Aprilia-tråden

twinner skrev:
Hell ya!! jo dom blir svarta! jävla skit när jag skulle koppla in blinkarna så smattrar det bara i relät,dom fram funkar men inte dom bak :confused: blir inte klok på skiten.Håller även på att få det väldigt sendragna luftkittet fixat,har inte funnits tid helt enkelt :huvet
funderar på att fixa kracshpuckar:) (egna) pappa fixar. :3freak

Kaz! se till att lägga upp bilkder på dina kosmetiska ingrepp.Vill se :4skrika

ska göra det..
kolla så du inte har kortis! eller så ere bara så att lamporna i blinkarna bak e för starka!

KaZ
 
twinner skrev:
Hell ya!! jo dom blir svarta! jävla skit när jag skulle koppla in blinkarna så smattrar det bara i relät,dom fram funkar men inte dom bak :confused: blir inte klok på skiten.Håller även på att få det väldigt sendragna luftkittet fixat,har inte funnits tid helt enkelt :huvet
funderar på att fixa kracshpuckar:) (egna) pappa fixar. :3freak

Kaz! se till att lägga upp bilkder på dina kosmetiska ingrepp.Vill se :4skrika

Hade samma probs när ja bytte, men tvärt om... Satte i 20W lampor istället för 10W. Låter typ "bryounk, klick, klick, klick, klick" när d ska börja blinka... Men dom funkar iaf, lite segt men dom används ju inte överdrivet mycke....
 
RSV_R skrev:
Hade samma probs när ja bytte, men tvärt om... Satte i 20W lampor istället för 10W. Låter typ "bryounk, klick, klick, klick, klick" när d ska börja blinka... Men dom funkar iaf, lite segt men dom används ju inte överdrivet mycke....

Som sagt!

det är lämporna som e för starka... Relät är anpassat för 4st 10W lampor.
Och om man sätter i 2 st 20W bak så ere för mycket. Relät låter helt cp och kan gå sönder.
Ni måste byta lampor. Dock finns det inga 10W som passar till de blinkarna...
finns 6W som funkar bra...
:7peta
Ett litet pekfinger i denna fråga är att ni ska fan va noga med att blinkare funkar och syns... har sett nog med olyckor. Vi måste göra allt vi kan för att visa vad vi är på väg när vi e ute och kör! =)

Pappa KaZ
 
KaZ skrev:
Som sagt!

det är lämporna som e för starka... Relät är anpassat för 4st 10W lampor.
Och om man sätter i 2 st 20W bak så ere för mycket. Relät låter helt cp och kan gå sönder.
Ni måste byta lampor. Dock finns det inga 10W som passar till de blinkarna...
finns 6W som funkar bra...
:7peta
Ett litet pekfinger i denna fråga är att ni ska fan va noga med att blinkare funkar och syns... har sett nog med olyckor. Vi måste göra allt vi kan för att visa vad vi är på väg när vi e ute och kör! =)

Pappa KaZ

Tack pappa KaZ... Men om d nu e så viktigt så borde man ju montera större än orginal och inte mindre...? Närå, förstår hur du menar. Och du har så rätt!

Men den olycka ja va med om som höll på att kosta mej livet. Och den som kostade min bästa kompis knät och båda handlederna+ lårben hade inga blinkers i världen avhjälpt.... :död Och laglig fart va d i båda fallen! Tro inge annat! Gamla 80 åringar ska inte ens sitta i bil!!!! Ännu mindre köra bil... Hoppas ni tänker mer än en gång när ni närmar er en korsning...

//moralpredikaren RSV_R
 
Alltid bra att synas!
Tack för förklaringen..nu sitter det alltså typ 80W istället för dom sammanlagda 40w relät är byggt för! bara att byta då:)
 
10W halogenlampor finns på clas olsson,,,tyvärr bara vita men gå sedan till någon färgbutik och köp färg till porslins målning i önskad nyans och måla,,.
annars så kan ni ju byta relä,,det sitter bakom instrumentpanelen
mycket lättåtkomligt,,ser ut att vara universalfattning på det.

KaZ skrev:
Som sagt!

det är lämporna som e för starka... Relät är anpassat för 4st 10W lampor.
Och om man sätter i 2 st 20W bak så ere för mycket. Relät låter helt cp och kan gå sönder.
Ni måste byta lampor. Dock finns det inga 10W som passar till de blinkarna...
finns 6W som funkar bra...
:7peta
Ett litet pekfinger i denna fråga är att ni ska fan va noga med att blinkare funkar och syns... har sett nog med olyckor. Vi måste göra allt vi kan för att visa vad vi är på väg när vi e ute och kör! =)

Pappa KaZ
 
Relä ??

För att bekräfta att det går för mycket ström över relätungan så kan man väl koppla bort de främre temporärt, eller?
Rent generellt så låter det skumt om en relätunga skulle reagera så, det är trots allt inte några höga effekt uttag och om det är ett vanligt relä så påverkas väl inte spolen av den strömmen som går över själva kontakten, såvida inte det är en halvledare då spänningsfallet skulle påverkas av högre effekt uttag,hmmm bara funderingar.

twinner skrev:
Alltid bra att synas!
Tack för förklaringen..nu sitter det alltså typ 80W istället för dom sammanlagda 40w relät är byggt för! bara att byta då:)
 
Motorjobb!

Kan bara säga en sak... MORR!

det gick inte att lirka till det som jag ville... dvs för att få bort främre toppen tänkte jag att det e juh bara att luta fram motorn, dvs, lossa främre motorfästen och det övre bak... DENIED!
Det är för smalt invändigt fram... skiten föll inte bara ner som jag ville utan fastnade...
Så för att få bort den så måste man ner med hela motorn... jaja nu e det gjort. :yoparty

Gissa om jag fick känslan av att: "Hur fan ska jag få ihop detta innan våren"?
:banana :banana

jaja...

hahaha
 
Om det nu e så att nåt e anpassat för en viss styrka på lampor, dvs 40 watt totalt... och så sätter man dit lampor som kräver 80 watt... så ja effekten blir exakt denna... allt går på halvfart och relät låter som det "borde smörjas" lixom... enkelt!

Buster har en bra lösning på hur man fixar till det där...
det går att sätta motstånd mellan relä och lampa... enkelt ditsatta på kabeln bara! =)

KaZ
 
Hej grabben !
var det du eller någon annan kändiz här på forumet som länkade till en norsk sida där hela mekhandboken fanns ?
där står det klart och tydligt att du MÅSTE lyfta ur motorn innan du lyfter bort bakre toppen/cylindern. :huvet

Har du snackat med marklund ännu om dina toppar ? :7peta


KaZ skrev:
Motorjobb!

Kan bara säga en sak... MORR!

det gick inte att lirka till det som jag ville... dvs för att få bort främre toppen tänkte jag att det e juh bara att luta fram motorn, dvs, lossa främre motorfästen och det övre bak... DENIED!
Det är för smalt invändigt fram... skiten föll inte bara ner som jag ville utan fastnade...
Så för att få bort den så måste man ner med hela motorn... jaja nu e det gjort. :yoparty

Gissa om jag fick känslan av att: "Hur fan ska jag få ihop detta innan våren"?
:banana :banana

jaja...

hahaha
 
undefinedundefined :arsele BYT RELÄ;;;;;;;;;;;;;;;;; undefined

KaZ skrev:
Om det nu e så att nåt e anpassat för en viss styrka på lampor, dvs 40 watt totalt... och så sätter man dit lampor som kräver 80 watt... så ja effekten blir exakt denna... allt går på halvfart och relät låter som det "borde smörjas" lixom... enkelt!

Buster har en bra lösning på hur man fixar till det där...
det går att sätta motstånd mellan relä och lampa... enkelt ditsatta på kabeln bara! =)

KaZ
 
jocke i köping skrev:
Hej grabben !
var det du eller någon annan kändiz här på forumet som länkade till en norsk sida där hela mekhandboken fanns ?
där står det klart och tydligt att du MÅSTE lyfta ur motorn innan du lyfter bort bakre toppen/cylindern. :huvet

Har du snackat med marklund ännu om dina toppar ? :7peta

Då står det i så fall fel i den boken :arsele
den bakre kan man ta bort utan problem när motorn sitter på plats..
när det gäller den främre är det dock så att man måste ur med motorn..

japp marklunds e informerade och de får alldeles snart mina toppar!
de skall portas v.9

=)

:hihi

relä hit å relä dit... :huvet :fatta! :lol
 
KaZ skrev:
Då står det i så fall fel i den boken :arsele
den bakre kan man ta bort utan problem när motorn sitter på plats..
när det gäller den främre är det dock så att man måste ur med motorn..

japp marklunds e informerade och de får alldeles snart mina toppar!
de skall portas v.9

=)

:hihi

relä hit å relä dit... :huvet :fatta! :lol

Vad ska dom göra för jobb? Och vad kostar d? O du skulle bara våga att inte visa bänk papper efter....
 
Mycket riktigt går blinkersproblemen att lösa med motstånd eller bytt relä.
Under teknik och mekhörnan här på sporthoj.com finns en separat tråd för detta: Motstånd till miniblinkers - genomgång

Personligen köpte jag halogenlamporna på clas Ohlsson, funkar kanon!
 
KaZ skrev:
Då står det i så fall fel i den boken :arsele
den bakre kan man ta bort utan problem när motorn sitter på plats..
när det gäller den främre är det dock så att man måste ur med motorn..

japp marklunds e informerade och de får alldeles snart mina toppar!
de skall portas v.9

=)

:hihi

relä hit å relä dit... :huvet :fatta! :lol


Raabbaaa!!!

Ta det där med v.9 med en nypa salt. Mina toppar skickades dit den 2/11-03 har ej fått tillbaks dem än fast de var lovade till i början av decemder!!!! :confused:
Enligt dom skulle de vara klara i fredags men......
Det är klart enklast att ta ner motorn så man får plats att skruva ordentligt för man måste lyfta cyl.loppen oxå. Fölger man mekar handboken tog det typ 5 timmar att riva skrotet.
Hoppas det brummar i garaget smart igen. :banana

WASA
 
Koppling

BARNETT CARBON FIBER CLUTCH SÄLJES FÖR 2200:-
Någon som känner behov av en sådan ?
köpte den från Usa förra året men det blev inte av att sätta i den efterssom orginalkopplingen fungerade felfritt på min 00:a.

Pm:a du som är sugen.
 
Var i garaget och fixade lite ..bla sätta tillbaka kåpan med nya grillen.massa bilder som vanligt :spammer
 

Bifogat

  • Grillen 1.jpg
    Grillen 1.jpg
    95.5 KB · Visningar: 90
  • Grillen 2.jpg
    Grillen 2.jpg
    123.2 KB · Visningar: 964
  • Grillen 3.jpg
    Grillen 3.jpg
    94.5 KB · Visningar: 77
  • Grillen 4.jpg
    Grillen 4.jpg
    111 KB · Visningar: 919
  • Sidan 1.jpg
    Sidan 1.jpg
    114.4 KB · Visningar: 810
  • Grillen 5.jpg
    Grillen 5.jpg
    100.5 KB · Visningar: 71
Så, då är jag i alla fall uppsatt på reservlistan för Gotland Ring 12/6... :död

Nu något roligare: Shopa sig glad! Vilken av följande Arai Quantum F tycker ni är snyggast? :
Arai Quantum F, Haga Red
Arai Quantum F, Haga Orange
Arai Quantum F, Okada

Kolla på dem i 360 grader här

Arai Quantum F, Haga Red:
QuantumF_Haga2.jpg


Arai Quantum F, Haga Orange:
QuantumF_Haga1.jpg


Arai Quantum F, Okada:
QuantumF_Okada1.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top