Aprilia-tråden

2ono skrev:
Kul att du inte föll ner i Rad4 träsket :tummenupp .
Vet ingen som har orginal clip on men maxximus här på forumet säljer billiga clip on runt 1000 paret :)
Våga Vägra Rad4:a :hihi

Håhå, det där låter intresssant...ska genast kontakta honom :) Tack för tipset :tummenupp
 
TwinSucker skrev:
:rofl :rofl Samma här :tungan
Ses på nån bana i landet snart!

:hej alla pizzabagare och pastakokerskor!

Måste ju kolla in nya hemmet juh...och passa på och fråga om nån möjligtvis har höger Clip-on till en Mille?
Jag är less på att ha farthållare på hoj...det är ju för f** ingen bil :4skrika



//TS


Jag har ett Hoger original clip on till en 2003 R med Ohlinsgaffel. Hor av dig om det kan va nat! Spreutans originalforpackat!!

Marten
 
U.S skrev:
Skillnaden är väll att det sitter radialmonterade bromsok fram+vita blinkers & bakljus. Vart finns 04 an?
Tack för svaret :Bugar .
Som jag ser de så e de ingen direkt skillnad med andra ord. Eller? :va
04:or finns hos Biscaya, eller åtminstonde så gjorde de de för inte alls länge sedan.
 
Tänk på att det e mindre diameter på öhlin gaffeln än showa vid infästningen på clip on`et
och ja ,, det går att borra upp så det passar. :rofl

Marten72 skrev:
Jag har ett Hoger original clip on till en 2003 R med Ohlinsgaffel. Hor av dig om det kan va nat! Spreutans originalforpackat!!

Marten
 
jocke i köping skrev:
Tänk på att det e mindre diameter på öhlin gaffeln än showa vid infästningen på clip on`et
och ja ,, det går att borra upp så det passar. :rofl

Tror knappast det gar att borra.. 51 mm ar det enligt mitt skjutmatt.
Aprilia #811 8649
 
Borra eller arborra ,, eller jiggborra eller köra med ett ursvarvningsverktyg i en fräsmaskin ,,
ja ville bara påpeka att de inte är bolt on liksom, inte göra en operationsbeskrivning på tillvägagångssätt för upprymning av hål,,

// Jocke

Marten72 skrev:
Tror knappast det gar att borra.. 51 mm ar det enligt mitt skjutmatt.
Aprilia #811 8649
 
Jag har 53mm tyvärr...finns inte ett enda set i hela jäkla landet om man inte vill pröjsa en månads soppaförbrukning förstås...så jag har vänt mig till väst för att se om det finn lite schyssta prylar där...och det gjorde det, ett set för 130 Dollaros plus lite frakt :)
 
bikerwoman skrev:
Är det en vanlig eller en R?
Vanlig= pruta!
R= ok pris :tummenupp

En vanlig. Vad är rimligt? 65? Tycker jag ser få för 70k på Blocket så jag antog att det var ett hyfsat pris. På DinMC skulle de ha 79k för en likadan hoj.
 
Nu har jag kört ca 100 mil med hojen, och :banana vad kul den är, blir bara mer och mer nöjd med den. Brutal sång, motorn går finfint, drar inte mycket soppa heller (0,6 vid 30+ samt täta omkörningar).

Ska bara få till den där jävla fotbromsen också, så är allt som det ska!

/Pajje
 
Last edited:
190/50 Vs 180/55

Hur reagerar rsv på 180/55 mot 190/50 .
Tyckte den va trög i tvära böjar i början vart klart bättre då sänkte fram med 2 streck men upplever att den vill drifta ur böjen lite fort "subj upplevelse" därför inhandlat ett 180 däck med målsättning att få chassiet lite mer lättstyrt.

Ang bensinförbrukning verkar det som den drar mindre när den är väl inkörd jag hade förbrukning runt 0,8 i början men nu nere på 0,65.
 
2ono skrev:
Hur reagerar rsv på 180/55 mot 190/50 .
Tyckte den va trög i tvära böjar i början vart klart bättre då sänkte fram med 2 streck men upplever att den vill drifta ur böjen lite fort "subj upplevelse" därför inhandlat ett 180 däck med målsättning att få chassiet lite mer lättstyrt.
Du kommer förmodligen att märka en ganska stor skillnad...jag kör 180 på min och den är kanonlätt att få ner i böjarna. Men jag tycker som förslag att du ska trycka tillbaka gafflarna för att få en bättre setup i chassiet så kan du ju alltid ändra tillbaka om du känner för det :tummenupp
 
Jepp det är gjort och provat benen 4:strecket märkte skillnad!!, prövade även med mer förspänning (3sträck istället för 4) ökade returen ett 1/4 varv samt kompressions dämpning ½ varv märkte inte så mycket men däcken såg bra ut.

Men har gått tillbaks till orginal förutom benen.
Med 180/55 blir den ju något högre bak och bidrar även till lite mer lättstyrt chassie. :tummenupp
 
2ono skrev:
Jepp det är gjort och provat benen 4:strecket märkte skillnad!!,
Har du fortfarande sänkt gaffelkrona? I så fall så tycker jag att du ska ställa tillbaka dom till orgnalinställningen innan du slänger på 180 sulan...för bara den gör ganska stor skillnad. Det är ju bara att testa lite olika varianter...själv har jag aldrig skruvat med varken komp eller retur vare sig på den här eller förra.
Tycker du hade bra flyt i körningen på Gotland(För visst va det väl du som va där med Tuonon?) :tummenupp
 
2ono skrev:
Jepp det är gjort och provat benen 4:strecket märkte skillnad!!, prövade även med mer förspänning (3sträck istället för 4) ökade returen ett 1/4 varv samt kompressions dämpning ½ varv märkte inte så mycket men däcken såg bra ut.

Men har gått tillbaks till orginal förutom benen.
Med 180/55 blir den ju något högre bak och bidrar även till lite mer lättstyrt chassie. :tummenupp

Du behöver inte höja upp gaffelbenen. Du kan skruva upp rideheight på bakdämparen istället. Om det nu sitter samma dämpare på Tuonon som på Millen...
 
2ono skrev:
Jepp det är gjort och provat benen 4:strecket märkte skillnad!!, prövade även med mer förspänning (3sträck istället för 4) ökade returen ett 1/4 varv samt kompressions dämpning ½ varv märkte inte så mycket men däcken såg bra ut.

Men har gått tillbaks till orginal förutom benen.
Med 180/55 blir den ju något högre bak och bidrar även till lite mer lättstyrt chassie. :tummenupp
Bättre att höja bak än att sänka fram. Bättre markfrigång då.
 
Buster skrev:
Bättre att höja bak än att sänka fram. Bättre markfrigång då.

Yes , men jag är en glad amatör å har inte lyckas få ner fotpinnarna i backen.
Tycker sadelhöjden på 840 mm är fullt tillräcklig. :)
 
mikcar skrev:
Du behöver inte höja upp gaffelbenen. Du kan skruva upp rideheight på bakdämparen istället. Om det nu sitter samma dämpare på Tuonon som på Millen...

När jag kan köra lika fort som dig så kanske det blir aktuellt.
Men med 180 däcket blir den ju ca 4mm högre .

Fö samma komponenter som vanliga millen :)
 
TwinSucker skrev:
Har du fortfarande sänkt gaffelkrona? I så fall så tycker jag att du ska ställa tillbaka dom till orgnalinställningen innan du slänger på 180 sulan...för bara den gör ganska stor skillnad. Det är ju bara att testa lite olika varianter...själv har jag aldrig skruvat med varken komp eller retur vare sig på den här eller förra.
Tycker du hade bra flyt i körningen på Gotland(För visst va det väl du som va där med Tuonon?) :tummenupp

Alltid kul att prova och ändra och se om man märker någon skillnad.
Borde utgå från std inställningen helt rätt , men jag upplevde att den vart klart bättre i styrningen med att sänka benen i kronorna 2 sträck.
Men med 180/55 metzeler racetec K1 kommer nog det bli skillnad så jag kanske utgår från std :tummenupp

Men som sagt när man kan pusha l mer än vad jag kan och närma sig gränserna så blir det mer kritiskt med inställningar.
Läste lite rek om fjädring i www.sportrider.com/bikes/146_susp_settings/#aprilia
 
Axone

Ni som har 04:or, vilka handlare har hjälpt er med mappningen av data boxen ?
(helst i mellan sverige) skall på med andra ljuddämpare.
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top