenupp

Men som sagt när man kan pusha l mer än vad jag kan och närma sig gränserna så blir det mer kritiskt med inställningar.
Läste lite rek om fjädring i www.sportrider.com/bikes/146_susp_settings/#aprilia
Schysst sida :tummenupp
Fast jag kommer att köra std ett tag till...måste byta fjädrar i gaffeln först(misstänker att dom är pretty slut) för att jag ska märka den riktiga skillnaden.

Det är klart att den blir mer kvickstyrd när du sänker kronan, det påverkar ju vinkeln på gaffeln och allt i stort sett på hojen.
Jag ska se va jag hittar på med min när jag väl sliter bort gaffelben och lite annat smått i samma veva som jag monterar nya Clip-ons och lite annat kul :) Gudarna ska vet att hoj inte är en spargris...
 
Såg på en Amerikansk forum att man har haft mycket problem med 04/05 Mille: Koppling, bakbroms och elektriska problem. Har ni också haft samma problem?
 
2ono skrev:
Yes , men jag är en glad amatör å har inte lyckas få ner fotpinnarna i backen.
Tycker sadelhöjden på 840 mm är fullt tillräcklig. :)
Jag har inte heller fått i fotpinnarna, underkåpan tar i innan. Iaf innan jag ökade ridehighten bak.
Tounon kanske är lite annorlunda där.
 
ksann skrev:
Såg på en Amerikansk forum att man har haft mycket problem med 04/05 Mille: Koppling, bakbroms och elektriska problem. Har ni också haft samma problem?

Servade min -05 Factory nu och då byttes bak-bromscylindern ut pga fabrikationsfel. Koppling och elfel har jag inte haft......ännu... :skrämd
 
Buster skrev:
Jag har inte heller fått i fotpinnarna, underkåpan tar i innan. Iaf innan jag ökade ridehighten bak.
Tounon kanske är lite annorlunda där.

Jag hade samma problem innan jag bytte fjadern till en 105 n/mm. Vager en 85 kg sadar...
 
U.S skrev:
Ni som har 04:or, vilka handlare har hjälpt er med mappningen av data boxen ?
(helst i mellan sverige) skall på med andra ljuddämpare.


MC-kompaniet i Väring utanför Skövde tankade ny mjukvara åt mig.
 
U.S skrev:
Ni som har 04:or, vilka handlare har hjälpt er med mappningen av data boxen ?
(helst i mellan sverige) skall på med andra ljuddämpare.

Tejbys i Oxelösund med map 2 och Schneiders MC med PCIII. Tejbys har även bänk. PCIII rekommenderas varmt!
 
VR-8 skrev:
Servade min -05 Factory nu och då byttes bak-bromscylindern ut pga fabrikationsfel. Koppling och elfel har jag inte haft......ännu... :skrämd

Koppling inga problem, elfel inga problem. Bakbroms problem med luft. Luftade och ny bromsvätska, funkar perfekt!

Problemet verkar vara att de inte alltid har luftat broms-koppling från fabriken ordentligt. Bakbromsen är ett rätt känt problem både på Aprilia och Ducati (samma broms). De är svåra att lufta.

Bra att det gick på garantin. Vet du närmare vad problemet med bromsoket var? Har väl varit samma sen -99 tror jag....
 
mikcar skrev:
Koppling inga problem, elfel inga problem. Bakbroms problem med luft. Luftade och ny bromsvätska, funkar perfekt!

Problemet verkar vara att de inte alltid har luftat broms-koppling från fabriken ordentligt. Bakbromsen är ett rätt känt problem både på Aprilia och Ducati (samma broms). De är svåra att lufta.

Bra att det gick på garantin. Vet du närmare vad problemet med bromsoket var? Har väl varit samma sen -99 tror jag....

Problemet var något med hålet från vätskebehållaren. Dvs hålet i cylindern var för litet (tror det var 3.3mm är ca4.5mm i den nya cylindern).
Svårigheten med luftningen ska vara direkt knuten till just att detta hål är för litet.
 
Noale

På väg till Europa.

Är det någon som vet om det finns något "besökscenter", museum eller annat (typ Ducati i Bologna) i Noale??
 
Figge skrev:
På väg till Europa.

Är det någon som vet om det finns något "besökscenter", museum eller annat (typ Ducati i Bologna) i Noale??

Var på Ducatifabriken förra året och vad jag hörde ska det även gå att besöka Aprilias i Noale. Ducatifabriken och museum med guidning var gratis!
 
VR-8 skrev:
Problemet var något med hålet från vätskebehållaren. Dvs hålet i cylindern var för litet (tror det var 3.3mm är ca4.5mm i den nya cylindern).
Svårigheten med luftningen ska vara direkt knuten till just att detta hål är för litet.

Aha, ok, intressant. Med rätt teknik gick det att få ur luften ändå. Men det är ju bra att de uppmärksammat problemet och gjort nåt åt det. Hoppas det fortsätter i den riktningen. Kopplingsproblemet på 99-00 har dom ju inte velat kännas vid t.ex.
 
ksann skrev:
Såg på en Amerikansk forum att man har haft mycket problem med 04/05 Mille: Koppling, bakbroms och elektriska problem. Har ni också haft samma problem?

Behövde lufta kopplingen idag efter att ha kört 135 mil... plötsligt var den helt svampig och tog längst in.
Funkade bra den första 1,5 veckan i alla fall, man får väl vara glad för det....
 
2ono skrev:
Hur reagerar rsv på 180/55 mot 190/50 .
Tyckte den va trög i tvära böjar i början vart klart bättre då sänkte fram med 2 streck men upplever att den vill drifta ur böjen lite fort "subj upplevelse" därför inhandlat ett 180 däck med målsättning att få chassiet lite mer lättstyrt.

Vad sitter orginal? Det står 180 i mina regpapper, stämmer det?

Har satt på ett 180 nu, för det var det ända jag hade hemma, får se hur den uppför sig. Mitt förra däck var så slitet att jag fick köra zick-zack hela vägen ifrån Skåne till Skövde för att det skulle räcka, och ändån stack korden fram när jag kom hem :D

/Pajje
 
J..la skit :mad: det räckte inte med att lufta kopplingen, nu har jag upptäckt att den läcker ifrån cylindern uppe vid styret, precis vid gummigrejen som trycks in när man drar in kopplingen! Så nu är det luft i den igen, kul att nåt sånt pajar redan efter 135 mil!!!
Nån som haft samma problem med mille-04??
 
bikerwoman skrev:
J..la skit :mad: det räckte inte med att lufta kopplingen, nu har jag upptäckt att den läcker ifrån cylindern uppe vid styret, precis vid gummigrejen som trycks in när man drar in kopplingen! Så nu är det luft i den igen, kul att nåt sånt pajar redan efter 135 mil!!!
Nån som haft samma problem med mille-04??
Det innebär ju att huvudcylindern läcker...garantisak, ska det va iaf!

funderar nästa på att häva mitt köp sen jag hittade lite grejer som jag inte såg när jag köpte den... :mad:
 
Psychobiker skrev:
Vad sitter orginal? Det står 180 i mina regpapper, stämmer det?

Har satt på ett 180 nu, för det var det ända jag hade hemma, får se hur den uppför sig. Mitt förra däck var så slitet att jag fick köra zick-zack hela vägen ifrån Skåne till Skövde för att det skulle räcka, och ändån stack korden fram när jag kom hem :D

/Pajje

Factoryn har 180 som standard och den vanliga RSV har 190.
 
TwinSucker skrev:
funderar nästa på att häva mitt köp sen jag hittade lite grejer som jag inte såg när jag köpte den... :mad:


Va! Vad är det för nåt då? Allvarliga prylar...?
 
TwinSucker skrev:
Det innebär ju att huvudcylindern läcker...garantisak, ska det va iaf!

funderar nästa på att häva mitt köp sen jag hittade lite grejer som jag inte såg när jag köpte den... :mad:

Klart det går på garantin, men som vanligt tar det väl evigheter att få hem nya delar...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top